Merrie keuring wierden.. Lachertje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Re: Merrie keuring wierden.. Lachertje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:53

Clitia schreef:
Laten we de kwaliteit van eventuele opleidingen buiten beeld houden, dat is niet 't punt hier. We hadden 't over de uiteenlopende scores.

Jury's worden OOK opgeleid, dus dáár ligt juist een STERK PUNT.......... Nagelbijten / Gniffelen

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:58

En alle jury's zijn natuurlijk slecht opgeleid, want anders zouden ze geen eigen mening meer hebben. Pling

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:58

daantjuhhh schreef:
ja maar dat vind ik dan toch weer anders dan het verschil tussen rechthoeksmodel en kort.
dat kun je gewoon zien.
je paard is het of is het niet.
dat is toch geen kwestie van smaak?
net als een verticale of horizontale hals..
Dat is gewoon een feit!

Tenminste dat denk ik.
Misschien heb ik het dan wel fout!

Jij scoort op school met een heel ander beeld van een gemiddeld paard dan de KWPN-jury. Ze scoren naar het gemiddelde van de KWPN-populatie en niet naar het gemiddelde paard dat jij in gedachten hebt. De paarden die jullie mee hadden worden m.i. dus anders beoordeeld dan jullie op school doen. Het paard kan in jullie ogen dus goed in het rechtshoeksmodel staan, maar de jury kan vinden dat het paard ten aanzien van het gemiddelde KWPN-paard nog aardig te kort komt schieten qua rechthoeksmodel. Zij zullen het paard dan lager dan gemiddeld scoren.

Maar goed ik heb de bewuste paarden niet gezien dus kan er verder niet over oordelen Knipoog , daarnaast blijft keuren ook een momentopname en een jurysport. Een van mijn vorige merries is 2x naar de keuring geweest, 1e keer kwam ze 1 puntje op exterieur te kort voor ster (ruim voldoende punten voor de beweging) 2e keer had ze voldoende punten voor exterieur en kwam ze ineens punten te kort op beweging. Jammer dan en het jaar daarop nogmaals proberen of wachten tot ze een sportprestatie hebben.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 14:11

Nogmaals heb ik de paarden samen met anderen beoordeeld.
En 4 kant waren ze absoluut NIET.
Ze waren echt rechthoekig.
Ik heb de paarden beoordeeld met verschillende mensen met verschillende visie's.
En ja het zou kunnen dat ze hem niet lang genoeg vinden met het gemiddelde.

maar als je een lijst ziet en daar staat op:
Rechthoek Gemiddeld Kort
0 0 0 ------ 0 0 0 ----- 0 0 0
Het eerste 0 tje is het extreemst de 2de er tussen in en de 3de is net rechthoeksmodel.
Dan ga je een paard wat rechthoekig is niet in het middelste hokje van kort doen.

ook zou hij volgens hoe jij dat zegt te kort schieten in het rechthoeks model, dan zet je hem bijvoorbeeld ergens in het gedeelte gemiddeld neer.

Ik heb geleerd als je een paard rechthoekig vind maar niet extreem, hem toch wat te kort vind schieten je hem gemiddeld scoort met nijging richting rechthoekig.

Ik weet dat het een moment opname is.
Maar als een paard op straatje staat word het niet ineens een kort paard!
Het paard stond er erg ontspannen bij.

Ik snap dat als je paard erg gespannen druk is dat hij dan anders loopt en zich anders voorsteld.

P.S. ik heb zelf een stermerrie, maar ik weet zeker dat die nu geen ster meer word.
je weet nooit wat ze willen zien, maar ik weet zeker dat die in de tegenwoordige KWPN standmaten geen ster word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:32

Ik zou zeggen: word keurmeester als je de huidige garde zulke lachtertjes vind

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:54

Het verschilt echt per jaar wat ze graag willen zien, je moet vaak gewoon geluk hebben met het type merrie wat je bij je hebt. Een aantal jaren geleden wilden ze graag echt grote forse merries zien, nu punten ze de sjiekere kleinere bloedmerries een stuk hoger/waarderen ze meer als aantal jaar terug. Ik weet zeker dat Lotje nu hogere punten zou krijgen voor exterieur als in 1999.

