Florencio of Future of misschien wel Florestan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:15

Dees schreef:
Misschien wel maar eh...
Heb je een suggestie van eentje die beter fokt?

Yep Dees das wel heel voorbarig

Of Florencio het daadwerkelijk waarmaakt als vaderdier blijkt pas over enkele jaren als zijn nakomelingen uitblinken in de sport en fokkerij!

Mooie veulens, jaarlingen en driejarigen zegt nog niets over de sportieve-en genetisch erfelijke kwaliteiten.....

Buiten dit zijn niet altijd de knapste de beste, kijk maar naar het (internationale) GP niveaux

Met alle respect, Florencio behoort echt nog niet tot de 'bewezen' verervers......

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:55

Nee, dan die hengsten die geen mooie veulens, jaarlingen en driejarigen geven...
Orame maar weer terughalen?

Wat is dat nou voor onzin, dat een hengst die mooie veulens, jaarlingen en driejarigen onbewezen is totdat de nakomelingen uitblinken in de sport en fokkerij...
Waarom dan uberhaupt nog keuringen houden?
Het gààt toch vooral om exterieur en aanleg?

Het maakt mij trouwens geen fluit uit hoor, wat een ander van Florencio vind... er wordt ruim voldoende mee gefokt, ik kan over een tijdje vast wel een hele leuke kopen voor niet-exclusief geld.

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:57

listiglistje schreef:
Mooie veulens, jaarlingen en driejarigen zegt nog niets over de sportieve-en genetisch erfelijke kwaliteiten.....
Met alle respect, Florencio behoort echt nog niet tot de 'bewezen' verervers......

Zijn alle veulens, jaarlingen en driejarigen mooi? Hebben ze het gewenste exterieur waarmee je in de dressuurbaan tot het hoogste niveau kan komen?.....

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:19

Dees schreef:
Nee, dan die hengsten die geen mooie veulens, jaarlingen en driejarigen geven...
Orame maar weer terughalen? .

Er zijn genoeg lelijke of mooie veulens, jaarlingen en driejarigen maar 'mooi' of 'lelijk' zegt echter nog niets over de daadwerkelijke kwaliteiten van een paard. Wat is mooi? mooi is betrekkelijk, de mode veranderd ook ieder jaar.... Kwaliteit daarintegen is duurzaam!

Dees schreef:
Wat is dat nou voor onzin, dat een hengst die mooie veulens, jaarlingen en driejarigen onbewezen is totdat de nakomelingen uitblinken in de sport en fokkerij...
Waarom dan uberhaupt nog keuringen houden?
Het gààt toch vooral om exterieur en aanleg?

Onzin? Voor jou misschien.....Ik blijf toch bij mijn standpunt.
Beter een minder mooie met extra kwaliteit en fijn meewerkend karakter als een bloedmooie met minder kwaliteiten waar je toch niet ver mee komt.

ster en/of Keur zegt mij trouwens toch niet veel.....
De predikaten Preferent Prestatie des te meer..... Dit zegt wat over de daadwerkelijke fokwaarde van een merrie!

Twee weken geleden liepen Frenk Jespers en Toine Hoefs bij ons door de wei te kwijlen op onze mooie Krack C merrie ..
zeker keur was het antwoord van Hoefs en Jespers!!!!
Deze zelfde merrie kreek bij diezelfde Hoefs in de ring 2 punten te weinig voor ster

Daarbij ken ik genoeg merries die het predikaat ster of keur letterlijk cadeau kregen en ik kenook genoeg ster/keur merries met voldoende aanleg, alleen is de werkwilligheid ver te zoeken......

Dees schreef:
Het maakt mij trouwens geen fluit uit hoor, wat een ander van Florencio vind... er wordt ruim voldoende mee gefokt, ik kan over een tijdje vast wel een hele leuke kopen voor niet-exclusief geld.

Een hele leuke kost altijd exclusief geld....anders is het geen hele leuke.....of hij is rot en/of heeft andere gebreken!

