[TI] Hoe krijg ik mijn tinker schoon en hoe houd je haar schoon?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:19

nielsd schreef:
Dan gaan we dat zeker niet uitprobren Boya. Bedankt voor de tip.

Zilver shampoo in de staart kan natuurlijk wel zonder problemen!

Tinkerlady

Re: Hoe krijg ik mijn tinker schoon en hoe houd je haar scho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 23:19

Waarom lees ik nergens dat het beste middel is om je tinker mooi wit te krijgen (zelfs de mestvlekken) is als je er flink mee werkt, lekker zwetend paard, en dan mooi afspoelen. Voila!

Daar kan echt geen shampoo tegenop. Als je dus regelmatig werkt (en wij koetsen bijvoorbeeld met een 90% witte viespeuk) dan spoel je dat met simpel gewoon water allemaal weg. Lekker sponzen, natrekken. En wit hoor! De staart kan dan altijd nog wat witter worden met blauwshampoo maar voor de vacht is dat dan helemaal niet meer nodig.

Lekker regelmatig ermee werken dus!

Succes!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 05:27

de mijne moet best hard werken, en is ook erg wit, maar alleen zweet eraf spuiten word die van mij nou niet stralend wit van hoor, zeker de vlekken v/d mest en het tuig gaan er bij hem niet vanaf

ik heb geen ervaring met mok bij mijn paard maar was wel regelmatig met blauwshampoo, maar ws is hij er dan gewoon niet gevoelig voor.

waar ik wel heel voorzichtig mee zou zijn is de bleek en glassex op de huid, zijn toch schoonmaakmiddelen die niet geschikt zijn voor op de huid.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 08:31

Baggio werkt zeker ook hard, en wordt ook regelmatig afgespoten na het rijden.

Jammer alleen dat een paard niet vanuit zijn staart zweet En dat is toch wel het enige waar ik moeite mee heb om die schoon te houden.

Chantal1973

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:54

Heb hier 3 vlekken beesten rond lopen lopen 24/7 buiten met loopstal hebben wel eens vlekken maar als ik ze op laat drogen dan flink borstelen zijn ze weg. Evt voor een keuring worden ze gewassen maar het liefst zo min mogelijk.
Heb geleerd dat een gezonde vacht zelfreinigend is en zowel bij mijn paarden, honden, konijnen etc klopt dat.
Maar wat betreft je vraag ikzelf heb goede ervaringen met zilver shampo van het kruidvat. Badedas en anders 2 of 3 maal wassen als het echt heel erg geel is.
En magnesium poeder voordat je de ring in gaat is een hele goede tip.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:16

Oke, nou onze tinker heeft een huidprobleem dus sowieso voorzichtig zijn. Op dit moment is de hele huid geirriteerd dus ziet het er niet mooi uit. Dus is wassen met paardvriendelijke shampoo's wel noodzakelijk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:18

De tip van dat zweet is ook goed, met deze temp en een tinker in wintervacht zweet ze zo.
En kan zilvershamppo of biotex wel in de staart?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:27

Ik zou niet voor elke wedstrijd gaan wassen daarmee maak je de huid overgevoelig. Stal en dergelijke extreem proper houden is een noodzaak, zeker bij een smeerpoets (Tinkerbell blijft altijd proper, Angel dr stal moet veel meer bijgehouden worden, anders ziet ze er elke dag uit alsof ze in de mesthoop liggen walsen heeft )

En dan gewoon duchtig borstelen: voor echte vlekken kan je wel een sopje maken en dat goed laten inwerken.
Canter Coat Whitener of dat product van Cowboy Magic werken beide als wondermiddeltjes, maar zijn wel behoorlijk agressief: dus eerst op een klein vlekje proberen
Voor wedstrijden zou ik bv de sokken gerust de ietwat gelige schijn laten behouden: ik vind het het niet waard om je paard z'n huid om zeep te helpen

