Fokken met Volbloed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miepmans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:44

Lauries Cruisador heeft meerdere grand prix dressuurpaarden gegeven. Dat zie ik Swatch nog niet doen .... Mythens zelf zou ik eerder gebruiken, maar dan denk je meer in de springrichting ....

Libera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 20:51

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:21

miss_gant schreef:
Lauries Cruisador heeft meerdere grand prix dressuurpaarden gegeven. Dat zie ik Swatch nog niet doen .... Mythens zelf zou ik eerder gebruiken, maar dan denk je meer in de springrichting ....

Mythens nakomelingen kunnen nog wel eens lastig zijn.
Watermill swatch vind ik echt een aanfluiting zooo vreselijk strak in zijn rug. net als het paifferen van Wilawander dat is gewoon een pure circus act je kan het een ezel nog leren.
Correct piafferen is juist een kunst.
Ik zou eerder naar nakomelingen van deze hengsten kijken.

jubeltje

Re: Fokken met Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:28

Je wilt dus uit dezelfde merrie als Tango d ór? Als je alleen wil fokken vanwege de kleur kan je beter een nakomeling gewoon kopen, waar je al van weet hoe die is. Ik ben zelf niet weg van deze combinatie.

Libera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 02:19

Nee niet perse uit die merrie, daar ben ik eigenlijk nog niet helemaal uit. Ik wilde graag weten wat jullie vinden van wat volbloed in een dressuurpaard. En de kleur vond ik mooi meegenomen, maar er zijn ook wel 'gewone' cremello hengsten, warmbloeden dus

miepmans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:46

Wellicht kun je ook met een halfbloed dekken, zoiets als Belisar?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:07

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:58

Libera schreef:
Wat vinden jullie van het kruisen van een warmbloedmerrie (Trakehner) met een volbloedhengst? Zou dit een goed dressuurpaard kunnen worden? Of zit er dan teveel volbloed in?

een trakhener staat bekend om zijn hoge volbloedprecentage aan ox en/of xx, uiteindelijk moet je ook niet teveel veredelen, soms past een mooie klasiek paard oa.hannoveraan of oldenburger goed.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:31

agerrits schreef:
Libera schreef:
Wat vinden jullie van het kruisen van een warmbloedmerrie (Trakehner) met een volbloedhengst? Zou dit een goed dressuurpaard kunnen worden? Of zit er dan teveel volbloed in?

een trakhener staat bekend om zijn hoge volbloedprecentage aan ox en/of xx, uiteindelijk moet je ook niet teveel veredelen, soms past een mooie klasiek paard oa.hannoveraan of oldenburger goed.

Maar welk bloed is er dat NIET edel bloed is, dus waar je niet mee veredelt? Wat zit daar dan achter aan bloed wat het "niet edel" maakt? Ik vind dat altijd zo'n vaag begrip edel / versus ....???? Het enige wat dan naar boven komt is koudbloed of ponybloed ofzo. Al het overige is toch al "edel bloed" of "veredeld bloed"?

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:06

@himyar; hoger in het bloedzetten is veredelen volgens mij.(dit gebeurd alleen als de hengst meer volbloed heeft dan de merrie) De meeste volbloeden verfijnen, vandaar dat ik het klassieke type paard noemde en in de duitse hoek bleef zitten, maar wel warmbloed.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 07:38

Himyar schreef:
http://www.landgestuetcelle.de/de/stati ... en_05.html
Als het nog steeds 1.000 euro is, dan vind ik het nog redelijk beschaafd.

Dan hebben we het maar niet over het bevruchtend vermogen van deze hengst... Als die goed was geweest hadden er voor dat geld veel meer nakomelingen rondgelopen...

Maar het principe om een warmbloed te kruisen met een volbloed om te veredelen is helemaal niet raar, maar schiet je dan niet je doel voorbij?
Je zegt dat je een dressuurpaard wil fokken. Maar je hebt eigenlijk nog niet besloten welke merrie je hiervoor gaat gebruiken. Waarom zoek je dan niet een merrie op (trakehner) die zelf al vrij veel bloed voert en zet je er een goede (duitse?) dressuurhengst op?
Er zijn zat goede warmbloed hengsten (die zelf ook vrij veel bloed voeren) te vinden die al bewezen hebben goede nafok te geven.
Maar zoek maar eens een goede volbloedhengst...

