Wat kost dat nou ongeveer, een veulentje fokken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimL86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:46

ik weet niet of je je toekomstige veulen bij de ics of het nts wil laten inschrijven, maar op www.irishcob.nl staan de tarieven voor het op laten nemen in het stamboek enzo.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 21:48

Bedankt Ginger18..
Ik weet nog niet waar, maar wrs bij het ICS
Ach als het veulen geboren word is het medio 2008, ik kan over een stamboek nog lang genoeg nadenken dan..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:49

Ik snap niet wat je bedoelt, behalve dekgeld zal er niet veel anders zijn dan bij een ander stamboek. Qua verzorging maakt het ook niks uit. Je vroeg wat anderen gemiddeld kwijt waren aan een veulen. Ik denk gewoon dat als je voor de verkoop gaat fokken met een papierloze merrie je het als een geldverslindende hobby moet zien. Zo zie ik het ook en ik fok wel met papier. Als er 's wel wat verkocht wordt voor goed geld heb je mazzel. En als die papierloze bonte paarden zoveel geld opleveren zal het niet lang duren voor de markt verzadigd is, kijk maar eens naar de friezen, dat is ineens ook geen vetpot meer en je moet nu toch wel met een vol papier aankomen...

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 21:54

Daarom zeg ik, ik weet niet wat het allemaal kost.. Vandaar ook dit topic. Maar ik snap wat je bedoelt..
Ik ga ook niet fokken voor de verkoop, maar gewoon eenmalig, hobbymatig.
Misschien houden we het veulen wel, nageslacht van mijn merrie.. Die tegen de tijd dat mijn merrie met pension kan haar kan opvolgen.

Ik ben me nu ook puur aan het orienteren..
Daarom al die vragen en misschien onbegrippen

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:01

[***] schreef:
Nou aggerits, dat er een paar zonder papier wel normaal verkocht worden wil niet zeggen dat fokken zonder papier booming business is. Marktplaats en de paardenmarkt vertellen mij een ander verhaal.

Fokken zonder papier is inderdaad geen booming business dat ben ik met je eens, maar dat was ook niet de boodschap. Marktplaats wat is dat?? paardenmarkten zoals zuidlaren ken ik wel, ze stonden in de rij mooie veulens met goed papier, had afgelopen jaar bijna een hengst veulen van quatro gekocht m.ster mm keur pref, uit de stam van havel, tja z'n veulen brengt daar natuurlijk wel meer op dan zonder papier, maar als je dan de hoge dekgeld rekend, kom je op hetzelfde uit.

Voor wat betreft deze tinker zou ik voor een leuke (particuliere) hengst gaan en alle kosten gewoon lekker laag proberen te houden

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 16:07

agerrits schreef:
Voor wat betreft deze tinker zou ik voor een leuke (particuliere) hengst gaan en alle kosten gewoon lekker laag proberen te houden

De hengsten die ik op het oog heb en nog een keuze uit moet maken zijn allemaal ggk..
En ik wil ook gewoon een ggk hengst.. Dan heb ik toch even wat meer en een goede naam.. Voor de kosten van het dekgeld moet ik het niet laten, die zijn toch niet zo hoog. In de Tinkers.

Maar ik ga niet zomaar een particuliere, uit de wei geplukte Tinker op mijn merrie gooien. Wil natuurlijk wel kwaliteit. Anders kan ik net zo goed de hengsten die op stal staan er op gooien.

Mijn merrie heeft stijl en uitstraling en talenten. Daar moet de hengst ook aan voldoen.
Ze heeft geen papier omdat ze gewoon nooit is ingeschreven bij het stamboek. De moeder had wel een papier. Misschien laat ik haar ook wel inschrijven.