Als je je tink echt een keer superwit wilt/moet hebben voor een erg belangrijke wedstrijd bijvoorbeeld of zoals ik, voor een keuring, dan kan je altijd nog duchtig inzepen
Ik was mijn tinks hooguit twee à drie keer per jaar. (meestal zelfs maar 1 keer) Dan bedoel ik wel grondig om het witter dan wit resultaat te krijgen. Na zware arbeid en veel zweet krijgen ze wel vaker een verfrissende douche me verfrissende shampoo van ... (ben het merk even kwijt, Cavalor? ) Das speciaal voor paarden ontwikkelde, verfrissende shampoo. Ik doe dan wel alleen het lijf, niet elke keer sokken en staart en manen inzepen.

Ik ga als volgt te werk (nu verklap ik al mijn geheimpjes voor de keuring )
Eerst en vooral ruim van te voren verhoogde poetswoede botvieren op de stal: die wordt alle dagen grondig uitgemest en dan alle spinnewebben en stofwebben verwijderd. Eventueel ook vieze plekken van de muren wassen, anders zijn dat natuurlijk geliefkoosde plekjes om met je natte vers gewassen kont tegen te gaan schuren met zo'n lekker kleurtje als gevolg
Als de staart heel erg vies is, kan je die ook best wat op voorhand al eens wassen. Eventueel kan je ook waspoeder in de staart doen, maar ik zou afraden dat te gebruiken voor lichaam, manen en sokken.

- eerste werk is de staart inzepen, die wordt goed natgemaakt met de spuit en vervolgens in een emmer met warm water gehouden waarin een goede kluts shampoo (eender welke mensen shampoo van Kruidvat bijvoorbeeld) zit. Daarna wordt diezelfde shampoo puur op de staart verdeeld en goed ingekneed.
- terwijl het sopje in de staart trekt worden de sokken nat gemaakt. Eerst alle vier achtereenvolgens natmaken, dan een per een onder handen nemen. Een per een worden ze dan opnieuw nog natter gemaakt en vervolgens ingezeept met dezelfde normale mensenshampoo van Kruidvat, head & shoulders,...
- als de vier sokken ingezeept zijn (ik begin overigens achteraan), wordt de staart uitgespoeld. Die wordt onmiddellijk weer ingezeept met Zilvershampoo. Ik gebruik normaal altijd de zilvershampoo van Kruidvat waarvan ik vind dat die heel goed werkt. Nu heb ik ook eens zilvershampoo van Velvet en Adsorbine gekocht, speciaal voor paarden dus, maar nog geen ervaring mee. De zilvershampoo van kruidvat irriteert bij mijn paarden NIET.
- opnieuw hetzelfde procédé: terwijl de staart inwerkt, spoel ik de vier sokken uit om vervolgens ook in te soppen met zilvershampoo. Vooraleer ik vooraan begin, maak ik de manen goed nat en die zeep ik dan ook in met zilvershampoo.
- alles wordt grondig uitgespoeld en ingewreven met massa's conditioner van Kruidvat (wegens grote verpakking). Terwijl die inwerkt maak ik het lichaam nat en zeep ik dat wat in met een normale shampoo.
-tot slot wordt alles héél grondig uitgespoeld, manen staart en sokken gedroogt met handdoek en vervolgens ingesproeid met antiklit of ingewreven met cowboy magic (antiklit vind ik beter werken als je het op handdoekdroog haar gebruikt, cobwoy magic op droog). Op de sokken spuit ik niks.
Eventueel staart invlechten en dubbel gevouwen opbinden. Daarmee verhinder je dat ze erop plassen en poepen!

Nachtje op een propere stal, volgende ochtend alle haar nog eens uitborstelen. Voor transport staart opgebonden laten en in staartbandage. Verder ook nog rustbandages aan (fleece of wol-acryl).
Nadeel van de bandages en het vlechten is dat je kreukels in het haar krijgt. Dus ruim van tevoren aankomen en meteen alles eruit zodat het haar weer kan gaan hangen en helpen met borstelen
Voor de opnieuw vieze plekjes de canter coat whitener (of dat van cowboy magic) gebruiken.
Tot slot nog een laagje glansspray (Canter Coat shine of Cowboy Magic Dust control), eventueel nog met een wollen doekje of geitenharenborstel erover en klaar !

