hoe zat het nou met die kleurvererving..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:38

Van elk gen heb je 2 allelen, dus Gc kan niet, maar GGcc bijvoorbeeld wel.
Een recessief allel (zoals voor een verdunning) komt alleen tot uiting als je 2 van die allelen hebt (twee dezelfde = homozygoot, twee verschillende, bijv. Cc is heterozygoot).
GGcc --> een paard met een verdunde kleur, maar ook schimmel. De kleur onder de schimmel is alleen te zien in de veulenvacht.

CC is dus juist geen cremello (of andere verdunning), want het recessieve allel uit die serie (kleine letter dus) zorgt juist voor verdunning.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:39

Schimmel is trouwens dominant over alles, dus idd ook over c, maar ook over dominante allelen

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 16:45

Maroush schreef:
De belangrijkste:

A = agouti (recessief allel --> zwart)
B = black (dominant allel --> diepzwart)
C = cremello (recessief allel --> verdunning)
D = dunning (dominant allel --> wildkleur)
E = extensie (recessief allel --> vos)
G = grey (dominant allel --> schimmel)

Ik heb dit ^^ nog eens overgekeken, maar het komt er dus eigenlijk op neer dat bv. Grey altijd Dominant is? en Extensie altijd recessief?

ik weet het.. ik ben niet snel van begrip, maar het is ook best ingewikkelt..

Loolapelooza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:50

Maroush schreef:
Nee, met ee.
Vos is recessief, dus geen hoofdletters

heh? maar als je dat in kleine letters weergeeft wilt dat toch zeggen 'niet aanwezig'? Dan krijg je toch pas een vos als je daar 2 aanwezige allelen voor hebt als zijnde EE? Snap niet zo goed waarom dat met kleine letters wordt weergegeven omdat het recessief is... Ee of eE bestaat dan niet? Hoe draagt pakweg een zwarte dan een vos allel en hoe zien de allelen voor een vos er dan uit?

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:14

appelbolfan schreef:
Maroush schreef:
De belangrijkste:

A = agouti (recessief allel --> zwart)
B = black (dominant allel --> diepzwart)
C = cremello (recessief allel --> verdunning)
D = dunning (dominant allel --> wildkleur)
E = extensie (recessief allel --> vos)
G = grey (dominant allel --> schimmel)

Ik heb dit ^^ nog eens overgekeken, maar het komt er dus eigenlijk op neer dat bv. Grey altijd Dominant is? en Extensie altijd recessief?

ik weet het.. ik ben niet snel van begrip, maar het is ook best ingewikkelt..

G is altijd dominant idd. Extensie is niet altijd recessief, je moet dat bekijken binnen de groep.
Extensie bestaat uit verschillende allelen: e voor rood pigment en E voor een ander pigment. (Ik geloof dat het officeel met E+ en Ee wordt aangegeven, maar dat maakt het alleen nog maar lastiger. In de simpelste genetica is hoofdletter voor een dominant allel en kleine letter voor een recessief allel.)
Maargoed, omdat e recessief is, heb je twee e's nodig om rood pigment (dwz voskleur) tot uiting te laten komen. Binnen de groep extensie is het e-allel dus recessief en het E-allel dominant. Je vergelijkt het niet direct met andere groepen.
In het geval van de grey-groep is het wel zo dat G altijd overheerst, over alle groepen. Maar niet speciaal over extensie ofzo.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:20

Loolapelooza schreef:
Maroush schreef:
Nee, met ee.
Vos is recessief, dus geen hoofdletters

heh? maar als je dat in kleine letters weergeeft wilt dat toch zeggen 'niet aanwezig'? Dan krijg je toch pas een vos als je daar 2 aanwezige allelen voor hebt als zijnde EE? Snap niet zo goed waarom dat met kleine letters wordt weergegeven omdat het recessief is... Ee of eE bestaat dan niet? Hoe draagt pakweg een zwarte dan een vos allel en hoe zien de allelen voor een vos er dan uit?

Ik snap niet precies wat je bedoeld eigenlijk. Kleine letter betekent iig niet "niet aanwezig" voor zover ik weet.
Ee of eE bestaat wel gewoon, nl. bij een heterozygoot paard. Aangezien allel E dominant is (hoofdletter ), zal die van de beide allelen tot uiting komen in het fenotype.

