gemiddelde prijs dressuurgefokt veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:53

Zannekin - dat klinkt goed. en goedkoop.

Maar zelfs met die kosten (7*70+150 in de zomer?, dat *2,5 jaar)
= 1.600 euro plus eerdere kosten van inseminatie, merrie en bevalling, dan nog is je kostprijs 3.100 op 2,5/3 jarige leeftijd. DAARNA wil je misschien ook nog wat verdienen, omdat je alle risico wel heb gedragen al die tijd, en ook rente bent misgelopen omdat je 2,5 jaar geleden niet die 3.000 euro op de bank hebt gezet.

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:57

In op de bank zetten zijn we toch niet goed en uiteraard is het altijd spannend om een veulen bij te houden en ga je er zeker niet te veel op winnen.
Wat misschien nog niet ingecalculeerd is: met een goed merrieveulen kan je op 3 jarige leeftijd eerst nog een keer fokken en dan verkopen. Nog een keertje extra gokken.
Ik denk dat paarden wat te vergelijken zijn met risico aandelen kopen .

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:02

Dat is een sportieve gedachte!
ik geef ook grif toe - het maakt ook niet uit wat het kost, als je er zoveel plezier aan beleeft!

Maar er zijn een heleboel mensen die dus fokken om het te verkopen, houden is soms echt een 'liever niet'.
Die fokken elk jaar een veulen bij praktisch elke merrie, dus factor 2 als je alles houdt. Die fokkers willen wel verkopen hoor, nu wel voor 3.000 euro als het veulen 'leuk maar niet super' is, en in september helemaal wel...

Dus toch als beleggen: "Sell in May, but remember, be back in September"

gevonden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:03

Zoals jullie rekenen is natuurlijk wel leuk om te weten, maar zo werkt het in de realiteit natuurlijk niet echt.
Anders zou een vijf jarig paard minimaal 10.000 euro op moeten brengen omdat ie dat inmiddels gekost heeft. Dit is natuurlijk niet voor ieder paard weggelegt.
Zie het al voor me, paard in de kliniek voor weet ik veel wat..... een rekening van 2000 euro en het paard maar in waarde stijgen hihi

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:07

Nee zo werkt het ook niet.
Vandaar: verkopen als veulen.
Dat is het tijdstip waarop de verhouding kosten-opbrengsten het meest rendabel ligt.

Paarden worden vanaf hun 3de/4de juist minder waard, want dan is de 'hoop' eraf. Vanaf hun 4de moet dat economisch verlies worden gecompenseerd met opleiding.
Want een gewone 6 jarige die alleen nog maar L1 heeft gelopen ... dat is dramatisch wat die nog opbrengen in deze tijden van paardenoverschot....

LDRD

Re: gemiddelde prijs dressuurgefokt veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 14:18

@Dees, ben het wel met je eens hoor dat aanhouden een kostbare zaak is.
Mijn vraag is echter meer, wat geeft de markt gemiddeld voor een dergelijk veulen. Ik sta niet zozeer in dubio of ik mijn veulen moet houden of niet namelijk .

gevonden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:26

PRijs is natuurlijk helemaal afhankelijk van de kwaliteid van het veulen, tegenwoordig is een donkere kleur helemaal "in"
Heeft het leuke aftekeningen enz
Hoe is het veulen gefokt??

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 14:37

Ik wil liever niet te veel in detail treden over het betreffende veulen.

Ik wil voor mijn eigen orientatie gewoon weten wat een gemiddeld leuk dressuurveulen met redelijke afstamming tegenwoordig opbrengt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:38

LDRD schreef:
@[naam verwijderd], ben het wel met je eens hoor dat aanhouden een kostbare zaak is.
Mijn vraag is echter meer, wat geeft de markt gemiddeld voor een dergelijk veulen. Ik sta niet zozeer in dubio of ik mijn veulen moet houden of niet namelijk .

Het zijn wel de overwegingen die een verkoper maakt.
Als je een veulen wilt kopen, is het handig dit te weten

Uiteraard - de fokker/eigenaar/verkoper zal vaak denken de topper in huis te hebben en zich afvragen waarom de koper geinteresseerd is als het 'maar om een gewoon veulen gaat'.

Het is een spelletje, kwestie van handig manouvreren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:10

Dees schreef:
Nee, je kan echt beter als veulen verkopen voor 3.000 euro. Die gok draagt minder risico met zich mee, als houden en hopen op een goede verkoop later... de kans dat je op een 3 jarige bij verkoop geld moet toeleggen, is zeer groot.

