Fjord makkelijk aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Re: Fjord makkelijk aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:50

noekie123 schreef:
Al is het beeld wat ik krijg op de foto ook niet de juiste nageeflijkheid.
Als je boogjes in je teugels hebt, heb je geen contact. Dan volgt je paard je hand niet. Dan heeft het paard alleen zijn nek erop staan en klaar.

Daar heeft Minouk ook een eitje van.

Nagefelijkheid komt pas na de teugeldruk, pas als het paard los laat issie nagefelijk en kun je als je het goed gedaan hebt in princiepe je teugels los laten en is de druk van het gewicht van de teugel genoeg om hem daar te houden.
Bij de westernsport weet men niet beter, daar rijdt niemand met constante aanleuning/spanning op de teugels. Daar leert men letterlijk los te laten als het paard nageeft. Je hoeft dan echt maar minimaal je teugels op te nemen (hand paar cm omhoog brengen) om weer wat verder door te vragen. En dan heb je nog steeds boogjes in je teugels.

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:53

Nagefelijk rijden bij een fjord gaat net zo makkelijk als een arabier.
Maar de pony moet wel goed in gereden zijn.
Dus de pony moet nagefelijk gereden worden.

noekie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:25

Vippie schreef:

Nagefelijkheid komt pas na de teugeldruk, pas als het paard los laat issie nagefelijk en kun je als je het goed gedaan hebt in princiepe je teugels los laten en is de druk van het gewicht van de teugel genoeg om hem daar te houden.
Bij de westernsport weet men niet beter, daar rijdt niemand met constante aanleuning/spanning op de teugels. Daar leert men letterlijk los te laten als het paard nageeft. Je hoeft dan echt maar minimaal je teugels op te nemen (hand paar cm omhoog brengen) om weer wat verder door te vragen. En dan heb je nog steeds boogjes in je teugels.
[/quote]

Ik heb geleerd, met de dressuur, dat ik mijn binnenteugel soms 'los' mag laten als het paard nageeft, als beloning.
Maar dan moet wel mijn buitenhand eraan blijven. Als ik mijn teugels los laat en het paard blijft zo lopen, dan is je hele 'verbindingslijn' verbroken en klopt de nageeflijkheid niet.

Maar er zijn blijkbaar meerdere theorieën mogelijk!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:42

Vera heb ik ook op mijn pinken, als ik de teugels iets oppak dan komt ze al en dan gaat ook direct die kont eronder............ nou heb ik een klein voordeel, want het is hier allemaal heuvelachtig, dus dan moeten ze die kont er wel goed onder zetten

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:20

Lieve_Pony schreef:
Ik heb zins kort een verzorgfjord. Ze is 6 jaar maar ze heeft nog nooit aan de teugel gelopen dus ik zou het wel leuk vinden als ze dat zou kunnen. Dus mijn vraag was gaan fjorden wel makkelijk aan de teugel omdat ze een korte nek hebben, en hoe zou je dat kunnen leren bij dr of zou je gewoon op les moeten gaan daarvoor?

Mijn eigen fjord kan ook niet aan de teugel maar verzorg fjord kan dat weer wel...

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:31

kir_igor schreef:
Lieve_Pony schreef:
Ik heb zins kort een verzorgfjord. Ze is 6 jaar maar ze heeft nog nooit aan de teugel gelopen dus ik zou het wel leuk vinden als ze dat zou kunnen. Dus mijn vraag was gaan fjorden wel makkelijk aan de teugel omdat ze een korte nek hebben, en hoe zou je dat kunnen leren bij dr of zou je gewoon op les moeten gaan daarvoor?

Mijn eigen fjord kan ook niet aan de teugel maar verzorg fjord kan dat weer wel...

het kan ook aan een dier zijn bouw liggen.. mijn ene fjord heeft er ook een veel minder makkelijke hals voor maar hij kan wel nageven waarneer het netjes ontspannen gereden word. de tip voor dit soort problemen, ga les volgen bij eendeskundig iemand. en ga alstjeblieft niet zelf teveel aan de gang met trek en pluk werk, dit werkt absouluut alleen maar tegen.

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 19:23

ieder paard kan aan de teugel lopen...

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:31

Mick_G schreef:
ieder paard kan aan de teugel lopen...

Máár ik denk dat het voor het wat ouderwetsere type fjord een stuk moeilijker is als voor een rijpaard die er op gebouwd is.
Dagmar kan ook goed nageeflijk lopen, maar dat heeft in het begin heel wat trainingsuurtjes gekost.

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:48

Bij het ene paard zal het makkelijker gaan dan bij een ander paard. Van mijn fjord dacht ik altijd dat hij een luxe type was, maar hij is het afgelopen jaar flink uitgezwaard, en blijkt toch het oude type fjord te zijn. En hij kan nog steeds nageeflijk lopen. Maar ook ik heb daar hard voor moeten werken.

tikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:17

als je fjordje en jij het eenmaal snappen is het makkelijk..
bij mij wel zo,, een vriendin kan er uren proberen en ik stap er op
en met een pink beweging loopt ze aan de teugel

Dymphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 13:30

khoef alleen maar mijn teugels op maat te pakken en dan gaat hy vanzelf aan de teugel Lachen

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 19:36

voorzover ik weet gaan veel fjorden moeilijker aan de teugel dan andere sportpony's zoals nrps ofzo, die van mij gaat ook best moeilijk, ondanks dat ga ik toch m1 starte, tis dus niet onmogelijk, int begin gaat het meestal helemaal niet maar aant eind van t uur of na een half uur begint ze los te komen

als t nie wil is het beste gewoon les nemen, je verbetert jezelf toch heel langzaam en dan is lesnemen gewoon t beste dan weet je waar je aan moet werken enzo

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:28

Bij mijn fjord krijg je de nageefelijkheid echt niet kado. Het is een echte drammer en loeisterk maar met veel geduld en met een eerlijke aanpak geeft hij wel toe. Hij laat helemaal los maar gaat soms dan wel weer iets anders zoeken. Zo blijf je dus lekker bezig.

Ben wel van mening dat je met goede instructie een eind komt. Zeker omdat veel fjorden ook de neiging hebben door hun bouw om gauw op de voorhand te gaan lopen terwijl ze lekker aan de teugel lopen.

Met een fjord en denk dat alle fjorden eigenaren die dressuur rijden dit beamen blijft het oefenen oefenen en oefenen en duurt het gewoon allemaal wat langer als bij een kwpner of ander paard omdat dit eigenlijk trek/ werkpaarden zijn en hun bouw anders is (kortere nek, brede kaak, steile schouder).
Daarom vind ik het ook petje af voor iedereen die zijn fjord op een correcte manier kan laten lopen want ik weet hoeveel werk, bloed zweet en tranen erin zitten.

Hieronder een foto van vandaag met mijn vriendin erop.

Afbeelding

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:44

bent wel met je eens, als ik nie genoeg oefen ben ik meteen laatste Huilen en nou was ik weer in t oefenritme zegmaar en eerste Haha! Haha! Haha!