De allelen voor een vos zien er zo uit (alleen de 6 groepen die ik net heb aangegeven): A_bbC_ddeegg
(_ betekent "alle allelen mogelijk")
Er moet 1x A aanwezig zijn, omdat aa zwart geeft. bb om zwart te voorkomen, 1x C verdunning te voorkomen, dd om wildkleur te voorkomen, ee om rood pigment te krijgen en gg om schimmel te voorkomen.

Een zwarte draagt altijd vosallelen, nl. twee keer "e". Als je een zwarte met een bruine of vos kruist die ook een vosallel heeft (dus A__e) en de nakomeling heeft Aaee, dan kan je dus een vos uit een zwarte krijgen.

Maar misschien is het handiger als iemand met meer verstand van genetica het uitlegt, want ik weet het allemaal ook niet precies. Heb me er ooit voor de lol een beetje in verdiept, maar is een beetje weggezakt

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:30

Even mezelf quoten uit een ander topic, dit is alleen de basis, ik zal kijken of ik ook nog even tijd kan vinden voor de rest:

Citaat:
Voor ieder stukje erfelijke informatie is er een apart gen, dus ook voor de kleuren. Deze genen zijn opgebouwd uit 2 delen, allelen genoemd. Ieder paard krijgt voor elk gen 1 allel van de moeder, en 1 van de vader.

Om kleurgenen bij paarden te beschijven worden er letters gebruikt. Deze letters worden ook allemaal in paren opgeschreven, 1 van de vader, 1 van de moeder. Die letters bij elkaar is de kleurformule van een paard.

Voor iedere eigenschap zijn er dus 2 allelen nodig. Vaak is 1 van de allelen overheersend over de andere. Dit houdt in dat beide allelen aanwezig zijn, maar dat er aan de buitenkant maar 1 te zien is.
Het overheersende gen wordt dominant genoemd, het andere wordt recessief genoemd.Een veulen kan dus, hoewel het aan de buitenkant een bepaalde kleur is, ook een recessief gen dragen wat niet te zien is. Als met dit veulen verder gefokt wordt, kan afhankelijk van de andere ouder van het nieuwe veulen, dit recessieve gen ineens wel te zien zijn in het nieuwe veulen.

Als je in een gen 2 allelen hebt die beide dominant of beide recessief zijn, dan heet dat homozygoot (fokzuiver), er kan alleen dezelfde eigenschap worden doorgeven als de eigenschap die die ouder ook heeft. Bijvoorbeeld een paard wat homozygoot zwart is, kan zelf alleen zwart doorgeven.
Als je in 1 gen zowel een dominant als een recessief allel hebt, dan heet dat heterozygoot (fokonzuiver). Een paard wat bijvoorbeeld heterozygoot zwart is, draagt maar 1 allel voor zwart. Welk allel er doorgegeven wordt is willekeurig, het kan dus het zwarte allel zijn, of het niet-zwarte allel.

Dominante genen worden aangegeven met een hoofdletter, recessieve met een kleine letter.
Een goed voorbeeld van dominant is schimmel (aangegeven met de letter G=grijs). Schimmel is dominant. Dat wil zeggen dat als een paard 1 allel heeft voor schimmel, het paard altijd schimmel zal zijn, ook al heeft het paard van de andere ouder g doorgekregen (=niet-grijs).
Een paard met deze genen is dus een heterozygote schimmel, hij is dan Gg. Dit paard kan zowel schimmel als niet-schimmel vererven.

Paarden hebben 2 basiskleuren, namelijk zwart en vos. Bruin is geen basiskleur, omdat bruin wordt veroorzaakt door een extra gen (het agoutigen) over zwart.
Voor zowel zwart als vos wordt in de kleurformule de letter E gebruikt. E staat voor zwart, e voor vos. E staat voor expressie, het is namelijk het expressiegen wat bepaald of een paard zwart of vos wordt. Heeft het paard het expressiegen dan wordt het zwart, heeft het dat niet, dan wordt het vos.
Zwart is dominant over vos, dus als het paard Ee heeft (1x zwart, 1x vos) dan wordt het paard zwart. Een vos heeft altijd ee.
Bruin wordt veroorzaakt door het agoutigen, wat het zwart terug dringt naar de punten (manen, staart, benen). Augouti wordt aangegeven met A. Ook agouti is dominant, maar toont alleen op zwart, omdat er bij een vos geen zwart is om op in te werken. Een vos kan dus wel agouti dragen en doorgeven.
*Een vos heeft dus altijd ee. Aangezien een vos wel agouti kan dragen, kan een vos dus zijn: eeaa (vos en draagt geen agouti), eeAa (vos en heterozygoot voor agouti) of eeAA (vos en homozygoot voor agouti). Voskleur is altijd recessief.
*Een zwart paard heeft tenminste eenmaal E, en draagt nooit A, anders zou het bruin zijn. Een zwart paard is dus Eeaa (heterozygoot zwart) of EEaa (homozygoot zwart)
*Een bruin paard heeft ook tenminste eenmaal E, en minstens eenmaal A. Een bruin paard kan dus zijn: EeAa (heterozygoot zwart+agouti) EEAa (homozygoot zwart, heterozygoot bruin) of EEAA (homozygoot zwart+agouti)

