Wie heeft zijn merrie laten keuren,voor er mee ging fokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pittig_ding

Re: Wie heeft zijn merrie laten keuren,voor er mee ging fokk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 11:27

ceasario schreef:
Men wijkt altijd af als men iets op een zere plek legt.

Mijn opmerking was niet aanvallend bedoelt ofzo hoor.
Snap alleen de opmerking niet helemaal.
Wijk ik af dan?

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 11:29

mayday schreef:
Nu even een vraag van mijn kant: Als de merrie PROK is wil dat niet zeggen dat ze voor de sport ook is ggk, hoe denken jullie daar dan weer over?

Ja, dat is een hele goede!!
Ik vind het belangrijk dat het veulen (nakomeling) uit een goede merrielijn komt. Dus met predikaten.
Daarnaast is het natuurlijk leuk als moeders ook leuk in de sport heeft gelopen. Maar je ziet best wel veel tegenwoordig, dat paarden al jong in worden gezet voor de fokkerij en dus weinig voor de sport.

Maar ook met een paard met OCD kan je hoog in de sport komen. Aan de hand daarvan kan je toch besluiten met zo'n merrie te fokken...

Denk ik, toch?

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:33

Dat is waar, maar ik hoorde toevallig van een paard met 3e voor de sesambeentjes (dacht dat t dat was) die wordt daarmee wel PROK maar niet ggk voor de sport. En dan?
Dan heb je voor de sport dus eigenlijk nog niks aan zo'n paard, wat telt voor jullie dan zwaarder?

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 12:18

Huh, wordt die daar wel PROK mee?
Weet je dat zeker?
Ik dacht dat ze daarvoor niet hoger mochten dan een 2tje.

Bacannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:21

Sesambeentjes tellen niet mee...

En dan mijn vraag:
Zou je een merrie willen kopen die alleen maar in de moederlijn het predikaat PROK heeft? Ik zelf niet. Ik heb liever een merrie uit een moederlijn met predikaten, met name sport en prestatie, dan eentje die alleen PROK is. En wat Pittig_Ding zegt, ook met OCD lopen er zat paarden hoog in de sport...

*edit* je kan ook uit een PROK merrie en een goedgekeurde OCD 'vrije' hengst een veulen fokken mét OCD dus wat zegt het nou eenmaal?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:30

Toch vind ik het Prok -certificaat wel een predikaat waar ik op zou letten mocht ik een veulen kopen! Ik hecht daar veel waarde aan omdat het in ieder geval IETS zegt over de gezondheid van de moeder.Ik vind het daarom ook zeker een waardevermeerderend certificaat, veel belangrijker imo dan een ster.

Cynisch als ik kan zijn denk ik vaak bij het zien van een Keur-merrie "hoe fout is ze op de fotos, ze is geen elite".

peninna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:53

Dees schreef:
Toch vind ik het Prok -certificaat wel een predikaat waar ik op zou letten mocht ik een veulen kopen! Ik hecht daar veel waarde aan omdat het in ieder geval IETS zegt over de gezondheid van de moeder.Ik vind het daarom ook zeker een waardevermeerderend certificaat, veel belangrijker imo dan een ster.

Cynisch als ik kan zijn denk ik vaak bij het zien van een Keur-merrie "hoe fout is ze op de fotos, ze is geen elite".

Is dat niet een beetje te vlug gedacht Dees. Er zijn genoeg keur merries die wel uitgebreid zijn geröntgend maar waar geen PROK certifikaat bij aan is gevraagd, omdat dat toen nog niet zo relevant was. Mijn eerste twee merries zijn volledig goed gekeurd, maar zonder PROK certifikaat. Hebben ook nagenoeg altijd nakomelingen gegeven die op de foto goed waren. De enkeling die niet goed was, was van een Duitse hengst.

