Shetlander te dik?? wat voor dieet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:45

BlazingBoots schreef:
@Vickelienje: Lotje ziet er inderdaad heel mooi uit! (zag net de foto in het andere topic).
Ik vind haar ook heel mooi gebouwd, rond maar niet dik! super!

Thanx!

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 12:38

Is het misschien een leuk idee om een groot shetland-dieet topic te maken?
Waarin iedereen die een te dikke shet heeft het verloop van het dieet laat zien doormiddel van foto's?

Op zich lijkt het me een heel leuk streven om zoveel mogelijk het goede voorbeeld te geven.
Dus zoveel mogelijk slanke goed getrainde shets

Ik ben al begonnen

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:08

Dat is een goed idee !
Mijn verzorgshet had eerst wel een lekker shetlander buikje , maar dat vond ik wel mooi omdat het ook spieren waren ( niet op de buik maar op der kont schouders en nek ) nu is ze een beetje aan de magere kant maar ik wil haar wel lekker in conditie houden.
dit krijgt ze te eten;

1 uur per dag in een wei met veel gras .
daarna gewoon weer op de kale wei .
1x per dag 1/3 schep krachtvoer ( van zon gele beker )
en 3 á 4x in de week beweging. wel intensief of een half uurtje fanatiek longeren of losspringen of een flink eindje naast de fiets .

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:24

Ik wil een omgekeerd dieet voor mijn pony's.

Ze zijn allemaal netjes op gewicht. Er gaat een halve kilo brok en onbeperk hooi/gras in en krijg er geen grammetje aan.

Ik vind ze zelf prima zo, maar voor de keuring moeten er (bij allemaal) een paar kilo'tjes bij anders gaan ze (ondanks correcte bouw en goede bewegingen) allemaal zo weer zonder premie naar huis. En dat is voor mij niet de bedoeling.

Mijn pony's lopen zeker al 3 x les per week en vaak pak ik ze zelf nog een keer voor de wagen of onder het zadel.

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:04

BlazingBoots schreef:
Is het misschien een leuk idee om een groot shetland-dieet topic te maken?
Waarin iedereen die een te dikke shet heeft het verloop van het dieet laat zien doormiddel van foto's?

Op zich lijkt het me een heel leuk streven om zoveel mogelijk het goede voorbeeld te geven.
Dus zoveel mogelijk slanke goed getrainde shets

Ik ben al begonnen

Idd een leuk idee!
Zijn genoeg shets hier op bokt die aardig wat mogen afvallen!

Dennis: Hoe krijg je dat voor elkaar?
Als Jolly brokken en onbeperkt gras heeft is die binnen no-time hoefbevangen..

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:02

idd knap zeg ! en wat heeft Dennis een mooie volle staart en manen lekker off topic maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:14

Is gronisch bepaalt. En het is en blijft een hengst he. Die hebben vaak wat vollere manen.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 14:25

Ramona_lief schreef:
Is gronisch bepaalt. En het is en blijft een hengst he. Die hebben vaak wat vollere manen.

gronisch?? bedoel je niet erfelijk?

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:45

gronisch is toch blijvend??

Helen88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:27

Bij mijn verzorgpaardje staat ook een shetlander in de wei die oorspronkelijk vooral als gezelschapspaard is gekocht, maar waar ik me ook zo nu en dan mee bezig hou omdat hij zich anders gewoon dood verveelt, hij houdt nogal van aandacht.
Bij hem is het rare alleen dat je zijn ribben gewoon prima kan voelen en dat zijn hals en kont gewoon slank zijn, maar die buik is echt HUGE...

Hier zie je een beetje wat ik bedoel, de buik is gewoon niet in verhouding:
Afbeelding

Afbeelding
Deze foto is trouwens op dezelfde dag gemaakt, ziet hij er al ietsje slanker uit...

Verder ik heb trouwens ook het idee dat, behalve dat er heel veel shetlanders inderdaad veel te dik zijn, shetlanders ook gewoon snel dikker lijken door de in verhouding korte beentjes... Of lijken de beentjes korter door de dikke buik?

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 17:53

Misz_J schreef:
gronisch is toch blijvend??

Nee, dat is Chronisch

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:09

Eejj schreef:
Dat is een goed idee !
Mijn verzorgshet had eerst wel een lekker shetlander buikje , maar dat vond ik wel mooi omdat het ook spieren waren ( niet op de buik maar op der kont schouders en nek ) nu is ze een beetje aan de magere kant maar ik wil haar wel lekker in conditie houden.
dit krijgt ze te eten;

1 uur per dag in een wei met veel gras .
daarna gewoon weer op de kale wei .
1x per dag 1/3 schep krachtvoer ( van zon gele beker )
en 3 á 4x in de week beweging. wel intensief of een half uurtje fanatiek longeren of losspringen of een flink eindje naast de fiets .

