[TI] Tinker veranderd van kleur??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

julie11

Re: Tinker veranderd van kleur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:08

heej heb ik nog nooit gezien ..Tong uitsteken

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:08

Indezz schreef:
Om je zorgen weg te nemen....

1e foto is Lucy 2 jaar geleden, had haar toen 2 jaar.....
2e foto is van een paar weken terug.....

Afbeelding
Afbeelding

zo wat een verschil zeg, maar ziet er wel gaaf uit, zo'n kleur verandering

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:24

Te heet gewassen! daar komt het eigenlijk van! Die van mij is ook al gekrompen :mrgreen:

Het heeft te maken met een bepaald gen. Dat gen maakt bruine paarden zwart, maar dus niet echt zwart. Een paard wat zomers ook zwart blijft kan dus dat gen NIET hebben, maar dat weet je nooit helemaal zeker. Daar zijn testen voor. De meeste friezen blijven ook niet zwart..

Ik vind het zelf wel mooi eigenlijk..

Ander verschillen zijn gezoomde vlekken (zul jij minder hebben met een effen tinker) En eventuele stekelharige stukken ie je ineens beter.. ( hij wordt niet grijs hoor!)

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:51

de mijne wordt ook bruin, op papier staat hij als black bay 70-30.
Als ik eerlijk mag zijn vind ik het niet mooi als ze bruin worden maar ja wat doe je eraan.
Wat ik wel zie dat de haren alleen de punten bruin zijn geworden en als ik in de haren tegen wrijf dan zie je dat het zwart is. raar. Als ik hem zou scheren is hij terug zwart. Ook als er een wondje is en er groeit terug haar op dan is het nieuw haar zwart.µ
Ik begrijp niets over kleur en genen enzo maar vind het wel vervelend.
Friese paarden de merries die buiten staan in de zon die verkleuren en de hengsten die binnenstaan die blijven zwart.

Volgende foto zijn getrokken begin mei 2006
Afbeelding
Afbeelding

Deze foto's op de keuring torhout 24 juni 2006
Afbeelding
Afbeelding

Ik schrok mij een bult als ik zelf de vergelijking deed. Huilen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:16

Ja, mijne wordt ook helemaal bruinig. Het is de zon, en ook het zweet dat lekker bleekt. Bij haar begint het namelijk altijd waar het zadel altijd ligt, dan heeft ze een bruin "zadel" in haar vacht. Naarmate de zomer vordert en ze dus meer afgespoten e.d. wordt, wordt ze ook bruiner. Maar als de wintervacht er weer op zit, is ze weer zwart.
Is nu al vier jaar zo, zal ook wel altijd zo blijven!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:54

Er is een voedingsuppelment dat kan helpen je paard zwart te houden.. Black as Knight heet het geloof ik...

Het gros tinkers is heterozygoot voor zwart en ook is het in de tinkerfokkerij nog niet zo belangrijk of je weet of een hengst homozygoot is voor zwart of bont oid.

Meer kleureninfo vind je op http://greenfield.fortunecity.com/dream ... colors.htm

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:00

dapperdier schreef:
Er is een voedingsuppelment dat kan helpen je paard zwart te houden.. Black as Knight heet het geloof ik...

Het gros tinkers is heterozygoot voor zwart en ook is het in de tinkerfokkerij nog niet zo belangrijk of je weet of een hengst homozygoot is voor zwart of bont oid.

Meer kleureninfo vind je op http://greenfield.fortunecity.com/dream ... colors.htm

Black as Knight schijnt niet te helpen dat het een dure afzetterij is
dat topic dat eerder werd genoemd was van mij en daar werd het door iedereen sterk afgeraden omdat het niets hielp
in dat topic staan wel andere tips Lachen

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:15

Er zijn idd maar weinig paarden ECHT zwart. Zomerzwart is namelijk dominant over pikzwart.

