fjord beleren hoe ging dat bij jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 20:42

ik heb wel een 'plannetje' voor je
misschien kan je kijken of ze ook zo doet als je met een groepje ruiters naar buiten gaat.
snap je, dan ontdek je misschien of het geklier is (draaft ze lekker mee met de rest), of dat het echt iets is wat haar (dan dus ook) dwars zit, dus als ze het dan ook doet.

Muurp

Re: fjord beleren hoe ging dat bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 05:12

Ik ben nu bezig met het inrijden van 2 fjorden. De een is al licht ingereden en moet ik zegmaar alle hulpen leren. En de andere is nog helemaal niet bereden en ga ik waarschijnlijk volgende week op. We doen alles gewoon 10x over, voordat we verder gaan. Alles in stapjes doen is het beste. En kijken hoe het paard reageert op elke stap.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 07:52

Het probleem is dat madam zich niets aantrekt van andere paarden, ze draait zich gewoon om en rent keihard bokkend naar huis. Dat haal ik dus ook niet meer in mijn hoofd, omdat dat veel te gevaarlijk wordt. Naar mijn idee is ze gewoon eigenwijs. Als ik haar aan de longeerlijn doe en laat haar dan met iemand op haar rug draven, waagt ze het niet om iets uit te vreten omdat ze weet dat ze tegen mij niets kan beginnen als ik er naast sta. Ze weet dus dondersgoed dat ze mij eraf krijgt door heel hard te bokken en hoe kun je dat nou voorkomen?

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:38

het probleem is dat ze al een keer heeft gewonnen.
er zal iemand op moeten waar ze van verliest en meer dan 1x
fjorden zijn zeer slim en zullen je altijd uitprobeeren, als ze dan winnen zullen ze het blijven doen.
het zal niet makkelijk zijn iemand te vinden die haar kan uitzitten maar het is wel de beste manier om er nog een goed, braaf gebruikspaard van te maken.
sucses.

Erika83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:13

Eerst een beetje rustig aan de longe, gewoon om haar daar eens aan te laten wennen. Dus niet strak vastgezet, en maar kleine 10 minuutjes. Hele winter niets gedaan (geen bak om in te rijden, helaas). In het voorjaar er voor het eerst wat aan hangen en later een keer op gaan zitten. Ze vondt het eng maar gaf geen enkele bok. Daarna is ze echt begonnen met longeerwerk en toen ook echt met zadel en daarna erop (door ervaren persoon, niet zelf gedaan verder). Dan had ze in ieder geval een goede start! Na een maand zelf verder gegaan met prive les. Ging top! Nu helaas paardje verkocht, wegens tijdgebrek. Ze mag nu lekker genieten van buitenritten met haar nieuwe eigenares.

Rosa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:51

Eeeh tjaa, mijn fjord stond op een ponykamp en daar ging het allemaal wat raar. De fjorden liepen eerst gewoon 3 jaar in de wei, dan werden ze eruit gehaald, werden ze gewend gemaakt met het halster. En dan ging er een zadel op, hoofdstel in en gingen ze gewoon mee op buitenrit. Heel apart dus. Heb er verder nog nooit wat van gemerkt, kan haar zo opzadelen, hoeft niet eens vast te staan. Bijt nooit met aansingelen, doet netjes mond open voor bit. Ach, het zou niet mijn manier zijn, maarja het is gewoon zo gebeurd.

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:08

Met mijn fjord inrijden ging het in het begin superbraaf. Omdat ze toen nog van de manege was heeft ze zelfs nog een half jaartje in de lessen gelopen. Na die tijd kwam ze echt in een uitprobeerperiode. Gewoon niet meer te houden en door mijn hulpen heen lopen. Nu is ze 6 en gaat het eindelijk de goede kant op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:11

Ik heb mijn fjordje net onder het zadel
Verkeers mak was ze al ( heb haar als veulen gekocht en al veel langs de weg etcd gewandelt ).
Verder is ze super braaf. Luisterd goed en leert snel.
In het begin bokte ze bij het aanspringen in de galop, maar ook dat doet ze zo goed als niet meer,
Ook deed ze de rechter galop in het begin niet en doet ze nu ook netjes.
Maar als ik rijd ga ik vaak het bos in of over de weg, is idelaa voor die jonkies, lekkere lange rechte stukken, en daarmee is ze echt super super braaf.