Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Starbreeze schreef:
Eerlijk gezegd vind ik 110kg voor ieder paard wel aan de zware kant. Zeker als die persoon niet mee is in de beweging van het paard.
Heeft weinig met het ras te maken......
Starbreeze schreef:Een fries KAN een weke(re) rug hebben, dat is algemeen bekend. Kijk maar naar oudere friezen, die zijn vaak wat verzonken in de rug. Ga je daar iemand van 110+ opzetten, dan lijkt me het vanzelfsprekend dat dat niet zon heel goed idee is..
oestinja schreef:Bedankt Moska, niet dat ik zelf te zwaar ben maar ik vind het wel interessant om het te lezen!
Zeker is paardrijden een super stimulans om af te vallen alleen bedenk ik nu dat er mensen bestaan die gewoonweg om medische redenen niet af kunnen vallen,sterker nog, het overgewicht hebben te "danken" aan ziekte ofzo.
Die Bit ga ik even kopen!

Adil18 schreef:
Voor een KWPN'er of wat dan ook net zo min....
Ik ben het verder ook met je eens, 110 kilo is wat aan de zware kant om paard te rijden....ik denk ook dat je veel minder vrij bent in je beweging en dat je nooit helemaal zo kan rijden als je zou kunnen met een aantal kilo's eraf...!!!
Maar ik wil niemand beledigen of zo, ik weet ook dat bepaalde mensen gewoon doen wat ze kunnen echt toch dik blijven of dikker worden, sommige mensen willen dikker worden en kunnen dat ook niet....Mensen zijn toch ook wel maffe wezens he![]()
Zo zwart-wit is het niet

Starbreeze schreef:Het is toch logisch dat een paard maar een beperkt gewicht kan dragen zonder dat er slijtage optreedt? Die rug bestaat ook uit wervels en daar ga je dus wel dagelijks op zitten.
Ik denk dat je het aan je paard verplicht bent zelf ook aan je lichaam en conditie te werken en er zo voor te zorgen dat het voor hem ook prettig is en blijft.. maar goed ik heb misschien makkelijk praten met mn 58kg..
Whiz schreef:Starbreeze schreef:Het is toch logisch dat een paard maar een beperkt gewicht kan dragen zonder dat er slijtage optreedt? Die rug bestaat ook uit wervels en daar ga je dus wel dagelijks op zitten.
Ik denk dat je het aan je paard verplicht bent zelf ook aan je lichaam en conditie te werken en er zo voor te zorgen dat het voor hem ook prettig is en blijft.. maar goed ik heb misschien makkelijk praten met mn 58kg..
Krijgen we weer zo'n discussie... tjonge jonge.. weet je wel hoe veel mensen er een schildklier ziekte hebben?? en al willen ze graag aan hun conditie werken dat er weinig aan te doen valt.
ten tweede... wat een onzin.. ik heb hier boven al gezegt dat mijn paard makkelijk iemand kan dragen van 110 kg. Ik heb gewoon een sterke bok. En zo zijn er meer grote sterke paarden die een zwaarder iemand kan dragen. Ze zijn niet van suiker.. die mensen zoeken niet voor niets een groot en sterk paard uit.
Adil18 schreef:Katoo71 schreef:Ik pas ergens gelezen dat een fries niet meer dan 75 kilo mag ragen omdat ze een nogal zwakke rug hebben,
Waar heb je dat gelezen dan? Dat zou ik namelijk wel eens willen lezen, dat artikel, om te kijken waar ze dat op baseren

Ik vind dat je als eigenaar zelf verantwoordelijk bent voor het bepalen van het max. gewicht.Superninus schreef:Adil18 schreef:
Voor een KWPN'er of wat dan ook net zo min....
Ik ben het verder ook met je eens, 110 kilo is wat aan de zware kant om paard te rijden....ik denk ook dat je veel minder vrij bent in je beweging en dat je nooit helemaal zo kan rijden als je zou kunnen met een aantal kilo's eraf...!!!
Maar ik wil niemand beledigen of zo, ik weet ook dat bepaalde mensen gewoon doen wat ze kunnen echt toch dik blijven of dikker worden, sommige mensen willen dikker worden en kunnen dat ook niet....Mensen zijn toch ook wel maffe wezens he![]()
Het aantal kg. is m.i. niet relevant. Het is afhankelijk van meer factoren. Je kunt niet zeggen dat 110 kg. te zwaar is om op een paard te zittenZo zwart-wit is het niet