Naam eigenaar in paspoort. Hoe belangrijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kajanus

Re: Naam eigenaar in paspoort. Hoe belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 10:02

Neonlight schreef:
Sythaa, zoals ik al zei, paspoort op naam is geen eigendomsbewijs. Hoef je dus geen enkele waarde aan te hechten. Knipoog

NHS is Nederlands Hackney Stamboek. Eigendomsbewijs wordt dan een soort van transferbewijs geloof ik. Zal het zaterdag nog eens navragen, moet haar toch nog spreken. Ze gaan daar van alles veranderen, en ze willen ook de paspoorten misschien wel veranderen ivm identificatie, en net zoals bij de NAS (Nederlands Appaloosa Stamboek) foto's in het paspoort. Moet de paspoorten van mijn appies aan haar laten zien. Ik vind het in ieder geval een hele goede zaak dat hun hier mee bezig gaan!

Tuurlijk, straks wordt het verplicht om foto's in je paspoort te laten zetten ivm de indentificatie, ik vindt het een goed plan maar dat houdt wel in dat het hele chipgebeuren dus alleen voor het geld is geweest, Hamer of willen ze hiermee ook weer heel veel geld in het laatje krijgen...
Ben ik blij dat ik mijn paarden niet gechipt heb... en wel op naam heb staan Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 10:05

Ik denk dat mijn zwartbruine paard zonder aftekeningen met een foto nogal inwisselbaar is Tong uitsteken .
Ben blij dat ze gechipt zijn, er is er geen een minder of ziek van geworden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 11:21

Kajanus, de foto's komen naast het chip-gebeuren in het paspoort, en ik denk niet dat dit verplicht gaat worden. Foto is natuurlijk iets makkelijker te vervalsen als een chip, maar de eerste identificatie is wel makkelijker geworden.
De NAS doet het omdat de aftekeningen van een appaloosa moeilijk te schetsen zijn, het NHS wil dit wellicht overnemen omdat ook het schetsen nogal eens verkeerd gaat. Secretaresse van het stamboek heeft nu een verkeerd geschetste hackney, schetser kende het verschil tussen links en rechts niet zo goed. Clown Ook bij dressuur en springen hoor je nog wel eens dat het paspoort niet klopt met het paard, verkeerde kleur of zo geschetst. Je leest het hier bijzonder vaak. Dit soort dingen vang je daarmee op, het wordt voor de wedstrijdrijders makkelijker.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 12:07

In frankrijk hebben paarden ook een eigendoms bewijs / overschrijvings bewijs...... Als je het paard verkoopt, moeten beide partijen dat invullen en opsturen. Dan wordt ie overgeschreven en ontvangt de nieuwe eigenaar er een op zijn/haar naam..... Met dat bewijs op jou naam ben je dus de eigenaar. Het verbaasd mij eerlijk gezegd dat dat in NL nog steeds niet is ingevoerd, maar ik las ook dat ze dat dus bij het NHS wel gaan doen.... Nou de rest nog volgen.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 13:38

ik heb het bij tayenna niet gedaan. als ik haar zou willen overschrijven zou ik eerst lid moeten worden van het NRPS voor +/- 70 euro en dan overschrijven voor 16 euro, dat was me toch iets te duur.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:48

loulou schreef:
toen ik rowdy net had gekocht, was ik van plan hem op mijn naam te laten zetten.
toen ik hoorde dat het paspoort geen juridisch eigendomsbewijs was heb ik contact opgenomen met het kwpn.
zij bevestigde dit. toen ik vroeg waarom het voor mij dan nuttig was mijn ruin op mijn naam te laten zetten kon ze geen duidelijk antwoord geven. volgens haar was het wel beter, maar echt argumenten had ze niet.
ik heb dus besloten geen geld uit te willen geven om mijn naam op zijn papier te krijgen, zonder dat het echt ergens goed voor is.

ik had precies hetzelfde Haha! kreeg geen goede argumenten waarom mijn paard op mijn naam zou moeten staan, en als ik hem over wou laten schrijven moest ik lid worden van het KWPN en iets van 75 euro per jaar lidmaatschap ofzo betalen, nou laat hem dan maar lekker op de andere naam staan hoor.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:49

ik betaal ook geld voor het overschrijven van mijn fjord op mijn naam, moet daarvoor lid worden van het stamboek, maar moest dat sowiezo ook al om ons veulen aan te geven.
komt totaal ook op iets van 75 (?) euro, maar ja, vind het fijn om haar wel op mijn naam te hebben staan.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:52

MRmichiel schreef:
ik heb het bij tayenna niet gedaan. als ik haar zou willen overschrijven zou ik eerst lid moeten worden van het NRPS voor +/- 70 euro en dan overschrijven voor 16 euro, dat was me toch iets te duur.