Die opname in het (hulp)stamboek is ook niet noodzakelijk voor het veulen.. Ik zei in mijn openingspost ook misschien eventueel..
Kosten is allemaal geen probleem, dat geld komt er wel. Dingen van ik zou dit en ik zou dat niet doen, het zijn lief bedoelde adviezen. Maar daar vroeg ik niet naar Dan zou ik wel om fokadvies vragen. Ik wilde alleen een indicatie wát het allemaal ongeveer kost.
Dat heb ik nu, dus bedankt allemaal!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:18

Natuurlijk is het schreeuwend duur en kan je veel beter een paardje van een jaar of drie, vier kopen waar je meteen iets aan hebt ,geen risico van een dood veulen of merrie, je weet al een beetje wat de gangen zijn,niet meer africhten enz. enz. maar........er is ook niets leukers als je eigen merrie laten dekken en naar de geboorte toeleven! Waken als het bijna zover is en met een hele groep in een box ernaast slapen. Alles leren wat een veulen moet leren,en dan het africhten als ze en jaar of drie vier zijn geloof mij er is niets zo mooi als je eigengefokte beestje! Je krijgt ook zeker een andere band dan met een paard wat je op oudere leeftijd koopt.En...heel belangrijk...je weet precies wat er met het dier gebeurt is! Als je het graag en keer wil doen zou ik zeggen... GA ERVOOR!!!

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 16:22

Bedankt Aerdenhout..
Ik bedoel iedereen fokt veulentjes.. En ik bereid me nu goed voor eer dat ik er aan begin..
En ik zeg niet dat ik afgezeken word ofzo, helemaal niet, maar ik krijg echt het idee dat ik geen veulen mag of kan fokken omdat ik volgens sommigen er geen geld aan uit wil geven.. Terwijl niemand in mijn portemonnee kan kijken.

Zoals ik al zei ik ben geen leek in het fokken, ik wil alleen heel graag eens een veulen uit mijn eigen merrie fokken. Heb voor deze merrie een paard gehad wat ik vanaf de geboorte totdat ie 7 was heb gehad. En dit wil ik gewoon weer, maar dan van een veulen uit mijn eigen merrie!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:36

Ik denk dat iedereen je alleen probeert te waarschuwen dat het gewoon erg duur is maar dat weet je denk ik zelf ook al. Een ouder paard kopen is nou eenmaal goedkoper ( mits je een natuurtalent hebt natuurlijk )maar zoals ik al zei ook minder leuk!Ik zou maar alvast een hengst uitzoeken!

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 16:50

Inderdaad, ik weet dat het duur is..

Als ik een volwassen paard zou willen zou ik niet eens hoeven fokken. Ik heb mijn eigen merrie toch al.. Ik wil niet weer een ouder (+ 5 jaar) paard erbij..
Maar gewoon nageslacht van mijn merrie hebben.. Zodat als zij er niet meer mocht zijn het veulen tegen die tijd haar kan vervangen ofzo..

Het veulen hoeft ook niet persee voor de verkoop te zijn, ik kan hem ook zelf houden. Tegen de tijd dat het veulentje er is is het midden 2008.. Dus dan zijn we 2 jaar verder..

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:13

Hmmm....

Ik vind, dat het niet eerlijk is ten opzichte van het veulen/paard zelf, als je het ter wereld laat komen zonder stamboekinschrijving.
Laat me het uitleggen:

Als een koper een paard koopt, kijkt hij/zij toch in eerste instantie naar 'of er een papier bij zit'. Ongeregistreerde paarden zijn immers ook heel vaak paarden waar ooit wel een papier bij zat, maar waarvan men bij verkoop liever niet meer de ouders dan wel de vorige eigenaar wil achterhalen. Het niet hebben van een papier maakt een paard een verdacht paard, wat misschien wel prima in orde is, maar waarmee ook behoorlijk gesjoemeld kan worden kwa leeftijd en kwa verleden. Paarden zonder papier zijn gewoon echt niet gewild.

Paarden zonder papier zijn dus goedkoop om te kopen. Waar komt zo'n beestje dan terecht? Welnu, (uitzonderingen daargelaten natuurlijk!), vaak komt een goedkoop paard terecht bij een koper met een smalle beurs. Dat is dan iemand die de paarden exploiteert in een manege of verhuurbedrijf, ofwel een particulier die graag een paard wil hebben maar dat eigenlijk niet goed kan betalen. Je mag je serieus afvragen wat er van je fokproduct gaat komen als het zo ziek wordt dat er werkelijk geld moet worden besteedt aan de dierenarts of hoefsmid.... de koper met de smalle beurs KAN niet betalen, de uitbater van manege/verhuurbedrijf WIL niet betalen... Je fokproduct gaat zo een heel zwarte toekomst tegemoet...