Deze basiskleuren kunnen worden veranderd door vverschillende factoren, maar als ik daar helemaal op in ga wordt het een nog veeeel langer verhaal dan het nu al wordt Als iemand daar nog iets over wil weten, vraag maar.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:39

Heel duidelijk supertje

Nav wat Jalenka_Kiya (oid) zei, ging ik er vanuit dat zwart aa had, maar dat is dus A_

Lees gewoon het verhaal van Supertje en je snapt het Dan heb je het ten minste duidelijk op een rijtje.

Voor de duidelijkheid: je hebt dus 2 kleurenreeksen. Bruin/zwart (afh. van agoutigen) en vos. Welke van die twee reeksen wordt bepaald door het E-gen.

beaujangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:02

nou ik weet wel dat dat met al die kleurverervingen niet makkelijk is.
En ik heb zelf een bonte merrie en die had ik vorig jaar laten dekken door een appsloosa hengst die homozygoot is en dus zijn kleur zou moeten door geven aan het veulen.
Nou het veulen is er en het is een bonte merrie die precies op haar moeder lijkt en niets heeft van appaloosa kenmerken.
Dus ik denk dat het heel moeilijk is en blijft.

Peterina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:29

beaujangles schreef:
nou ik weet wel dat dat met al die kleurverervingen niet makkelijk is.
En ik heb zelf een bonte merrie en die had ik vorig jaar laten dekken door een appsloosa hengst die homozygoot is en dus zijn kleur zou moeten door geven aan het veulen.
Nou het veulen is er en het is een bonte merrie die precies op haar moeder lijkt en niets heeft van appaloosa kenmerken.
Dus ik denk dat het heel moeilijk is en blijft.

Voor wat was de appy hengst homozygoot ? Zijn kleur of zijn patroon ?
Dit zijn twee totaal verschillende dingen en genen !

Peterina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:32

Maroush schreef:
Heel duidelijk supertje

Nav wat Jalenka_Kiya (oid) zei, ging ik er vanuit dat zwart aa had, maar dat is dus A_

Lees gewoon het verhaal van Supertje en je snapt het Dan heb je het ten minste duidelijk op een rijtje.

Voor de duidelijkheid: je hebt dus 2 kleurenreeksen. Bruin/zwart (afh. van agoutigen) en vos. Welke van die twee reeksen wordt bepaald door het E-gen.

Zwart is altijd 'aa' = afwezigheid van Agouti.
Voor de duidelijkheid: je hebt maar twee kleuren: zwart en vos. Bruin is een aanpassing/verandering van het zwart door de agouti genen.

De Extension gene bepaald de uitdrukking van de kleur in iedere aparte haartje; de Agouti gene bepaald de verspreiding van die haren over het lichaam.

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 14:07

is het zo dat als er bv. 'cc' staat, dat het paard het gen niet heeft?
waarom zetten ze eigenlijk niet gewoon 'C' of 'a' neer, in plaats van 'CC' of 'AA'

Even op een rijtje zetten:
Ac = Agouti is dominant over cremello
Dd = ???
ee = het paard heeft geen extensie gen
AB = het paard heeft het agouti en black gen

Grey is altijd dominant over A,B,C,D en E
Dominant = overheersend
Reccesief = het tegenovergestelde daarvan
Hoofdletter (C,A,B,G,E,D) = wel dat gen
kleine letter (a,d,e,g,c,b) = niet dat gen

@ Peterina: jij zegt dat er alleen de kleuren zwart en vos zijn + een aanpassing door bruin. maar er zijn toch nog veel meer kleuren? ? Grey, cremello, verdunning enzo.. =S