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:58

Onze merrie (keur en sport-prestatie) is ondertussen 11, en gekeurd toen zij 3 was. Wij hebben twee veulentjes bij haar gefokt en volgend jaar misschien nog een maar ik ga haar niet iedere keer van te voren laten keuren. Mijn vorige paard had spat, ook een merrie, daar wilde ik geen veulentje bij omdat je niet weet of het erfelijk is...

Bacannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:00

Dees,er zijn zat merries die niet ge-PROKt zijn... laat je dan al die nakomelingen staan omdat de merries geen PROK zijn? En zou je dus gaan voor alleen díe nakomeling van een merrie mét PROK? Ook al is deze misschien 'minder'?

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:18

Ik heb een inmiddels 20 jarige oude tante, die ook gebruikt is voor de fok en die is keur preferent.
En inderdaad ook geen PROK certificaat omdat het toen nog niet was denk ik ofzo. Nu fokken we met haar geen veulens meer, dus ja, om het nu aan te vragen?
Waarschijnlijk is nu ook alles niet meer zuiver.

Mer1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:48

Ik heb dus mijn merrie geheel gekeurd zelfs de ruggewervels en halswervels met maar 1 reden, erachter komen waarom ze zich liet vallen met rijden. Ik dacht dat ze pijn had. Ze bleek 100 % op de foto's. Ik had er alleen toen niet over nagedacht om haar te prokken. Ik ben echter wel bijn E2000,- armer. Ik WEET dus dat ze meer dan 100 % goed is, maar vind het onzin om weer 400 euro tegen de muur te smijten omdat mijn foto's ouder zijn dan 3 maanden.

Voor de personen die zich afvragen waar het gedrag van mijn merrie vandaan kom: ze had een hormonale afwijking waar ze god dank overheen is gegroeid. ze heeft nu echter wel een trauma opgelopen daardoor. Dus gebruiken we haar niet voord e sport. helaas.....

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:26

Mijn merrie is iid ook Keur en heeft ook geen PROK wel röntgenlogisch ggk, het was toen nog niet zo "in" zeg maar, ik ga haar echt niet nogmaals keuren daarbij is ze ook de jongste niet meer, jammer dan, als er een goed merrieveulen van komt zou ik haar wel Prok laten keuren en ook voor de sport dan kom je niet voor verassingen te staan.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:46

Cynisch als ik kan zijn denk ik vaak bij het zien van een Keur-merrie "hoe fout is ze op de fotos, ze is geen elite".[/quote]

Kan er niks aan doen maar dat denk ik dan ook zeker als het nog een jongere merrie is,als ze toch al keur is ben je zo dicht bij elite dan wil je dan toch ook??? denk ik dan.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:54

paarden fokken zie ik meer als het juiste prestatiegen bijelkaar brengen, dus een keuring is opzich niet noodzakelijk voor mij als ik met 1 van m'n merrie zou fokken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:20

Saartje1 schreef:

Kan er niks aan doen maar dat denk ik dan ook zeker als het nog een jongere merrie is,als ze toch al keur is ben je zo dicht bij elite dan wil je dan toch ook??? denk ik dan.
[/quote]

Het kost wel 400 euro natuurlijk en het schijnt best streng te zijn.

Als zo'n merrie keur sport wordt vind ik het weer geen probleem.

eilander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:53

Janne,als ze sport zijn wil het nog niet zeggen dat ze op de foto goed zijn.Er zijn er genoeg die in de top meedraaien die je niet op de foto zou willen zien.Die eigenlijk theoretish gezien stokkreupel zouden moeten zijn.Het ocd tje is van zo n dier net zo goed erfelijk.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:56

Ik las in de IDS dat ze een groot onderzoek aan het doen zijn bij paarden. Ze hebben van een X aantal hengsten nakomelingen genomen en die zijn ze aan het onderzoeken op OC.
Om te kijken of het nu wel of niet erfelijk is.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:56

Mensen kunnen trouwens ook een ocd hebben. Ze noemen dat ook wel eens een "muisje". EN dat is niet erfelijk.

