KWPN papier ingeruild voor NRPS papier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

Re: KWPN papier ingeruild voor NRPS papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:24

Even een off-topic vraag aan de NRPS-leden die dit topic volgen :

Mag een E-pony tijdens een zadelrubriek op de keuring gereden worden door een volwassene?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:29

Ja hoor

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:33

Ziolette schreef:

Mag een E-pony tijdens een zadelrubriek op de keuring gereden worden door een volwassene?

ja hoor

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:40

Bedankt , dan kan ik Vic dus gewoon zelf rijden .

Nog even on-topic: Vorig jaar heb ik Velvets papier al opgestuurd naar het NRPS ter beoordeling. Velvet heeft voldoende XX in haar aderen stromen (ruim 50%), maar ik kon zo gauw geen OX vinden. Ergens in de 7de generatie zit OX, dat was al voldoende om haar in het rijpaardstamboek op te nemen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:43

Ow, zoals al gezegd zo héél nauw nemen ze het niet met ox Er is een theorie dat xx altijd zoveel % ox heeft etc etc.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:44

Mijn merrie is een kwpn en vorig jaar opgenomen in het stamboek, maar omdat ze maar 1.60m is kreeg ze geen ster, "onvoldoende ontwikkeld" krijg je erbij te horen. Helaas dus. Heb gisteren via het internet ingeschreven voor het nrps keuring, utrecht, zuid- en noordholland, en doe daar ook mee aan de zadelrubriek aangezien ze dressuurgericht gefokt is. Ze heeft voldoende arabisch bloed volgens het nrps (had even de gegevens en afstamming doorgemeld aan het nrps). Maar er werd dus niets gezegd over inleveren papieren? Raar, ik zou toch wel even wat meer info willen over hoe je dat dan moet doen. Verder is Siena dit jaar gedekt door NRPS hengst Romantico, dus is het sowieso ook in het voordeel van het veulentje als de mama al nrps is. De hengstenhoudster vond siena beter in het nrps plaatje passen dan in het kwpn plaatje. Ze is trouwens LancetXPretendent.

Groetjes Julia.

nadezda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:56

Het NRPS neemt het kwpn papier in (stuurt het terug aan het kwpn) en je krijgt een Nrps papier terug.
Zo is het bij mij 2 keer gebeurd zowel bij het NAS als bij het KWPN.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 17:04

janderegelaa schreef:
Het NRPS geeft er niets om welke hengst je gebruikt hoor ze zijn al blij met een registratie. Overigens vind ik jouw [naam verwijderd] een prima KWPN paard om te zien hoor. NRPS type? Volgens wordt daar met alle winden mee gewaaid. Het percentage OX hebben ze al heel lang geleden losgelaten dat is ook de reden geweest van de oprichting van dat andere stamboek. Kijk de hengstenlijsten er maar op na dan zul je zien dat er hengsten tussen zitten met amper Arabisch bloed.

Persoonlijk houd ik wel van het échte NRPS type zoals b.v. Bachelor is. Rubiquil is met zijn afstamming helemaal geen NRPS hengst maar eerder Duits. Hij wordt wel degelijk gewaardeerd door het KWPN want hij staat bovenaan in de dressuurindex. ( al ben ik van mening dat dat toch wel een vertekend beeld is. )

Ik ben het niet met je eens dat 'het NRPS al blij is met een registratie'... dat geldt wellicht voor andere stamboeken, maar die 'broodhonger' heb ik niet kunnen bespeuren bij mijn contacten met NRPS. En ik herken broodhonger op kilometers afstand.
Het loslaten van het Arabisch bloed, of beter, het vervangen van Arabisch bloed door Engels Volbloed - ik geloof niet dat het NRPS daar achteraf zo blij mee is, maar ik zal zelf voor mijn eigen fokkerij er op toezien dat ik sowieso niet meer Engels Volbloed ga gebruiken voorlopig. Scheutje Arabisch bloed maakt mooiere paarden, vind ik.
Het andere stamboek vind ik momenteel nog wat klein voor mijn smaak. Dat is misschien flauw, want iemand moet een keer lid worden natuurlijk...