Met dat "dieet" ziet sunny er zo uit
en ja dat de manen lelijk zijn weet ik ik heb ze verkloot omder alles dood was en er hele plukken in een x uitvielen dus ik heb maar het zekere voor het onzekere genomen en het een stukje afgeknipt ( 2 cm ofzo )
Afbeelding
Afbeelding

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 21:18

Manen zijn genetisch vastgelegt. Maar niet erfelijk! Angel heeft een beetje stomme pluis, maar haar dochter Uk heeft een mooie volle bos. Dennis z'n kinderen hebben juist wel weer zo'n lekkere bos .

Mijn pony's werken gewoon zo veel, dan hebben ze ook meer eten nodig. Zelfs een merrie die bevangen geweest is krijgt een kilo merriebrok per dag(heeft een veulen aan de voet en werkt flink), die is geen kilo te zwaar, eerder ietsje schraal.

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:51

Wij hebben 2 shetlanders en 1 ijslander. De ijslander is het rijpaard en in principe bepaalt haar conditie hoeveel gras er dagelijks wordt bijgezet.
De paarden staan op zandgrond en eten de wei helemaal kaal, echt ontzettend kaal.Ze krijgen 2 keer per dag een strook gras bijgezet en een pluk hooi als bezigheidstherapie.
Ondanks dat ze onderin rang staat is onze shet Helga aan de dikke kant. Pas sinds ze een eczeemdeken opheeft trouwens, voor die tijd gunde ze zich zo weinig tijd om te eten- moest ze steeds rollen van de jeuk- toen was ze slank.
Heidi, onze andere shet mag elke dag een uur extra in het hoge gras, anders wordt ze te dun.

Ik vind het trouwens ontzettend moeilijk te zien wat hun conditie is, beide merries zijn 13 jaar en hebben diverse veulens gehad, dat buikje zal nooit meer verdwijnen, denk ik.
Beide shetten doen even weinig, helaas.

Voor de dikste zoek ik nu een mentuig, dan kan ze eindelijk weer eens lekker voor de sulky om de pondjes er af te lopen. (Leuk dat ze dat vindt!)

_Angelique_

Re: Shetlander te dik?? wat voor dieet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:46

Mijn shetje was ook te dik, ze zat gewoon strak in haar velletje.
Op een gegeven moment begon ze stijf te lopen, dus het zat er aan te komen dat ze hoefbevangen werd.
Toen heb ik haar meteen op stal gezet met alleen maar hooi en water.
Na 2 weken op stal hebben gestaan (ook ivm slecht weer) is ze de wei weer op gegaan.
Ze was wel weer wat aangekomen, er stond redelijk wat gras.
Vanaf begin mei is mijn paard er bij komen staan (zomers altijd), en hebben we het land in 3 stukken verdeeld. (waar de hele winter een groep schapen heeft gelopen en 2 andere shets).
Nu staan mijn pony's altijd op het zelfde stukje land, staan zeer weinig gras, maar hebben nog wel wat te knabbelen.
En af en toe mogen ze een dagje gezamelijk op het hele land lopen. En gaan ze de volgende dag weer terug op het schrale weitje.

En nu is ze een slanke shet Lachen Grasbuikje heeft ze nog wel Tong uitsteken
Maar ze is nu 1mei 4jaar geworden, en ik ga nu beginnen met beleren.
Dus ze zal nog wel meer af gaan vallen. En dan is ze helemaal perfect Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 18:17

Wat een veel gemaakte fout is, ook bij mensen die zelf dieten, is dat géén of weinig eten een shet ook dik maakt. Het lichaam past zich daar op aan de vertering gaat te langzaam werken. Houd de darmen dus aan de gang met graszaadhooi oid als ze op een erg kale wei staan! Heb je ook veel minder kans op een hoefbevangen shet als ze eens uitbreken oid. Mijn shet staat op kort gras, krijgt graszaadhooi bij en na het rijden een kwart schepje meusli. In de winter loopt ze in de begrazing en dan krijgt ze pavo koeken.
Ze werkt nu alle dagen. Met haar bijrijdsters of aan de longe, voor de kar of naast de fiets.

Ze ziet er nog steeds niet uit als een KWPNer hoor, maar dat hoort ook niet.

Ik vind dat dieet wel een leuk plan. Kan je beginnen met een sticky over de ziekte vet in het bloed.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:37

Klopt het dat als je een hengstje hebt hij dunner blijft als je hem hengst laat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:39

Lijkt me niet, mss omdat hengsten onrustiger zijn, maar het lijkt me niet iets om in je overweging mee te nemen.

