Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Germatje

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:22

Nee dat wat ik had gelezen stond niet in dat topic, dat is denk al 2 jaar terug ofzo, in de tijd dat ik nog niet posten Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:27

Een fries KAN een weke(re) rug hebben, dat is algemeen bekend. Kijk maar naar oudere friezen, die zijn vaak wat verzonken in de rug. Ga je daar iemand van 110+ opzetten, dan lijkt me het vanzelfsprekend dat dat niet zon heel goed idee is..

Eerlijk gezegd vind ik 110kg voor ieder paard wel aan de zware kant. Zeker als die persoon niet mee is in de beweging van het paard.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:43

Starbreeze schreef:

Eerlijk gezegd vind ik 110kg voor ieder paard wel aan de zware kant. Zeker als die persoon niet mee is in de beweging van het paard.

Eens Ja Heeft weinig met het ras te maken......

Maar goed, dat is een andere discussie Knipoog

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:50

Als je nog een artikel zoekt over ruitergewicht en belasting, deze maand in de BIT staat een heel stuk erover!

Ik persoonlijk vind dat als je zo zwaar bent dat je dan niet moet willen paardrijden, of het juist wel willen en hieruit de motivatie halen om af te vallen zodat het voor jezelf en voor het paard een stuk gezonder wordt. Soms zie ik ruiters op een paard hangen (en nu bedoel ik niet dat alle zwaardere ruiters hangen, je hebt ook goede ruiters onder hen die zichzelf als het ware licht kunnen maken tijdens het rijden) waarbij het paard al duidelijk aangeeft dat het niet prettig is en waarbij het geheel totaal niet ontspannen en happy overkomt. En dan heb je nog het probleem van het vinden van een zadel wat past voor zowel paard als ruiter en dan ook nog goed blijft liggen. Ik zou er geen enkel paardenras aan wagen, nou ja, misschien een flink trekpaard, maar dat zal waarschijnlijk niet de bedoeling zijn (alhoewel een Noriker een erg leuk recreatie paard kan zijn, maar dat zijn dat ook weer niet echt trekpaarden)

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:04

Bedankt Moska, niet dat ik zelf te zwaar ben maar ik vind het wel interessant om het te lezen!
Zeker is paardrijden een super stimulans om af te vallen alleen bedenk ik nu dat er mensen bestaan die gewoonweg om medische redenen niet af kunnen vallen,sterker nog, het overgewicht hebben te "danken" aan ziekte ofzo.
Die Bit ga ik even kopen!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:12

Starbreeze schreef:
Een fries KAN een weke(re) rug hebben, dat is algemeen bekend. Kijk maar naar oudere friezen, die zijn vaak wat verzonken in de rug. Ga je daar iemand van 110+ opzetten, dan lijkt me het vanzelfsprekend dat dat niet zon heel goed idee is..

Voor een KWPN'er of wat dan ook net zo min....
Ik ben het verder ook met je eens, 110 kilo is wat aan de zware kant om paard te rijden....ik denk ook dat je veel minder vrij bent in je beweging en dat je nooit helemaal zo kan rijden als je zou kunnen met een aantal kilo's eraf...!!!

Maar ik wil niemand beledigen of zo, ik weet ook dat bepaalde mensen gewoon doen wat ze kunnen echt toch dik blijven of dikker worden, sommige mensen willen dikker worden en kunnen dat ook niet....Mensen zijn toch ook wel maffe wezens he Haha! Tong uitsteken

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:15

oestinja schreef:
Bedankt Moska, niet dat ik zelf te zwaar ben maar ik vind het wel interessant om het te lezen!
Zeker is paardrijden een super stimulans om af te vallen alleen bedenk ik nu dat er mensen bestaan die gewoonweg om medische redenen niet af kunnen vallen,sterker nog, het overgewicht hebben te "danken" aan ziekte ofzo.
Die Bit ga ik even kopen!