Met Votje haar beoordeling kon ik me wel goed vinden, hoewel ik niks te klagen had natuurlijk. Ze vonden Votje op dat moment gewoon een mooi modern sporttype met ras en adel, een aantal jaren geleden hadden ze dat niet kunnen waarderen, hadden ze liever een wat forsere klassiekere fokmerrie gezien.

Tja en wat is lang en wat is kort? Ook daar verschillen de meningen zo over. Kan ook vaak optisch bedrog zijn. Op de LK was Votje een beetje mollig en rond en zeiden ze dat ze meer lengte mocht hebben. Op de CK was ze afgeslankt en vonden ze haar zeer goed in het rechthoeksmodel staan. Toch is ze in een paar weken geen centimeters langer geworden.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:44

Het feit dat de jurering van precieze cijfers naar vage nulletjes is gegaan (veel minder precies dus) zegt genoeg over de ONmogelijkheid van de jury om consequent te oordelen.
Blijkbaar kon de kury niet aan haar eigen normen voldoen. Wat me niet verbaast overigens. Consequent lineair scoren is een vak apart, waarvoor je gewoon speciale mensen nodig hebt met een goed oog... En mensen werven met een scherp en consequent oog, dat doe je nu eenmaal niet op beoordelingswedstrijdjes. Daar is flink méér voor nodig.
Dat is verder trouwens geen verwijt, maar een simpele constatering.

Jammer dat het KWPN nu de lat dus gewoon lager legt.........

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:08

CGJ12 schreef:
Clitia schreef:
Laten we de kwaliteit van eventuele opleidingen buiten beeld houden, dat is niet 't punt hier. We hadden 't over de uiteenlopende scores.

Jury's worden OOK opgeleid, dus dáár ligt juist een STERK PUNT.......... Nagelbijten / Gniffelen

Ja klopt maar kwpn haalt de neus op voor de huidig aangeboden opleiding mensen leren het via de "praktijk" en grappig genoeg zijn de prominenten van het kwpn wel aanwezig als gastdocenten....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 22:06

[***] schreef:

Ik bedoelde het was een lachertje omdat we genoten hebben van ons dagje uit.
Ondanks dat ik het niet geheel eens was met de jury.
Ik had echt wel wat dingen waar ik me zeker in kon vinden.
Een paar dingen gewoon echt niet omdat de merrie het tegenovergestelde van dat gene was!
Maar hoe dan ook gingen we voor stamboek, hoger waren onze verwachtingen echt niet.
En dat is gelukt. (ik heb ook nog niet meegemaakt dat het niet lukte, zelfs met een enorm kromme bok) dus daar maakte ik me ok geen zorgen om.
We zijn er lekker uit geweest.
We zijn even wezen kijken bij de hengstenwijde in de buurt en toen we de merrie's uitgeladen hadden zijn we gezellig met z'n allen naar de mac gegaan.
Het was dus een lachtertje omdat we met z'n allen om dat ene dingetje gelachen hebben..

Ik zou nooit de huidige garde willen en kunnen overnemen.
Ik hou het lekker bij wat ik nu doe.
Maar mag mij wel afvragen waarom een langelijnde merrie kort gescoort word!
Toch?

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 00:02

Tja het is heel raar die keuringen. Ik heb zelf meegedaan aanhet linear scoren en het verbaaste me hoeveel menignen er waren bij alle cursisten. Ikheb het voor mezelf gedaan zodat ik punten zie en leer kijken naar een paard. Vandaag toevallig bij een fokker geweest en zijn 2 jarige beoordeeld op exterieur. Paard was gewoon mooi zelfs al voor een twee jarige. Enige opmerking die ik had was een steil achterbeen en dat klopte want moeder had dat ook. Ik kon dit bekijken omdat die er ook stond. Maar of een paard vierkant of rechthoek is dat moet iedereen gelijk kunnen scoren ik vind een afwijking daarin van een bolletje mogen maar meer ook niet.

Ik denk gewoon accepteren en ben je niet tevreden hoppa gewoon jaar daarop weer proberen. hoe frustrernd ook.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 00:04

accepteren dat er niet meer inzit doen we allemaal.
Het heeft ook geen nut om volgend jaar weer te gaan!
Want een stermerrie zal het toch niet worden.
Maar goed, het is achter de rug.
Misschien volgend jaar met een heel ander paard!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 07:04

[***] schreef:

Janne,kun je je die keurmeester niet herinneren die de biljarderende achterbenen over het hoofd zag?Die merrie werd wel ster en dat had niet mogen gebeuren naar mijn mening.
Niet dat hij er geen kijk op zal hebben.Het blijven mensen en die hebben ook niet altijd een goede dag.

