veulenkeuring, scheren of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:48

rayo schreef:
In het boekje stamboekrichtlijnen wat je hebt gehad bij indestrengen staat op pag. 7 dat het sterk af word geraden het veulen in totaliteit te scheren.
En idd die is volgende maand echt ze haar wel kwijt!

Idd, het veulen zal al een hoop haar kwijt zijn. Maar er blijft vaak nog wat zitten. Dat kan je dan best wegscheren. Dan scheer je het dier toch niet helemaal?

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:05

Ik ben sowieso al niet voor scheren, maar bij sportpaarden kan ik er wel in komen. Bij een veulen heeft het echter gewoon geen enkel nut (behalve schoonheid dan), je verstoort er alleen zijn haargroei mee (weet niet hoe omschrijven)
Een net paard is niet meteen gelijk aan een geschoren paard: ik ken zat paarden die niet geschoren zijn en toch net zijn
als je veulen nu echt nog wat laatste plukken heeft staan, kan je die desnoods wel afscheren, maar hem helemaal scheren zou ik dus echt niet doen. Ook mét plukken veulenhaar kan een veulen zich mooi presenteren...

ChirooHeleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:26

Waarom ga je hem/haar niet elke dag even poetsen om zijn/haar haren sneller kwijt te raken? Lijkt me veel beter dan scheren. Een veulen scheren lijkt me echt niet goed!

nappie16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:33

juist dat doe ik ook met het veulen dat ik verzorg!lekker poetsen dan is hij er vrij snel doorheen hoor! en inderdaad mocht er dan nog een beetje staan kun je altyd een paar weken/dagen van te voren nog zeggen dat laatste beetje scheer ik wel!

maar ja jong geleerd is oud gedaan zit ook wel wat in!

jarrah

Re: veulenkeuring, scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:50

Ik zie er de meerwaarde niet van in....wij doen het sowieso niet omdat onze veulens dag en nacht naar buiten gaan en de gezondheid van onze dieren gaat toch ver boven een keuring.....

Wij hadden vorig jaar trouwens 2 veulens mee naar de keuring:
* De Olivi x Michelangelo hengst was helemaal mooi door zijn vacht heen en kreeg een tweede premie...
* De Special D x Blanc Rivage merrie was volop aan het ruien en ook nog eens van kleur aan het veranderen, maar kreeg wel mooi een eerste premie en was 2de van de hele merriegroep...

Ze kijken bij die veulens dus echt wel degelijk door die vacht heen

melody83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:13

Ik heb 7 Juli een veulenkeuring en ga ook niet scheren..

Wanneer gaan ze eingelijk hun veulenvacht verliezen?

Waldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:45

Ik zou hem niet scheren, maar dat is ieder zijn eigen keuze.
Ik vind dat bolletje-wol-vachtje veel te leuk om voor 1 dag keuring af te scheren

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 05:35

Er worden echt heel veel veulens wel geschoren voor een keuring.
sowieso meestal de baard en de oortjes en voetjes.
En ik denk dat als er plukken veulenhaar blijven zitten je wilt die eraf hebben dan dat je dan toch beter helemaal kan scheren.
anders krijg je ook weer misschien kleurverschil en je ziet het toch.

bar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:18

Ons veulen is vorig jaar ook naar de keuring geweest. Hij was al grotendeels door zijn vacht heen en we hebben het haar wat er nog op zat er afgeschoren ( met de haren mee). Ik vind dat een veulen wat mooi één kleur is toch mooier er uitziet dan dat het veulen hier en daar nog plukken donker haar heeft zitten. Ik zou afwachten hoe het veulen verhaart waarschijnlijk is hij dan al door zijn veulenhaar heen, en de rest zou ik scheren.

shantihdior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:40

ja idd zou een jury daar doorheen moeten kijken maar helaas doen ze dit niet altijd.
wij hebben ons veulen verleden jaar ook geschoren en hij is ned. kampioen geworden maar of dat aan het scheren heeft gelegen zou ik niet durven zeggen.hahhaha

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:36

Misschien kijken ze er niet doorheen. Jammer dan.
De gezondheid van je veulen dient voorop te staan, vóór het geldelijk gewin met een hogere plaatsering op de keuring.
Zo'n jong dier dient niet geschoren te worden. Punt uit.
Dat is áltijd in het nadeel van de gezondheid.
Een rijpaard scheer je ook niet zonder er daarna extra aandacht in de vorm van dekens en stal te bieden.

Odie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:56

Meestal laat het veulenhaar stukje bij beetje vanzelf los, ik help de veulens die voor de keuring moeten altijd een handje door het te plukken. Gewoon de randjes van het stukje wat al kaal is eruit trekken. Zo worden de gladde stukken elke dag een beetje groter.

Een wormenspuit overdoseren werkt ook nog wel eens mee, maar pas daarmee op bij te jonge veulens.

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:02

Helemaal eens met Venetia, en de tip van Odie is zeker voor blonde veuleneigenaren sorry hoor, maar wat is dat nou voor advies!? Die tip is zo mogelijk nog érger dan scheren lijkt me , ondanks de waarschuwing.

shantihdior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 05:43

Venetia schreef:
Misschien kijken ze er niet doorheen. Jammer dan.
De gezondheid van je veulen dient voorop te staan, vóór het geldelijk gewin met een hogere plaatsering op de keuring.
Zo'n jong dier dient niet geschoren te worden. Punt uit.
Dat is áltijd in het nadeel van de gezondheid.
Een rijpaard scheer je ook niet zonder er daarna extra aandacht in de vorm van dekens en stal te bieden.

maar een rijpaard scheer je ook niet in de zomer.
alleen in de winter en natuurlijk geef je ze dan een deken!!!!

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 06:42

Niet doen hoor! Wij hebben elk jaar friese veulens voor de keuring en die scheren we ook nooit. Ondanks dat het op een zwart veulen niet zo mooi staat die bruine veulenvacht. Het wordt wel veel gedaan bij friese veulens maar dit heeft absoluut geen invloed op een hogere premie. Ons hengstveulen van vorig jaar is kampioen geworden met veulenvacht

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:26

Ja hoor helemaal scheren! Alleen moet je dan oppassen ze met volle zon in het land te doen! Het geeft wel het mooiste effect. Op de grote stallen/hengstenhouderijen doen ze het allemaal. Wel heel gedoe want geeft idd wel wat stress.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:09

Oei, ja ik ben zelf nog nooit met mn veulen naar de keuring geweest, maar ik zou het netter vinden om hem/haar te scheren. Al moet ik zeggen dat ik vorig jaar genoeg veulens zag met de veulenharen er nog op.

AliB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:17

LEIP!!! Doe niet gewoon een veulen scheren!

ullaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:27

Ik ga nooit met de veulens naar de keuring! Maar ik zie re genoeg die wel geschoren zijn, het staat mooi maar ik denk er niet eens over na om zoiets te doen. stel dat het weer slechter word dan zit je met de gebakken peren.