Zo interessant is het artikel niet

Het gaat meer over het feit dat een manege het beleid heeft ingevoerd van een max. gewicht per paard op basis van BMI. Dit omdat ze zagen dat veel paarden last hadden van het gewicht van de ruiter. Het artikel is niet op basis van een diepgaand onderzoek en ik heb weinig overtuigende argumenten gelezen. Er zal best een kern van waarheid inzitten, maar ik ben nieuwsgierig naar een artikel waarin resultaten van betrouwbare onderzoeksgegevens genoemd worden Ja

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:16

Adil18 schreef:

Ik ben het verder ook met je eens, 110 kilo is wat aan de zware kant om paard te rijden....ik denk ook dat je veel minder vrij bent in je beweging en dat je nooit helemaal zo kan rijden als je zou kunnen met een aantal kilo's eraf...!!!

Maar ik wil niemand beledigen of zo, ik weet ook dat bepaalde mensen gewoon doen wat ze kunnen echt toch dik blijven of dikker worden, sommige mensen willen dikker worden en kunnen dat ook niet....Mensen zijn toch ook wel maffe wezens he Haha! Tong uitsteken

Het aantal kg. is m.i. niet relevant. Het is afhankelijk van meer factoren. Je kunt niet zeggen dat 110 kg. te zwaar is om op een paard te zitten Zo zwart-wit is het niet Knipoog

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:25

Het hangt ook af van de bouw van een mens, iemand van 1.60 lang en 110 kg. zal moeilijker kunnen rijden dan iemand van hetzelfde gewicht bij een lengte van 1.95.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:06

Ik denk dat het van veel verschillende dingen afhangt. Ten eerste de bouw van het paard, neem je het luxe/moderne type Fries dan lijkt het me geen verstandig plan om daar een zwaar iemand op te zetten. Deze paarden zijn vaak erg slank gebouwd en hebben een langere rug dan het "oude" type, daarbij vind ik het persoonlijk ook niet mooi om naar te kijken........... Denk ook dat het de meest gemaakte fout is om te denken dat een Fries geschikt is voor zwaardere (boven de 100 kg) ruiters want veelal kiezen deze zwaardere ruiters dan ook voor het moderne type Fries, heb me regelmatig lopen ergeren aan de niet passende combinaties op bijvoorbeeld een wedstrijd terrein. Ik snap best dat iemand een luxere type paard wil rijden maar denk dat in sommige gevallen je beter dan voor het oude type kan gaan en dat dat idd een mooier plaatje oplevert.

Ook zou je moeten kijken of het paard wel voor je wil werken met een ruiter met een zwaarder gewicht....
Mijn paard verzet dus geen stap meer als er een zwaarder iemand op zijn rug zit.... hij is niet meer vooruit te branden. Sommige rassen hebben ook moeite met buikspieren spannen, hierdoor is het af te raden om zwaardere ruiters op dit soort paarden te zetten. Ik weet nog goed dat mij werd aangeraden om op een Lipizzaner bijvoorbeeld niet meer dan 75 a 80 kilo te zetten en uit ervaring weet ik dus nu ook dat mijn paard dat ook niet echt prettig vind

Denk dat het er uiteindelijk wel degelijk toe doet of iemand teveel kilo's weegt om paard te kunnen rijden, voor jezelf maar ook voor het paard.

Ik hoop in ieder geval dat jij en je moeder een leuk paard zullen vinden Knipoog

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:11

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:15

In de nieuwe Bit staat ook weer een artikel over het gewicht van de ruiter in combinatie met een paardenrug.

Ik heb het artikel ingescand maar het lukt me niet om het te plaatsen hier Boos!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:21

ik heb een KWPN'er van 1.74 en ik weet zeker dat die van mij makkelijk iemand kan dragen van boven de 110 KG. Die van mij is springgefokt maar heeft een sterke rug en sterke benen. Ik denk dat als je zoiets uit zoekt dat het prima kan. Tussen de Kwpn'ers zitten ook grote verschillen.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:22

het lijkt me ook een beetje stug hoor, komt er dus op neer dat de gemiddelde man niet op een fries mag rijden omdat ze te zwaar zijn...
voor de ts-er: ik zou op zoek gaan naar een klassieke fries idd, zoals hier al vermeld staat. niet dat rijtypische. die zijn ook meestal wat korter in hun rug.
succes!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:41

Het is toch logisch dat een paard maar een beperkt gewicht kan dragen zonder dat er slijtage optreedt? Die rug bestaat ook uit wervels en daar ga je dus wel dagelijks op zitten.