Peterina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:37

appelbolfan schreef:
is het zo dat als er bv. 'cc' staat, dat het paard het gen niet heeft?
waarom zetten ze eigenlijk niet gewoon 'C' of 'a' neer, in plaats van 'CC' of 'AA'

Omdat een veulen een gene voor die bepaalde eigenschap krijgt van zijn moeder en een gene voor diezelfde bepaalde eigenschap krijgt van zijn vader. En daar het niet noodzakelijk is dat ze beiden 'aan' staan, in feit wordt het 'aan' staan - of liever gezegt dat het eigenschap overdragen wordt - aangeduidt met een hoofd letter. Dit is heel simplistisch uitgelegt maar 'aan' = hoofdletter en de eigenschap wordt getoont en 'uit' = klein letter en de eigenschap wordt niet getoont.
Voorbeeld: veulen krijgt een zwart gene E van ma, en een vos e gene van pa: fenotype (hoe het eruit ziet) = zwart, genotype (genetisch materiaal) = zwart en vos (heterozygoot) ... = E + e = Ee
Van de zwarte moeder kan het veulen alleen een van de twee 'a' ontvangen, maar van de vos pa kan het of A of a erven ... = a + ? (A of a) = Aa of aa

Citaat:
Even op een rijtje zetten:
Ac = Agouti is dominant over cremello
Dd = ???
ee = het paard heeft geen extensie gen
AB = het paard heeft het agouti en black gen

Nee A = agouti is niet dominant over cremello ... het zijn twee totaal verschillende genen die beide aanwezig kunnen zijn en beide een andere uitwerking hebben op de hoofd kleur.
De creme gene wordt vertegenwoordig door de letter CCr indien aanwezig en ccr indien niet aanwezig. Een cremello is eigenlijk een basis kleur vos (ee) met een dubbel verdunning = twee creme genen CCrCCr = ee CCrCCr
Een cremello kan daarbij ook de agouti genen maar aangezien de agouti geen uitwerking vertoont op vos, kan je ook niet 'zien' bij een cremello. Een cremello kan dus ee CCrCCr aa of Aa of AA zijn

In feite is cremello 'dominant' over agouti in dat het de uitwerking van de agouti gene op zwart en bruin beinvloed en verdund = valk en smokey black.

D = Dun (of zg wildkleur in het Nederlands) ... hier ook kan een paard DD of Dd of dd zijn. In uw vraag = Dd = is het een heterozygoot Dun met de fenotypes van een Dun.

ee? = iedere paard heeft de extension gene. Als het zich uitdrukt dan is je paard zwart van kleur en als het zich niet uitdrukt dan is je paard vos van kleur. Hier alweer het 'aan', 'uit' van de schakelaar.

AB = B bestaat niet als een erkende aanduiding. A = agouti en dan AA, Aa of aa. Om zwart aan te duiden wordt de grote letter E van de Extension gene gebruikt, zwart is dus EE of Ee en altijd aa !
Een bruin gekleurd paard = heeft minstens EEN zwart gene 'E' en EEN agouti gene 'A' = ... E? A? en kan EEAa of EEAA of EeAa of EeAA zijn maar nooit AB

Citaat:
Grey is altijd dominant over A,B,C,D en E
Dominant = overheersend
Reccesief = het tegenovergestelde daarvan
Hoofdletter (C,A,B,G,E,D) = wel dat gen
kleine letter (a,d,e,g,c,b) = niet dat gen

Schimmel/Grey = G en is idd dominant over de kleur genen (zwart E en vos e), de wijzigingen factoren/modifiers (agouti, de verdunnings genen) en ook alle patronen (bont = overo, tobiano oa en appy).

Voor de rest klopt je redenering.

Citaat:
@ Peterina: jij zegt dat er alleen de kleuren zwart en vos zijn + een aanpassing door bruin. maar er zijn toch nog veel meer kleuren? ? Grey, cremello, verdunning enzo.. =S

Nee ... er bestaan bij paarden maar echt twee kleur = zwart en vos!
Al de andere kleuren en patronen zijn veroorzaakt door andere genen die een veranderende uitwerking hebben op deze twee kleuren.

