[TI] Waarom hebben jullie voor de tinker gekozen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

Re: Waarom hebben jullie voor de tinker gekozen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:14

De Tinker kwam ik bij toeval tegen in een advertentie van de paardenkrant in de lente van 1998. Ik was op zoek naar een rustig paardje, niet al te groot, waar ik mijn vertrouwen weer op terug wilde winnen. Was namelijk van mijn 3-jarige KWPN-er gekletterd en kon toen een aantal maanden vanwege die blessures (heup- en rugproblemen) niet meer paardrijden.

Nadat ik mijn 3e Tinker meenam bij een handelaar na eerst 2 andere Tinkers uit te hebben geprobeerd, heb ik uiteindelijk een mager scharmikkelig merrietje meegenomen. Ik wist toen nog helemaal niks van Tinkers, maar wel dat ik een merrie wilde dan, dan kon ik in ieder geval gaan fokken, ze ging Nikita heten.

In mei 1999 werd er een Tinkerdag georganiseerd en daar leerde ik de Tinkerhengst Chester kennen. Liep gewoon tussen de merries, dus lekker koel in het hoofd. Heb deze hengst later kunnen kopen en er mee gefokt. Heb daar nu inmiddels 3 dochters van gekregen, Sissi, Romy en Sophie, die ik alle 3 behouden heb. In het jaar 2003 kwam ik mijn favoriete hengst tegen, Maxolo. Ik zocht een Tinkerhengst met veel sokken en veel zwart, maar toch bont.

Nu dus redelijk besmet met het Tinkervirus, heb er nu 5 en verwacht nog 2 veulens van Maxolo.

Ik vind het geweldige paarden met een aparte verschijning en geweldige karakters !

Echt een ras waar je van kan genieten op velerlei manieren.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:30

Ik had altijd een drukke C pony en wilde zelf graag buitenrijden, mennen en western rijden. net de 3 dingen die je niet met mijn pony kon doen

nadat een vriendin een tinker verzorgde en ik merkte dat ze die dingen er WEL mee kon doen ben ik wat gaan nadenken erover. vooral het feit dat ze er zo anders utizagen dan andere paarden trok mij heel erg ( iedereen een zwart paard? Cynthia neemt een witte)
via die eigenaar van die Tinker kwamen we bij Miranda sauter die ons doorverwees naar Rudy Asbroek en zijn we gaan kijken. en tjah.. de rest van het verhaal is bekend

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:55

Ik wilde eerst altijd een appaloosa. Ik vond dat mijn paard anders moest zijn dan de gemiddelde bruine pony.
Het moest een ruin zijn, minstens 6 jaar, en minstens 1.55 m. groot.

Ik wist nooit van het bestaan van de tinker af. Totdat ik op een gegeven moment er iets over las. Geweldig... ik was altijd al verzot op Shires en Clydesdales (Die waren echter te groot voor mij )

Ik helemaal verliefd op het ras. Maar ik mocht nog lang geen pony. Ik zou er een krijgen, maar dat duurde nog wel een tijdje. Toen ik 14 was (en inmiddels al 1,5 jaar ongeduldig aan het rondkijken op internet was voor de geschikte tinker) zijn we naar de Bonte Parels geweest. Maar ze hadden geen ruin te koop of iets wat mij ook maar een beetje aan stond. Later ook nog bij andere mensen geweest met tinkers. Ging nog wel een half jaar overheen. Zomervakantie naderde, toen kwam Duncan op internet.
Te jong, mager, lelijk. Maar ik was verliefd. Al weet ik bij god niet waarom

Daar geweest. Toen vond ik hem verschrikkelijk lelijk. Heb met afgunst staan kijken. Erop gereden. Verliefd.
Nog 2 x wezen rijden. Voor de zekerheid.
En toen heeft papa een praatje gemaakt, en toen was Duncan van mij
Duurde helaas nog wel een maand voordat hij daadwerkelijk bij ons thuis stond.
We gingen nog op vakantie, en moesten de wei (van de buren, waar Duncan gratis en voor niets, tijdelijk in mocht staan) nog klaarmaken.

Maar dat wilde je niet weten
Eigenlijk deed ik het voor de looks, maar ik viel voor mn eigen tinker vanwege zijn heerlijke gangen en geweldige karakter. Het klikte echt meteen. Heel bijzonder.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:06

Ik heb er niet voor gekozen om een tinker te kopen, mijn tinker heeft mij uitgekozen .

Het verhaal
Ik heb vroeger wel eens op een kwpner gereden die op een boerderij stond. Die boerderij was van een oude boer en zijn vrouw. Toen de oude boer besloot te gaan verhuizen heeft één van zijn zonen de boerderij overgenomen (kwpner was toen al weg), en hij is later getrouwd met een vrouw die gek is op paarden en één tinker had gekocht voor haarzelf. Zij is toen besmet geraakt met het tinkervirus (goh hoe zou dat nou komen ), en besloot een tinkerfokkerij te beginnen (het ontstaan van tinkerfokkerij de Asheuvel ).

Ikzelf kwam in 2001 pas in the picture. Een vriendin van hun én mij vertelde dat ze met tinkers naar een keuring moesten. En ik had nog nooit van het ras gehoord, todat ik mee naar de keuring ging kijken en ik was helemaal verbaasd, ik vond ze op slag al echt hartstikke mooi! En dan vooral een éénkleurige merrie met ontzettend veel behang, zij had ook echt een uitstraling waar ik gelijk op viel.

