Welke springhengst (afstamming) verbeterd in dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 10:17

Zannekin schreef:
Idd een fijn rijdier maar of je daar een topper uit gaat fokken? Vergeet niet dat de Holsteiner hengsten die in de dressuur belanden vaak niet zo goed springen. Ik heb Cockpit live gezien en vind er niks extra aan, zeker niet meer power.
Ik was wel gecharmeerd van de video van Con Amore van Brookhouse. Ga ook eens kijken bij diens vader Conteur.

De video van Con Amore kan ik niet vinden. Conteur had ik al naar gekeken http://horse-flirt.de/tannenhof/conteur.mpg en daar straalt ook niet gelijk kracht van af

Zannekin schreef:
Zo jong is Cockpit niet hé, er zijn genoeg hengsten waar al toppertjes zijn uitgekomen op die leeftijd.
Een fijn paard zoals al gezegd, maar geen opvallende hengst.

Ik had Cockpit meer gezien als voorbeeld van een Cantus nakomeling die het niet slecht doet in dressuur. Van z'n fokken weet ik weinig.

Libera schreef:
Verder zou ik zelf voor Contender gaan! Ik ken er 2 en ze lopen beide goed in de dressuur, google op Contester of Nicole Perry.

Contester ziet er op de foto goed uit, maar op de inspectie video zie ik er niet veel aan af:
http://www.1derful.com/Video/Contester/ ... ection.wmv

Afbeelding

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 10:21

Zannekin schreef:
Geef mij in die bloedlijnen maar Conteur.

Op zich ben ik wel een fan van die bloedlijn, maar ik mist dan een beetje het Contender / Contango beeld. Het straalt minder kracht uit en misschien komt dat door minder massa, ik weet het nog niet helemaal.
Qua exterieur past bv Contester (van de foto) mij beter (edit: het doel was een hengst met Powerrrrrr)

Loolapelooza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:29

Zannekin schreef:
Zo jong is Cockpit niet hé, er zijn genoeg hengsten waar al toppertjes zijn uitgekomen op die leeftijd. Het is alsof het EASP hem uit de kast wil halen?
Een fijn paard zoals al gezegd, maar geen opvallende hengst.
Geef mij in die bloedlijnen maar Conteur.

Opvallend vind ik hem persoonlijk dan weer wel, maar dat is ook een kwestie van smaak denk ik.
En tja over dat toppers fokken, met welke hengst ben je daar inderdaad dan wel zeker van? Er lopen veel Jazzen aan de top, maar ik denk dat een Cockpit voor het gros van de ruiters fijner te rijden is.

Excuseme

Re: Welke springhengst (afstamming) verbeterd in dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:06

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:19

Conteur geeft dan wel weer betere produkten. Het hangt er dan een beetje vanaf wat je zoekt. Wat ben je met op het eerste zicht power die blijkbaar wat betreft vererving en resultaten z'n werk niet doet (PSG op 11 jaar bij topruiters).
Ik zou niet weten waarom Cockpit kinderen makkelijker te rijden zijn dan die van Conteur.

Ik lees daar op het Duitse forum ook nog: de springgenen zitten er dus moet hij ze ook vererven . Dat is een logica van 1+1=2 en die regel volgt de genetica niet.
Cockpit is vroeger ook gepromoot en heeft z'n kansen gehad. Het is zeker geen nieuwe ontdekking.

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:21

Loolapelooza schreef:
Opvallend vind ik hem persoonlijk dan weer wel, maar dat is ook een kwestie van smaak denk ik.

Jazeker, ben ermee akkoord dat hij typisch Holsteins getypeerd is en mooi oogt op de foto.

VDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:46

Canonicus beweegt leuk als ik zo de foto's bekijk. Nassau, Lupicor, Odermus en Numero Uno hebben nakomelingen die leuk kunnen bewegen maar ook nog steeds de sterren van de hemel springen. De springhengst Riverman heeft national gesprongen en loopt nu richting het zwaardere dressuurwerk onder het zadel.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:26

Zannekin schreef:
Conteur geeft dan wel weer betere produkten. Het hangt er dan een beetje vanaf wat je zoekt. Wat ben je met op het eerste zicht power die blijkbaar wat betreft vererving en resultaten z'n werk niet doet (PSG op 11 jaar bij topruiters).
Ik zou niet weten waarom Cockpit kinderen makkelijker te rijden zijn dan die van Conteur.

Ik lees daar op het Duitse forum ook nog: de springgenen zitten er dus moet hij ze ook vererven . Dat is een logica van 1+1=2 en die regel volgt de genetica niet.
Cockpit is vroeger ook gepromoot en heeft z'n kansen gehad. Het is zeker geen nieuwe ontdekking.