Voorbeeld: je hebt een paard met=
- 2 zwart basis kleur genen = EE
- een agouti gene = Aa
- een dun gene = Dd
- een creme gene = CCrccr
- geen champagne gene (nog een verdunner) = chch
- een tobiano gene = TOto
- een grey gene = Gg
= EE Aa Dd CCrccr chch TOto Gg

... en wat hebt je dan ??? ...
Een zg 'pinto dunskin grey' of in het nederlands = een bonte wildkleurig valk schimmel .... die als het 10 jaar oud is geheel wit zal zijn !!
-

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:28

Ik post ff zodat ik het terug kan vinden..... Ga strax eens alles lezen... Ik vind kleurvererving ook erg interesant......

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 19:36

begin het een beetje te begrijpen
kwam het volgende tegen in een ander topic: (dat topic ging niet precies hier over, maar het stond er gewoon tussen als extra info)
- homozygoot is een paard die 2 dezelfde genen heeft bv. CC of AA
- heterozygoot is een paard die 1 gene heeft bv. Ee of Bb

Maar wat is nou precies het verschil tussen Bb en BB
BB is dat het paard die gene heeft, maar wat is dan Bb?
heeft het paard die gene dan voor de helft ofzo?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 23:31

Ieder gen bestaat uit 2 delen, allelen genoemd. Een paard krijgt voor iedere eigenschap een allel van de vader en een allel van de moeder, deze twee vormen een paar en dus een gen.
De twee letters staan dus voor de 2 allelen. Omdat deze allelen verschillend kunnen zijn worden de letters altijd in paren opgeschreven.
(Even een noot, het gen 'B' bestaat niet bij paarden)
Bijvoorbeeld, een paard heeft een zwarte ouder en een bruine ouder, en het paard zelf is bruin. Beide ouders heeft hij E meegekregen (dit hoeft niet altijd zo te zijn, puur hypothetisch om het makkelijk te maken), en het paard is dus EE, en dus als basis zwart. Van de bruine ouder heeft hij echter nog een allel meegekregen wat zegt 'Agouti', dus A. Van de zwarte ouder heeft hij een allel meegekregen wat zegt 'niet-Agouti', dus a. Het genotype van dit paard is dus EEAa.

Stel dat je nu weer gaat fokken met deze nakomeling.
Van elk gen ((letter)paar) wordt 1 allel doorgeven aan nakomelingen, de genen worden als het ware weer in 2-en gescheurd en de helft (1 allel) wordt aan een nakomeling meegegeven. Welk allel dat is is overigens willekeurig.
Dit paard is dus EEAa. Van het gen op de E-locus kan het paard alleen maar de E doorgeven, omdat het 2 E's heeft en dus niets anders kán doorgeven. Maar van het gen op de A-locus zijn de 2 allelen verschillend, het paard heeft een A en een a. Het kan dus of de A of de a doorgeven, de kans op beide is 50%.

En dat is dus het verschil. Een paard wat homozygoot voor een eigenschap is zal altijd die eigenschap doorgeven, bij een paard wat heterozygoot is is de kans 50% dat de eigenschap doorgegeven wordt.

Zowel een paard met met EE (of welke andere eigenschap dan ook) als een paard met Ee dragen beiden zijn beiden als basis zwart, maar het verschil zit hem in de vererving van het zwart.
Bij Ee heeft een paard dus 1 allel wat zegt 'Zwart' en 1 allel wat zegt 'niet-zwart', maar aangezien zwart dominant is zal het paard zwart zijn. Een dominant gen betekent niet dat het altijd doorgegeven wordt, maar dat het te zien is als een paard het draagt.

Supertje

Re: hoe zat het nou met die kleurvererving..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 00:26

Zoals Peterina al uitlegt zijn er inderdaad maar 2 basiskleuren bij paarden. Alle andere kleuren zijn daarop opgebouwd, en worden veroorzaakt door wijzigingsfactoren, zoals witpatronen en verdunningsgenen.
Bijna alle kleurfactoren bij paarden zijn dominant, het enige echte recessieve gen is vos, en heeft dus alleen betrekking op de basiskleur.