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:07

trudydejong schreef:
Ik las in de IDS dat ze een groot onderzoek aan het doen zijn bij paarden. Ze hebben van een X aantal hengsten nakomelingen genomen en die zijn ze aan het onderzoeken op OC.
Om te kijken of het nu wel of niet erfelijk is.

Klopt. Mijn jaarling van Manhattan is een paar maanden geleden geheel op de foto geweest hiervoor.
Ik wacht nog op de uitslag van het KWPN (de keurende arts heeft al wel gezegd dat ik deze merrie aan moet houden )

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 08:09

Ow echt, wat leuk dat die daarvoor is gevraagd.

Kijk, aan zo'n tip heb je nog eens iets!

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:57

Bacannie schreef:
[naam verwijderd],er zijn zat merries die niet ge-PROKt zijn... laat je dan al die nakomelingen staan omdat de merries geen PROK zijn? En zou je dus gaan voor alleen díe nakomeling van een merrie mét PROK? Ook al is deze misschien 'minder'?

Nee hoor. Ik heb alleen gezegd dat ik veulens uit een PROK-merrie meer waard vind. Daar mag wat mij betreft echt wel een hoger prijskaartje aan hangen dan uit een niet-PROK merrie.
Je hebt dan toch als koper iets meer zekerheid op een gezond veulen dan uit een niet-gekeurde merrie.

PROK is idd wel een uitgebreidere keuring dan de aankoopkeuring. Dus als je dier dat eenmaal behaalt heeft, vraag je het certificaat aan en hoeft het dier nooit weer op de fotos (tenzij bij kieskeurige klanten bij verkoop van paard).

En ik heb, net als Saartje1 is hierboven te lezen, altijd zoiets van "waarom nou niet doorgegaan voor PROK, dan is zo'n keurmerrie Elite". Oudere merries, daarvan is logisch dat ze geen PROK hebben, omdat PROK nog niet zo heel lang 'in zwang' is. Maar een 3 jarige keurmerrie anno 2006 - die is Elite, of niet goedgekeurd, in mijn ogen. Je gaat voor "the full Monty', of niet.

Verder ben ikzelf prima in staat om een veulen te kopen uit een minder gekeurde merrie. Net van al die kwpn certificaten, vind ik net PROK wel een waardevolle, net als Preferent. Ster en keur zeggen me weinig, omdat dat toch smaak is. Sport was tot dit voorjaar een makkelijk te behalen certificaat en daardoor onderhevig vaan inflatie.

Dat jaarlingenonderzoek van het KWPN is alleen gericht op OC(D). Wel gefeliciteerd Kitty, dat die van jou ocd-vrij is. Dat is toch altijd positief om te horen

Suzanne F.

Re: Wie heeft zijn merrie laten keuren,voor er mee ging fokk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:12

Ja ik zou een merrie altijd laten keuren (PROK) voordat ik er mee ging fokken.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:17

Ook ik heb mijn 4-jarige laten keuren op PROK.
En daar is dus OCD uitgekomen, een 3 voor haar knie.
En wij hebben dus besloten niet met haar te fokken.

peninna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:22

Dees schreef:
Net van al die kwpn certificaten, vind ik net PROK wel een waardevolle, net als
Preferent
. Ster en keur zeggen me weinig, omdat dat toch smaak is. Sport was tot dit voorjaar een makkelijk te behalen certificaat en daardoor onderhevig vaan inflatie.

Of ik begrijp je redenering niet of jij bent in de war met een naam.
Preferent betekent dat min. 3 nakomelingen het ster of keur predikaat hebben gekregen, dit is dan toch net zo goed een kwestie van smaak. Ik denk dat je Prestatie bedoeld, dat is afhankelijk van de sportprestaties van de nakomelingen.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:12

Ja penninna, idd, was in de war.
Ik bedoel het predikaat waarbij de nafok het goed heeft gedaan in de sport.
Al is pref. binnen de fokrichting natuurlijk ook een goed predikaat.