Ik denk dat je het aan je paard verplicht bent zelf ook aan je lichaam en conditie te werken en er zo voor te zorgen dat het voor hem ook prettig is en blijft.. maar goed ik heb misschien makkelijk praten met mn 58kg..

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:49

Starbreeze schreef:
Het is toch logisch dat een paard maar een beperkt gewicht kan dragen zonder dat er slijtage optreedt? Die rug bestaat ook uit wervels en daar ga je dus wel dagelijks op zitten.

Ik denk dat je het aan je paard verplicht bent zelf ook aan je lichaam en conditie te werken en er zo voor te zorgen dat het voor hem ook prettig is en blijft.. maar goed ik heb misschien makkelijk praten met mn 58kg..

Krijgen we weer zo'n discussie... tjonge jonge.. weet je wel hoe veel mensen er een schildklier ziekte hebben?? en al willen ze graag aan hun conditie werken dat er weinig aan te doen valt.

ten tweede... wat een onzin.. ik heb hier boven al gezegt dat mijn paard makkelijk iemand kan dragen van 110 kg. Ik heb gewoon een sterke bok. En zo zijn er meer grote sterke paarden die een zwaarder iemand kan dragen. Ze zijn niet van suiker.. die mensen zoeken niet voor niets een groot en sterk paard uit.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:58

Maar de vraag is dus, is de fries zo'n groot en vooral sterk paard? Is groot en fors per definitie ook sterk? En dat blijkt dus niet het geval volgens het artikel wat ik hier viewtopic.php?f=156&t=593335&p=16575367 #p16575367 gepost heb. 75 kg is misschien wat weinig, het zal vast wat meer kunnen, maar het verschil tussen 75 kg en 110 kg vind ik enorm! Kijk, als je dat gewicht hebt kun je daar misschien idd niets aan doen, daar zeg ik ook niets van! Maar als je dan wil gaan paardrijden kies dan wel voor een paard waarvan je zeker bent dat 'ie er geen last van onder vindt. Dus bijv een zware KWPN of een trekpaard.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:31

Whiz schreef:
Starbreeze schreef:

Krijgen we weer zo'n discussie... tjonge jonge.. weet je wel hoe veel mensen er een schildklier ziekte hebben?? en al willen ze graag aan hun conditie werken dat er weinig aan te doen valt.

ten tweede... wat een onzin.. ik heb hier boven al gezegt dat mijn paard makkelijk iemand kan dragen van 110 kg. Ik heb gewoon een sterke bok. En zo zijn er meer grote sterke paarden die een zwaarder iemand kan dragen. Ze zijn niet van suiker.. die mensen zoeken niet voor niets een groot en sterk paard uit.

Haha, wordt het zo'n discussie? Maak je er dus zelf van Knipoog
Maar goed uitzonderingen daargelaten ja. Het is geen persoonlijke aanval op iemand. Daarnaast gaat dit topic over een fries en ik blijf van mening dat die vaker een wekere rug hebben dan bv een KWPN-er.

Verder ben ik het met Amable eens. Wij kunnen die keuze maken, onze paarden niet.
En ze zijn idd niet van suiker nee, maar 110kg is niet niets.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:51

een fries heeft inderdaat een wat zwakkere rug darom zeggen ze ook dat je pas mag inrijden als ze 4 zijn. ik heb zelf een fries ingereden ben zelf 90 kilo en hij heeft totaal nergens last van. ik heb wel een fries die een kruising is tussen het oude typen en het nieuwe. ook een fries met een langere rug krijgt daar eerdere problemen mee dan een fries met een wat kortere rug. mijn moeder gaat er straks ook op rijden die is nog ietsjes zwaarder. een fjord kan ook erg veel aan. en weet noiet of je moeder er elke dag op gaat rijden. ik rij nu ook maar 2 x in de week een half uurtje tot een uurtje op mn fries ga het straks pas uitbouwen en nu staat hij nog een paar maanden in de wei. maar je hebt okmaar zat kwpn-ers die last van hun rug krijgen. let gewoon goed op bij je aankoop als je een fries koopt van ong 5 jaar is n rug al sterk genoeg.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:37

