Tweejarige merrie laten dekken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zucchero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:41

Ik hoor dat ze bij Stal Mora ook altijd wel opzoek zijn naar vlezige paarden

Je moet trouwens wel erg liefhebber van fokken zijn, wil je een papierloos veulen fokken voor de verkoop, want het kost echt heeeeeel veel meer dan het je op gaat brengen! Dan heb ik het nog niet eens over de kosten waar je mee komt te zitten als het niet helemaal gaat volgens het boekje!! Dan kun je echt beter nog een veulen van een of andere markt kopen! (hetgeen ook niet helemaal klopt, want dan creeer je weer extra markt...)

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:10

Zucchero.. geloof me... deze 'boer/handelaar' heeft zelf een pensionstalling en die kosten waar jij het over hebt heeft deze man en de TS (zijn dochter) nagenoeg niet.

Dus Noessie.. ik ben benieuwd of je je pa kan overhalen maar ik heb er een hard hoofd in

Noesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 13:13

TheSam schreef:
Zucchero.. geloof me... deze 'boer/handelaar' heeft zelf een pensionstalling en die kosten waar jij het over hebt heeft deze man en de TS (zijn dochter) nagenoeg niet.

Dus Noessie.. ik ben benieuwd of je je pa kan overhalen maar ik heb er een hard hoofd in

Ohw je kent m
hahaha!
We zullen het zien!

en idd de kosten zijn het niet!

madam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:31

Had je je vader nog mijn info laten lezen of niet?

Noesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 13:32

nog niet.... zijn druk met de hooibouw bezig... dus dan is hij nooit zo heel erg te spreken over dingen die daar niet mee te maken hebben volgende week is hij in een beter humeur... als al het hooi en kuil dan goed binnen is is hij weer opgelucht!

madam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:35

Bij ons is het gelukkig goed binnen, zondag het laatste beetje opgehaald, en nu is het klaar echt een opluchting...

Noesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 13:37

Dat snap ik!
wij hadden gister 1300 pakken
en vanavond hebben we er weer een stuk of 1000 en dan zijn we voor voorlopig weer even klaar!

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:31

Welke hengst gaat het worden als het door gaat Anoes?

Noesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 09:59

Geen idee!
Of bont of donker!
haha!

Myfairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:55

Ik wilde mijn mening er ook nog even tegenaan gooien; ik zou het absoluut niet doen. Het zal vast wel kunnen, maar je (mooie) paardje vind ik er zelf ook nog vrij jong uitzien. Begin met 3,5 jr zou ik zo zeggen, dat is een ideale leeftijd. Sorry dat ik t zeg, maar nu lijkt het alsof het jullie alleen om het geld zou gaan voor dat veulen.
Nogmaals, het is niet aardig dat ik het zeg, maar zo LIJKT het dan wel... en voor je merrie lijkt het me veel beter om haar nog lekker "jong" te laten.

Succes!

Noesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 12:05

Kan best dat jij het zo ziet, maar het gaat dus totaal niet om de opbrengsten of om de kosten. Wees daar maar niet bang voor!

Myfairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:09

Ok! Da's fijn om te horen! Ik ben wel benieuwd wat je uiteindelijk beslist!
Wat je ook beslist, ik wens je oprecht veel succes!

Noesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 12:10

Dank je wel!

flettie

Re: Tweejarige merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:10

Persoonlijk zou ik het niet doen. Ik heb het van dichtbij meegemaakt hoe een (net) 3 jarige (Tinker)merrie een veulen kreeg en er eigenlijk geen raad mee wist. Het veulen mocht bij de merrie drinken maar iedere andere vorm van moedergevoelens was de merrie vreemd.

Lichamelijk kan ze het vast wel aan maar geestelijk zet ik mijn vraagtekens er bij.

Verder als je dan toch besluit te dekken: zet er dan een goed gekeurde Tinkerhengst op en doe een poging om haar bij 1 van de 2 stamboeken op te laten nemen (NSvT of ICS). Dan heb je tenminste een papier bij het veulen.

Lotte_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:12

onze merrie moet nog 3 worden deze maand.. en is al 6 weken drachtig..