Die toevalstreffers bij een boertje in de wei zijn tegenwoordig zeldzaam........de boertjes weten de huidige marktprijzen ook

Veel succes met het zoeken naar je florenciotopper voor niet exclusief geld

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:36

Basvdv schreef:
listiglistje schreef:

Zijn alle veulens, jaarlingen en driejarigen mooi? Hebben ze het gewenste exterieur waarmee je in de dressuurbaan tot het hoogste niveau kan komen?.....

Ik ken mooie veulens, lelijke veulens, mooie driejarigen, lelijke driejarigen en alleen maar lelijke jaarlingen

Er komt wel meer bijkijken als alleen het exterieur en aanleg........
Dan daarbij wat is tegenwoordig het gewenste exterieur?
Volgens mij zijn hier de meningen tegenwoordig enorm over verdeeld

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:22

Listiglistje, in die hoek waar jij zit, zijn idd weinig koopjes te vinden.
Ik daarentegen kan voor heel netjes geld goede en gezonde paarden kopen, en dan heb ik volop keuze. Dus maak je maar geen zorgen over mijn 'leuke paarden voor niet-exclusief geld', dat zit heus wel goed

Bytheway: duur is niet synoniem aan goed.
Daar vergissen mensen zich nog wel eens in. Staar jij je blind op prijskaartjes?

Ik deel je mening omtrend de waarde van ster en keur enzo...
Maar het is toch echt de mening van het kwpn dat merries die geen ster of keur zijn, gewoon niet goed genoeg zijn.
Het hele beginsel van de predikaten hangt op exterieur en 'schoonheid'.
Sport telt voor het kwpn echt pas in tweede instantie mee.

Voor de koper/gebruiker is dat een heel ander verhaal.
Waarmee de exterieurkeuringen wat mij betreft ook achterhaald zijn, maar goed, het is een economie an sich.

mieki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:16

ik heb een future en ik kan alleen maar met lof over hem praten

echt een super dier

ik heb hem vanaf zijn tweede jaar en hij was van de eerste jaargang van future

hij heeft nog geen stap verkeerd gezet alleen maar werkwillig en heel leergierig

braaf karakter echt een dikke 10

hele mooie hoge benen en een mooie compacte bouw
heel chique type

hij is echt het evenbeeld van zijn vader...
heb hem onder sven bezig gezien en voor een jong paard als future gaan we nog zeker meer van hem zien

dus zeker een aanrader

Nienke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 05:43

Ik kon een paar jaar geleden ook niet kiezen tussen deze drie hengsten. Mijn gevoel zij dat future de hengst was! Maar toch twijfelde ik of ik niet beter zijn vader kon gebruiken. Daarom heb ik toen contact gezocht met Eugene Reesink. Zij hadden toen al meerdere veulens van Future. Zijn adviies luide: Je moet future niet gebruiken want er is nu een hengst die nog veel beter is!!! Dus hij heeft mij een videoband gestuurd van de hengstenkeuring in Duitsland met daarop een prachtige 3 jarige hengst waarin hij meer vertrouwen had. Naam: Florencio!!!
Ik heb dat jaar niet gefokt omdat ik mijn merrie ging verkopen. Nu heb ik Florencio wel gebruikt en heb ik een prachtig veulen van hem. (zie Kraamstal Bonaparte)

Mansolein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:54

Dees schreef:
Dat Florencio 'mooi fokt', staat inmiddels als een paal boven water.
Denk dat het de best fokkende hengst is binnen het KWPN-bestand.
Niet slecht voor een beestje dat in Nederland in eerste instantie alleen een kans kreeg van het NRPS

Precies daar blijf ik ook om lachen!!!!!

ikke17

Re: Florencio of Future of misschien wel Florestan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:56

