Fries of Shire

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aman_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:47

More schreef:
Ik heb zelf nog nooit een shire op wedstrijden gezien (maar rijd nog maar 1,5 jaar wedstrijden).
Ik denk dat je met een shire niet heel hoog kunt komen, maar tot M1 ofzo moet lukken tog .
Maar persoonlijk zou ik een fries kiezen, daar kun je toch meer mee in de 'echte' sport denk ik .
Maar de keuze is aan jou natuurlijk!

Ben ik helemaaal mee eens!

Kitty84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:52

Ik heb nu een aantal keren op een Shire gereden...zo wat was ik verbaasd over hoe soepel ze was...
Ze kan zich om mijn been opkrullen als het ware (was ik dat even verbaasd aangezien ik een Hafje / Fjord / niet soepel paardje gewend was).

Ik denk dat er een heleboel Shires en Clydejes zijn die zeker potentie hebben.

Mocht je een Shire formaat willen hebben en echt de sport in willen gaan, dan zou ik kiezen voor een Clydesdale, net wat lichter en ranker.

En voor wat betreft erop klimmmen, een trapje / krukje is inderdaad wel handig, maar als je eenmaal zit, dan zit het wel heerlijk!

En persoonlijk vind ik het 'coole' karakter met de mogelijkheid om regelmatig toch eens heeeeel gek te doen als het baasje dat wil echt perfect voor mij. Friezen zijn toch vaak wat heter in mijn beleving.

Chilopoda

Re: Fries of Shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:23

Ik zou voor een shire kiezen, maar ja, ik ben bevooroordeeld want ik heb er zelf één.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Chilopoda op 26-06-06 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:55

Het ligt er wel aan wat je wil gaan doen, wat zijn je plannen? Welk doel stel je?

Een Shire is meer apart en kom je niet zo vaak tegen. Toch vind ik deze machtig om te zien!! En waar een wil is, is een weg....

Friezen zijn ook leuk, maar er zijn al zoveel mensen die met zo'n dier op wedstrijden uitkomen. Hoewel je met een Fries meer kans van slagen hebt Lachen

Lastige keuze!

Mijn tip: ga eens wat rond kijken en maak wat proefritjes op verschillende Friezen en Shires. Daarna zal de keuze wellicht wat makkelijker zijn. Succes! Haha!

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:09

Amable schreef:
Ik zal volgende week (vertrek morgenochtend een weekje naar Drenthe) voor je gaan zoeken, maar ik heb zo'n 100 bits liggen dus het kan even duren Bloos!

Finally! De bronvermelding > Bit nummer 75/76 Augustus/september 2001.

De tabel:

Shetland pony, Welsh B pony 50 kg.
New Forest, grote arabier 60 kg
IJslander, draver, volbloed 67 kg
Andalusier, fries, klein KWPN, Quater 75 kg
Haflinger, fjord, groot KWPN, Tinker 90 kg
Belg, Shire 115 kg

Bijschrift tabel:
Maximale belasting.

De opleinding Dierfysiotherapie hanteert bovenstaande tabel voor het gewicht van de ruiter ten opzichte van dat van zijn paard. "Alles wat je aan tabellen tegenkomt is een richtlijn. Het hangt van heel wat factoren af of de tabel toepasbaar is". zegt Solange Schrijer. "Gebruik deze tabel als uitgangspunt om te kijken hoe zwaar een ruiter mag zijn voor haar of zijn paard of pony. Kijk verder vooral naar het individuele paard en de bijbehorende ruiter. Een volbloed is fijn en soepel gebouwd, die kan niet veel gewicht dragen. Een haflinger is veel sterker met zijn brede beengewrichten en zijn korte stevige rug, dat is een krachtpatser die wel wat kan hebben. Een Andalusier heeft wel een stevige romp, maar de rug is hol en het beenwerk fijn. Een fries heeft stevig beenwerk, maar ook een holle rug, hetgeen hem minder sterk maakt dan een paard met een normale rug."