Mijn merrie "verkleurt" ook altijd op sommige plekken in de zomer. De flanken zijn gewoon lichtbruin bijna nu.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:24

ik heb een merrie die van kleur verandert!!! maar w8 ik ga eens zoeken in mijn foto's op mijn pc en anders zullen ze voor volgende week zijn!!!!

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:31

de foto's zullen voor volgende week zijn!!!

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:23

Wij hebben een zwartbonte Tinker. In de zomer worden zijn vlekken bruin met op sommige plekken zelfs lichtbruin, terwijl ze in de winter gitzwart zijn. De vlekken op zijn hoofd zijn wel gewoon nog zwart en zijn staart ook, dan lijkt het net een driekleur. Ja Zal kijken of ik er foto's van heb.

Edit; Foto's toegevoegd. Knipoog

In de winter:
Afbeelding

En in de zomer:
Afbeelding

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:42

Ik geloof niet ( maar ik weet het niet zeker, want ik ben een tijdje niet gebokt) dat het NIET de bedoeling is dat dit een verzamel topic wordt van foto's van tinkers die verkleuren....

Duidelijk is dus dat het een genetisch iets is en dus 'normaal' Daarmee is deel 1 van de vraag van de topicstarter beantwoord.. deel twee.. wat kan ik eraan doen is nog niet helemaal beantwoord.

Ik wist niet dat Black as Knight niet hielp!? Ik had er nog geen negatieve dingen over gehoord, maar ik ken dan ook niet veel mensen die het heel erg vinden als hun zwarte dier bruin wordt ( 'driekleur' is gewenst toch Knipoog )
Ik weet wel dat sommigen hun friezen binnen houden om verkleuring te voorkomen (vaak ivm met keuringen en shows) dat vind ik best wel sneu voor het dier, dat ie niet in de ozn mag...

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 10:44

Bedankt voor jullie reacties!! Tong uitsteken
Dit wist ik allemaal niet.
Maar weet nu in ieder geval zeker dat ik niet de enige ben.

Hij is echt zo bruin geworden! Haha!
Maar hij word wel weer zwart!
Dus toch wel een beetje tinkereigen. Haha!

En over dat Black as Night spul ofzo. Dat gebruik ik maar niet. Het is ongelooflijk duur en ja, je houd het toch bijna niet tegen.
En om hem nou de hele tijd binnen te houden vind ik ook niks.
En zo ziet hij er toch wel grappig uit. Het is alleen wel wennen. Clown

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:51

dapperdier schreef:
Het heeft te maken met een bepaald gen. Dat gen maakt bruine paarden zwart, maar dus niet echt zwart. Een paard wat zomers ook zwart blijft kan dus dat gen NIET hebben, maar dat weet je nooit helemaal zeker. Daar zijn testen voor. De meeste friezen blijven ook niet zwart..

Er is geen gen wat een bruin paard zwart maakt, het is juist omgekeerd Lachen Paarden hebben maar 2 basiskleuren, namelijk zwart en vos, alle andere kleuren zijn daarop opgebouwd.
Bruin wordt veroorzaakt door het agouti-gen, een gen wat het zwart terug dringt naar de uiteinden (staart, manen, benen). Een bruin paard is dus genetisch zwart, met een extra gen er bovenop.

'Zomerzwart' oftewel zwarte paarden die 's zomers bruin worden zijn qua kleur genetisch identiek aan paarden die ook 's zomers pikzwart blijven. Een zwart paard wat verkleurt heeft dus geen gen voor bruin, maar is nog steeds genetisch zwart. Het heeft te maken met de hoeveelheid pigment in de haren (Eumelanine om precies te zijn) of een paard verkleurt of niet. Net zoals er bij vossen en bruinen verschillen zijn qua kleur door verschillen in de hoeveelheid pigment, zijn die verschillen er bij zwarte paarden ook. Paarden die heel veel Eumelanine hebben verkleuren niet of nauwelijks, en hebben vaak een typische metaalachtige zwarte kleur, die bijna blauw kan lijken.