Rubiquil is een NRPS hengst met een KWPN moeder en een Duitse vader. Ik heb nooit gezegd dat het KWPN hem niet waardeerde, dat was iemand anders. Hoe zijn nafok op de keuringen wordt bekeken, is nog niet bekend. De eerste KWPN-jaargang is dus nu 3 jaar oud.
De index is misschien iets vertekend - aan de andere kant, als andere hengsthouders ook dekken met de top 10 van dressuurmerries, dan kan dat voor hen op eenzelfde wijze werken. En de nafok van Rubiquil presteert wel, en nog zonder een Minderhoud of Gal ook
Bachelor vind ik overigens wel een hele gave hengst, die bij mijn merrie niet zou misstaan.

Het is grappig te horen dat je [naam verwijderd] wel aardig in het KWPN-type vind staan. [naam verwijderd] is iets rompiger dan haar moeder maar verder net zo groot en bijkans nog luxer kwa ledematen. Die Balzflug-merrie heeft men hier in Friesland bij het KWPN vakkundig de neus voor opgehaald, men moest haar niet... terwijl de toendestijds Fries-Kampioene Paardenbeoordeling KWPN er heilig van overtuigd was dat de merrie met ster zou thuiskomen. De merrie zou 'te weinig ontwikkeld' zijn; ze is 1.61m.
Ik vind [naam verwijderd] een mooier paard(je) om te zien dan haar moeder, deftiger. Ik weet gewoon zeker dat ik met haar voor spek-en-bonen zou verschijnen op een KWPN-keuring en ach.. daar heb ik geen zin in. Ik erger me al aan hun keuren als ik niet eens zelf mee doe

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:25

Om je paard over te zetten van het KWPN stamboek naar het NRPS stamboek moeten ze toch aan een bepaald percentage volbloed voldoen?
Is dit zelf te controleren?

Ik heb er ook over zitten denken met hetzelfde idee omdat mijn paard bij het NRPS denk ik meer gewardeerd word,misschien heb ik het helemaal mis.
Het KWPN wil op dit moment nog maar 1 richting opfokken en dat ben ik niet van plan,als mijn merrie gedekt word gaat het zekers een allround hengst worden (volgend jaar waarschijnlijk door Kasparow).

Ctal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:47

Hoe zit dat dan als je je NRPS merrie laat dekken met een niet NRPS- hengst..? Kan dat veulen dan gewoon bij het NRPS worden ingeschreven?

Mijn merrie is ook NRPS en ben van de zomer op een NRPS en op een KWPN keurign geweest maar is idd echt een wereld van verschil
Stukje gemoedelijker bij t NRPS.

nadezda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:32

Ctal dat kan als er maar 12 1/2 % arabisch bloed aanwezig is bij het veulen, dus als de kwpn geen bloed voert dan moet de merrie 25% bezitten waardoor het veulen zowiezo 12 1/2% bezit en dus een NRPS papier krijgt.
Je moet het dan wel over laten schrijven want het veulen krijgt in eerste instantie een paspoort van het stamboek waar je de hengst van gebruikt.
Voordat het veulen het geschetst wordt kun je het over laten schrijven naar het NRPS.

nadezda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:33

Sandrohit je kan het zelf controleren, maar ook even het NRPS bellen en d vragen, daar kunnen ze je vaak ook wel vertellen of het kan of niet.
Gewoon even naar de papieren kijken en dan kun je het percentage zo berekenen.

ammi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:57

Heb dit topic even doorgelezen en heb de volgende vraag;
Jullie hebben het over arabisch volbloed, mijn paard voert xx, engels volbloed,
maar geen arabisch, geldt hiervoor ook dat een paard min 25% engels
volbloed moet hebben, om ingeschreven te worden bij het NRPS?