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:22

Zal ik je even over de streep helpen?
Wat vinden jullie van deze kanjer?
Afbeelding

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:44

Vera26 schreef:
Tinkers zijn inderdaad ook erg leuk. Het probleem is alleen dat ik vrij lang en ook nog eens zwaar ben. Ik heb wel op Tinkers gereden maar vond het niet echt mooi staan.

Friezen heb je tegenwoordig al een stuk groter, Ik heb er laatst nog een gezien van 1.80m. Een grotere Tinker dan 1.60m heb ik helaas nog nooit gezien.

Zal ik je moeten teleurstellen Haha!
Ik heb in drenthe op een tinker gereden van 1.72m Tong uitsteken En ja het was een volbloed (voor zover je een tinker een volbloed kan noemen dan Tong uitsteken )
En over de maat van de fries: Men ziet ze liever niet groter dan 1.70m en daar gaan ze nu weer op fokken (dus max 1.70m) Dat betekent niet dat er geen grotere versies bestaan hoor Pling

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 07:40

Lew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 00:39

Nathalie02 schreef:
Kijk hier eens. Deze Shire rijdt ook wedstrijden:

viewtopic.php?f=10&t=625786&st=0&sk=t&sd=a

Hee wat leuk, jullie heben mij gevonden!! Haha! Pling Ik was net van plan om op deze topic te reageren, en ineens zie ik mijn foto's...

Dit is dus mijn paard, ik heb hem nu acht jaar, zelf ingereden en zelf uitgebracht, tot nu toe dus geschopt t/m de M1, ga ik volgende maand starten, en de sportieve prestaties zijn nog lang niet op hoor! Clown Lew gaat alleen maar steeds beter op het moment, ben ook best trots op 'em!

Shire''s zijn zeker super soepel, en zitten als een huis. Ze zijn mega bomproof. Als je iemand bent die zelf thuis (buiten je les om) goed en consequent kan trainen, kun je ZEKER een heel eind komen in de dressuur... Zie het bewijs... Vingers aflikken

Ik zal jullie op de hoogte houden hoe hij het doet als ik eenmaal M1 ben gestart...

Friezen vind ik persoonlijk ook HELEMAAL te gek!!!Wie weet kopen wij er ook ooit eentje bij, SUPER paarden. Vingers aflikken Of toch nog een 2e Shire??? Ook ik zou dan niet kunnen kiezen...

Groetjezzzzzz Pling

solly9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:26

shire,s zijn ook goede dressuur paardjes hoor kijk mar eens op horses at work ofzo daar rijd ook iemand op een zwarte shire
is echt prachtig gezicht

nou ik ben voor een shire Vingers aflikken
een vries is ook wel leuk maar gewoon minder leuk vindt ik
Duivel

Lew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:08

solly9 schreef:
shire,s zijn ook goede dressuur paardjes hoor kijk mar eens op horses at work ofzo daar rijd ook iemand op een zwarte shire
is echt prachtig gezicht

nou ik ben voor een shire Vingers aflikken
een vries is ook wel leuk maar gewoon minder leuk vindt ik
Duivel

Ha, ha, dat ben ik dus, van het vorige bericht, boven je!! Knipoog Gr Annemarie.

Vera26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 10:49

Lew wat een prachtig paard heb jij. Dat is dus precies wat ik bedoel! OK dan!

Ik heb jaren op kwpn ers en friezen gereden, maar ben als ik de tabel mag geloven daar nu echt te zwaar voor geworden. Ik weeg net over de 100 kilo. Dan zou ik dus niet eens op iets anders mogen rijden dan een shire. Nu moet ik zeggen dat de fries waar ik nu op rij er absoluut geen probleem mee lijkt te hebben en al helemaal nooit last van zijn rug heeft. Ik ga binnekort eens wat shires bekijken en natuurlijk rijden. Nu hopen dat ik precies dat paard vind wat ik zoek. Voor wat je van een shire mag verwachten wil ik net die ene 'dressuurkanjer' er tussen uit zoeken.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 09:19

Shire! Die stralen meer kracht uit en daar hou ik van, maar dat is voor iedereen persoonlijk.
Ik heb met beide rassen geen ervaring dus qua karakter zou ik niet kunnen zeggen welke "geschikter" is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:37

@ Lew ; Wow. Wat een supergaaf gevaarte is dat zeg Bloos! !
Shires tonen zo machtig, echt geweldig. Over dat bomproof: Hier in de buurt heeft een 'verre buurvrouw' een heel koppel Shires staan, waarvan ze er met één regelmatig buitenrijdt. Doet't paard prima, alleen zo bomproof istie niet, ze heeft me een aantal verhalen verteld dat meneer vrolijk de benen kwam en daar zit je dan op 1.90 hoogte!!