Als je goed uitspoelt (héél belangrijk grondig te werk te gaan! ) heb je normaal gezien geen problemen zoals irritaties en dergelijke, maar sommige paarden zijn natuurlijk gevoeliger dan andere!
Ik denk ook dat het vrij logisch is dat je dit niet elke week moet gaan herhalen...dan werk je natuurlijk irritaties in de hand...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:23

nou maar gewoon met cowboymaic en haar laten zweten en dan afspoelen.
Kan de staart wel altijd voor een wedstrijd gewassen worden?

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:44

Baby shampoo hielp toch ook op één of andere manier of heb ik het nou fout..?

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:05

Je kan de staart denk ik wel vaker wassen, zeker als je bedenkt dat het toch meestal het onderste stuk is dat vuil wordt, wat betekent dat je de staartwortel niet noodzakelijk mee moet inzepen.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:38

Ik vind de vloeibare groene driehoek zeep ook altijd wel fijn werken. Is volgens mij ook nog redelijk vuil afstotend.

maar die zilvershampoo van de kruidvat vind ik een goeie! Want jessie haar staart is zodanig verkleurt, dat ik hem na vier jaar nog niet helder wit heb gekregen. Nou moet ik ook zeggen.. ik was hem altijd maar één, hooguit twee keer per wasbeurt...

In de zomer is Jes ook altijd erg wit, door het vele zweten en dan de slang erover. Al het vuil zweet dan naar buiten, plens water erover en een schóón paard!

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:38

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:50

Groene Biotex is overigens veilig om te gebruiken, het is niet irriterend en werkt ontsmettend. Mijn veearts raadde het ook aan bij mok omdat het ook een licht uitdrogende werking heeft.
Zo maak ik Jordy zijn sokken goed schoon, door ze in een emmer met water er biotex te zetten. Jordy is wel zo'n sukkeltje dat hij blijft staan met zijn beide voor of achtervoeten in emmers.....
Cowboy Magic detangler werkt ook om de sokken makkelijker schoon te houden doordat het vuil afstoot. Vuil wat er dan inzit haal je er makkelijker weer uit door even te spoelen.
Om hem gewoon schoon te krijgen spoel ik hem helemaal af, en dan goed door de vacht 'woelen', dan komt er echt veel vuil af. Gore (mest en pies) plekken daarna nog met canter coat whitener.
Jordy heeft gelukkig een voor 80% zwarte staart, wel zo makkelijk Maar bij witte staarten helpt het om het erg vergeelde onderste deel even in een emmer met Vanish te hangen, spierwit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:51

oke, dus groene biotex is niet erg?
Dan talkpoeder kan wel. En veel soorten CM.
Vanish vind ik toch niet zo'n fijn idee.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:00

De haren van de staart zijn dood materiaal, daar kan een paard geen last van krijgen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:16

Groene zeep (van dat dril-spul uit een potje), zilvershampoo voor mensen (kruidvat, ed, etc.), paardenshampoo van de Welkoop/Boerenbond (Tea-Tree of Teershampoo), veel anti-klit en veel talkpoeder.

Over het algemeen krijg ik met deze middeltjes mijn Tinker wel stralend wit

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:02

Vanish in een emmer en daar de staart in? Hmmm.. want jes haar staart is écht geel. Al jaren ook Als ik hem daarmee een keer goed schoon kan krijgen, zou dat perfect zijn! Ga ik proberen, in combinatie met de zilvershampoo.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:10

Ik heb lekker een zwarte eenkleur........ zijn sokken zijn wel wit. Maar die zijn eigenlijk altijd heel erg schoon.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:58

Berdien schreef:
Vanish in een emmer en daar de staart in? Hmmm.. want jes haar staart is écht geel. Al jaren ook Als ik hem daarmee een keer goed schoon kan krijgen, zou dat perfect zijn! Ga ik proberen, in combinatie met de zilvershampoo.