En zijn er voorzover jullie weten nog andere eisen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:30

Rubiquil is een NRPS hengst met een KWPN moeder en een Duitse vader. Ik heb nooit gezegd dat het KWPN hem niet waardeerde, dat was iemand anders. Hoe zijn nafok op de keuringen wordt bekeken, is nog niet bekend. De eerste KWPN-jaargang is dus nu 3 jaar oud.
De index is misschien iets vertekend - aan de andere kant, als andere hengsthouders ook dekken met de top 10 van dressuurmerries, dan kan dat voor hen op eenzelfde wijze werken. En de nafok van Rubiquil presteert wel, en nog zonder een Minderhoud of Gal ook
Bachelor vind ik overigens wel een hele gave hengst, die bij mijn merrie niet zou misstaan.

[quote]

Nee Rubiquil = Rubinstein x Roemer en dat is allebei harststikke duits.

Rubiquil heeft helemaal niet de top 10 van merrie's gehad alleen dekte van Lieren al zijn paarden ermee en die nakomelingen hebben alle kansen gehad. Vanzelfsprekend.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 20:58

Je hebt gelijk inzake Roemer. Daarachter zit nog Homerus en Eros, ook niet bepaald Grunningers

Van Lieren zelf gebruikt merries uit de top 10 Uiteraard geeft hij de nafok van de eigen hengst alle kansen. Jij geeft je eigen paarden toch ook de beste kansen die je kunt bieden? Dat doet elke hengsthouder en Van Lieren deed dat ook al ruim voordat het commerciele plaatje van de hengst echt interessant was... Die wilde gewoon een goed paard fokken, en dat heeft ie gekregen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:25

waarom zou je er op achteruit gaan met swichen? Ik denk dat bepaalde mensen erg veel vast hangen op het feit dat het KWPN het stamboek zou zijn...volgens mij doet de NRPS er niet meer aan onder voor het KWPN en idd zoals eerder vernoemd (door Unamie) doen zij ook niet onder qua hengstenkeuringen etc.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:38

Dees schreef:
Je hebt gelijk inzake Roemer. Daarachter zit nog Homerus en Eros, ook niet bepaald Grunningers

Van Lieren zelf gebruikt merries uit de top 10 Uiteraard geeft hij de nafok van de eigen hengst alle kansen. Jij geeft je eigen paarden toch ook de beste kansen die je kunt bieden? Dat doet elke hengsthouder en Van Lieren deed dat ook al ruim voordat het commerciele plaatje van de hengst echt interessant was... Die wilde gewoon een goed paard fokken, en dat heeft ie gekregen.

De moeder van Hexagon is zeker geen top 10 merrie ze is nl. gewoon stamboek.

Als je je een beetje zou verdiepen in de fokkerij dan zou je weten dat Rubiquil al geruime tijd dekte voordat hij goedgekeurd was. Inderdaad op eigen merrie's. Geen slechte paarden maar zeker niet uit de top 10. Op basis van die paar paarden is nu zijn fokwaarde gebaseerd. Dat fokkers dit toch niet helemaal vertrouwen blijkt wel uit het feit dat Rubiquil toch niet zo veel dekt als je zou verwachten van een hengst met zo'n hoge index.

maessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:54

Hm interessant topic... Moet ik ff blijven volgen. Ik heb een jonge Kwpn merrie (3jr.) die te klein is gebleven (1.51cm). Het is een Columbus keer Pion keer Pericles. Als ik de verhalen zo lees, zou het voor mijn merrie dus ook verstandig zijn om haar over te laten schrijven naar het Nrps. Dan word ze voor de fok weer interessanter. Grappig dat jullie allemaal zo positief zijn over Bachelor, deze hengst komt weer uit de moederlijn van mijn merrie

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 18:48

janderegelaa schreef:
[naam verwijderd] schreef:

De moeder van Hexagon is zeker geen top 10 merrie ze is nl. gewoon stamboek.

Als je je een beetje zou verdiepen in de fokkerij dan
zou je weten dat Rubiquil al geruime tijd dekte voordat hij goedgekeurd was. Inderdaad op eigen merrie's. Geen slechte paarden maar zeker niet uit de top 10. Op basis van die paar paarden is nu zijn fokwaarde gebaseerd. Dat fokkers dit toch niet helemaal vertrouwen blijkt wel uit het feit dat Rubiquil toch niet zo veel dekt als je zou verwachten van een hengst met zo'n hoge index.