Adil18 schreef:
Katoo71 schreef:
Ik pas ergens gelezen dat een fries niet meer dan 75 kilo mag ragen omdat ze een nogal zwakke rug hebben,

Waar heb je dat gelezen dan? Dat zou ik namelijk wel eens willen lezen, dat artikel, om te kijken waar ze dat op baseren Haha!

Dat artikel heeft Oa in bit en Hoefslag gestaan.
Het is bewezen dat friezen door inteelt een zwakke rug hebben, en een gewicht tot 80 kilo kunnen dragen zonder rugproblemen.
Helaas word er heel vaak gedacht dat omdat een fries een koudbloed is hij ook veel kan dragen, hij kan wel veel trekken, maar dragen is een ander verhaal.
En tot mijn grote spijt heb ik al genoeg friezen gezien die door overgewicht/verkeerde training (ongeneeslijke) rugproblemen krijgen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:15

Er staat in het artikel wat Amable geplaatst heeft dat het een richtlijn is Verdrietig

Bovendien hebben niet alle Friezen een holle rug Ik vind dat je als eigenaar zelf verantwoordelijk bent voor het bepalen van het max. gewicht.

@ Ania. Ik ben van mening dat verkeerde training veel meer van invloed is op rugproblemen dan het gewicht....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:23

Superninus schreef:
Adil18 schreef:

Het aantal kg. is m.i. niet relevant. Het is afhankelijk van meer factoren. Je kunt niet zeggen dat 110 kg. te zwaar is om op een paard te zitten Zo zwart-wit is het niet Knipoog

Je begrijpt me verkeerd, maar ik zie dat ik het ook beetje zwak geformuleerd heb. Ik doelde meer op de bewegingsvrijheid van de ruiter die vrij zwaar is. Ik denk dat die namelijk beperkt is en ik denk dat dit juist een negatief gevolg voor het paard en met name zijn rug kan hebben...!!!

Toch ben ik het niet helemaal met je eens over dat gewicht niet relevant is, vraag een paard eens of hij liever iemand van 75 kg. op zich heeft of iemand van 110 kg. Jammer dat we het niet kunnen vragen, haha. Maar kijk dan maar eens naar de beweging. Ik denk dat een paard met die 45 kg. minder een stuk krachtiger, mooier en vrijer kan bewegen. Maar goewd, nu dwaal ik af over het effect op de rug, maar daar heb ik hierboven al mijn mening over gegeven...!!!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:26

Adil18, ik begrijp je standpunt heel goed. Gewicht is wel relevant, maar een man van 90 kilo kan heel veel bewegingsvrijheid hebben, terwijl een vrouw van 80 kg. dit niet heeft.

Wat dat betreft kun je misschien beter de BMI aanhouden, zoals die in het artikel van BIT gebruikt wordt. Dan betrek je de lengte van de persoon er ook bij Ja

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:27

Vraag dat paard eens of hij liever iemand op zijn rug heeft van 75 kg maar totaal niet goed op hem kan rijden of iemand van 110 kg die precies weet wat ze met hem aan moet. Ik neem aan dat als de TS een paard aanschaft we het niet over een paard hebben met een zwakke rug. Ik ben er van overtuigd dat er genoeg paarden zijn die dat soort gewicht wel kunnen dragen. Ook genoeg paarden die het niet kunnen dragen.. of te wel een zwakke rug hebben. Maar ik ga persoonlijk toch voor het betere goed gefokte werk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:31

ik ga ervan uit dat die moeder niet een super goede ruiter is, en dan zou ik toch voor een shire of (zwarte) tinker gaan.. die hebben een wat sterkere rug na mijn weten en zwarte tinkers zien er soms net uit als friesen Tong uitsteken