Ik ben dus weer op de boerderij terecht gekomen en reed op sommige tinkers daar. Ik leerde de mooie éénkleur merrie kennen en begreep dat zij op latere leeftijd was ingereden. Ik had toen wel zoiets van die zou ik best wel graag willen kopen, totdat ik een keertje op haar ging rijden. En helaas de klik was er gewoon niet, ze was erg eigenzinnig en ik kon haar bijna niet onder controle houden, dus ik had het idee van kopen maar uit mijn hoofd gezet.

Op een dag ging ik bij de enters en twenters kijken die in een inloopstal liepen en ik ging voor de stal op de grond zitten kijken naar al die mooie bonte jonkies. Ik heb dit een paar keer gedaan, en er kwam echt elke keer een erg vieze twenter naar me toe met heel veel wit, zij was ook echt de enige die dit deed, de rest was namelijk aardig schuw. Ik viel gelijk op haar ogen die een hele lieve uitstraling hadden, haar mooie koppie, en ze was erg nieuwschierig. Na al die keren dat ik bij haar geweest was, kriebelde het toch een beetje in me om haar te kopen. Ik ben naar de boer en zijn vrouw gelopen en heb informatie gevraagd over die vieze twenter met veel wit, en wat bleek? Haar moeder was dus de merrie die ik in eerste instantie wou kopen, de mooie éénkleurige. Toen heb ik niet lang hoeven nadenken, en heb ook gelijk besloten om haar te kopen. Ik heb haar nu drie jaar (ze is nu vijf) en ik heb soms momenten gehad waarvan ik dacht oh god dit wordt niets, maar met hulp, en veel vallen en opstaan (met inrijden) is ze de tinker geworden die ze nu is. Ze is net als haar moeder erg eigenzinnig en houd van gekke dingen uitproberen.

Ik heb nooit van slome paarden gehouden, en ik heb nu ook een echte tinker met veel power, precies waar ik echt gek op ben. Ik zou nooit meer een "normaal" paard willen, ik blijf dat tinkervirus wel voor de rest van mijn leven houden denk ik .

Sorry voor dit (toch wel erg) ontzettende lange verhaal

Morhwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:37

Ik heb niet speciaal voor een tinker 'gekozen'. Ik wist wel van het bestaan maar dat was het dan ook.
Na het overlijden van mijn gezeldschaps-shetje wilde ik toch eigenlijk graag weer een pony om op te rijden. Voor de shetjes had ik een Welsh-Arabier en een KWPNer gehad.
Ik had een paar eisen: in ieder geval een pony, geen paard. Een pony waar je niet perse elke dag op hoeft te rijden, bomproof, robuust en natuurlijk heel braaf. Voor de KWPNer ben ik een tijdje bang geweest, dus ik moest een sul.
Via kenissen een Fjord bekeken, maar de klik ontbrak, hoe mooi hij ook was. Daarna naar een Welsh, maar die was teveel sport-pony. Daarna nog een leuke D-pony bekeken die ik eigenlijk al heel leuk vond. Zaterdags zou ik de D-pony gaan rijden, maar ik had in de tussentijd een Tinkermerrie op internet zien staan. Dus toch maar gebeld of ze er nog was. Ik kon zaterdags komen, dus niet naar de D-pony. Gekeken en gelijk verliefd. En dat terwijl ze helemaal niet zo braaf was. Vervelend met het aansingelen en vreselijk voorwaarts.
Het kennismaken heeft even geduurd, het was niet de sul waar ik op gehoopt had. Maar nu, iets meer dan een jaar later zou ik niets anders meer willen. We hebben nog zo onze problemen, maar ik zou haar voor geen goud willen missen. Ik denk zelfs eenmaal tinker, altijd tinker.

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:48

Ik heb al sinds mijn pubertijd de wens een eigen paardje te hebben, nog helemaal geen idee van hoe of wat. Die wens is gebleven en ik heb mijn vriend "over gehaald". Die zei als er dan toch een paard moet komen, wordt het een bonte... En ik vond bonte paarden verschrikkelijk
Tot we een keer op de Zuidlaardermarkt kwamen en ik daar een heerlijke, brede, mooi behaarde, bonte pony zag staan en dat bleek een Tinker, wauw!!!
Ik op zoek op marktplaats en wat wil het toeval... mijn achternicht (Annemarie, Indiana Jones), met wie ik nooit contact had, bleek een tinker te hebben!!! We hebben contact opgenomen en ben er een paar keer wezen kijken en ik was verkocht, ik wist het zeker... Het paard wat er komt wordt een Tinker!
EN... zondag aanstaande gaan we mijn Sirocco halen !!!

Wat een verhaal he?!

mickydo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:55

Ik wist zo en zo al dat ik een bont paard wou hebben. Maar ik zelf zat meer te denken aan een paint .
Mijn vriend zag Kane op het internet staan en heeft me mee gesleept naar de stal waar hij stond.
Eigenlijk was ik wel meteen verliefd maar had nog lang niet genoeg geld om een paard te kopen.
Ik was meer aan het rondkijken van wat ik wou .
Mijn vriend vroeg alleen nog maar wat ik nou van deze tinker vond, Nou ja 1 keer gezien heel lief en prachtig,
En een week later stond hij op stal, cadeautje van vriendlief En ik ben hem nog steeds dankbaar hiervoor!

_Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:23

Vroeger was tinker mijn lievelings ras al. Wist alleen niet hoe ze hete was een klein meisje en noemde ze altijd koeienpaarden Vond erg mooi en wou dus later zo'n paard. Dus vandaar. Mijn tinker is wel heel luxe maar hij is nog jong dus kan nog veel gebeuren