Een paard zonder papier met ook nog eens een minder handige aftekening en/of een grove kop is niet te verkopen, en gaat meteen vanaf de fokker via een handelaar richting de slager.. Die maakt echt geen kans.

Dus fokker van een papierloos veulen: het is bijzonder paardonvriendelijk om een veulen zonder papier op de wereld te laten zetten, als je niet 100% van plan bent om het veulen de rest van zijn/haar leven zelf te houden.
Wil je het zelf houden, heb je mijn zegen, moet je vooral fijn je eigen veulen fokken. Maar denk je eraan om ooit te verkopen, dan ben ik fel tegen papierloos fokken.
Alleen voor eigen gebruik doen dus, anders niet.

Dit is hoe ik erover denk. Het hoeft niet te zijn dat jij er ook zo over denkt. Maar als ik op de paardenmarkt in zuidlaren kom, word ik elke keer weer verdrietig van het lot van paarden die men voor de lol geboren heeft laten worden om voor een habbekrats te verkopen...

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 17:32

Ben ik nu ook paardonvriendelijk bezig omdat we een shetlander hebben lopen die wij, zonder te weten, drachtig hebben gekocht, zonder papieren, en het veulen hebben laten geboren worden?

Ik denk er inderdaad iets anders over dan jou Dees.
Maar ik snap hoe je het uitlegt wel degelijk waarom jij er zo over denkt. Ieder zijn mening.

Of we het houden of verkopen. Daar ben ik inderdaad nog niet helemaal over uit. Maar ik kom uit een grote paardenfamilie, er is altijd wel iemand die iemand weet voor een veulen.

Verder, word hij verkocht, dat gaat ie zeker niet naar de eerste de beste, er word gecontroleerd waar ie komt te staan. Is het niet naar mijn zin, dan gaat de koop niet door.
Paardenmarkten zijn aan mij ook niet besteed, je zal mij daar ook nooit zien, laat staan dat ik er met mijn veulen wat ik aan de straatstenen niet kwijtraak daar ga staan..

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:46

sjietaah schreef:
Ben ik nu ook paardonvriendelijk bezig omdat we een shetlander hebben lopen die wij, zonder te weten, drachtig hebben gekocht, zonder papieren, en het veulen hebben laten geboren worden?

Als je dat veulen ook houdt, ben je niet geheel pony-onvriendelijk bezig. Maar wees eerlijk - die hele pret-shet-fokkerij.. dat is toch vooral handel voor Mora. Vraag 25 euro en je weet bijna zeker dat de slager de enige is die zal kopen.. wat?! de slager wil zelfs nog geld toe ook.

Oud gezegde bij de kleine hengstponies: 'of zijn ballen gaan eraf, of zijn hoofd. Eén van beiden'.
En er zijn niet veel mensen die 150 euro besteden aan de castratie van een 50-euro pony....

Het is diep triest wat er met shetjes gebeurd.
Er ligt er ook elk jaar wel eentje dood op de markt, verdrukt en betrapt. En geen handelaar die het wat kan schelen, hij kostte toch niets...

Geloof me, het allerbeste wat je ooit voor je paard kan doen, afgezien van zelf houden, is duur verkopen. Heel duur verkopen....

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 17:50

Dat is waar..
We weten niet of we hem houden.. Waarschijnlijk wel, het zou een goede opvolg pony zijn voor het dochtertje van stal.
Zij rijd nu op de moeder, maar groeit daar over een paar jaar uit.
Dan is de moeder weer voor haar zusje en kan zij op het veulen rijden.. Als ie oud genoeg is..

Hij zal groter worden als zijn ma, de pa is een C pony hengst.

Maar inderdaad met die shetjes, dat vind ik ook zielig.. Vorig jaar haf je voor 20 euro een pony op de markt. Mijn vriendin staat er elk jaar, zij werkt bij een handelaar.

