Welke hengst voor de beste hals?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Re: Welke hengst voor de beste hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:17

NonnyNancy schreef:
Maar dat karakter is stinkmodder!

Wel redelijk off-topic, maar Gibraldi geeft zeker geen slechte karakters!

Wij hebben een jaarling gefokt uit Koss X Ilindra (zeer klassiek Gelders)
Zie profiel Ilindra, over halsjes gesproken!!
Geldersen die de pijp op hebben, kom op zeg, het zijn geen Friezen!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 17:56

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:18

ART_UMA schreef:
Albert schreef:
Gelderse halzen zijn idd erg mooi, maar staan vaak best vertikaal, daar moet je wel van houden.
Koss drukt ook daarin sterk zijn stempel. Rubus B heeft een prachtige hals maar zit aan de tuigpaardkant. Duits bloed geeft ook mooie frontpartijen.

Mijn eerste paard was gelders (zep x uriant), en die had een mega hals. Nadeel was een beetje dat als de bluf er af was, de pijp gelijk leeg was. Dus de hals wel, maar met wat bloed uitstraling. Koss staat op mijn lijstje (lijnenteelt op Amor en Doruto) maar hij schijnt wat te verkleinen.

De trakehners hebben bloed en mooie halzen (een voorbeeld vindt ik ook Caprimond en nakomelingen)
http://www.gestuet-sommerlade.de/gross/hengste/chronist/bilder/chronist_gross.jpg

Ik heb een Zep x Commandant gereden die de pijp nooit leeg had. Zelfs met bloedheet weer en 4 dressuurproeven op een dag in de benen bleef ze nog fanatiek haar best doen. (en met veel show lopen)

xZolox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:44

jubeltje schreef:
Karakter van Gribaldi stinkmodder, mmm ja tuurlijk Clown . maar het gaat over halsen.

Ja maar meestal is het karakter er dus wat minder van. Ik zou geen Gribaldi willen hebben denk k hoor. Niet alle paarden zijn natuurlijk zo maar ze hebben alle wel wat van hem.

mb80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:48

hoi

Ik kan je zeggen dat de hengst Numero Uno ontzettend mooie halsen fokt.WIj hebben 3 nakomelingen van deze hengst en alle 3 mooie halzen.Mooi lengte en bovenhals en een wereld galop!!!!

groetjes

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:51

Poehee schreef:
Wolfgang heeft en geeft ook een mooie hals!! Wij hebben u een veulentje van Oscar = Wolfgang met een heel mooie hals!!

Oscar heeft een hele mooie hals idd. En de nakomelingen die ik van hem gezien heb, hebben dat ook.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:02

Mijn halve Gelderse krijg je ook niet leeg en ook al staat hij even stil, hij blijft altijd in super conditie.

Gribaldi geeft inderdaad mooi front en persoonlijk ben ik weg van het zachtaardige en guitige karakter van Grib's, ik heb nog geen zure getroffen.

Voro ik met Obelisk ging fokken heb ik tig nakomelingen van hem bekeken en stuk voor stuk hadden die een schitterend front. De merrie moet echter wel zelf wat rek hebben imo.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:39

No Uno geeft super halzen. Maar ik moet wel zeggen dat ik er een aantal ken waarvan lijf en hals niet meer in verhouding is. Hals veel te lang en te gespierd om nog mooi te passen bij de schofthoogte en de lengte van de rug en lijf. Dat vind ik een beetje jammer.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:48

Flemmingh en alles wat daar uit komt heeft halzen met mooie welving en zijn makkelijk nageeflijk.

Numero Uno, daar heb ik er zelf ook een van. Ook een mooie hals met een lichte welving (moeder is horizontaal). Let wel op, de meeste hebben een zware keeluitsnijding en een wat grote kaak waardoor het door de nek lopen moeilijker is.

Zoek je trouwens een dressuur of een springhengst?
Dat zijn namelijk twee heel verschillende dingen! Het KWPN ziet voor het springen graag wat meer horizontale halzen en voor de dressuur wat front. Een springpaard met veel front haalt brede oxers niet, te weinig rek...