Wijzigingspatronen:
* Agouti: Werkt alleen in op zwart pigment, het dringt het zwart terug naar de punten (staart, manen, benen). Agouti wordt aangegeven met A.
* Schimmel: Dit is dus géén aparte kleur maar een wijzigingsfactor! Schimmel is eigenlijk een genetisch 'foutje' waardoor de haren veel sneller vergrijzen. Een schimmel heeft dus onder zijn schimmel-gen een 'gewone' kleur, en kan deze kleur ook doorgeven. Schimmel wordt aangegeven met G.
* Sooty/Smutty: Een gen wat de kleur donkerder maakt, dit gen maakt bijvoorbeeld van een bruine een zwartbruine en van een vos een koffievos. Sooty wordt aangegeven met Sty.
* Flaxen: Een gen wat bij vossen de manen lichter maakt (zweetvossen).
* Pangare: Geeft meelsnuiten en lichte liezen. Zie je bijvoorbeeld veel bij exmoor pony's, haflingers en Belgen.

Kleurverdunningen:
Creme: Creme is een gen wat de kleur lichter maakt, en werkt vooral in op rood pigment. Creme zal dus alleen duidelijk te zien zijn op vossen en op het rode(bruine) deel van een bruin paard.
Creme is een onvolledig dominant gen. Dominant omdat het te zien is als een paard het draagt, onvolledig omdat het in homozygote vorm sterker inwerkt (de kleur wordt dan dubbel verdund). Creme is het gen wat van vos palomino maakt, van bruin valk en van zwart smoky zwart. Smoky zwart kan heel moeilijk te herkennen zijn, de meeste smoky's lijken gewone zwarten.
In homozygote (dus dubbele) vorm werkt het sterker in en verdund het de kleur nog een keer. Dan wordt een vos een cremello, een bruine een perlino en een zwarte een smoky cream. In dubbele vorm werkt creme wel sterk in op zwart. Paarden met 2 creme-allelen worden ook wel 'Double dulite' genoemd, oftewel dubbel verdund. Deze paarden hebben altijd een roze huid en blauwe ogen.
Creme wordt aangegeven met Cr.
Dun: Oftewel wildkleur. Dun is ook een gen wat de kleur lichter maakt, en bovendien 'wildkenmerken' geeft, zoals een aalstreep en zebrastrepen op de benen (alle fjorden zijn bijvoorbeeld duns). Dit maakt van vos red-dun, van bruin bruin-dun (lijkt erg op valk) en van zwart zwart-dun oftewel grullo. Dun heeft wel net zowel effect op zwart als op rood pigment. Dun wordt aangegeven met D.
Zilver: Zilver heeft alleen effect op zwart pigment. Op een zwart paard maakt het de manen lichter (van grijzig tot spierwit) en kleurt het lichaam chocoladekleurig tot grijs-bruin. Deze kleur heet zilverappel.
Op een bruin paard heeft het dus alleen effect op de zwarte delen, de lichaamskleur is hetzelfde als bij een gewoon bruin paard. Deze kleur heet zilverappel-bruin. Doordat de benen, manen en staart lichter worden kan een zilverappel-bruine makkelijk worden aangezien voor een donkere zweetvos.
Op vos heeft dit gen dus geen effect, maar een vos kan het wel dragen en doorgeven. Zilver wordt aangegeven met Z.
Champagne: Maakt de kleur ook lichter, en beïnvloed alle kleuren en het gehele paard. Paarden met het Champagne-gen hebben een hele aparte metalige glans over hun hele lichaam.
Champagnes worden geboren met een roze huid welke later rond de mond, ogen en geslachtsdelen gevlekt worden, en met blauwe ogen, welke later amberkleurig worden. Champagne wordt aangeveven met Ch.