Nu heb ik misschien, als ik ga verkopen, het voordeel dat ik ook naar België kan verkopen. Of ik daar blij mee moet zijn zal wel niet.. Maar ik kan wel richting NL en BE adverteren moest hij weggaan.
Alshoewel hij/zij wel zal blijven als ie er is..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:15

aerdenhout1 schreef:
Natuurlijk is het schreeuwend duur en kan je veel beter een paardje van een jaar of drie, vier kopen waar je meteen iets aan hebt ,geen risico van een dood veulen of merrie, je weet al een beetje wat de gangen zijn,niet meer africhten enz. enz. maar........er is ook niets leukers als je eigen merrie laten dekken en naar de geboorte toeleven! Waken als het bijna zover is en met een hele groep in een box ernaast slapen. Alles leren wat een veulen moet leren,en dan het africhten als ze en jaar of drie vier zijn geloof mij er is niets zo mooi als je eigengefokte beestje! Je krijgt ook zeker een andere band dan met een paard wat je op oudere leeftijd koopt.En...heel belangrijk...je weet precies wat er met het dier gebeurt is! Als je het graag en keer wil doen zou ik zeggen... GA ERVOOR!!!

Het is een andere band, maar niet automatisch beter. Het resultaat kan ook een heel ander paard worden dan je voor ogen had....als je een paard koopt en er al op hebt gereden weet je zeker dat het klikt, ook onder het zadel.
Het fokken van een eigen veulen waar maar al te vaak verheerlijkt. Ik heb een betere band met de moeder van mijn veulen dan met de vierjarige, die ik geboren heb zien worden en zelf heb kunnen vormen. De oudere merrie was 4 dat ik haar kocht....en die heb ik inmiddels 9 jaar.

delerium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:36

Gezien de omgeving waar je zit gaat het allemaal wel een beetje meevallen denk ik. Plek zat, ook betaalbaar. Baggio staat behoorlijk dichtbij, is een ggk tinkerhengst. Alleen geen idee of hij aansluit op jouw merrie.
Het tinkerstamboek is open, dus volgens mij kan je veulen na keuring gewoon opgenomen worden.
Je weet waar je aan begint, bent zeer weloverwogen bezig. Ik zie de problemen die geroepen worden niet echt.

Dus wat mij betreft; leuk hoor! Ben benieuwd hoe het uit gaat pakken allemaal!!

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 18:38

Bedankt delerium!
Baggio staat inderdaad dichtbij en hij is ook mijn nr.1 op mijn lijstje

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:43

Ik ben het helemaal met je eens Cassedy ik bedoel eigenlijk meer dat een eigen fok toch een ander plaatsje inneemt dan een paard wat op oudere leeftijd is gekocht.Ik klikte ook niet echt met mijn eigengefokte merrie, er rijd nu iemand op waarbij het veel beter gaat, maar het is toch een beetje je eigen "kind'!

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:50

aerdenhout1 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens Cassedy ik bedoel eigenlijk meer dat een eigen fok toch een ander plaatsje inneemt dan een paard wat op oudere leeftijd is gekocht.Ik klikte ook niet echt met mijn eigengefokte merrie, er rijd nu iemand op waarbij het veel beter gaat, maar het is toch een beetje je eigen "kind'!

Denk dat dat ook de reden is waarom [naam verwijderd] nog steeds in mijn bezit is. Ik moet nog zien of ik daar voor mijn eigen plezier op kan rijden, heb er eigenlijk een hard hoofd in.
Verstand zegt me, verkopen en op zoek gaan naar een braaf leerpaard in een leuker kleurtje, maar tja.. het hartje he...
Ik zie nog steeds die glibberige witte pootjes uit de merrie komen, en je eigen fok... dat doe je toch niet weg...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:38

Nou Dees, dat went vanzelf. Ik ben nog steeds erg gelukkig dat ik mijn eerste merrie heb weggedaan(wel goed tehuis hoor, komt ze beter tot haar recht dan bij mij zelfs) omdat het niet altijd klikte, ik dacht door wat ze had meegemaakt maar ik liep bij haar 2 nakomelingen tegen dezelfde dingen op. Het is even moeilijk, maar ik heb nu fantastische paarden die heel goed bij mij passen!