Ik zelf vind dat het KWPN de aanspreekbaarheid moet vergemakkelijken.
Wij zijn zelf een keer de ring uit gebonjourd omdat de merrie kreupel zou zijn.
W V/d Lageweg heeft er naar gekeken er heeft een veearts naar gekeken(direct uit de ring) en wat fokkers die in de buurt stonden.Niemand zag wat en had in de ring ook niks gezien.
We wilden graag weten wat ze nu precies hadden gezien.(daar heb je recht op na een wereldreis vanaf een eiland)Maar je wordt zo weggewuifd.Als je een echte kerel bent en je wilt alles bespreekbaar houden dan hadden ze voor de microfoon even een korte uitleg moeten geven voor publiek en eigenaar.
Ik denk dat daar nog een heleboel verbetering mogelijk is en dat er een aantal namen misschien een pas op de plaats moet maken en van hun voetstuk af moeten stappen om op gelijke hoogte met de fokkers te praten en zichzelf niet boven alles moeten plaatsen...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 07:56

ik ben eigenlijk wel beneiuwd van een standfoto van het paard.....

Heb je die??

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 07:58

eilander schreef:
[Maar je wordt zo weggewuifd.Als je een echte kerel bent en je wilt alles bespreekbaar houden dan hadden ze voor de microfoon even een korte uitleg moeten geven voor publiek en eigenaar.
Ik denk dat daar nog een heleboel verbetering mogelijk is en dat er een aantal namen misschien een pas op de plaats moet maken en van hun voetstuk af moeten stappen om op gelijke hoogte met de fokkers te praten en zichzelf niet boven alles moeten plaatsen...
[/quote]

Dat heb ik vorig jaar ook aangegeven de arrogantie die weer hoogtij viert. Mijn merrie was ziek geweest en ik zei dat, antwoord: "Daar hebben wij niks mee te maken".

Niet kunnen/willen uitleggen wat je doet is een teken van zwakte of ongeinteresseerdheid, beiden zouden geen eigenschappen van een jury mogen zijn.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:04

sarabande schreef:
Dat heb ik vorig jaar ook aangegeven de arrogantie die weer hoogtij viert. Mijn merrie was ziek geweest en ik zei dat, antwoord: "Daar hebben wij niks mee te maken".

Niet kunnen/willen uitleggen wat je doet is een teken van zwakte of ongeinteresseerdheid, beiden zouden geen eigenschappen van een jury mogen zijn.

De jury moet alleen maar observeren en waarderen.
Of een merrie ziek is geweest mág voor een jury nooit een argument zijn om meer punten te geven dan wat ze op het oog verdient. Derhalve is het voor een jury ook niet interessant om te weten of een merrie ziek was.

Welk antwoord had je dán van de jury verwacht?
"Goh mevrouw, wat naar nu......... Weet u wat, wij doen er 5 punten bij op nu we dit weten"......... Zij zijn groot en ik is klein!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:06

Ja ik dacht al waar blijf je toch Ach gut .
Nee ik verwacht niet meer of minder punten, ik gaf het trouwens aan toen de punten al gegeven waren, ik verwacht een fatsoenlijk antwoord.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:29

CGJ12 schreef:
Of een merrie ziek is geweest mág voor een jury nooit een argument zijn om meer punten te geven dan wat ze op het oog verdient. Derhalve is het voor een jury ook niet interessant om te weten of een merrie ziek was.