Nou sorry Jan, maar je toon vind ik niet erg prettig. Wie ben jij eigenlijk je zo meerderwaardig op te stellen?
Als ik de top 10 van dressuurpaarden erbij pak, nota bene een uitgave van het KWPN zelf, dan zie ik echt op nummer 5 Indiamanda staan, eigenaar M.L. van Lieren, Schore. Indiamanda is moeder van Latamanda en die is moeder van Roumanda, dochter van Rubiquil en dus onderdeel van de opbouw van de hoge dressuurindex van Rubiquil.
Op nummer 33 Jamaica, moeder van Rubiquil zoon Ollright, ook onderdeel van de opbouw van de hoge dressuurindex van Rubiquil.

De hengst is dus gebruikt op goede merries en de hengst heeft goed presterend bloed in zijn aderen vloeien. Geen wonder dat zijn nafok het dan ook goed doet. DAT maakt een hoge dressuurindex, en daar is heel weinig te vertekenen aan.
Een hengst die wordt ingezet op baggermerries zal nooit dat soort hoge indexen scoren, maar Rubiquil heeft gewoon goede kansen gekregen. En fokte trouwens al goed voordat het KWPN ook maar in de gaten had dat het een beste hengst is.

Geen hengst dekt binnen het KWPN trouwens zo veel als die 3 jarige puppies die ze in Ermelo goedkeuren. Misschien die Jazz en misschien Flemmingh, maar dan houdt het rap op. Ik vind dat de keuze van heel veel merriehouders weinig zegt over de kwaliteit van de hengst die ze gekozen hebben, maar meer over de kwaliteit van de propaganda van het KWPN. Overigens, denk dat legio hengstenhouders jaloers kunnen zijn op de dekkingen die Rubiquil jaarlijks krijgt omdat hun eigen KWPN-hengst er bij lange na niet aan toekomt.

Ik vind dit een rare discussie. Die Rubiquil fokt goede paarden. Wat is daar nou zo moeilijk aan te verteren?
maar ik zal weer verder gaan.... me een beetje in de fokkerij te verdiepen....

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:36

Sorry ik bedoelde het niet rot...

Ik heb ook niet gezegd dat Rubiquil een slechte hengst is! Ik heb alleen gezegd dat hij op basis van zijn fokwaarde eigenlijk veel meer zou moeten dekken. In het jaar van zijn afstammelingen onderzoek had hij 73 dekkingen en dat is echt niet veel voor een hengst die op basis van de fokwaarden spectaculair zou moeten fokken. Verder zei je dat van Lieren top 10 merrie's gebruikt, hierboven zeg je zelf eigenlijk al dat dat niet zo is. Het zijn wel goeie lijnen dat wel. De vraag is dus wel hoe hij het gaat doen op mindere merrie's want alle paarden die echt hoog lopen komen bij van Lieren zelf vandaan. Daarbuiten zie ik er tot nu geen één. Nu er dus nakomelingen van andere eigenaren zijn zie je dan ook dat zijn fokwaarde in 2 jaar tijd van dik over de 200 al is gedaald naar 190 en dat is echt een duikvlucht.

Jamaica is nu echt zo'n voorbeeld dat de indexen eigenlijk geen leidraad zouden moeten zijn voor fokkers. Exterieurmatig voldoet ze niet eens aan de eisen voor een stermerrie.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:03

Bachelor is naar mijn mening ook een goede aanwinst voor het NRPS, heb er zelf een nakomeling van en deze ruin was als veulen kampioen in hengelo GLD 2002. Ken vele veulens van hem en over het algemeen vergroot hij op kleinere merries. Heb hem gebruikt op een merrie van 1.51 en de ruin is nu met 4 jaar +- 1,60.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:12

Ik heb het nog even nagekeken.

