Verplicht je merrie laten prokken als je gaat fokken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 07:26

ART_UMA schreef:
Het is EN exterieur EN sport EN PROK EN index EN zwart

Okeeeey, ik ben binnen dus....

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:53

Suzanne F. schreef:
ART_UMA schreef:
Het is EN exterieur EN sport EN PROK EN index EN zwart

Okeeeey, ik ben binnen dus....
Ja, maar Balzflug ...., ha ha ha .
Nee gekheid (van de koper) is dan misschien nog wel belangrijker. Maar als je geluk hebt is dan zelfs een ezel goed genoeg.

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:23

ART_UMA schreef:
.
Nee gekheid (van de koper) is dan misschien nog wel belangrijker. Maar als je geluk hebt is dan zelfs een ezel goed genoeg.

Hoezo? Moet je gek zijn dan om een nakomeling uit mn Balzflugmerrie te kopen?

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:28

Suzanne F. schreef:

Ik vind het onderschrift van Missouri wel verhelderend

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:14

sarabande schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik vind het onderschrift van Missouri wel verhelderend

Dusssss

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 17:26

Wat is dat onderschrift dan???

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:36

Saartje1 schreef:
Wat is dat onderschrift dan???

Hoezo? Leg uit?

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 12:38

Van missouri

Suzanne F.

Re: Verplicht je merrie laten prokken als je gaat fokken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:41

O hahaha, een onderschrift waarin zoiets staat als; (vraag om dekadvies) Wat moet je op een Balzflugmerrie zetten? Een pistool....

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:42

Iets van dat ze iemand had gevraagd wat er op haar Balzflug-merrie moest. En toen had diegene geantwoord: een pistool Briljant.

Ontopic: ik vind het heel belangrijk om met gezonde merries te fokken. Maar als ze door de DA rontgenologisch helemaal goed zijn bevonden (dus incl. kogels achter, in tegenstelling tot bij PROK), is dat voor mij genoeg. Heb een nieuwe merrie in Belgie gekocht en die is daar ook gekeurd. Brandschoon op de foto's, maar als ik haar PROK wil hebben moet ze dus hoogstwaarschijnlijk opnieuw op de foto's omdat ze in een Belgische kliniek is gekeurd. Nou dat ga ik dus niet doen, want dat zijn extra kosten terwijl ik al weet dat ze super op de foto's is.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 12:44

O snapte er niets van zag haar al helemaal niet in dit toppic,maar nu snap ik het hi hi bedankt.
Je krijgt vast een mooi veulen.

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 12:47

Ontopic: ik vind het heel belangrijk om met gezonde merries te fokken. Maar als ze door de DA rontgenologisch helemaal goed zijn bevonden (dus incl. kogels achter, in tegenstelling tot bij PROK), is dat voor mij genoeg. Heb een nieuwe merrie in Belgie gekocht en die is daar ook gekeurd. Brandschoon op de foto's, maar als ik haar PROK wil hebben moet ze dus hoogstwaarschijnlijk opnieuw op de foto's omdat ze in een Belgische kliniek is gekeurd. Nou dat ga ik dus niet doen, want dat zijn extra kosten terwijl ik al weet dat ze super op de foto's is.[/quote]

Nee dat zou ik ook niet doen het gaat er om of ze gezond zijn idd,alleen als ze keur word is het toch jammer want dan de prok er bij en ze is elite das dan toch wel mooi voor het fokken.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:50

Saartje1 schreef:
Nee dat zou ik ook niet doen het gaat er om of ze gezond zijn idd,alleen als ze keur word is het toch jammer want dan de prok er bij en ze is elite das dan toch wel mooi voor het fokken.

Ja ach ze is nog VB, de rest zien we later wel.

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:50

Verplichten zal lastig zijn maar ik vind het wel verstandig om een merrie te laten rontgenen voordat je er mee fokt.