Je hebt gelijk, dat hoeft ook niet ténzij je dus aan evenementen wil deelnemen. En een paspoort kan ook geen eigendomsbewijs zijn omdat je dan heel snel problemen zou krijgen: de houder van het paspoort is natuurlijk heel vaak geen eigenaar, denk aan een ruiter die een paard traint en uitbrengt.

kajanus: je zal toch echt moeten chippen hoor! Is wettelijk verplicht! (Tenzij je DNA wilt doen/gedaan hebt)

En dat geeft gelijk nogeens antwoord op de vraag:

Vanaf 1 januari 2007 moeten alle paarden in Nederland een paspoort hebben.

Dit is sinds 1 januari 2004 al verplicht voor alle stamboekpaarden, maar vanaf volgend jaar geldt dit voor alle paarden. Eigenaren kunnen deze aanvragen bij één van de erkende paardenstamboeken of bij de KNHS.
Een paspoort is geen eigendomsbewijs. Bij de aankoop van een paard is de nieuwe eigenaar zelf verantwoordelijk, dat hij/zij met het paard het paspoort krijgt. Als bij de eigendomsoverdracht van een paard het paspoort niet is overhandigd aan de nieuwe eigenaar, moet deze achteraf zelf zorgen, dat het paspoort weer bij het paard komt. Dit geldt ook voor paspoorten die uitgegeven zijn vóór 1 januari 2004. Slechts in enkele gevallen is het mogelijk om een duplicaat te krijgen.
Chipnummer
Het paspoort wordt via het chipnummer aan het paard gekoppeld. Volgend jaar moeten dus alle paarden ook gechipt zijn. De chipnummers staan in een databank bij het productschap. Via de website www.nl-paardenpaspoort.nl kan door het intypen van het chipnummer van een paard, achterhaald worden welk levensnummer het dier heeft en bij welke paspoortuitgevende instantie(s) het geregistreerd staat. Op deze site staan ook de adresgegevens van de paspoort-uitgevende instanties.
Inkomenssteun
Voor agrarische ondernemers die Europese inkomenssteun hebben aangevraagd en die één of meerdere paarden of pony's hebben, is het financiële van belang om te zorgen dat de dieren een paspoort hebben en gechipt zijn.
Als bij controle paarden worden aangetroffen zonder paspoort en/of zonder chip kan een korting toegepast worden op de inkomenssteun.

(Persbericht PVE)

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:11

Ik WIL NIET CHIPPEN, ik vindt het al erg genoeg dat ik verleden jaar 2 veulens heb gekocht die wel gechipt zijn... Verdrietig Ik heb inderdaad DNA want chippen IS NIET VERPLICHT Hamer Haha!
zie www.invisio.nl/antichip

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:16

Kajanus schreef:
Ik WIL NIET CHIPPEN, ik vindt het al erg genoeg dat ik verleden jaar 2 veulens heb gekocht die wel gechipt zijn... Verdrietig Ik heb inderdaad DNA want chippen IS NIET VERPLICHT Hamer Haha!

Relaxxxx, en kom van die kast af. Clown Er staat toch ook (Tenzij je DNA wilt doen/gedaan hebt)

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:28

Ik heb bij mijn merrie volgens mij de AES-stamboek papieren (Hier zit oa. haar stamboom en een schets) hier staat nog steeds de naam van haar fokker in. Ik heb haar van de fokker gekocht. Ze is intussen door mij wel gechipt en de papieren zijn naar de khns geweest. Moet ik de naam nog veranderen of is het zo goed? En zoja, waar moet ik dat doen?

