Prestatiemerries zonder het prestatiepredikaat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

Re: Prestatiemerries zonder het prestatiepredikaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 09:41

Op basis van "5 punten" van 3 nakomelingen:

IBOP/EPTM/verrichtingsonderzoek = 1 punt

springen:
M+5= 1 punt
Z+1 = 2 punten

dressuur:
Z2+1 = 2 punten
Z1+1 = 1punt

SGW:
M+5 = 1 punt
Z+1 = 2 punten

E-maat pony:
Z+5 = 1 punt (SGW/Dres/Sprin)

Dus bijv. 1 dochter die Z2+1 dressuur is, 1 zoon die Z+1 springen is en nog een zoon die M+5 SGW is, zijn voldoende voor het prestatiepredikaat.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:33

Eigenlijk allemaal zo krom als wat..........

EPTM = 1 punt
Verrrichtingsonderzoek (hengsten) = 1 punt
Dressuur Z+1 = 1 punt

Persoonlijk heb ik nogal wat verschil tussen die 3 prestaties..........

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:41

Prestatie
Het predikaat prestatie wordt verstrekt aan merries op basis van de sportprestaties van drie nakomelingen,
wanneer volgens onderstaande puntentelling vijf punten zijn behaald.
De merrie moet bij het KWPN geregistreerd zijn, dus ook veulenboek, hulpstamboek, hulpveulenboeken
registermerries komen in aanmerking. Het predikaat kan postuum worden toegekend.
De prestatie moet geleverd zijn in een tak van sport die overeenkomt met die van de fokrichting Rijpaard,
Dressuurpaard of Springpaard.

Ik vraag me toch echt af wat ze met die laatste zin bedoelen. De moeder van mijn nieuwe merrie heeft al een internationaal dressuurpaard (2 ptn) gebracht, een Zspringpaard (2 ptn) en een M+5 springpaard (1 pt). Dan voldoet ze toch aan de eisen (ook al zijn de prestaties in verschillende disciplines behaald).

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:50

Als een tuiger sport (dr) haalt dat niet meetelt. Het maakt niet uit voor een rijpaard (mag dressuur óf springpaard zijn)

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:56

Ja ik vond het zo vreemd omschreven. Maar goed, mooi dan kan ik ook het prestatiepredikaat aanvragen!

peninna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:12

CGJ12 schreef:
Eigenlijk allemaal zo krom als wat..........

EPTM = 1 punt
Verrrichtingsonderzoek (hengsten) = 1 punt
Dressuur Z+1 = 1 punt

Persoonlijk heb ik nogal wat verschil tussen die 3 prestaties..........

Volgens mij is hier ook al eens een elle lange discussie over gevoerd met het KWPN, vooral nadat de KNHS van puntentelling veranderde.
Maar volgens de kenners bij het KWPN is het net zo makkelijk je paard uit te besteden bij een topruiter die, dat paard dan eventjes voor je in de Z start en gelijk een winstpunt haalt, als dat het is je paard een EPTM verrichting te laten lopen.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:16

Hmm het is natuurlijk niet zo dat een paard met alleen maar 5'en meedoet voor die ene punt.

monnes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:37

In de stamboekrichtlijnen staat bij EPTM/IBOP dat er wel minimaal een bep. aantal punten is vereist voor het toekennen van een punt voor prestatieschap. En die lat lag ook best hoog.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:02

peninna schreef:
Volgens mij is hier ook al eens een elle lange discussie over gevoerd met het KWPN, vooral nadat de KNHS van puntentelling veranderde.
Maar volgens de kenners bij het KWPN is het net zo makkelijk je paard uit te besteden bij een topruiter die, dat paard dan eventjes voor je in de Z start en gelijk een winstpunt haalt, als dat het is je paard een EPTM verrichting te laten lopen.

Als het net zo simpel is om een EPTM examen te voldoen als een VERRICHTINGSEXAMEN, dan gaan we in november héél wat hengsten inschrijven..........