Dat duitse forum was best duidelijk , en ze waren ook meer fan van Conteur dat is ook duidelijk.
Qua type vindt ik Conteur weer veel lijken op Contendro en daar is op zich natuurlijk niets mis mee.
Contendro
Afbeelding
Ik heb eens zitten nadenken waar nou dat gemeenschappelijke beeld vandaan komt, en dat lijkt me Cottage Son xx (of een combi met andere xx'en). Het "zware" van bv Calipso zie je in dit type weinig terug (en ook niet van Ramzes of ben ik nu aan het vloeken? }> )
Cottage son xx
Afbeelding

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:45

Misschien is dit nog een leuke (komt in het najaarsonderzoek KWPN)
Wender R
Afbeelding
Contender x Ramiro x Joost x Abgar x Rigoletto (Dermie stam van Roelofs)

TessavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:54

Jackson zelf lijkt me dan zeker een goede keus, Voltaire idem.

Loolapelooza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:00

Zannekin schreef:
Loolapelooza schreef:

Jazeker, ben ermee akkoord dat hij typisch Holsteins getypeerd is en mooi oogt op de foto.

Niet alleen op foto, als je hem ziet lopen eens zo meer.

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:18

Libera schreef:
Wij hebben een jonge Cantos, genaamd Cantis. Beetje klein van stuk maar wel goed bewegen. Verder zou ik zelf voor Contender gaan! Ik ken er 2 en ze lopen beide goed in de dressuur, google op Contester of Nicole Perry.
Verder hebben we een Carpaccio gehad wat zeker mee een dressuurtype was dan een springpaard. Nu hebben we een 3 jarige Sydney die ook dressuur gaat lopen, was in-hand kampioen van California vorig jaar (op bewegeingen dus)

Huh Cantis is toch verkocht aan Amerikanen en vorig jaar naar de VS vertrokken?

*edit* zie nu pas dat je in California woont.

Doet hij daar ook dekdienst of is hij inmiddels geruind?

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:18

miepmans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:41

Goodtimes, dan blijft de dressuuraanleg van je merrie ook sneller behouden ....

Libera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:47

Cantis, inmiddels omgedoopt tot Ucantis, doet dekdienst en het ligt niet in de planning om hem te ruinen. Ik heb hem beleerd en hij heeft een tijd onder het zadel gelopen en gesprongen met iemand anders en nu staat hij alweer een poos kreupel. In amerika is het moeilijk om veel merries te krijgen, maar hij heeft wel een aantal gedekt en moet ook dit jaar weer aan de bak.

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:47

Libera, bij welke stal werk jij?

Loolapelooza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 23:05

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 23:09

Van gohg.
Ik ga dit jaar voor deze jonge numero uno.
ik heb zelf een springpaard, maar vind beweging ook voor een springpaard belangrijk.
Van gohg kan goed bewegen, nu hopen dat hij dat ook doorgeeft aan zijn kinderen.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 23:17

unitair (voltaire x ramiro x joost x rigoletto). eerste nakomelingen zijn goed, hengst had goede punten op dressuur en springt als een droom.

Kimberley84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 00:16

ik zou dan voor jetset-d gaan die heeft zowel in springen als in de dressuur goed gepresteert

rockey

Re: Welke springhengst (afstamming) verbeterd in dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:25

ik heb een nakomeling van caretino en het is echt een fijn beest, kan een goede sprong laten zien en kan nog eens heel fijn bewegen! de motor van achter staat altijd aan, en ze heeft er voor nog eens een fijn knietje in...

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:25

Iroko en Numero of zonen ervan geven fijne gebruikspaarden

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 16:31

Ik vond het filmpje van Cockpit toch minder aansprekend als de foto's, juist achter vond ik op het filmpje een stuk minder buiging en afdruk te zien.

Caretino heeft als ik het zo bekijk qua allround index (nu natuurlijk een heel vies woord) de hoogste waarden met een Springindex van 162 en een Dressuurindex van 152, wel nog met een lage betrouwbaarheid.
rockey schreef:
ik heb een nakomeling van caretino en het is echt een fijn beest, kan een goede sprong laten zien en kan nog eens heel fijn bewegen! de motor van achter staat altijd aan, en ze heeft er voor nog eens een fijn knietje in...

Heb je een foto en wat is de rest van de afstamming?
Enig idee waar Caretino het best bij past?

Viper03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:35

Riverman, werd eerst verdienstelijk in de springsport uitgebracht en nu als dressuurpaard, wat ie overigens ook goed doet!!

renaissance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:19

ken er eigenlijk maar twee die dat kunnen: Caretino en Argentinus, maar in het algemeen is het eigenlijk af te raden om springbloed op dressuurgefokte merries te zetten (als je het mij vraagt)