Witpatronen: (alle witpatronen kunnen op iedere kleur voorkomen)
Tobiano: Dit is het 'gewone' bont, platenbont wat het meest voorkomt hier. De witte vlekken kruisen de bovenlijn (van achter de oren tot het puntje van de staart), en Tobiano's hebben vrijwel altijd 4 witte benen. Tobiano geeft in principe geen aftekeningen op het hoofd, als een Tobiano-bonte een aftekening op het hoofd heeft wordt dat veroorzaakt door een combinatie met een ander gen. Tobiano wordt aangegeven met T.
Frame-Overo: De naam zegt het eigenlijk al, Frame betekent omlijsting. De witte vlekken zijn omgeven door kleur, en kruisen zelden de bovenlijn. Frame geeft geen aftekeningen aan de benen. De vlekken zitten meestal op de zijkant van het lichaam. Frame geeft vrijwel altijd aftekeningen op het hoofd, die heel grillig van vorm kunnen zijn, tot compleet witte hoofden aan toe. Frame's hebben vaak 1 of 2 blauwe ogen.
Frame Overo komt alleen voor in heterozygote vorm, aangezien de homozygote vorm dodelijk is. Homozygoten worden compleet wit geboren en sterven kort daarna, omdat met homozygoot een onderontwikkeling van het darmstelsel gepaard gaat, het Overo Lethal White Syndrome (OLWS). Frame wordt aangegeven met O.
Sabino: Is een gen wat witte aftekeningen veroorzaakt. Meestal alleen witte benen en een bles, maar een sabino kan zelfs vrijwel helemaal wit zijn.
Even een noot tussendoor, iedere aftekening wordt ergens door veroorzaakt!
Het kan ook buikvlekken geven. Sabino is een witpatroon wat als het op het lichaam te zien is van onderaf lijkt te komen. Dat kan varieren van dus een buikvlek(je) tot een wit paard en alles door tussenin. Ook kan Sabino stekelharigheid veroorzaken, wat vaak foutief roan wordt genoemd, zoals de typische kleur van de Clydesdales. Sabino vlekken zijn vaak nogal rafelig en onduidelijk afgetekend. Sabino wordt aangegeven met Sb
Splashed White: Splash is ook een gen wat witte aftekeningen veroorzaakt van onderaf, en kan makkelijk verward worden met Sabino in sommige gevallen. Splash geeft een patroon alsof een paard door de witte verf heen in gerend, vaak grote witte hoofden en hoge witte benen alsook een buikvlek. De randen van de aftekeningen zijn echter duidelijker afgetekend dan bij Sabino. Splash geeft ook blauwe ogen, Sabino niet. Splash afetekeningen kunnen ook zo klein zijn dat het alleen een snebje geeft. Het komt vaak voor dat de achterbenen wit zijn en de voorbenen niet, of dat de achterbenen aanzienlijk hoger wit hebben dan de voorbenen. Spalsh lijkt van onderen en van achteren te komen.
Splash is onvolledig dominant, en werkt dus sterker in in homozygote vorm. Splash wordt aangegeven met Spl.
Roan:Deze paarden zien er in de zomer en winter heel verschillend uit. In de winter zijn ze meestal normaal gekleurd, in de zomer komen er echter heel veel witte haren in de vacht op het lichaam. Het hoofd en de benen blijven donker. Deze kleur wordt afhankelijk van de basiskleur vaak foutief vos- bruin of zwartschimmel genoemd, maar heeft dus niets met schimmel te maken. Ook hoor je weleens de term 'onveranderlijke schimmel'. Roan wordt aangegeven met Rn.
Rabicano: Is een gen wat witte haren aan de basis van de staart geeft en in het lies/buikgebied. Deze paarden worden in extreme vorm vaak aangezien voor Roans.
Appaloosa: Een heel complex patroon met verschillende verschijningsvormen, zoals schabrakbont, Leopard (pippi langkous-paard), varnish roan, frost en snowflake.
Een schabrakbont paard heeft een witte vlek met stippen op de achterhand, die kan varieren van klein tot bijna het hele paard bedekkend,. Een Leopard is een compleet gevlekt paard, inclusief het hoofd en de benen. Een Varnish roan wordt effen geboren en wordt lichter naarmate hij ouder wordt. Dit heeft niets met schimmel te maken, het paard zal kleur behouden op de delen waar de botten dicht onder de huid liggen (hoofd, heupen, benen). Frost geeft witte haren verspreid over de bovenlijn, net alsof er rijp op het paard ligt. Snowflake geeft witte stippen op een effen gekleurd paard.
Dan is er ook nog de Few-spot, een bijna compleet wit paard met slechts een paar stippen. Dit is de homozygote vorm van de Leopard vorm, een few-spot zal dus altijd appaloosa vererven. Ook is er nog de z.g.n. Snowcap, dit is een schabrakbonte met een vlek (blanket) zonder stippen, en is de homozygote vorm van Schabrakbont. Appaloosa wordt aangegeven met Lp.

Deze verschillende factoren kunnen ook allemaal in combinatie met elkaar voorkomen.
Het is dus altijd een combinatie van factoren die de kleur van een paard bepaald, er is niet voor iedere kleur een apart gen.

