Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
miss_gant schreef:Lauries Cruisador heeft meerdere grand prix dressuurpaarden gegeven. Dat zie ik Swatch nog niet doen .... Mythens zelf zou ik eerder gebruiken, maar dan denk je meer in de springrichting ....
Libera schreef:Wat vinden jullie van het kruisen van een warmbloedmerrie (Trakehner) met een volbloedhengst? Zou dit een goed dressuurpaard kunnen worden? Of zit er dan teveel volbloed in?
agerrits schreef:Libera schreef:Wat vinden jullie van het kruisen van een warmbloedmerrie (Trakehner) met een volbloedhengst? Zou dit een goed dressuurpaard kunnen worden? Of zit er dan teveel volbloed in?
een trakhener staat bekend om zijn hoge volbloedprecentage aan ox en/of xx, uiteindelijk moet je ook niet teveel veredelen, soms past een mooie klasiek paard oa.hannoveraan of oldenburger goed.
Himyar schreef:http://www.landgestuetcelle.de/de/stati ... en_05.html
Als het nog steeds 1.000 euro is, dan vind ik het nog redelijk beschaafd.
Dan hebben we het maar niet over het bevruchtend vermogen van deze hengst... Als die goed was geweest hadden er voor dat geld veel meer nakomelingen rondgelopen...hananya schreef:Himyar schreef:http://www.landgestuetcelle.de/de/stati ... en_05.html
Dan hebben we het maar niet over het bevruchtend vermogen van deze hengst... Als die goed was geweest hadden er voor dat geld veel meer nakomelingen rondgelopen...
Himyar schreef:http://www.landgestuetcelle.de/de/stati ... en_05.html
Pascha schreef:De beste fokmerries blijven toch de halfbloedmerries. Dat is de laatste jaren wel bewezen.
Albert schreef:
Volgens mij is dat de prijs die je betaald als je lid bent van Landesgestüt Celle. Er is niks mis met de hengst, hij staat op een staatsstoeterij. Kijk bijvoorbeeld eens naar de prijs van Weltmeyer. Celle is trouwens best een bezoek waard.
Himyar schreef:Volbloeden zijn wonderpaarden.
. Maar buiten de vlucht- en drafrennen, neem er met wat goede wil evnting bij, zijn er nu eenmaal weinig volbloeden die ooit de verwachtingen inlossen in de huidige paardensport. Hetzelfde geldt, zij het in iets mindere mate, voor halfbloeden. Volbloed was ooit de basis van om het even welke warmbloedfokkerij (ook van de trakheners ten andere) en vind je daardoor logischerwijze terug in zowat elke pedigree van een warmbloedpaard, al moet je soms een paar generaties terug in de moederlijn. Buiten een aantal uitzonderingen waarvan de meeste hedendaagse volbloed dressuurverervers al werden vernoemd, ben je met volbloed weinig als je een gebruikspaard wil fokken. In de springsport (Laudanum, Jappeloup, ....) zijn en blijven de performers nog een grotere uitzondering dan in dressuur. Ben je zinnens een hele fokdynastie uit de grond te stampen, kun je wellicht aan volbloed niet voorbij om de basis te leggen. Maar de vruchten pluk je pas een aantal generaties later. In bepaalde stamboeken, zoals het Holsteiner en Hanoveraner Verband, worden grote inspanningen gedaan om de fokkers te bewegen meer volbloed of halfbloed in hun merrielijnen te fokken. Met matig succes overigens: in Hannover is de doelstelling 15%, ze halen geeneens 3%, en daar zijn - vanuit het standpunt van de fokkers - wellicht een aantal goede redenen voor.renaissance schreef:Himyar schreef:Volbloeden zijn wonderpaarden.
Ben je zinnens een hele fokdynastie uit de grond te stampen, kun je wellicht aan volbloed niet voorbij om de basis te leggen. Maar de vruchten pluk je pas een aantal generaties later.
Himyar schreef:Wij hebben nu de erfenis van wat alle generaties voor ons hebben gefokt en volgende generaties fokkers zullen weer verder moeten met wat "wij" hebben gefokt/nalaten. En zo is het een proces dat over eeuwen loopt met steeds weer andere eisen aan paarden.