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 12:15

flettie schreef:
Persoonlijk zou ik het niet doen. Ik heb het van dichtbij meegemaakt hoe een (net) 3 jarige (Tinker)merrie een veulen kreeg en er eigenlijk geen raad mee wist. Het veulen mocht bij de merrie drinken maar iedere andere vorm van moedergevoelens was de merrie vreemd.

Lichamelijk kan ze het vast wel aan maar geestelijk zet ik mijn vraagtekens er bij.

Verder als je dan toch besluit te dekken: zet er dan een goed gekeurde Tinkerhengst op en doe een poging om haar bij 1 van de 2 stamboeken op te laten nemen (NSvT of ICS). Dan heb je tenminste een papier bij het veulen.

Er zit momenteel een half papier bij de merrie... Via de vader staat de gehele stamboom erachter, namelijk appaloosa's... bij de moeder staat alleen de naam van de moeder en verder geen afstammelingen, dit was wel een tinker.. Het zal dus ook (denk ik) niet mogelijk zijn om er een volledig papier bij te krijgen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:21

Ik denk dat je met de merrie bij de appaloosa's er zeker niet in komt. Voor zover ik weet is het appaloosa-stamboek een gesloten stamboek. De beide Tinkerstamboeken zijn nog open stamboeken d.w.z. dat een Tinker zonder bekende afstamming ook opgenomen kan worden.
Van mijn merrie kennen we bijvoorbeeld alleen de moeder. Die was op het moment van de geboorte echter nog niet opgenomen bij het NSvT. Toen mijn merrie 2 jaar oud was zijn we samen met haar moeder (toen 5 jaar oud) naar een keuring van het NSvT gegaan: beide opgenomen in het registerboek als zijnde Tinkers.

Vandaar dat ik dus zeg: probeer je merrie eens in het registerboek te laten opnemen bij het NSvT of ICS (persoonlijk denk ik dat je meer kans maakt bij het NSvT ivm rasomschrijving). Ga je dan met een goed gekeurde dekhengst fokken heb je volgend jaar wel een stamboekveulen. En tegenwoordig wordt er voor een stamboekveulen toch net iets meer gevraagd (en gekregen) dan voor een registerveulen.

Noesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 12:25

Zou het inderdaad kunnen proberen als er ooit een veulentje van komt! Bedankt voor de informatie in ieder geval!

Maar jij denkt niet dat het een probleem is bij het tinkerstamboek als er nog appaloosa bloed achter zit? Omdat het dan geen volledige tinker is

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:50

Van mijn Tinker kennen we de vader ook niet. Moeder werd drachtig vanuit Engeland geimporteerd. Gezien mijn merrie is de kans zeer aanwezig dat haar vader zelf een kruising-Tinker was of een draver of een warmbloedje:
Afbeelding
hier vorig jaar op de NSvT keuring in Beilen waar ze net geen 1e premie haalde (overigens had mevrouw vlak voor de keuring vakkundig haar sokjes gekortwiekt ).

Mijn merrie heeft dit jaar een veulen gekregen van een goed gekeurde Tinkerdekhengst. Dit veulen is dan automatisch een stamboekveulen omdat de (1e graads) afstamming van het veulen wel bekend en geregistreerd is.

Als je overigens na een keuring gaat.... dan zou ik ook weer wachten tot volgend jaar Je merrie is nu namelijk 2 jaar oud en zal bij het NSvT eventueel in het registerveulenboek (0-3 jaar) terecht komen. Wil je een stamboekveulen fokken dan zou je volgend jaar weer naar de keuring moeten om haar op te laten nemen in het registervolwassenstamboek en dan pas laten dekken.
Zou je haar nu laten opnemen in het veulenboek en haar laten dekken dan zou een veulen van haar volgend jaar desondanks nog een registerveulen worden omdat de merrie ten tijde van de dekking en de geboorte nog niet in het volwassenstamboek is opgenomen. Deze regel heeft het NSvT ingevoerd omdat zij juist het laten dekken van 2 jarige merries probeert te ontmoedigen.
Snappie ut nog?

Texas1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:44

je ziet het aan texas Noes, Die is ook minder groot en heeft soms wat problemen met de groei ik zou t niet doen