:Mag een E-pony tijdens een zadelrubriek op de keuring gereden worden door een volwassene?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
:Ziolette schreef:
Mag een E-pony tijdens een zadelrubriek op de keuring gereden worden door een volwassene?
, dan kan ik Vic dus gewoon zelf rijden
.
Er is een theorie dat xx altijd zoveel % ox heeft etc etc. janderegelaa schreef:Het NRPS geeft er niets om welke hengst je gebruikt hoor ze zijn al blij met een registratie. Overigens vind ik jouw [naam verwijderd] een prima KWPN paard om te zien hoor. NRPS type? Volgens wordt daar met alle winden mee gewaaid. Het percentage OX hebben ze al heel lang geleden losgelaten dat is ook de reden geweest van de oprichting van dat andere stamboek. Kijk de hengstenlijsten er maar op na dan zul je zien dat er hengsten tussen zitten met amper Arabisch bloed.
Persoonlijk houd ik wel van het échte NRPS type zoals b.v. Bachelor is. Rubiquil is met zijn afstamming helemaal geen NRPS hengst maar eerder Duits. Hij wordt wel degelijk gewaardeerd door het KWPN want hij staat bovenaan in de dressuurindex. ( al ben ik van mening dat dat toch wel een vertekend beeld is. )

Uiteraard geeft hij de nafok van de eigen hengst alle kansen. Jij geeft je eigen paarden toch ook de beste kansen die je kunt bieden? Dat doet elke hengsthouder en Van Lieren deed dat ook al ruim voordat het commerciele plaatje van de hengst echt interessant was... Die wilde gewoon een goed paard fokken, en dat heeft ie gekregen. Dees schreef:Je hebt gelijk inzake Roemer. Daarachter zit nog Homerus en Eros, ook niet bepaald Grunningers
Van Lieren zelf gebruikt merries uit de top 10Uiteraard geeft hij de nafok van de eigen hengst alle kansen. Jij geeft je eigen paarden toch ook de beste kansen die je kunt bieden? Dat doet elke hengsthouder en Van Lieren deed dat ook al ruim voordat het commerciele plaatje van de hengst echt interessant was... Die wilde gewoon een goed paard fokken, en dat heeft ie gekregen.
janderegelaa schreef:[naam verwijderd] schreef:Je hebt gelijk inzake Roemer. Daarachter zit nog Homerus en Eros, ook niet bepaald Grunningers
Van Lieren zelf gebruikt merries uit de top 10Uiteraard geeft hij de nafok van de eigen hengst alle kansen. Jij geeft je eigen paarden toch ook de beste kansen die je kunt bieden? Dat doet elke hengsthouder en Van Lieren deed dat ook al ruim voordat het commerciele plaatje van de hengst echt interessant was... Die wilde gewoon een goed paard fokken, en dat heeft ie gekregen.
De moeder van Hexagon is zeker geen top 10 merrie ze is nl. gewoon stamboek.
Als je je een beetje zou verdiepen in de fokkerij dan zou je weten dat Rubiquil al geruime tijd dekte voordat hij goedgekeurd was. Inderdaad op eigen merrie's. Geen slechte paarden maar zeker niet uit de top 10. Op basis van die paar paarden is nu zijn fokwaarde gebaseerd. Dat fokkers dit toch niet helemaal vertrouwen blijkt wel uit het feit dat Rubiquil toch niet zo veel dekt als je zou verwachten van een hengst met zo'n hoge index.
janderegelaa schreef:Op beweging heeft hij 100 en op exterieur 101. m.a.w. hij verbeterd niet.
janderegelaa schreef:Sorry ik bedoelde het niet rot...
Ik heb ook niet gezegd dat Rubiquil een slechte hengst is! Ik heb alleen gezegd dat hij op basis van zijn fokwaarde eigenlijk veel meer zou moeten dekken. In het jaar van zijn afstammelingen onderzoek had hij 73 dekkingen en dat is echt niet veel voor een hengst die op basis van de fokwaarden spectaculair zou moeten fokken. Verder zei je dat van Lieren top 10 merrie's gebruikt, hierboven zeg je zelf eigenlijk al dat dat niet zo is. Het zijn wel goeie lijnen dat wel. De vraag is dus wel hoe hij het gaat doen op mindere merrie's want alle paarden die echt hoog lopen komen bij van Lieren zelf vandaan. Daarbuiten zie ik er tot nu geen één. Nu er dus nakomelingen van andere eigenaren zijn zie je dan ook dat zijn fokwaarde in 2 jaar tijd van dik over de 200 al is gedaald naar 190 en dat is echt een duikvlucht.
Jamaica is nu echt zo'n voorbeeld dat de indexen eigenlijk geen leidraad zouden moeten zijn voor fokkers. Exterieurmatig voldoet ze niet eens aan de eisen voor een stermerrie.