Wie bekend met een eeneiigetweeling dracht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:18

Sammie schreef:
Eeneiige zijn zeldzaam, maar ik heb me wel eens laten vertellen (of ooit eens gelezen ) dat eeneiigen meer kans op overleven hebben dan tweeeiig. Waar dit aan zou liggen weet ik niet. De kans op een gezonde tweeeiig is al vrij klein, dus de kans op een gezonde eeneiige blijft ook klein

Ik heb dat ook gehoord, had het er niet mee te maken dat de baarmoeder van een merrie niet goed twee placentas kan voeden? Dan zou een dracht van een eeneiige tweeling in dat opzicht voor het merrielichaam hetzelfde inhouden als een enkel vruchtje behalve natuurlijk dat er meer ruimte en voedingsstoffen voor nodig zijn.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:24

Dat klinkt op zich wel logisch. Er hoeft maar 1 placenta gevormd en gevoed te worden (wel meer voeding dan normaal).

magic84331

Re: Wie bekend met een eeneiigetweeling dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:33

Eeneiigetweelingen zijn wel altijd van het zelfde geslacht, maar hebben niet altijd dezelfde kleur.
Ik weet dit omdat ik iemand ken die embryo's uitspoeld en in draagmoeders plaatst. Onangs was er nog een klant waarvan die merrie een 3-ling had, een eeneiigetweeling op de ene follikel en eentje op de andere folikel. Uiteindeling heeft de eeneiige het overleefd en is het ander embryo'tje afgestorven.
Deze 2 draagmoeders zijn nu ongeveer 2 maanden drachtig.

Maar om zelf uw merrie dit ( een tweeling ) te laten voldragen, neen hoor te veel risico's aan verbonden !

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:36

magic84331 schreef:
Eeneiigetweelingen zijn wel altijd van het zelfde geslacht, maar hebben niet altijd dezelfde kleur.

Volgens mij kan dit niet hoor Ze komen uit hetzelfde ei dus ze moeten identiek zijn. Anders is het niet eeneiig. Zelfde geslacht, dus ook zelfde kleur en zelfde aftekeningen lijkt mij meer dan logisch.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:17

Sammie schreef:
magic84331 schreef:

Volgens mij kan dit niet hoor Ze komen uit hetzelfde ei dus ze moeten identiek zijn. Anders is het niet eeneiig. Zelfde geslacht, dus ook zelfde kleur en zelfde aftekeningen lijkt mij meer dan logisch.

uh mij ook....

areke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:32

ja ik snap um ook niet helemaal en een 1eiige kan je toch niet in 2 merries zetten of heb ik het nou verkeerd

magic84331

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:25

@ Areke :
Die 2 embryo's worden uitgespoeld en in 2 verschillende draagmoeders plaatst.

Tja, ik heb het ook van horen zeggen hoor, zo als die persoon foute uitleg aan mij geeft, dan zeg ik het ook verkeerd door

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:29

Dat kan nooit want ze hebben maar 1 navelstreng en 1 placenta , die kun je nooit in tweeen delen en in 2 verschillende merries plaatsen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:38

Sammie schreef:
magic84331 schreef:

De basiskleur zal idd hetzelfde moeten zijn.
2 vragen:
Als je hoort dat de tint tijdens de dracht beinvloed wordt door allerlei invloeden waaronder voedingsstoffen: de twee veulens zijn vaak verschillend van grootte, de ene zal dan dus meer van de voedingsstoffen geprofiteerd hebben dan de ander en de tint zou ook anders kunnen zijn?
De aftekeningen hoeven niet precies identiek te zijn, bij een kloon is dat ook niet altijd het geval en die heeft ook hetzelfde gentische materiaal. Wel zou de plaats van het wit en de totale oppervlakte van het wit overeen komen? (dus niet 1 met 2 witte voeten en de ander 2 hoge witte benen, ook niet 1 met witte voorbenen en de ander met witte achterbenen)

Careano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:44

Onze merrie had ook een eeneiige tweeling-dracht. Bij de DA hebben ze er eentje geprobeerd weg te halen, door vocht uit het vruchtje te halen. Omdat ze zo dicht bij elkaar lagen is het niet gelukt, geen van beiden wilden 'dood' zal maar zeggen. Ze zijn toen allebei weggehaald en ze is geflusht. Volgende hengstigheid weer gedekt en nu is ze drachtig.. Van ééntje dit keer!

keresa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:05

hoi

mijn tweeling waren allebei merrie's en waren allebei de zelfde kleur alleen de aftekeningen verschilde iets de ene had iets hogere witte voeten als de ander en de een had een hele bles bij de ander is de bles doorbrokken

met mjn kleine meisje dat nog leeft gaat het erg goed
ze gaat op stal altijd mee voeren en haar moeder staat dan op stal

Ebony_94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 11:30

abigaillover schreef:
Onze merrie had ook een eeneiige tweeling-dracht. Bij de DA hebben ze er eentje geprobeerd weg te halen, door vocht uit het vruchtje te halen. Omdat ze zo dicht bij elkaar lagen is het niet gelukt, geen van beiden wilden 'dood' zal maar zeggen. Ze zijn toen allebei weggehaald en ze is geflusht. Volgende hengstigheid weer gedekt en nu is ze drachtig.. Van ééntje dit keer!

Hoi Hoi ik las je verhaal.

Hoe lang nadat de vruchtjes waren geflusht was ze weer gedekt?

dat vroeg ik mij af.

Groetjes,

Sabine

Careano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:08

Volgens mij was ze toen hengstig gespoten, nadat ze was geflusht. Ik zal vanmiddag navragen hoe lang het duurde voor ze weer gedekt was. Volgens mij was het gelijk de volgende hengstigheid.

Ebony_94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 15:27

En ja gister was het zover...de controle.
Heb er zelf ook heel veel over nagedacht maar als het een tweeling zou zijn zou ik het weg laten halen.

En ja dat was spijtig het geval! Alles zag er wel heel mooi uit! Nog beter te zien dan bij een eenling.
Ze was op dag 39 en de DA verwachte niet dat het zelf nog zou resorberen, dus is ze weer hengstig gespoten.

Nu volgende week weer terug om te kijken of het er goed af is gekomen. Dan een cyclus wachten en opnieuw proberen.

Helaas maar het is niet anders!
Iedereen bedankt voor de reacties!!

Dreeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:29

Jammer maar wel een verstandige beslissing