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:49

Toen ik bij mijn shet ging kijken om eventueel te kopen, was ze echt modder en modder vet, het type hanbuikzwijn. Ze kreeg daar biks gevoerd, een 1/4 schep 's morgens en een 1/4 schep 's avonds, want ze vonden het zo zielig voor haar, als de rest ook kreeg!!! Dat waren allemaal Haflingers die in de wedstrijdsport liepen!!
Zodra ze bij mij stond, heb ik haar op een dieet van hooi en een handje muesli per dag, want toen waren er nog geen pavokoeken. En natuurlijk veel beweging, begonnen met lekker wandelen en toen verder opbouwen. Het duurt natuurlijk even tot je het juiste dieet hebt gevonden.
Ze staat nu op een kale wei, en krijgt een plak nieuw hooi 's morgens en een plak oud hooi 's avonds. Daarbij krijgt ze een 1/2 pavokoek, voor de dagelijkse vitaminen en mineralen. Op de dagen dat ze iets van arbeid doet, gaat ze een uur de lange wei op. Bij hele koude dagen voer ik haar een 1/4 kiloschep muesli.
Nu heeft ze in het verleden 2 veulentjes gehad, dus ze heeft echt zo'n veulenbuik. Maar ze ziet er nu super uit, en ze heeft nog nooit zo lekker in haar vel gezeten!! Haha! Heel de dag is ze lekker aan het rommelen op de wei, kippen plagen, vrouwtje in de gaten houden en lekker slapen!! Slapen Haar vriendje, ook een shetlander is ook regelmatig doelwit van plagerijen! Ze is een ondeugende dame geworden, en als ik haar zie, ben ik zo blij met haar!! Haha!

Vorige week was ik bij de veearts voor haar jaarlijkse enting, de veearts kwam helemaal enthousiast aangelopen: is ze drachtig!! wat leuk!! Is ze niet drachtig?! Dan heeft ze er zeker al een paar veulens gehad, want voor de rest ziet ze er super uit!! " Pling
Ze vond dat Fan er super uit zag, precies op gewicht. Ik heb haar Fans dieet verteld en ze was er erg over te spreken. Ze zei ook nog, dat ze zou willen dat alle shetten er zo uitzagen! Dat ze het toch wel heel erg vond, hoe de meeste shetten er bij staan. O

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 08:38

Ik doe ook mee Ja
Die van mij krijgt 's avonds hooi en 's ochtends en verder staat ze ook op een kale wei. Ik ga maandag ook even kijken voor pabo koeken, omdat ik zo wel bang ben dat ze vitaminen te kort komt.

Helaas was ik tot 2 jaar geleden ook tot de verontstelling dat dat zielig was als ze niks kreeg. Gelukkig ben ik op tijd tot de inkeer gekomen en ben ik goed op de voeding gaan letten, want ze was echt modder vet Bloos

Afbeelding
Oke er zat ook wel wintervacht bij, maar te vet was ze hier zeker.

En die zomer was ze zo.
http://img250.imageshack.us/my.php?image=img00013mb.jpg

Dus het gaat gelukkig de goede kant op Lachen

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 11:10

Ja ik doe ook mee!
wij hebben er 3 waar wel iets afmag Knipoog
Ik zal ze vanmiddag even op de foto zetten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 12:11

Toen ik Lotje kocht was ze ook super dik.
Ze stond in een kraal van 5x5, dus zichzelf beweging geven kon ze niet. Ze kreeg ruim hooi maar veel te veel brok. Ik was de enige die haar bewging gaf, als verzorgster 2x per week.

Nu, 3 jaar later, is ze gelukkig al een hoop afgevallen, maar perfect is het nog niet. Ze staat nu 24/7 op een schrale weide. 's Winters krijgt ze hooi bijgevoerd. Zo ziet ze er nu uit: (moet je de wintervacht er even af denken...) Afbeelding

Ik lees hier trouwens veel over een streng dieet. Zorgen je er dan wel voor dat je shetje niet té snel afvalt, anders kan er vet in het bloed terecht komen...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 18:40

Klopt Superlotje!

Gelukkig is Bronco nooit echt dik geweest, maar voor het mooie wil ik hem nog iets slanker hebben. (gewoon mooi gestroomlijnt Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:39

Lotje ziet er prima uit hoor.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:18

Narco schreef:
Klopt het dat als je een hengstje hebt hij dunner blijft als je hem hengst laat?

Het hangt niet van het hengst zijn af. Maar van het onrustiger zijn af. Zomers hou ik Dennis niet dik omdat hij de hele dag in de weer is(zeker als er merries hengstig zijn). 's Winters gaat het een stuk beter, dan zijn de merries niet zo hengstig en hij wat minder enthousiast Lachen.