Een echt genetisch bruin paard (dus zwart + agouti), is altijd herkenbaar, agouti is namelijk dominant en kan op zwart niet verborgen blijven, het toont altijd (enige uitzondering is vos + agouti, aangezien daarbij geen zwart pigment is om op in te werken). Zelfs een heel donkerbruin paard, zogenaamde zwartbruinen of de engelse term sealbrown zijn in de winter herkenbaar, hoe donker ook. In de liezen zal het altijd bruin blijven, en 99% van de keren ook rond de neus.
Dit is bijvoorbeeld zo'n donkerbruine, en ze kunnen nóg donkerder zijn, deze heeft rond de neus nog vrij veel bruin:
Afbeelding
dapperdier schreef:

Het gros van de tinkers is juist homozygoot voor zwart Lachen Anders zouden er veel meer vosveulens geboren moeten worden worden, heterozygoot zwart x heterozygoot zwart geeft namelijk 75% zwart en 25% vos, dus dan zouden op de hele populatie toch aardig wat vossen moeten rondlopen, en ik denk dat het percentage vosveulens nog geen 10% is.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:13

I stand corrected supertje.. Ik noemde het voor het gemak een gen, maar je hebt gelijk dat het geen gen is.

gaelic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:43

ha ha wij hadden dus ook een zwart bonte tinker gekocht eind vorig jaar nu is hij al zo'n paar maanden licht bruin !! ik wilde graag een zwart bonte maar dat is hij echt niet meer.
heb veel gelezen over tinkers maar dat ze zo erg verkleurde wist ik niet! alleen zijn manen zijn nog zwart wit
wachten het wel af of hij weer verkleurd zonder die zon!!

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:27

IK heb een tinker die van kleur verandert is en niet verschieten hé hier zijn de lang verwachte foto's

Afbeelding
2002

Afbeelding
2003

Afbeelding
2006

deze is van kleur verander en nu verdonkert ze terug dus!!!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:35

Krijgt ze echt haar vlekken terug, of krijgt ze weer donkerdere stipjes?
Ze lijkt mij namelijk echt schimmel, en daarbij komt het voor dat ze eerst helemaal wit worden en daarna weer vliegenschimmel worden.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 07:26

Schimmel factor idd! Wel apart om te zien.. Van met vlek naar zonder vlek, lijtk wel wasmiddel reklame hhahaha!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:13

Supertje schreef:
Zelfs een heel donkerbruin paard, zogenaamde zwartbruinen of de engelse term sealbrown zijn in de winter herkenbaar, hoe donker ook. In de liezen zal het altijd bruin blijven, en 99% van de keren ook rond de neus.
Dit is bijvoorbeeld zo'n donkerbruine, en ze kunnen nóg donkerder zijn, deze heeft rond de neus nog vrij veel bruin:
*foto*

Ik kan die foto helaas niet zien...

Volgens mij is Snowdon zo'n zwartbruine of 'sealbrown'. Hij blijft nl in de winter (heel erg) donkerbruin in de liezen. Rond de neus is het wit, dus daaraan kan ik het niet zien Clown

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:07

Jack is in de winter altijd super zwart ook als hij geschoren is!
maar als het zomer wordt is hij super bruin Tong uitsteken
en in de herfst word hij gewoon weer zwart Haha!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:43

Die sealbrown enzo, worden die ook lichter in de zomer?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:09

Vaak wel. Het is net als met zwarten, de een verkleurt meer dan de ander. Er staan er hier 2 op stal die echt heel donkerbruin zijn, beiden ogen in de winter hartstikke zwart op wat bruin bij de neus en liezen na. Nu in de zomer is de 1 om te zien echt een bruine, de andere blijft zo donker.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:12

Dan denk ik dat er behoorlijk veel Tinkers zwartbruin(bont) zijn ipv zwartbont, maar dat valt vaak minder op door al dat wit.