Fijn dat je er zo over denkt.
Het is aan de fokker om te beslissen of het veulen in kwestie het waard is om op te fokken, je doet net of het alleen risico is maar zo ongenuanceerd ligt het niet. Je gaat echt geen kwaliteitsvol veulen voor 3000 euro verkopen omdat je bang bent dat het geld gaat kosten, als je in staat bent om zoiets te fokken dan kun je dat risico ook inschatten.
Ik vind het leuk om een jong paard op te zien groeien en weet dat ze bij mij alle mogelijkheden krijgen om tot een gezonde 3 of 4 jarige uit te groeien. Met een goede afstamming zijn die duur. En het feit dat ik er wél mee naar de keuring ga is voor mijn merrie interessant.
De rekensom die jij maakt is niet op mij en op bijna niemand van toepassing, meeste fokkers hebben de jonge paarden thuis of op de zomerwei.

Gemiddelde veulens brengen gemiddelde prijzen op in de marge die al genoemd is 2000-5000 euro, goede veulens goede prijs, hoeveel paarden er ook zijn die blijven duur.

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:30

Misschien ben ik een hele rare; maar of ik krijg een eerlijke prijs of ik verkoop ze niet!
Ben ik erg eigenwijs in.
Maar komt er iemand die ik hartstikke aardig vind en het klikt, dan krijgt zo'n persoon bij wijze van mijn paardje met korting mee!

Oh ja, ik heb er nog 2 in de aanbieding een bruine enter en een vos veulentje

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:02

Dees schreef:
Paarden worden vanaf hun 3de/4de juist minder waard, want dan is de 'hoop' eraf.

Dit kan ik toch niet helemaal met je eens zijn hoor. Een 3 jarige die goed zadelmak is en het goed doet, die is heus goed te verkopen.

En wat betreft het zelf opfokken/ laten opfokken van je veulen, het is voor ons ook een stuk hobby en een hobby mag geld kosten.

Poehee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:24

Ik weet alleen dat die van ons voor die prijs niet weggaat

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:59

Dees schreef:
Nee, je kan echt beter als veulen verkopen voor 3.000 euro. Die gok draagt minder risico met zich mee, als houden en hopen op een goede verkoop later... de kans dat je op een 3 jarige bij verkoop geld moet toeleggen, is zeer groot.

Als het financieel zo'n groot risico is lijkt het me niet verstandig om te gaan fokken...

Ten tweede is het ook interessant om er eens een aan te houden zodat je weet wat er uit je merrie komt en om je stam te behouden.

On topic: een "leuk" dressuurveulen poeh, wat je daarvoor betaald?
Als je mazzel hebt kan je voor € 3.000 een zeer goed toekomstig sportpaard/fokmerrie hebben maar dan moet je wel veel geluk hebben.
Er zijn er ook zo een paar waar je 10.000 of meer voor neertelt. Maar dan hebben we het zeker over de exclusieve.

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:16

Dees schreef:
3.000 euro.
Dan heb je een gewoon leuk veulen, dat netjes kan lopen, mooi in de kleuren staat en beetje groter lijkt te worden. Geen opvallend bewegingskunstenaar, maar gewoon een leuk veulen waar je je verder niet voor hoeft te schamen.

In oktober 2.000 euro.
Op de dag van de Zuidlaardermarkt 1.250 euro.

Tegen Zuidlaardermarkt moet hij al lang weg zijn. Als het tegen dan niet gelukt is, dan moet je bijhouden...

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:01

Wat grappig dat jullie nu allen over mijn geopperde prijzen vallen... omdat het te laag zou zijn voor een goed veulen.

Dit was de vraag van de topicstarter:
LDRD schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie zoal vinden dat de gemiddelde prijs is die je ongeveer betaalt voor een
leuk dressuurgefokt veulen uit een redelijke moederlijn
?
Wie roept?

Gewoon, leuk veulen met dressuurpapiertje uit een redelijke moederlijn. Dan hebben we het dus niet over een veulen dat voor de Borculo-veiling in aanmerking komt

Waarom zou 3.000 euro een te laag bedrag zijn? Een veulen heeft de fokker over het algemeen 'slechts' 1.500 euro gekost. Dan is een winst van 1.500 euro toch leuk geld?
In mijn omgeving zie ik veulens die verder volledig voldoen aan de beschrijving van de topicstarter voor minder weggaan.