Dit is wel de realiteit!
Sorry Sarabande, maar daar hebben de keuringsmeesters ook echt geen boodschap aan.
Anders kan iedereen wel aankomen met zo'n verhaal.
Als jij je merrie naar een keuring brengt word er wel verwacht dat je met een gezond dier aankomt en in een goede conditie, anders moet je gewoon een jaar overslaan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:35

Nogmaals ik zei het na afloop, min of meer als excuus, ik wilde geen enkele invloed op de punten, ik verwachtte gewoon fatsoenlijk bejegend te worden.
Jullie halen het uit zijn verband als zou ik er een betere waardering door gehad willen hebben.
Ik heb vorig jaar al uitgelegd dat ik verwachtte dat de jury door die conditie heen zou kijken en dat gebeurde niet, niets aan te doen ik ben niet iemand die DAAR over blijft jammeren.
Ik heb het over normale menselijke omgangsvormen van de jury tegenover de fokkers.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:48

Jury's zijn eigenlijk net te vergelijken met politie agenten in uniform.
Je krijgt een oordeel en daar moet je het mee doen, ongeacht wat jouw mening is.
Ik denk ook wel dat het beter is dat er zo'n houding word aangenomen, anders duurt zo'n dag errug lang en kunnen de mensen die makkelijk babbelen de jury beinvloeden en mensen die wat meer op de achtergrond blijven sneeuwen in.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:02

mistral schreef:
kunnen de mensen die makkelijk babbelen de jury beinvloeden en mensen die wat meer op de achtergrond blijven sneeuwen in.

Zucht....... Scheve mond de punten waren al gegeven, er viel niets meer te beinvloeden.
De jury moet gewoon fatsoenlijke menselijke normen im acht nemen, mensen op een nette manier antwoord geven en ze niet afsnauwen, dat gebeurde namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:12

Daantjuhh, nou niet terugkrabbelen over wat je me lachtertje bedoelde, staat duidelijk in de titel dacht ik zo.

Bespreekbaarheid verhogen wordt 't gewoon niet. Dan moet je mensen aan gaan nemen om iemand als Daantjuhhh uit te leggen dat ze geen keurmeester is. Hoeveel merrie eigenaren komen niet zwaar beledigd van de keuring met een slechte merrie;die had ster moeten worden maar de jury is waardeloos.
Kwaliteit van de 3 jarige merrie's liet vorig jaar te wensen over en is hier ook alweer genoemd.

Fokkers moeten de hand in eigen boezem steken en zich anders geen illusies maken. Of naar de herkeuring.
Het is jammer voor de enkele gevallen die wel wat uitleg verdienen maar helaas. En vriendjespolitiek is weer wat anders.

Tis eigenlijk net als met dressuurrijden.

Ik snap wel Sarabande wat je punt was, maar ik denk dat je van te voren al kansloos was om een fatsoenlijk antwoord te krijgen. Stel je voor dat je de zoveelste bent die dag/week/keuringsseizoen, en het gros wil wel een betere waardering, verdiend of niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:21

Als ik een beter waardering gehad had willen hebben op die gronden had ik een DA verklaring meegenomen.
Als ik het jaar ervoor niet een merrie voorlopig keur gehad had die kwalitatief veel minder was was ik niet gegaan, maar ik nam die norm mee, blont ik weet het Bloos .
Voor het paard maakt het niet uit als die een jaartje in de sport loopt en spieren heeft loopt die zo naar de waardering toe die ze waard is, daar gaat het mij ook niet om.
Toch Janne ik begrijp wat je bedoelt te zeggen, maar het is voor veel fokkers DE dag in hun paardenjaar, daar moet meer zorg voor zijn vanuit de organisatie.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:25

sarabande schreef:
Zucht....... Scheve mond de punten waren al gegeven, er viel niets meer te beinvloeden.
De jury moet gewoon fatsoenlijke menselijke normen im acht nemen, mensen op een nette manier antwoord geven en ze niet afsnauwen, dat gebeurde namelijk.

In jouw geval wellicht wel.
Maar anderen maken er wel misbruik van: voor "andere paarden" of een "volgend jaar" ("vorig jaar was die mevrouw zo zielig.....dat was zó sneu...... ")

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:33

CGJ12 schreef:

Ben ik het ook eens met CGJ12 eens, maar ik bedoel dit eigenlijk ook.

Sarabande, was het dan niet mogelijk om naar de herkeuring te gaan als je denkt dat de kwaliteit van je merrie goed genoeg was? Dan had ze er tegen die tijd weer beter uit gezien. Of ga je dit jaar?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:40

[***] schreef:
Sarabande, was het dan niet mogelijk om naar de herkeuring te gaan als je denkt dat de kwaliteit van je merrie goed genoeg was? Dan had ze er tegen die tijd weer beter uit gezien. Of ga je dit jaar?

De keuringen in Zuid-Nederland zijn al weer geweest dacht ik..........