Merrie agressief naar mensen na bevalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 17:42

Wauw, bedankt voor alle reacties!
Zoals ik al zei gaat het al veel beter
Het is niet mijn merrie en ik verzorg haar ook niet, voor alle duidelijkheid, maar ik stelde deze vraag voor iemand anders die niet op bokt zit

Ik weet ook niet of er mee doorgefokt gaat worden, maar als ik jullie goed begrijp is er dus kans dat ze dit gedrag blijft houden?

Ik ben zelf niet voor het eruit slaan, de merrie doet tenslotte alleen haar plicht: haar veulen beschermen. Dat ze daarin wat ver gaat, kun je haar niet echt kwalijk nemen.. Tot in het redelijke natuurlijk. Ik ben dan meer voor met rust laten, wel af en toe mee naar stal, maar laat het veulen maar ouder en zelfstandiger worden, dan durft de moeder ook wel meer los te laten, dat gebeurt nou ook.

In ieder geval heel erg bedankt!

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:50

ik vraag mij ook af wat een tijgervel is?

jarrah

Re: Merrie agressief naar mensen na bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:06

Ach, als anderen liever eerst een paar weken uit de buurt van hun merrie/veulen blijven omdat het gevaarlijk is moet ieder voor zich weten..... ieder zijn goed recht, maar wij doen dat nou eenmaal niet

Ten eerste houden wij de merrie's de eerste dagen gewoon het halster om, zodat we daar niet mee hoeven vechten!!
Als de merrie moeilijk doet, pakken wij haar vast, zetten haar vast in de stal en gaan met veulen aan de gang. Op die manier wennen zowel merrie als veulen vanaf dag 1 dat er niks aan de hand is
Is duidelijk voor beide en ze wennen er meteen aan!!

En die opmerking dat ik nooit een echte tijgerinmerrie gezien heb is onzin, wij hebben wel degelijk piranha's op stal, maar wij laten ze nou eenmaal niet over ons heenlopen

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 18:28

Mmm maar ik vind voor een merrie die 24/7 in het land staat, en dan met een halster... ik vind dat gevaarlijk.

Door omstandigheden is er minder met deze merrie gedaan na de bevalling dan het anders zou zijn gegaan, maar ik denk niet dat de rust om haar heen haar zo verkeerd heeft gedaan.

Ach, ieder zo z'n eigen manier toch?

jackie

Re: Merrie agressief naar mensen na bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:09

Berdien schreef:
Ik wist niet precies onder welke van fokkerij en afstamming moest, dus als hij niet goed staat..

Zijn er mensen die dit herkennen, en hoe gaan zij er mee om?
Omdat er eventueel verder gefokt gaat worden met deze merrie, hoe groot is de kans dat ze dit bij een volgend veulen weer gaat doen?

ja, ik herken het. mijn merrie heeft twee veulens gehad en was beide keren de eerste twee weken niet te genieten. ik heb haar met rust gelaten. tijdens de bevalling was ik beide keren erbij en de veulens waren dus al aan mensen gewend en mak. ze kwamen allebei naar mij toe en ik hoefde dus niks met moeders. ging later vanzelf weer over.

ik zou er geen drama van maken.

de kans dat ze de volgende keer weer zo is, is groot.