Welke ponyhengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

A10

Re: Welke ponyhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:01

marjolein88 schreef:
Aan de mensen die de massa aanlopen heb je niet veel ... die vervuilen juist bloedlijnen ( zie casper x el beauty)

Verklaar je nader Lachen

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:05

Albertine_N schreef:
marjolein88 schreef:
Aan de mensen die de massa aanlopen heb je niet veel ... die vervuilen juist bloedlijnen ( zie casper x el beauty)

Verklaar je nader Lachen

Je ziet het heel goed bij het NRPS pony stamboek... mensen gingen allemaal casper x el beauty fokken.. Hierdoor zat bijna in alle pony's dit bloed.
Hierdoor werd het stamboek niet beter.
Je kan nu zien dat ze op de hengstenekeuring deze combi's ook niet snel meer goedkeuren gewoon omdat ze dit niet echt meer willen hebben.
Ze hebben vrij bloed nodig. Mensen die gericht fokken omdat het een verbetering is voor het stamboek.. dus niet mensen die een hengst gebruiken omdat er al 30 andere zijn die er ook mee dekken.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:32

Kijk eens op www.haras-leguille.com. Zij hebben een prachtige goedgekeurde new forest hengst staan. Hij geeft geweldige kinderen, stuk voor stuk met een geweldig karakter en zeer goede bewegingen. Op de website staan ook een aantal foto's van zijn nakomelingen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:57

marjolein88 schreef:
Je ziet het heel goed bij het NRPS pony stamboek... mensen gingen allemaal casper x el beauty fokken.. Hierdoor zat bijna in alle pony's dit bloed.
Hierdoor werd het stamboek niet beter.
Je kan nu zien dat ze op de hengstenekeuring deze combi's ook niet snel meer goedkeuren gewoon omdat ze dit niet echt meer willen hebben.
Ze hebben vrij bloed nodig. Mensen die gericht fokken omdat het een verbetering is voor het stamboek.. dus niet mensen die een hengst gebruiken omdat er al 30 andere zijn die er ook mee dekken.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Casper x El Beauty heeft goede pony's gebracht. Idd er zijn er héél erg veel, vers bloed is dus idd nodig.
Maar ik denk niet dat de pony's uit deze combinatie niet worden goedgekeurd omdat ze niet goed zijn, maar omdat het voor de merrielijnen totaal oninterssante hengsten zijn.

Daarnaast zijn er heel veel pony's met dit bloed ge-exporteerd (mss wel de beste) waar ze het goed in de sport doen.

vervuiling zou ik t niet willen noemen, ik zou eerder spreken van massaproductie Lachen

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:06

Albertine_N schreef:
marjolein88 schreef:

vervuiling zou ik t niet willen noemen, ik zou eerder spreken van massaproductie Lachen

Of inteelt. Clown

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:12

Casper en El Beauty zijn geen familie van elkaar Lachen

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:03

Albertine_N schreef:
Casper en El Beauty zijn geen familie van elkaar Lachen

die 2 niet, maar als zowat alle NRPS'ers Casper X El Beauty's zijn ga je toch vanzelf inteelten.... Clown

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:16

Joh!

Maar inteelt komt tot heden weinig voor, alleen heel veel lijnenteelt en heel veel dezelfde combinaties. Wat uiteindelijk zou leiden tot inteelt, maar daarvan is nog geen sprake. Vandaar dat je ook nog niet van "vervuilde" bloedlijnen kunt spreken.
Kwestie van de juiste hengst er weer bij zoeken.

En vaak zijn outcross x lijnenteelt paarden juist succesvol gebleken.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:37

Ik snap wat je bedoelt. Het was ook gewoon een flauw grapje.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:25

In beginsel wordt er gevraagd naar een leuke New Forest Hengst...toch ??
Als je een New Forest hebt met een goed papier(zo min mogelijk GW bloed) kun je toch een leuke New Forest hengst erbij zoeken. In Belgie zijn er heus wel passende te vinden. Polsburry poppey werd al genoemd geloof ik ? Let wel op met de kleur, in NL wordt de palomino kleur niet meer geaccepteerd bij de NF veulens. Valk wel

Dat Casper en El Beauty "vervuilers" zijn in het stamboek is hard gezegd hoor. Je kunt eerder spreken dat ze de Nederlandse export naar DK en Dld verpest hebben. Om dit bloed een beetje kwijt te raken uit Nederland zijn er heel veel naar DK geexporteerd. Leuke showbinken vonden ze in DK (die leefden nog 15 jaar terug op ponygebied) Totdat ze bereden moesten worden..... Ze hebben inmiddels de NRPSer (met dit bloed)de rug toegekeerd en hebben zich nu op de Welshjes gestort! Logisch dat er zoveel Caspers x El Beauty's zijn De hengstenhouder bediende al jaren zo zijn vaste klanten. Regelmatig kocht hij weer een nieuwe hengst, dus moesten al die klanten weer die nieuwe...ga zo maar door. Soms werd er zelf weer ingeteeld op El Beauty.
Maar er zullen geen nieuwe Caspertjes en Beauty's geboren worden hoor maak je maar geen zorgen. De hengsten zijn niet meer ter dekking. De hengstenhouder is inmiddels paardenhandelaar en de klanten.......die gaan nu aan het verse bloed!

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 08:09

In Nederland worden alleen palomino hengsten niet meer goedgekeurd, voor een merrie maakt het tot heden niets uit.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:44

Cristina dat vind ik dus onzin, met zo min mogelijk GW bloed. Er zijn hele leuk en goede GW-pony's.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:01

Charos schreef:
Cristina dat vind ik dus onzin, met zo min mogelijk GW bloed. Er zijn hele leuk en goede GW-pony's.

Die je vervolgens niet in het NF-stamboek in mag schrijven. Sigaar Als je met een NF-hengst gaat fokken vind ik het een belangrijk iets om rekening mee te houden.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:12

In NL mag je geloof ik niet meer als 6 % GW hebben. Ik zeg niet dat GW slecht was hoor ..absoluut niet!!
Maar als je een rasfokkerij hebt en je wilt bij dit ras/stamboek blijven moet je je aan de regels houden. Van mij part pak je een stokoude hengst van GW zelf...alleen wordt je pony niet geregistreerd.
En laat jij nou net dat topveulentje hebben. Das toch zonde. Ik bedoel het dus niet negatief....maar probeer je alleen te waarschuwen. Bloos

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:43

Dat is niet alleen in Nederland, dat is in alle landen zo. Knipoog

Cristina schreef:
Maar als je een rasfokkerij hebt en je wilt bij dit ras/stamboek blijven moet je je aan de regels houden.

Juist ja, dus zoek je een hengst die voldoet aan het % GW bloed.