Havidoff of Oscar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:22

Eliene schreef:
Als het mijn merrie was zou ik juist een zwaarder type hengst erop zetten om weer een wat forsere Gelder te fokken, ik hou wel van wat massa

Helemaal mijn idee, zeker als ik het veulen wilde houden om verder mee te fokken. Als dat niet de bedoeling is zou ik uit de 2 hengsten ook Oscar kiezen.
Springen is daarbij wel 0 trouwens, weet niet of de merrie daar aanleg voor heeft maar dat zou haast wel moeten.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 05:17

Wij willen nu geen paard fokken om verder mee te fokken. Echt puur voor de sport

Eliene

Re: Havidoff of Oscar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 06:04

Wat Janne zei had ik ook al bedacht, zonde van de springaanleg die er hoogstwaarschijnlijk (gezien haar afstamming) in moet zitten. Dan kun je er mss toch beter een wat allroundere RP-hengst op zetten als je echt niet de Gelderse kant op wilt.

Waterdance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 06:50

IK zelf zou zeker voor Oscar gaan. Havidoff moet je wel zeker weten dat je merrie correct is voor. Geeft ook wel eens weinig front komt van Clavecimbel af. Wat denk je trouwens van Uphill de zoon van Oscar vind ik zelf heel goed bewegende hengst heb hem regelmatig gezien en hij viel steeds positief op.

Waterdance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 06:56

Ik vergeet nog te vermelden dat Havidoff slecht bevrucht ik weet niet of je dat weet maar je moet wel naar station toe met de merrie.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:05

Ik ga met Gitta en Eliene mee, er zijn best wel wat Gelderse zoals Upperville waar Cabochon bloed in zit, die niet een te grof paard geven, maar waar wel het Gelderse type behouden blijft.
Er is niks mis mee met een zwaarder paard in de sport.
En die percentage's die je op paardenfokken kan uitrekenen zeggen ook niet alles.
Mijn ruin Contango x Lucky Boy x Garant gaat terug op een ouderwetse lijn L' invasion, voert op papier meer bloed dan onze merrie Ulster x Pericles x Kassander ( = trakhener). En toch is de merrie bloederiger dan mn ruin.
En wat denk je van Montecristo?

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:11

Montecristo geeft wel een plat kruis en deze merrie is al redelijk plat in het kruis...

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:35

En Montecristo staat ook niet als de beste bevruchter te boek, dit itt tot z'n halfbroer Koss.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:44

Jammer dat El Corona toen verongelukt is... In een aantal goede sportpaarden zie je die hengst in de afstamming staan, Ollright, Montecristo, Koss, Parcival etc... Daar had ik nog wel een rechtstreekse nakomeling van willen hebben, maar goed...

Als je écht perse geen Gelderse hengst wil kijk dan eens naar Goodtimes. Zit ook Farn bloed in en fokt leuke allrounders. Voor hengsten als Goodtimes, Oscar en Havidoff betaal je overigens wel minimaal 300 euro meer voor het dekgeld dan voor bijvoorbeeld Parcival, Koss, Vitens of de grote boef Laurentz!

Het is al vaker gezegd: lekker bij het Gelderse bloed blijven.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 08:55

Ja misschien moeten we dan toch maar bij het Gelderse blijven.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:58

Ja, als je het veulen fokt met het doel tzt verkoop moet je dat extra dekgeld ook weer uit je verkoop halen. Zelf denk ik dat je met zo'n moederlijn en een mooie Gelderse hengst erop betere verkoopkansen hebt dan met een RP-vader.

Ga je volgend jaar ook met de merrie naar de keuring? En is het de bedoeling dat zij ook wat in de sport gaat doen of een merrietest af gaat leggen?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 09:00

Ja Zamyra gaat ook naar de keuring volgend jaar

Na haar eerste veulen zal zij de sport in gaan

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:06

Leuk, dat kan nooit kwaad voor het veulen; je kunt wel niet rijden op een papier maar wat predicaten zijn nooit weg.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 09:15

Nee precies!

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:31

Dus ehhh wat wordt het nu?

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:49

Mijn vraag ook...

