[TI] Probleem met Tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:11

heb je ook al ventipulmin gekregen?

chevax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 11:12

ja, al drie weken gegeven, 2x daags.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:13

pfffffff daar wordt je ook niet vrolijk van he verdorie wat klÖte

chevax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 11:14

ja, behoorlijk klote... maar ja, ik hoop maar dat ik er goed aan heb gedaan. maar zo'n tinker vind ik nooit meer!

Tinkerlady

Hoesten en allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:58

Hoi,

Heel herkenbaar je verhaal. Ook wij hadden een tinkerruin van 10. Ideaal dier, zo zie je ze zelden. Begon met hoesten na verhuizen van pensionstal naar onze eigen locatie. Locatie met open stallen (luiken), geen stro maar vlas/zaagsel. Geen droog hooi, altijd nat geweekt etc.

Veel buiten, lichte arbeid etc. Het begon met een enkele hoest, toen met wat koorts erbij, ventipulmin als medicijn. Later werd het erger zelfs het aansingelen betekende al hoesten. In de wei hoesten, vaak in maart en in november. De echte sneeuwmaanden waren het beste voor hem.

Longblaasjes onderzocht, keel en longen onderzocht. Niets wees op een oorzaak, geen dampigheid wel pompen in de flanken. Uiteindelijk bleek het een allergie voor pollen en pluizen. Welke precies weten we nog niet. Het dier moest verhuizen, radicaal veranderen van omgeving zonder veel bomen en struiken, bloesems en groen.

Gelukkig vonden we lieve mensen op Texel. Een heerlijk vrij en fris eiland met zeewind. Daar mocht hij 3 maanden verblijven om te kijken of dat ging. En na ruim 1,5 jaar tobben bij onszelf, kon ik na die drie maanden weer kort op hem zitten, aansingelen zonder hoest en liep hij weer voor de koets.

Nu ruim 1 jaar later is hij weer in topvorm. Maar ieder beetje stof of bloesem kan het doen oplaaien, echter doordat zijn weerstand nu weer is toegenomen komt dat nauwelijks nog voor en is hij sterk.

Bij ons was het zijn dood geworden, door benauwdheidsaanvallen, koorts en hoesten. Zelfs in de kudde was het te druk aan het worden....

Kortom heel vervelend van jouw paardje, maar ik zou eens laten onderzoeken of een allergie speelt. Dan kun je er gericht wat aan doen.
Altijd maar met ventipulmin en onstekingsremmers werken tast het dier ook aan in zijn weerstand. Vaak wordt het dan van kwaad tot erger.

Onderschat ook schimmelsporen in gras, hooi en kuil niet!
Veel succes!

chevax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 13:03

Hoi Tinkerlady, bedankt voor je verhaal. Het is echt helemaal precies hetzelfde verhaal als bij ons, heel herkenbaar dus.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:10

Goh wat vervelend zeg!

Jes is ook begonnen met hoesten, vooral tijdens het rijden. Ik wijt het ook vooral aan de droogte, ander paard bij ons op stal hoest op precies dezelfde manier. jes krijgt nou ook zo'n likblok, wat goed is voor de keel en luchtwegen. Zou zo niet weten hoe het heet, zit in een groene doos, is zwart, plakt en smeert verschrikkelijk en ruikt naar drop.

Dus je hebt je Tinker nou weer terug gedaan? Moeilijke beslissing, maar ik snap het wel. Sterkte ermee in ieder geval

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 22:00

Balen Chevax maar ik kan me voorstellen dat je de tinker terug hebt gebracht. Er zijn wel meer héél leuke tinkers hoor!
De mijne hoest niet maar briest nu enorm veel met rijden. Die heeft een pollenallergie voor 6 grassoorten. Dus rijd ik in het voorjaar met een pollennetje wat enorm helpt, anders is het haast niet te doen hier in de bossen.
Ik hoop dat je een gezonde leuke andere tinker vindt!

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 07:54

Verdorie, wat een rotbericht!
Dat had je natuurlijk ook niet verwacht!
Balen zeg, maar misschien wel goed dat je haar dan hebt terug gebracht..

chevax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 09:38

hé sjietaah, ik woon ook in zeeuws-vlaanderen

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:57

He.. Dat is toeval! Waar woon jij dan?

chevax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 10:19

in axel

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:22

Leuk!
Als je dan voldoende posts hebt (50) kun je eens in de huiskamer komen kijken hier op bokt en dan bij het zeeuwentopic.. Heel gezellig allemaal zeeuwtjes bij elkaar!

Sorry voor het offtopic, maar ik moest even reclame maken voor het leukste topic in de HK..

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:42

Kijken ze altijd, erin pisten alleen nog niet

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:02

sjietaah schreef:
Cayusejuhh schreef:
Offspring hoest ook altijd 2 keer na dat ik voor eerst aandraaf. daarna is het over

Inderdaad! Dit doet Amy nou ook
En ik maar denken dat ze de enige was.. Ik zie nu wel dat dat niet zo is!

en rover doet dat ook, alleen na de eerste 4 passen in draf, dan ga ik even stappen, laat m uithoesten en dan is het over

HorseGurl13

Re: Probleem met Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:53

Heb datzelfde gahad op een Shet (onder het zadel) opeens begon het!! Ze werd wat ouder!! Ze hoeste ongeveer 2 tot 5 keer. Daarna had ik er het hele rijden geen last meer van. Het is nooit gestopt. Nu rijk der al een tijdje niet meer Ach ik werd te groot. Ik hoop voor je dat het overgaat, mis is ze niet gewend altijd buiten te staaN??

brighteyes

Re: Probleem met Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:59

hoi ik vertelde al van mijn vriendin haar paardje waarvan de d.a ook zei dat ze dampig was,maar later toch astma bleek te hebben.vestjens van de dierenkliniek zei dat het vaak en snel dampig genoemd word.
voor die astma(vaak allergisch)zijn hele goede onderhouds medicijnen,die mijn vriendin ook gebruikt.haar paard is van opgegeven naar weer een normaal paard gegaan.
en zei hoeste echt een heel droge hoest waarbij ze echt net leek alsof ze terplekke dood aan het gaan was.
werd ook erger nu op het gras.