Fokken blijft altijd gokken, maar probeer de gok zo klein mogelijk te maken. Helemaal als je het veulen langere tijd wil houden...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:35

hananya schreef:
Himyar schreef:
http://www.landgestuetcelle.de/de/stati ... en_05.html
Als het nog steeds 1.000 euro is, dan vind ik het nog redelijk beschaafd.

Dan hebben we het maar niet over het bevruchtend vermogen van deze hengst... Als die goed was geweest hadden er voor dat geld veel meer nakomelingen rondgelopen...

Volgens mij is dat de prijs die je betaald als je lid bent van Landesgestüt Celle. Er is niks mis met de hengst, hij staat op een staatsstoeterij. Kijk bijvoorbeeld eens naar de prijs van Weltmeyer. Celle is trouwens best een bezoek waard.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:43

Vogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:47

Je kan heel goed kruisen metr een volbloed en een warmbloed. Werd vroeger heel veel gedaan. Het resultaat is alleen vaak pas een paar generaties verder te zien. Maar een volbloed kan het warmbloed net iets verbeteren.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:50

De beste fokmerries blijven toch de halfbloedmerries. Dat is de laatste jaren wel bewezen.

Albert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:24

Pascha schreef:
De beste fokmerries blijven toch de halfbloedmerries. Dat is de laatste jaren wel bewezen.

Is dat zo?
Volgens mij zijn dat de beste sportpaarden, maakt niet uit;
In elk geval moet de basis ook behouden blijven, anders houdt het F1 effect, de gezonde bastaardjes, op te bestaan.

Daarom mijn aanbeveling om en klassiek type te gebruiken.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:35

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:43

Omdat je met halfbloedmerries paarden fokt die 25 % bloed hebben , ideaal voor een goed sportpaard.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:48

Albert schreef:

Volgens mij is dat de prijs die je betaald als je lid bent van Landesgestüt Celle. Er is niks mis met de hengst, hij staat op een staatsstoeterij. Kijk bijvoorbeeld eens naar de prijs van Weltmeyer. Celle is trouwens best een bezoek waard.

Ik zeg ook niet dat er iets mis is met de hengst...!
En ik weet hoe hoog het dekgeld van Weltmeyer is. Ik heb op het moment eentje bij mijn Hill Hawk xx merrie lopen en er is al een volgende in de maak...
Overigens heb ik voor mijn groninger merrie geinformeerd naar LC, maar werd mij vanuit Duitsland afgeraden om met hem te dekken aangezien mijn merrie al moeilijk drachtig wordt en zijn zaad toch wat minder zou zijn...
En je hebt gelijk wat betreft de prijzen. Deze zijn voor leden van Celle. Als niet-lid moet je toch wel wat meer betalen...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:39

Voorpagina nieuws gezien van Bokt?
GROTE PRIJS VAN TWENTE OM DE GROLSCH TROPHY24, 110, BMC NASSAU - kwpn Stallion\Chestnut\1995\Indoctro x Sovereing Bill\, Jeroen DUBBELDAM (NED) M.Hausman&A.v.Manen, 8.00, 8.00, 80.60 ...
events.horses.nl/2005/geesteren/results/009-res.htm - 38k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

BMC PRIJS16, 110, BMC NASSAU - kwpn Stallion\Chestnut\1995\Indoctro x Sovereing Bill\, Jeroen DUBBELDAM (NED) M.Hausman&A.v.Manen. 17, 113, LB CAINBY - bavarian ...
events.horses.nl/2005/geesteren/results/003-sta.htm - 28k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Sovereign Bill is dus een Volbloed/Thoroughbred/xx.

BMC PRIJSAl Dabboos, 4.00, 74.85. 19, 110, BMC NASSAU - kwpn Stallion\Chestnut\1995\Indoctro x Sovereing Bill\, Jeroen DUBBELDAM (NED) M.Hausman&A.v.Manen ...
events.scg-nl.nl/2005/geesteren/results/003-res.htm - 37k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

GROTE PRIJS VAN TWENTE OM DE GROLSCH TROPHYAgricola DyG Limitada. 10, 110, BMC NASSAU - kwpn Stallion\Chestnut\1995\Indoctro x Sovereing Bill\, Jeroen DUBBELDAM (NED) M.Hausman&A.v.Manen ...
events.scg-nl.nl/2005/geesteren/results/009-sta.htm - 26k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

En dit is de moeder van Indoctro:
http://www.allbreedpedigree.com/vanessa+vii

http://www.gebrvanmanen.com/WebStuff/cg ... Nassau.htm

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:50

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:13

ik vind volbloeden wel noodzakelijk voor de fokkerij.
zelf zou ik de gok met volbloed niet wagen, wel met trakehners

renaissance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 00:35

Himyar schreef:
Volbloeden zijn wonderpaarden.