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:57

Gail schreef:
Kajanus schreef:

Relaxxxx, en kom van die kast af. Clown Er staat toch ook (Tenzij je DNA wilt doen/gedaan hebt)

Oke ik ben van de kast af, was wel een heeeele hoge Haha!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:07

Mijn paard staat ook (nog) niet op mijn naam. Ik heb haar nu ruim een jaar. Ik heb navraag gedaan of dit wel noodzakelijk was, maar zoals al veel is gezegd alleen voor keuringen is het noodzakelijk en ik dacht ook bij het evt. fokken van een veulen om bij dat veulen stamboek papier te krijgen moet je lid zijn van het KWPN.
Ik vind het een duur grapje, min een jaar lid worden van het kwpn en dan ook nog eens de overschrijvingskosten. Voor een student is dat knap geld. Maar iedere keer als ik de naam van de vorige eigenaar zie staan denk ik, het zal toch mooier staan mijn eigen naam op het papier. Dus ik heb het voor mijn verjaardag gevraagd Haha! . Dus misschien staat ze op over een paar maandjes op mijn naam Vork .

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:03

Kajanus schreef:

Helaas voor jouw, chippen is wel verplicht MAAR je kunt ONTHEFFING aanvragen om DNA te mogen laten vastleggen/bepalen. Zou chippen niet verpicht zijn hoefde je ook geen ontheffing aan te vragen Tong uitsteken
Daarnaast is die site geen officiele bron, en deze wel.
www.nl-paardenpaspoort.nl
-----------------------------

De transponder is inprincipe voldoende om een paard te kunnen identificeren, waarbij het niet uitmaakt hoe het geschetst is... ik heb er 1 die is nu schimmel, maar vos geboren met aftekeningen.
Een vos geboren blijkt bruinschimmel te zijn (DA en dat is een goede paardendokter die wist zeker dat het een vos zou zijn en ik had mijn twijfels dus tercht )
een fot heeft mi geen meerwaarde als het er maar 1 is, het zouden er dan 4 moeten zijn en meer iets voor de administratie van de fokvereniging/stamboek.
------------

ontopic: Ik heb ze ook niet allemaal paspoorttechnisch op naam staan Bloos

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:07

Op zich is het belangrijk voor de overheid om te weten waar paarden zijn, het in kaart kunnen brengen van de paarddichtheid.
Vooral belangrijk als er een zoologische ziekte uitbreekt en de te nemen maatregelen zo goed mogelijk kunnen afstemmen.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:48

Alane schreef:
Op zich is het belangrijk voor de overheid om te weten waar paarden zijn, het in kaart kunnen brengen van de paarddichtheid.
Vooral belangrijk als er een zoologische ziekte uitbreekt en de te nemen maatregelen zo goed mogelijk kunnen afstemmen.

Volgens mij wil de overheid het in kaart hebben, zodat je staks belasting kunt gaan betalen omdat je een paard hebt Cool

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:11

Kajanus schreef:
Alane schreef:

Volgens mij wil de overheid het in kaart hebben, zodat je staks belasting kunt gaan betalen omdat je een paard hebt Cool

zekerweten.. kunnen ze extra belasting gaan heffen omdat de meeste paardenvolk zwaardere auti's hebben, want dat kunnen ze dan ook gaan koppelen he?
Of iemand met een zware auto voor de heb rond tuft of dat jij er regelmatig een trailer achter hebt hangen wordt dan gelijk duidelijk, immers heb je die ook al op naam staan Pling
Dan betrekken we gelijk de KNHS er even bij, daar staan de meesten (tenminste wedstrijdruiters) ook geregistreerd en kunnen ze extra BTW gaan heffen omdat jij een paard hebt wat zal kunnen stijgen in waarde, en de niet wedstrijdruiters hebben een luxe artikel dus andere extra hoge BTW of toevoeging van vermogen...
Dan de pensionstallen, wedstrijdpaarden stijging van het algemeen vermogen op stal = kunnen vangen van hoger stalgeld etc... en recreatiepaarden = luxe.

Clown Clown Clown Clown Clown Clown Clown Clown Clown Clown Clown Clown Clown Clown Clown Clown Clown Clown Clown Clown Clown Clown Clown Clown Clown