Maarja, Friezen zijn ook weer leuk. Moeilijke keuze!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:28

Max is een volwassen Clydesdale hengst die op Z-dressuur nivo loopt en enige jaren terug in Schotland kampioen is geweest. Max is - zeker voor een hengst - een bijzonder vriendelijk dier. Hij laat zich gewillig door kleine kinderen naar de stal leiden. Max is gesteld op gezelligheid en laat zich dan ook graag aanhalen. Max treedt regelmatig op in een pas de deux met Sherwood merrie Balla Chrystal. Max is momenteel de enige Clydesdale hengst in Nederland. Hij heeft een bijzondere kleurstelling: triple colour roan.
De schofthoogte van Max is 1.90 mtr.

http://www.sherwoodshires.nl/max_schouder_preview.wmv (schouderbinnenwaarts en wijken op de hoefslag).
http://www.sherwoodshires.nl/max_wijken_352x288.mpg (appuieren)
Afbeelding

Dit is dus wel mogelijk maar ze moeten het toch een beetje in hun hebben, denk ik.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:05

Ikzelf ben echt een Friezenmens, maar voor mijn vriend zou ik best een Shire willen kopen. Mijn Fries is nu eenmaal te smal en te klein voor mijn vriend.

Voor hem zou het ook wel prettiger zijn als hij een paard had dat nog wat onverstoorbaarder was. Knipoog

Alleen jammer dat paardrijden toch echt zijn ding niet is Verdrietig

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:18

Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 09-02-09 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie, overige in link gezet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:25

Ik denk dat je bij de aanschaf van een shire ook rekening moet houden dat je een stal (denk niet dat ze overal een shire kunnen hebben) en een hoefsmid kunt vinden die hem / haar wilt doen.

Iris_VDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:52

Hey Quarterhorse jouw verzorgpaard is zeker wel stoer!! 8-)
Maar de Shire is en blijft gewoon de STOERSTE om te zien!
Hoewel ik er zelf nooit een zal kopen denk ik.
Het staat nml. niet zo bij mij! :9
Dan vind ik een Arabiertje altijd nog de mooiste maar een steviger gebouwd type als een Haflinger of een Fjord zal het beste bij mij passen omdat ik een beetje stevig van postuur ben :P

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:58

ik vind een shire leuker!
en een leuke uitdaging.
een fries hoeft ook niet te betekenen dat ze goed in dressuur zijn.
ik ken er uit mijn omgeving geen een die hoger dan l2 loopt en kan er toch zo 12 op noemen.
(en ja ik weet dat ze het wel kunnen)

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:01

Beetje heel erg oud topic. Ik tem

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:23

Moderatoropmerking:
Het "omhoogschoppen" van een topic waarin al maanden niet meer is gereageerd, is niet toegestaan

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:04

probeer je een shire x fries.
ik weet wel dat als ik to eben aan een ander paard, of een erbij wil ik wel zoiets als een shire, maar wel eentje met iets dressuurmatige kwaliteiten,
dus misschien wel een kruissing fries.
lijkt me zo gaaf. :Y)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:22

Moderatoropmerking:
Dames en heren, ik heb gisteren al een hulk in dit topic geplaatst met de mededeling dat het niet is toegestaan een topic "omhoog te schoppen". Deze opmerking staat er niet voor niets. Het is de bedoeling dat er geen posts worden toegevoegd aan een topic wat al geruime tijd stilligt, tenzij het bijzonder relevante info is die iets toevoegt aan het topic. Daarom hier een slotje.