Wij hebben ook een future, KWPNxConnemara

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:30

Mansolein schreef:
Dees schreef:
Dat Florencio 'mooi fokt', staat inmiddels als een paal boven water.
Denk dat het de best fokkende hengst is binnen het KWPN-bestand.
Niet slecht voor een beestje dat in Nederland in eerste instantie alleen een kans kreeg van het NRPS

Precies daar blijf ik ook om lachen!!!!!

hier nog 1tje

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:19

Mijn merrie heeft dit jaar een Florencio veulen gefokt.
Ik wilde naar Florestan bloed vanwege het karakter, alhoewel mijn merrie goed qua karakter is. Maar ik wilde dat goed bevestigd hebben.

Ze zeggen dat Florencio zwaardere klassiekere merries nodig heeft. Ik vind, dat dat bij ons veulen niet op is gegaan. De merrie is vrij bloederig. Het veulen is stevig en gespierd, en goed aan de maat. Hij stapt ruim en galoppeert heel makkelijk. De draf doet hij alleen door hoog gras dus dat is moeilijk beoordelen, dan tillen ze allemaal de benen wel op.
Hij is zeer mak en heeft eigenlijk weinig streken. Steigert niet tegen je op en gaat op de eerste aanwijzing achteruit. Voeten optillen kan zonder halster.

Al met al zijn wij er echt blij mee, maar je kunt er natuurlijk je eigen mening op na houden, je moet van het typetje houden.

Foto's in deze topics (niet zulke goede foto's maar je hebt een idee. Volgende foto's volgen).
viewtopic.php?f=59&t=583669&hilit=

en

viewtopic.php?f=59&t=571955&hilit=

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:22

Venetia, jij hebt een schitterend veulen van Florencio.
Ik zou jouw merrie overigens niet direct omschrijven als een zwaar type, maar ook niet als bloedtype. Ik vind je merrie best wel klassiek. Ze heeft dan wel geen plat kruis zo te zien, maar beenwerk, romp en hals.. het is best stevig hoor.

Belangrijker: je merrie heeft spier op de bovenbenen - dat is nodig om de nafok van Florencio niet te fijn kwa beenwerk te laten worden. Tenminste, vind ik. Het is daarom dat ik denk ik dat Florencio te luxe zal fokken op mijn toch al zeer fijngebouwde Rubiquil.... ik wil ook zo'n mooi Florencio veulen!

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:28

Haar beentjes zijn vrij fijn. Ze is nu alleen dik.
Maar ik geef toe dat het bloederige steeds minder wordt!

Als ze getoiletteerd is en dunner dan is het niet een breed paard, en vorig jaar kreeg ze vaak de bemerking dat ze te jeugdig en iel was. Maar nu ik de foto's zo kijk vind ik er ook weinig van terug haha.
Wel heeft ze altijd vrij veel diepte in het lijf gehad, waardoor het met veulen in de buik net een buffel was.

Ze neigt wel naar een plat kruis, daar heb je gelijk in. Ben ik eerlijk gezegd wel blij mee want dat is vaak sterker. In tegenstelling van wat je zou verwachten van een Jazz is haar achterbeengebruik onder het zadel het sterke punt, voorbeen is normaal.

Ben blij dat je mijn veulen mooi vindt!

Als we haar weer zouden dekken, zouden we waarschijnlijk weer naar Florencio gaan.

christ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 15:05

Bedankt jullie allemaal voor de raad en tips die ik mocht lezen, gezien de mogelijke problemen en het prijskaartje zal ik voor de zonen florestan kiezen. Op dit ogenblik lijkt ik een voorkeur te hebben voor Florencio, misschien kies ik volgende keer voor Future .
Nu zit ik vol spanning de geboorte van een Gribaldi veulen af te wachten. Nog maals bedankt.

shasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:24

Ik heb ook een future merrie (klik op de onderstaande link voor foto's) Hele lieve merrie maar wel een heethoofd maar geloof dat de merrie een een en ander heeft mee gemaakt in haar eerste jaren.