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:58

Tequiro schreef:
Montecristo geeft wel een plat kruis en deze merrie is al redelijk plat in het kruis...

Toch schijnt dat voor de sport nog zo erg niet te zijn. De paarden met een recht kruis kunnen beter gaan " zitten" en zijn vaak de betere bewegers.

Op mijn klassieke merrie (Zalmeco x Epigoon) heeft Montecristo overigens een redelijk aflopend kruis gegeven (of een van de andere voorouders natuurlijk). Ik had een heel plat kruis verwacht.

Montecristo geeft echter ook een strakke rug. Daar moet je denk ik meer opletten dan het platte kruis.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:03

Dat heb ik al meer gelezen. En ook persoonlijk vind ik een erg afhangend kruis niet mooi. Maar als TS meer richting RP wil fokken zal ze geen plat kruis willen, vermoed ik.

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:12

Alles waar TE voorstaat is niet goed.
Als er een goed hoekig achterbeen zit met genoeg buiging in de gewrichten compenseer je dat indd wel...
Ja klopt strak in de rug gebeurd ook nog wel. Hij loopt zelf ook met een hele strakke rug...

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 11:29

Ik denk dat wij Upperville maar eens in het echt gaan ontmoeten!

Hadden em al wel gezien op de hengstenshow in Ermelo en dat was, voor ons, (naast Koss) de hengst die erg erg uitsprong!

Misschien Koss ook maar bezichtigen. Zal het eens met vriendlief overleggen

Attitude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:31

Pletje123 schreef:
Ik denk dat wij Upperville maar eens in het echt gaan ontmoeten!

Hadden em al wel gezien op de hengstenshow in Ermelo en dat was, voor ons, (naast Koss) de hengst die erg erg uitsprong!

Misschien Koss ook maar bezichtigen. Zal het eens met vriendlief overleggen

hehe, hebben we je overgehaald?

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:35

Nadeel van Upperville is dat het nog een redelijk jonge hengst is en je nu dus niet kunt zeggen hoe zijn veulens op 3-jarige leeftijd ontwikkeld zijn en dus bij welke merrie hij goed past. Ik zou, zeker voor het eerste veulen van de merrie, kiezen voor een bewezen hengst zodat je kunt zien hoe je merrie fokt. Met een jonge merrie in combinatie met een jonge hengst weet je niet wat nou van de merrie afkomt en wat van de hengst en dus ook niet wat de hengst zou kunnen verbeteren aan de merrie...
Koss past denk ik wat dat aangaat beter dan Upperville...

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:46

Daar heeft Gitta een punt. Als je een jaartje wacht (en dat zul je wsl wel gezien de leeftijd van je merrie) kun je Evita's Upperville-kind bewonderen, althans dat is de bedoeling... Wij kozen nu voor Upperville omdat 'ie jonger is (was mede het advies van de VA om een jongere hengst te kiezen, Koss had ook nog een keer gekund maar dat wilden we zelf niet, en dat is niet omdat we ontevreden over Angeliene zijn! ) en dus wsl beter bevruchtend bij een oudere merrie. We hebben nu zelf 1 veulen uit haar gefokt en haar eerste kind (nu 15) vorig jaar bezocht dus we hebben nu een beetje een idee wat zij meegeeft aan haar kinderen, vandaar dat we die jongere hengst ook aandurfden.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 11:48

Ja Gitta heeft daar inderdaad een punt!

Dan dus Koss overwegen

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:59

Goed Pletje , dan heb je een hengst die over het algemeen hele leuke veulens geeft, hij is qua karakter wel 1 van de "moeilijkere" Geldersen, maar ik denk dat jouw 2-jarige dat wel kan hebben. Meeste Eleganten zijn fijne paarden. Qua beweging en exterieur doet 'ie het prima, mooi hard beenwerk, springen is ook netjes en hij geeft wat luxe mee. Toch niet verkeerd??

Als je meer massa wilt zijn mss andere Geldersen geschikter maar volgens mij was dat juist niet je bedoeling. Zou Koss even bij de AB Stal gaan bekijken, is hartstikke leuk als ze die hengst even voor je van stal halen.