sarabande schreef:liesje23 schreef:Er is nog maar beperkt dv sperma beschikbaar in NL. En dan alleen voor aparte merries ( met veel predikaten/hoge sportklasseringen ed). Dus waarschijnlijk kon jij wel dekken met Contango Nistria.
Dat valt in de praktijk nogal mee, er worden ook merries zonder veel predicaten en sportprestaties als geschikt aangemerkt.
Nogmaals ik heb het niet over de kwaliteit van het sperma, maar over de kwantiteit.
Ik heb een aantal jaar geleden geinformeerd voor mijn vb merrie. Deze merrie komt weliswaar uit de Karla/Morka stam en loopt Z1 dressuur. Maar vanwege een hazehak geen ster kunnen worden. Mij werd duidelijk gezegd dat ze misschien in aanmerking kwam voor sperma. Daarvoor moesten we wel het papier ed overleggen. Mij werd toen ook verteld wat het sperma koste
en dat een hengstveulen voor de helft in hun eigendom was........ kijk als je dan zoveel geld erin pompt en je bent het veulen ook nog voor de helft kwijt, nee, daar bedankt ik voor. De kwaliteit is ondanks dat het diepvries is gewoon goed. Veel mensen weten niet dat er nog beperk sperma beschikbaar is, omdat ze er ook niet mee adverteren oid. En in Amerika worden ook nog gewoon veulentjes geboren ( genoeg lijkt me, als je op de site van Iron Spring Farm kijkt).
heb het niet over de kwaliteit