[TI] Heeft een Tinker meer verzorging nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pluche_pluus

Re: Heeft een Tinker meer verzorging nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 18:16

als ik zin heb om te poetsen doe ik de hele ratte-plan:
vacht, sokken uitkammen, staart uitkammen, manen opnieuwe invlechten.

aan de manen invlechten ontkom ik niet, want als ik semir zijn lange manen wil houden, moet ik die toch echt blijven invlechten.
http://s27.photobucket.com/albums/c168/semir-4-life/zonpaard/?action=view&current=P1010014x.jpg
hier zie je z'n vlechten...

maar als ik geen zin heb om te tutten en frutten, dan ga ik of alleen op semir liggen of alleen met de harde borstel en scheuren met die knol.....

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 14:09

Ik snap eigenlijk het hele probleem niet zo.
Poetsen doe je niet alleen om je pony schoon te krijgen, maar poetsen is ook nog goed voor:
- de bloedsomloop (zowel voor die je pony als die van jou )
- het is een fijne massage voor je pony
- het is goed voor de huid
- je verwijdert losse haren en vuil
- het is een goeie warming-up voor jezelf
- het is goed voor de band tussen jou en je pony.

Dus waarom een Tinker dan minder gepoetst zou moeten worden?!

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:37

het is handiger, ze zeggen niet dat het MINDER MOET

niet iedere paard die dag en nacht op schone stal staan, hoeven elke dag geborsteld te worden, en paarden die elke dag weiland staan, ook niet per se elke dag....

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:00

ik denk juist dat TS voornamelijk te horen heeft gekregen dat ze geen tinker moet nemen omdat ze veel meer onderhoud vereisen dan een wamrbloedje en dat daarom deze vraag is gekomen.

Mijn tinker wordt niet minder gepoetst dan mijn andere paarden in het verleden en voor de band opbouwen heb ik ook andere tactieken. Ik heb juist ondervonden dat té schoon houden ook voor problemen kan zorgen, met name de mok.. Eerst waste ik haar benen elke week, nu hooguit nog maar 1 keer per maand. Dit omdat de huid juist kwetsbaarder werd van het vaak schoonmaken..

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:53

Maar wassen is iets heel anders dan gewoon, met de nadruk op gewoon, borstelen. Met wassen haal je de vetlaag weg, en je moet wel heel fanatiek rossen om dat te bereiken. Ik ros bijna nooit (behalve als ze verhaart), een gewone harde (plastic) borstel volstaat al om het erste vuil eraf te halen, een harde harenborstel voor het overige vuil, een zachte borstel erover en ze glanst weer als een spiegeltje.
Ook mijne staat 24/7 buiten.

Als de vraag is of een Tinker meer werk vereist dan een "normaal" paard, is mijn antwoord daarop ook nee. Al is het natuurlijk wat je er maar zelf van maakt. Als jij elke week de sokken uitsopt, de staart en manen wast e.d. tja, dan haal je jezelf heel wat werk op de hals, wat imo betrekkelijk onnodig is. Maar goed, dat is maar mijn mening!

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 08:08

In principe klopt het wel dat alle paarden verzorging nodig hebben. Dan is de tinker niet zo heel veel anders. Dat het allemaal gemakkelijker is, daar ben ik het niet mee eens. Wil je manen, staart en sokken mooi houden, dan kost dat toch wat meer tijd. Het is over het algemeen gewoon veeeeeel meer haar waar je doorheen moet. Ook zijn tinkers meestal aardig wit qua vacht, dat is echt anders dan een donkere of bruine. Dat scheelt ook.

Verder het poetsen en zandvrij maken voordat je gaat rijden of mennen, is niet anders als bij een ander paard. Ik werk intensief met mijn 5 tinkies en als ze lekker bezweet zijn, spoel ik ze netjes af. Dan is het zweet weg, gaan ze ook niet schuren of kriebelen en dat is echt de beste manier om een witte tinker, super wit te krijgen. Zelfs mestvlekken spoel je er met gewoon water prima uit.

Ik gebruik verder weinig speciaals. Wel moet ik zeggen dat als een tinker de neiging heeft tot schuren, dat dat wel goed bij te houden is, maar dat kost zeer zeker meer tijd. Het behandelen van manen en staart is dan van groot belang om ze te behouden. Dat komt in de warme periode toch wel neer op een extra behandeling om de dag.

Maar mijn mening is ook, dat als je die extra verzorging eigenlijk niet zo ziet zitten, dat je dan geen tinker moet kiezen. Dat hoort gewoon bij het ras, en vele vinden het heerlijk. Enne het resultaat van menig poetsbeurt is dan ook dat ze er zo prachtig uitzien, toch! Genieten voor de echte liefhebbers.

Succes!

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:52

Teuntje111 schreef:
In het begin was ik ook uuuuren bezig om mijn meissie mooi en schoon te krijgen, maar heb ontdekt dat hoe meer je poest, kamt en wast, hoe meer het behang slijt en er mokplekjes ontstaan, doordat de huid minder goed bestand is tegen invloeden van binnen en buitenaf..

Ik haal nu als ik ga rijden even een borsteltje over haar heen, de grootste klonten modder uit haar sokken en haar staart en manen blijf ik eigenlijk nagenoeg vanaf. Ze heeft losse vlechten in haar manen die ik elke week even "omvlecht", maar ik kam ze niet. Staart doe ik 1 keer per maand.

IDD hier nog een !!!

ik ben er achter gekomen dat als ik teveel aan haar sokken zit, de droge mok (rasp)gaat uitbreiden dus ik blijf er lekker vanaf ! zo ook van haar manen die worden te dun door teveel kammen ,
ik doet wel als wij bijvoorbeeld in de warmte en een tijdje gereden hebben (dan is ze hellemaal bezweet ) lekker hellemaal afspoelen ,
dit vindt ze heerlijk,
en haar manen invlechten doet ik alleen als ik gaat rijden ,als ik ze op de wei zet ben ik bang dat andere paarden aan haar vlechten ontdoen ,