Die van mij was voor dat geld ook niet te koop, ook niet voor het viervoudige ervan. Maar dat wil niet zeggen dat ze ook het viervoudige waard zou zijn! Dat zegt alleen maar dat ik als fokker niet echt zin had om het veulen te verkopen. Had ik wel willen verkopen, dan natuurlijk het liefst voor zoveel mogelijk geld. Maar dan was ik met een 3.000 euro echt uit mijn kosten geweest en had nog een leuk centje verdient ook... was verkoop de opzet van mijn fokkerij, dan had ik het in dat geval goed gedaan.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:09

Jan_VT schreef:
Tegen Zuidlaardermarkt moet hij al lang weg zijn. Als het tegen dan niet gelukt is, dan moet je bijhouden...

Waarom staan er dan elk jaar weer circa 100 sportgefokte rijpaardveulens te koop op die markt?
Duidelijk van fokkers die niet willen houden

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:10

karinna schreef:
Misschien ben ik een hele rare; maar of ik krijg een eerlijke prijs of ik verkoop ze niet!
Ben ik erg eigenwijs in.
Maar komt er iemand die ik hartstikke aardig vind en het klikt, dan krijgt zo'n persoon bij wijze van mijn paardje met korting mee!

Oh ja, ik heb er nog 2 in de aanbieding een bruine enter en een vos veulentje

Wat vind je dan een eerlijke prijs?
Het is net of vind je de bedragen die in dit topic genoemd worden, geen eerlijke prijs....

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:12

Ik ben schijnbaar de enige die €3000 voor een 'leuk' dressuurgefokt veulen uit een 'redelijke' moederlijn téveel vind .

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:14

KarinvdM schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Paarden worden vanaf hun 3de/4de juist minder waard, want dan is de 'hoop' eraf.

Dit kan ik toch niet helemaal met je eens zijn hoor. Een 3 jarige die goed zadelmak is en het goed doet, die is heus goed te verkopen.

Dat zeg ik, na 3/4 jarige leeftijd moet je ze wat leren anders verliezen ze marktwaarde.
Ga jij nog kijken bij een 6 jarige onbeleerde merrie? nee toch? die is voor de handel toch totaal niet interessant meer.
Naarmate ze verder in de sport komen, neemt de marktwaarde weer toe. Een 8 jarig Z-paard levert goed geld op, maar wil je een 14-jarige met een vergelijkbare scholing verkopen, dan heb je het alweer over heel ander geld.

Een 3 jarige die goed zadelmak is en het goed doet, is altijd goed te verkopen. Maar naarmate het beestje ouder wordt, en de scholing niet in de pas meevordert, zal het paard zeer waarschijnlijk niet in waarde stijgen.

hihi, nu ben ik wel weer klaar met reageren hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:17

Mijn ervaring is juist dat er altijd wel wat aan mankeerd. Leuk veulen:geen predikaten in de moederlijn, leuk veulen: te klein, leuk veulen: volgens geldende normen verkeerde kleur, niet leuk veulen: wel mooi papier. En dan die veulens die écht alles hebben heb je niet voor weinig. Ik ben het wel eens met 2000-5000 euro, daar heb je wel een leuk veulen voor uit redelijke moederlijn.

Dees: ik zeg niet dat 3000 euro over het algemeen een te laag bedrag is, integendeel je kan wel voor minder iets vinden, maar ik vind je rekensommetje ongenuanceerd. Bovendien is geld iets wat bij veel paardenmensen op de laatste plaats komt, als je goed kan rekenen weet je wat een paard kost, met of zonder veulen.
En als je goed kan rekenen koop je ook geen veulen maar een (bijna) volwassen paard.

Ik ben trouwens wezen kijken bij een 8 jarig onbeleerd paard, dus ach, het hangt een beetje van het doel af waar je het voor koopt.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:22

Nee, ik ga niet kijken bij een onbeleerde 6 jarige. Hoewel daar vast wel wat aan te verdienen valt...

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:24

[***] schreef:
En als je goed kan rekenen koop je ook geen veulen maar een (bijna) volwassen paard.
[/qoute]

Citaat:
Ik ben trouwens wezen kijken bij een 8 jarig onbeleerd paard, dus ach, het hangt een beetje van het doel af waar je het voor koopt.

en, was het wat?
Ik ging niet meer kijken.... terwijl ik vooral voor eigen gebruik zou kopen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:25

Heb al gekocht, voor fokkerij en recreatief rijden. Heb je tenminste een paard staan ipv een hoop verwachtingen die nog uit moeten komen.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:34

Dat is inderdaad ook weer waar, je ziet wel wat het werkelijk voor paard is. Als je rekent dat die 3 jarigen nog veel veranderen (kan in positieve maar ook in negatieve zin, je weet het niet).

We zijn inmiddels wel waaaaaaay off topic