Maar hoe leuk fokken ook is, het verkopen van je zelfgefokte veulen/paard zal denk ik bij mij ooit de reden zijn om te stoppen met fokken, want leuk is het idd niet.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:30

@Dees ik begrijp je verhaal, maar vindt het te globaal. Voor een merrie is papier wat belangrijker dan een ruin. Voor sportpaarden is stamboek belangrijker dan sportpony's. Voor wat betreft bont fokken is een mooie aftekening belangrijker dan papier.
Mijn pa kocht samen met een maat een hengst van zuidlaren markt dit dier heeft een jaar bij ons in de wei gelopen en verkocht naar Duitsland en werdt 2 op de olymipsche spelen (zal ergens jaren 80 geweest zijn)en is later (om)gedoopt tot Pascal, bij pascal zat geen afstaming . Ook anke komt van zuidlaren, gekocht door een handelaar, waar ik haar van heb gekocht. (zie mijn profiel) Ik kijk niet naar afstamming maar na het paard, papier mogen zijn van mij wel houden als dat in de prijs scheeld.

RUBYWHITE

Re: Wat kost dat nou ongeveer, een veulentje fokken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:22

Jullie dwalen een beetje af op het verhaal van de TS. Zij wilde toch een kostenplaatje zien?

Wat je het beste kunt doen is kijken welke hengst het beste bij je merrie past, als je een hengst gevonden hebt kun je informeren wat hij aandekgeld kost en welke voorwaarden er aan verbonden zijn. Sommige hengstenstations bieden de mogelijkheid een drachtigheids pakket af te sluit voor 75-100euro. Dan kun je gedurende 1 seizoen zo vaak opvoelen en scannen als je wil. Informeer ook bij een stamboek wat eventuele kosten kunnen zijn mocht je het veulen willen laten registreren.

Mijn dierenarts heeft geen pakket dus betaal ik alle behandelingen los. Reken op zo`n 30euro per keer voor opvoelen en scannen, moet ik wel zelf naar de praktijk toe rijden met mijn merrie. Veelal is het zo dat ze 1 a 2x opvoelen, dan insemineren en een dag later weer opvoelen. Reken op zo`n 3-4 x opvoelen scannen (oke, soms 2x) per keer. Dus als ze de 1e keer niet drachtig is, moet je de volgende cyclus weer die kosten rekenen.

Ik wilde dit jaar 2 merrie `s laten dekken maar ben blij dat ik er nu eerst 1 doe. Het is best plannen qua dekken en insemineren als je alles aan huis houd. Mijn veulen wordt straks, net als zijn moeder en vader, bij het nrps geregistreerd. papier heeft voor mij wel waarde. Maar goed, op papier alleen kun je niet rijden

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 15:12

Kijk, dit is inderdaad wat ik wilde zien!
Bedankt, nu word het me iig duidelijk

Informeren bij het stamboek ben ik al mee bezig.. En voor die zogenaamde pakketten zal ik ook eens rondmailen of bellen!

Poosje81

Re: Wat kost dat nou ongeveer, een veulentje fokken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:05

Sinds Baggio GGK is krijg je er gewoon een stamboekveulen uit, mits je je merrie laat opnemen bij het NSvT.

Kostenplaatje:

Dekking: 300 euro
Stallingskosten bij hengst: 5 euro per dag
Scannen: ongeveer 40 euro

Dan de wormenkuren, entingen, voer, hoefsmid etc. Ik was gemiddeld aan kosten voor een veulen kwijt (excl. dekgeld natuurlijk) een 200-300 euro voor ze verkocht werden op de leeftijd van ongeveer 5 a 6 maanden.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 22:19

Ik ben van plan om Amy inderdaad op te laten nemen bij het NsvT..

Maar Leonoor.. Net als Baggio he.. Past dat nou een beetje op Amy?
Amy heeft een vrij lange rug namelijk en dit wil ik bij het veulen een beetje verkorten.

Ik bedoel ik wil een leuke tinker met een niet te lange rug, wel een hogere stokmaat, maar ook een beetje slank en sportvermogen fokken..

Dat Baggio kan lopen dat weet ik al..

Maar hoe zit dat met zijn bouw precies op Amy?