Ik fok niet met merries die niet goed zijn op de foto´s of ik moet weten dat er een ongeluk is gebeurd waardoor het paard minder zuiver op de foto´s is ( bv een klap gehad op de kogel waardoor er daar een splintertje is afgekomen)

Ik heb al veulens laten prokken uit mijn prokmerries, op 3 of 4- jarige leeftijd, en ook allemaal zuiver op de foto´s dus het zeg wel degelijk wat.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:55

Hoorde laatst nog het verhaal van een fokker die had zijn enter laten keuren (die was geprikt door het KWPN voor het OCD-onderzoek). Enter was 11 of 12 maanden op dat moment en werd afgekeurd. Hij wilde hem dus meteen naar de slager brengen maar wegens diverse omstandigheden is dat er toen niet van gekomen en heeft ie hem nog maar even aangehouden. Nu is hij opnieuw gekeurd et voila: helemaal gezond. Nou dan vraag je je toch ook af... wat is dat onderzoek nog waard? Maar goed dat is eigenlijk weer een andere discussie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:00

Deze verhalen heb ik zeker wel vaker gehoord, zelfs nog van een 3 jarige die onder de OCD´s zat en die op 5 jarige leeftijd brandschoon was...(zonder opereren, zal het er even bijzeggen)

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:02

MissHIS schreef:
Hoorde laatst nog het verhaal van een fokker die had zijn enter laten keuren (die was geprikt door het KWPN voor het OCD-onderzoek). Enter was 11 of 12 maanden op dat moment en werd afgekeurd. Hij wilde hem dus meteen naar de slager brengen maar wegens diverse omstandigheden is dat er toen niet van gekomen en heeft ie hem nog maar even aangehouden. Nu is hij opnieuw gekeurd et voila: helemaal gezond. Nou dan vraag je je toch ook af... wat is dat onderzoek nog waard? Maar goed dat is eigenlijk weer een andere discussie.

Hier heb ik al vaker van gehoord en vandaar dat ik mijn jonge paarden pas laat prokken als ze minimaal 3 jr zijn en al wat werk in de benen hebben.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:02

Ja nou als je dat soort verhalen hoort, vraag je je toch af wat de waarde eigenlijk is van zo'n onderzoek en een PROK-keuring. Al heb ik ook wel een aantal paarden op latere leeftijd opnieuw laten keuren en was dat altijd nog hetzelfde als op 3 jarige leeftijd, maar toch..het kan ook anders blijkbaar. Denk dat we het niet moeten overschatten.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:03

Labine schreef:
Hier heb ik al vaker van gehoord en vandaar dat ik mijn jonge paarden pas laat prokken als ze minimaal 3 jr zijn en al wat werk in de benen hebben.

Inderdaad die twee jaarlingen van mij zet ik ook pas dan op de foto.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 13:11

Is toch algemeen bekend dat veulens wel onder de ocd's kunnen zitten die het lichaam zelf weer oplost,maar als drie jarige word het een ander verhaal.

MissHIS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:13

Saartje1 schreef:
Is toch algemeen bekend dat veulens wel onder de ocd's kunnen zitten die het lichaam zelf weer oplost,maar als drie jarige word het een ander verhaal.

Dat onderzoek is gebaseerd op het wetenschappelijk (?) gegeven dat de botstructuur na 11 maanden (geloof ik) niet meer veranderd.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 13:16

O meen je nou dan kan je ze allemaal wel al als enter laten keuren voor de sport ja haha denk toch als je ze verkoopt de koper er al 3 jarige een recent aantal foto's bij wil hebben,ik wel in ieder geval.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:16

Suzanne F. schreef:

Je moet er gek op zijn. , maar dat is vaak niet goed voor je bankrekening.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:24

MissHIS schreef:
Dat onderzoek is gebaseerd op het wetenschappelijk (?) gegeven dat de botstructuur na 11 maanden (geloof ik) niet meer veranderd.

In iedergeval was het wel de rede om voor veulenveilingen geen Rontgen foto's meer te maken. Of het onderzoek ook uitsluitsel geeft over botveranderingen op late leeftijd (3jr en ouder) durf ik niet te zeggen. Volgens mij zijn de paarden tot 3 jr gevolgd, en ik neem eigenlijk aan dat er na ongeveer een jaar geen OC(D)'s meer vanzelf verdwijnen.
Aan de andere kant kunnen letsels / schiefels zich ook herstellen / ontstaan op latere leeftijd, maar of dat dan "brandschoon" zou kunnen worden? Ik denk eerder dat het foto-maak-proces niet altijd gelijk is. Net andere hoek, net wat minder goede aparatuur, net een beetje beweging, net een wat soepelere DA,....

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:25

Ik vind nog steeds dat iedereen mag fokken met de merrie die hij of zij voor ogen heeft. Het is allemaal al heel erg duur, en als jij gelooft in je merrie, dan moet je er mee kunnen fokken.

Prokken en dergelijke is alleen maar mensen op kosten jagen.
Het heeft misschien wel z'n meerwaarde voor de duurdere paarden, maar gelukkig willen ook nog steeds heel veel mensen gewoon een fijn paard.