Yup. En als dat niet werkt is vitrage-witter nog een idee, dat bleekt echt.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:50

aha vanisch denk dat we daar nog wat van staan hebben dat we toch niet gebruiken! Even uitzoeken

Wat ik ook wel gedaan heb vorig jaar (omdat angel echt méga vies was voor de keuring, toen was ze nog maar pas van mij) is de staart in bleekwater gehangen...

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:52

Nou laat ik nu net mijn Tinker helemaal geboend hebben voor de In Hand Trail van afgelopen zaterdag!

http://i.pbase.com/o4/40/233640/1/61634505.en5QBHR3.IMG_1859.jpg(geen idee of ik die foto mag plaatsen ook al is het mijn paard dus ik maak er even een linkje van

Vrijdag (dag ervoor) begonnen met kraanwater. Hij staat in een zanderige stoffige paddock dus het zand/stof zit bij hem tot op zijn huid. Eerst met ruim water met mijn handen het modderwater er afgespoeld totdat het geen blubberkleur meer had. Toen met de Aldi shampoo zijn hele lijf, sokken, staart gedaan. Dit even laten intrekken (onder tussen de andere kant gaan doen). Uitspoelen zodat er geen zeepresten meer te zien waren. Toen heb ik hem helemaal in de speciale blauwe shampoo voor paarden gezet uit de USA en dit goed laten intrekken in zijn sokken en staart. Manen heb ik expressniet met deze shampoo gedaan omdat ik verschil wilde zien (staart was stuk witter dan manen geworden). Daarna uitgespoeld (let op bij het in laten trekken komen er nog steeds bergen zand op de vacht te liggen heel ranzig maar dat spoel je zo weer weg). Laten drogen in de stal. Toen hij bijna droog was heb ik zijn manen en staart met CM Detangler en Shine gedaan en zijn lichaam en sokken met Equistar (oranje spuitfles). De volgende dag was hij spiegelglad en het stof kon ik er zo vanaf vegen met mijn handen. Manen had ik in een vlecht gedaan en de staart in de staartzak, die waren dus nog mooi schoon. De stal heb ik savonds nog een keer schoon gemaakt (vlas) en een halve baal bijgegooid in de hoop dat hij niet weer in de natte plekken zou gaan liggen. De volgende dag kon ik de ieniemienie mestplekjes zo met een harde borstel wegpoetsen omdat die Equistar zich om de haartje had gesealed. In de trailer heb ik gezorgd dat zijn transportbeschermers zoveel mogelijk zijn sokken bedekten (hij poept altijd op de trailer) en zijn staart naast staartzak ook in een staartbeschermer.

Dat was het hihi

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:22

Nou dat heeft inderdaad gewerkt zeg, wat is hij wit! Mooi hoor

Ik ga zo maar ff de spullenboel halen, en dan zien of ik mevrouw smeerpoets schoon kan krijgen. We hebben geen keuring of wedstrijd in het verschiet, maar ik wil gewoon kijken of het werkt

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:51

Heb ik ook gedaan (wel keuring en stoet in het verschiet )
en man wat heb ik gevloekt Angel is echt een VUIL VARKEN
Ik denk dat ik liters vanish ga moeten halen als ik dr ooit wit wil hebben
even foto's bewerken en uploaden en dan maak ik er wel een apart fototopic van

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:19

Poeh, ik heb nou zo'n potje vanish gehaalt, multifunctioneel, met poeder en dat los je dan op. En dat hielp! Haar staart is al een stuk witter. De zilvershampoo hielp ook wel, moooiiie witte manen hoor
MAAR wat doet die muts! Stapt ze op de fles z.shampoo.
Om vervolgens tijdens het opdrogen en invlechten op de fles nieuwe, erg volle fles zonnebrandcreme te gaan staan Spul all over the place..
Iemand nog een Tinker hebben? Nu met witte(re) staart en manen