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 18:58

Maar hoe moet je het eigenlijk opschrijven?
Even een voorbeeldje:
de merrie heeft deze genen (kan me niet schelen als deze genen net niet bij elkaar kunnen ofzo, ze heeft ze gewoon )
Ee RNRN aa Gg LPlp SBSB oo

En de hengst:
ee RNrn AA gg lplp SBsb oo

hoe zou je de genen bij het veulen dan aangeven?
Of kan dit voorbeeld om de 1 of andere reden niet?

beaujangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:11

de appaloosa die mijn paard had gedekt was een varnish roan en zou kleur doorgeven zoals zij dat zei.
En we hebben bij ons op stal nog 3 veulens van de zelfde hengst en zij hebben allemaal appaloosa kenmerken.
appaloosa oog, gestreepte hoeven etc.
Die van mij niet is een mooi bont merrietje geworden zonder enige appaloosa kenmerken

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:27

Ook ik ga dit topic zeker volgen! Vind kleurvererving erg interessant!

Welke boeken zijn zoal interessant ( en goed geschreven ) over kleurvererving? Iemand een aanrader?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:43

appelbolfan schreef:
Ee RNRN aa Gg LPlp

Hiermee bedoel je waarschijnlijk een homozygote Roan.
Volgens mij bestaan die niet. Van Roans is het bekend dat er veel afstotingen/abortussen en doodgeboren veulen voorkomen. Het wordt daarom afgeraden om met 2 Roans te fokken.

Verder wordt Roan vaak verward met Rabicano, wat ongeveer dezelfde kenmerken heeft, op de skunktail(Rabicano) na en het altijd donker blijvende hoofd(Roan).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:00

supertje schreef:
Dun: Oftewel wildkleur. Dun is ook een gen wat de kleur lichter maakt, en bovendien 'wildkenmerken' geeft, zoals een aalstreep en zebrastrepen op de benen (alle fjorden zijn bijvoorbeeld duns). Dit maakt van vos red-dun,
van bruin bruin-dun (lijkt erg op valk

) en van zwart zwart-dun oftewel grullo. Dun heeft wel net zowel effect op zwart als op rood pigment. Dun wordt aangegeven met D.
Een echte dun lijkt niet op een valk, omdat er geen creme bij zit. Een dunskin (buckskin-dun) is duidelijk geel van haarkleed; dit loopt van koffiemelkromigwit tot natzand geel.
Een echte bay-dun (dus E+A+Dn) is een iets lichtere Bay(bruin) waar de aalstreep duidelijk zichtbaar is. 's Winters kan het haarkleed iets van kleur veranderen tot grullo-beige.

Hier zie je het verschil misschien duidelijker; moeder is (Bay)Dun, veulen is Bay
Afbeelding

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 21:02

appelbolfan schreef:
Maar hoe moet je het eigenlijk opschrijven?
Even een voorbeeldje:
de merrie heeft deze genen (kan me niet schelen als deze genen net niet bij elkaar kunnen ofzo, ze heeft ze gewoon )
Ee RNRN aa Gg LPlp SBSB oo

En de hengst:
ee RNrn AA gg lplp SBsb oo

hoe zou je de genen bij het veulen dan aangeven?
Of kan dit voorbeeld om de 1 of andere reden niet?

nogmaals mijn vraag ^^
zoals ik al zei: Kan me niet schelen als er wat mis is met deze genen, of als deze combi om welke reden dan ook niet kan. Het is slechts een voorbeeld

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:11

OK puur hypothetisch dan

Moeder: Ee RNRN aa Gg LPlp SBSB oo
Vader: ee RNrn AA gg lplp SBsb oo

Kind heeft diverse mogelijkheden:
E is niet homozygoot, dus wordt 25% Ee en 75% ee
RN is homozygoot bij de moeder en heterozygoot bij de vader. Dat kan dus worden RNRN (75%), RNrn (25%)
A is homozygoot bij de vader. Dat kan dus alleen maar Aa worden
G = is niet homozygoot, dus wordt 25% Gg en 75% gg
LP = gelijk aan E en G
SB = gelijk aan RN
O = in beide ouders niet aanwezig, dus wordt altijd oo

Pfff leuk zoekplaatje hoor

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:33

Wil je zelf eens een simpele 'berekening' maken gebruik dan dit voorbeeld en gebruik eens wat verschillende mogelijkheden:
Afbeelding
Hierboven zie je dus de kombinatie van een zwarte heterozygote hengst (Ee) en een homozygote vos merrie (ee).
Veulen heeft dus 50% kans op zwart in heterozygote vorm en 50% kans op homozygote vos.