merrie met vochtophoping in de buik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cojolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:38

die merrie heeft inderdaad een oedeem buik, als je goed kijkt zie je het verschil ook, met name aan de achterkant zal, snel ook eens foto's van jol plaatsen kun je het verschil zien, als je goed naar de buik van Shanry kijkt zie je het ook, het is meer doorgezakt, als bij oedeem

tinkaforever

diabolo is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 15:46

vanochtend rond half 9 is de bevalling dan eindelijk begonnen. De bevalling is zeer vlot en snel verlopen.
We waren er gelukkig op tijd bij (4 mensen + 2 DA's), maar shanry kon het gelukkis allemaal zonder hulp. Enkel met de nageboorte waren er wat problemen.
Nu hebben we gelukkig een perfect gezond hengstjeveulen, en mama die het naar omstandigheden redelijk goed maakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit is de papa. Een volbloed arabier hengst

Het veulen heet waarschijnlijk diabolo, en is dus 3/4 arabier

Zunzuncito

Re: merrie met vochtophoping in de buik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:52

Gefeliciteerd! Wat fijn dat alles zo goed is gegaan! En wat een mooie foto's! Ik hoop dat het met je merrie ook allemaal goed blijft gaan en geniet verder van je nieuwe veulentje-met-een-hele-knappe-papa. Diabolo is een mooie naam. Ik hoop dat hij niet te goed naar zijn naam gaat luisteren, want diablo in het spaans is duivel en ik mag hopen dat hij niet teveel streken uit gaat halen met je. Haha!

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:45

Gefeliciteerd, mooie vent is het geworden, ik ben heel blij dat alles is goed gegaan, dikke knuffel voor shandry

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:47

Hartelijk gefeliciteerd met dit mooie veulentje en veel geluk voor mama!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:35

Gefeliciteerd! Ik hoop dat het goed blijft gaan met je merrie.

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:24

hoi geweldig van harte gefeliciteerd wat een droppie van een veulen en hoe gaat het met de moeder word ze geopereerd ?
verwen haar maar met veel aandacht en knuffels en kriebels
gr. annita

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:51

Gefeliciteerd met je mooie hengstje! Fijn dat toch alles goed is gegaan. Ben benieuwd hoe het nu met je mama gaat. Sterkte met alles en dat je toch maar van je veulen kan genieten. Dikke knuffel voor de merrie, want voor haar valt het ook niet mee.

bOwieGeeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:45

heel erg gefeliciteerd, heel veel sterkte voor de komende tijd Haha! geef ze een knuffel Lachen !!

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:01

Wat fijn dat het goed is gegaan! Kan je je merrie in de toekomst weer laten dekken of heeft ze nu een verhoogd risico op scheuring van die spier? En wat is nu het vervolg traject? Ik hoop dat het helemaal goed komt!

tinkaforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 15:56

vuurtoren schreef:
hoi geweldig van harte gefeliciteerd wat een droppie van een veulen en hoe gaat het met de moeder word ze geopereerd ?
verwen haar maar met veel aandacht en knuffels en kriebels
gr. annita

We weten nog niet of we shanry laten opereren. Afhankelijk van hoe dat het nu alles gaat verlopen, gaan we die beslissing nog maken. Als ze er weinig last van heeft, dan gaan we het zo laten. We moeten ook eerst afwachten of ze nu veel last van koliekaanvallen gaat hebben. En we moeten ook nog afwachten wat de kosten van een eventuele operatie zouden zijn. Als ze geopereerd zou worden is het ten vroegste pas als het veulen 4 maanden is, dus we hebben nog even tijd om te beslissen.

Odess schreef:
Wat fijn dat het goed is gegaan! Kan je je merrie in de toekomst weer laten dekken of heeft ze nu een verhoogd risico op scheuring van die spier? En wat is nu het vervolg traject? Ik hoop dat het helemaal goed komt!

Shanry mag nooit meer gedekt worden en nooit meer bereden worden. De spieren die het gewicht van het veulen ondersteunen zijn afgescheurd van het bot. Dus jammer genoeg nooit meer een veulentje van shanry
Gelukkig hebben we nu diabolo, en macho(veulen van vorig jaar) een volbroertje van diabolo.

Met shanry gaat het op het moment redelijk, ze heeft nog niet genoeg melk. Dus voorlopig geven het veulen wat extra melk bij. Volgens de DA zal de melkproductie nog wel beter worden.
Shanry heeft wel terug redelijk veel pijn, en jammer genoeg kunnen we haar haar draagband niet terug aandoen, want dan kan het veulentje niet drinken. Dus nu zijn we een nieuwe manier aan het bedenken om haar te helpen.