Klopt, als ze zelf iets kunnen in om het even welke paardensporttak en deze aanleg bovendien ook nog vererven . Maar buiten de vlucht- en drafrennen, neem er met wat goede wil evnting bij, zijn er nu eenmaal weinig volbloeden die ooit de verwachtingen inlossen in de huidige paardensport. Hetzelfde geldt, zij het in iets mindere mate, voor halfbloeden. Volbloed was ooit de basis van om het even welke warmbloedfokkerij (ook van de trakheners ten andere) en vind je daardoor logischerwijze terug in zowat elke pedigree van een warmbloedpaard, al moet je soms een paar generaties terug in de moederlijn. Buiten een aantal uitzonderingen waarvan de meeste hedendaagse volbloed dressuurverervers al werden vernoemd, ben je met volbloed weinig als je een gebruikspaard wil fokken. In de springsport (Laudanum, Jappeloup, ....) zijn en blijven de performers nog een grotere uitzondering dan in dressuur. Ben je zinnens een hele fokdynastie uit de grond te stampen, kun je wellicht aan volbloed niet voorbij om de basis te leggen. Maar de vruchten pluk je pas een aantal generaties later. In bepaalde stamboeken, zoals het Holsteiner en Hanoveraner Verband, worden grote inspanningen gedaan om de fokkers te bewegen meer volbloed of halfbloed in hun merrielijnen te fokken. Met matig succes overigens: in Hannover is de doelstelling 15%, ze halen geeneens 3%, en daar zijn - vanuit het standpunt van de fokkers - wellicht een aantal goede redenen voor.

Veel uitleg om eigenlijk gewoon te zeggen dat je volgens mij best bij warmbloed (of, waarom niet: Trakhener) blijft als het de bedoeling is een dressuurpaard voor jezelf te fokken dat je verwachtingen inlost. Ook al omdat Trakheners zeer dicht bij de volbloed staan en daarom eigenlijk geen "veredeling" behoeven.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 07:49

renaissance schreef:
Himyar schreef:
Volbloeden zijn wonderpaarden.

Ben je zinnens een hele fokdynastie uit de grond te stampen, kun je wellicht aan volbloed niet voorbij om de basis te leggen. Maar de vruchten pluk je pas een aantal generaties later.

Maar er zijn wel vruchten te plukken dus! En paardenfokken is iets wat al vele generaties gebeurt en nog vele generaties door zal gaan. Wij hebben nu de erfenis van wat alle generaties voor ons hebben gefokt en volgende generaties fokkers zullen weer verder moeten met wat "wij" hebben gefokt/nalaten. En zo is het een proces dat over eeuwen loopt met steeds weer andere eisen aan paarden.
Daarom zijn de huidige modefokkers en mensen die steeds op "safe" gaan bij de fokkerij niet altijd goed voor het voortbestaan van rassen/soorten.

renaissance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:18

Himyar schreef:
Wij hebben nu de erfenis van wat alle generaties voor ons hebben gefokt en volgende generaties fokkers zullen weer verder moeten met wat "wij" hebben gefokt/nalaten. En zo is het een proces dat over eeuwen loopt met steeds weer andere eisen aan paarden.

Boompje groot, plantertje dood. Je raakt daar idd het dilemma van de moderne fokkerij aan. Hoewel ik nog steeds iemand wetenschappelijk wil zien bewijzen dat we door nu geen of minder volbloed te gebruiken dan vroeger het geval was "acheruit fokken"; mijn indruk is dat het warmbloedpaard, mede door veterinair-wetenschappelijke vooruitgang juist gezonder en sterker is geworden de laatste decennia. Voor een open stamboek lijkt me volbloed geen noodzaak meer. In gesloten stamboeken met een aantal dominante lijnen zoals Holstein allicht wel, maar dat is eerlijk gezegd eerder gissen dan weten.