De dressuurindex was bij zijn goedkeuring bij het KWPN 215. Nu is die 190. Rubiquil heeft in 2006 9 nakomelingen in de sport lopen.

Waar ik wel een beetje van geschrokken ben: op KWPN stallion.com staat ook zijn exterieurindex en we weten nu allemaal wel dat die flink bovengemiddeld moet zijn willen ze een hengst handhaven. Op beweging heeft hij 100 en op exterieur 101. m.a.w. hij verbeterd niet. Dit kan bij zijn beoordeling dit jaar nare consequenties hebben voor zijn goedkeuring bij het KWPN dus ik hoop dat hij het goed gaat maken op de stamboekkeuringen

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:26

janderegelaa schreef:
Op beweging heeft hij 100 en op exterieur 101. m.a.w. hij verbeterd niet.

Zijn oudste kwpn nakomelingen zijn dit jaar 3(!) Echt reeel zijn deze cijfers niet echt.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 21:44

janderegelaa schreef:
Sorry ik bedoelde het niet rot...

Ik heb ook niet gezegd dat Rubiquil een slechte hengst is! Ik heb alleen gezegd dat hij op basis van zijn fokwaarde eigenlijk veel meer zou moeten dekken. In het jaar van zijn afstammelingen onderzoek had hij 73 dekkingen en dat is echt niet veel voor een hengst die op basis van de fokwaarden spectaculair zou moeten fokken. Verder zei je dat van Lieren top 10 merrie's gebruikt, hierboven zeg je zelf eigenlijk al dat dat niet zo is. Het zijn wel goeie lijnen dat wel. De vraag is dus wel hoe hij het gaat doen op mindere merrie's want alle paarden die echt hoog lopen komen bij van Lieren zelf vandaan. Daarbuiten zie ik er tot nu geen één. Nu er dus nakomelingen van andere eigenaren zijn zie je dan ook dat zijn fokwaarde in 2 jaar tijd van dik over de 200 al is gedaald naar 190 en dat is echt een duikvlucht.

Jamaica is nu echt zo'n voorbeeld dat de indexen eigenlijk geen leidraad zouden moeten zijn voor fokkers. Exterieurmatig voldoet ze niet eens aan de eisen voor een stermerrie.

ongelooflijk..
De beste man heeft de nummer 5 en de nummer 33 uit die lijst op stal staan en ze zijn nog vruchtbaar ook... en dan ga jij me erop wijzen dat ze niet beide uit de top 10 zijn. Tsssssk.

Een daling van dik 200 naar 190 is een daling van 5%. En wat is nou meer waard: een dressuurindex van iets van 200 bij een betrouwbaarheid van plm 35 % of een index van 190 bij een betrouwbaarheid van plm 65%? (ik heb zelf geen indexen van KWPN meer, ben al jaren niet meer lid van die club, dus wie kijkt het werkelijke cijfer voor me na?).
Met een index van 190 staat de hengst nog steeds wel royaal bovenaan, dat is een feit. Wanneer ben jij tevreden? Als je voor je eigen fokkerij alleen hengsten gebruikt die hoger scoren in hun indexen... nou, dan kan je je kleurtjes fokkerij echt wel opruimen, want er is niet 1 bonte die in de buurt komt

De Ster van het KWPN zegt mij helemaal geen donder. Sterker nog, het type dat Keur wordt bij het KWPN vind ik doorgaans helemaal niet mooi. DAAROM stap ik ook over op het NRPS. Die vind ik meestal wel mooi. Ken zat KWPN-ster-merries die ik met geld toe nog niet op stal zou willen hebben.
Sport, dat telt voor mij. En dat is nou net wat men indexeert. Het kan me dus geen fluit schelen hoe een hengst op de exterieurindex scoort. En me dunkt dat hij zijn KWPN-registratie weer moet afgeven, zal de betaalbaarheid alleen maar ten goede komen. Ik zou er zo weer mee dekken.
Er staan er op de site van Janderegelaa wel heeeeeel andere hengsten

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:51

auw