Morgen gaan ze voor de eerste keer buiten dus dan maak ik nieuwe foto's .

groetjes

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:31

ik vind het echt super wat jullie allemaal doen voor shanry en ik begrijp dat zo´n beslissing erg moeilijk is ik wens je sterkte en geniet van je veulen en ik wacht op mooie buitenfoto´s
gr. annita

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:36

Jolly is iets veder als Shandry, het veulen van jolly is nu bijna 2 maanden en de pijn bij haar word niet minder integen deel, soms is het echt vreeslijk om aan te zien, ik ben ook heel bang dat jolly het niet redt tot het afspenen

tinkaforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 09:23

Gisteren gingen wel shanry en diabolo voor het eerst buiten laten. We namen ze mee naar de wei naast de piste, deze wei is afgezet met houten planken. Shanry ging onmiddelijk grazen en diabolo is ging maar even op onderzoek uit. Hij vond de omheining heel interessant en heeft zich na nog geen 5 min buiten al bezeerd aan zijn linkerachterbeentje. Hij dacht namelijk dat je de omheining wel kon om trappen. Met als resultaat dat ze na 5 min al terug naar binnen moesten
Hij is nog geen 5 dagen oud en al een echt duiveltje.
Het wondje aan zijn beentje is gehecht door de DA. Nu mag die vanavond onder streng toezicht opnieuw een keer buiten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn foto's gemaakt op stal, aangezien ik gisteren nog niet eens de kans heb gekregen om mijn fototoestel te gaan halen, nadat ze buiten gingen.
Op deze foto's kan je goed zien, dat diabolo heel hard op zijn papa lijkt

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:25

Cojolly, hoe bedoel je? Zijn jullie ook aan het denken om haar te laten opereren of is het ernstiger dan dat? Wat vertelde de dierenartsen eigenlijk, naast het feit dat jullie de paarden niet meer mogen berijden en niet meer gedekt mogen laten worden? Is het mogelijk dat zonder operatie die pijn blijft?
Citaat:
Hij is nog geen 5 dagen oud en al een echt duiveltje.

Goedgekozen naam dus Haha!. Leuke foto's verder. Jammer dat hij het hekwerk op een harde manier moet ontdekken...

tinkaforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 09:27

cojolly schreef:
Jolly is iets veder als Shandry, het veulen van jolly is nu bijna 2 maanden en de pijn bij haar word niet minder integen deel, soms is het echt vreeslijk om aan te zien, ik ben ook heel bang dat jolly het niet redt tot het afspenen

Ik vind het heel erg voor jolly dat ze zoveel pijn heeft, met shanry gaat het nu heel goed. Ze heeft er niet zoveel last meer van, nu dat de vochtophoping die ook ze had is weggetrokken. De DA denkt dat ze er niet zoveel last van gaat hebben. Hij gaat volgende week nog een keer onderzoeken hoe erg het met de buikspieren gesteld is. Hij denk dat het weleens minder erg kan zijn als we eerst dachten.

Hopelijk dat alles goed blijft gaan met jolly, ik ga vanmiddag een foto voor je maken van shan haar draagdoek. Misschien dat je ook zoiets kan maken voor jolly.

tinkaforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 15:00

Hier zijn een paar foto's van shanry haar draagband. We hebben de draagband aangedaan bij 1 van de andere pony's. Deze pony is wel een stuk kleiner dan shanry, dus de band past niet heel goed, maar je kan wel zien wat de bedoeling is.
De draagband is gemaakt van een zweetdeken van een A-pony en daar hebben we bandages aan vastgestikt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:04

Wat een boef diabolo, hij is echt heel leuk.
Jolly is al geopereerd ongeveer ander halve maand geleden, utrecht heeft haar toen meteen weer dicht gemaakt met de mededeling dat er niets meer aan te doen was misschien nog als het veulen is afgespeent via een labroscopie, maar hij geeft weinig kans, en als je jolly ook ziet, begrijp ik het wel, ze heeft soms echt hevige pijn, ze loopt nu wel halve dagen op het land met een rolsingel om, dat is net hetgeen wat ze maximaal aan kan, blijft ze langer op het land krijgt ze nog meer pijn.
Met het veulen gaat het wel heel goed die kreeg in het begin ook niet zoveel melk, maar dat is nu goed op gang, en die paar uur buiten doen haar ook veel goed.
Mooie vinding trouwens die draag baar, maar jolly haar veulen moet ook nog bij haar drinken, en dat lijkt me moeilijk, hier mee, maar het ziet er wel geweldig uit ik ga kijken wat ik hier mee voor jolly kan doen.

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:42

wat een ondeugd daar krijg je nog wel werk aan of eigenlijk zijn moeder een echte hengst dus ik heb nog wel een paar horentjes maar ik denk dat hij wel zonder kan sterkte en succes ik blijf hem wel volgen want dit zal niet het laatste bericht zijn (grapje)
gr. annita