Verschil tussen Andalusier, Lusitano en Lippizaner

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:12

Ja, en het heplt niet dat ze tegen woordig een Lipizzaner een "Lippie" noemen en een Andalusïer een "Anda" en een Lusitano een "Lusi."
Toevallig kun je Lusitano (=Portugees) wel afkorten met Luso, dat doen ze hier ook wel. Dat betekent nl nog steeds Portugees. Zoiets als "Anglo" voor engels.

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:57

ik lees hier een beetje mee, maar moet stiekem toch wel lachen om het feit dat je je zo druk maakt om die afkortingen ik snap wel dat anda spaans is voor lopen enzo,maar het is gewoon zo'n mond vol het gaat er toch uiteindelijk om dat we allemaal weten om welke paarden het gaat?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:08

Mag ik me daar een beetje druk om maken als het nobele rassen aangaat?
Ik noem een Hollander ook geen HOL.
En een Lipizzaner is geen Lippie, dan zou het nog een Lipi moeten zijn.
Ik heb een vreselijke hekel aan afkorten van namen en rassen in het algemeen. En als jij hier(in Portugal) begint over een Lusi, of in Spanje begint over een Anda en in thuislanden van de Lipizzaner begint over een Lippie, weet geen mens waar je het over hebt, hoor. Het is typisch Hollands. Ik begrijp dat als je om je heen niks anders hoort, je denkt dat het normaal is, maar als je als paardenmens in een ander land ook serieus genomen wilt worden, moet je niet met afkortingen komen.

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:21

ja maar over het algemeen zitten we hier op bokt met paardenmensen uit Nederland ik zal inderdaad niet tegen een spanjaard over een anda beginnen, lijkt me nogal wiedes. Ik vind het wel grappig dat je je er zo druk over maakt, ik snap het waarom wel erachter, maar ik denk niet dat er ook maar iemand geen afkortingen meer gebruikt omdat jij je eraan ergert...

Maar van mij mag je hoor

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:16

Ik hoop alleen mensen aan het verstand te brengen dat het een belediging is voor de rassen, en verarming van de taal, maar ik weet dat niemand zich er wat van aantrekt.
Maar in dit geval ging het dus om de twee "p" s in "Lippizaner", terwijl het dus "Lipizzaner" is met twee "z" en.
Dat het verkeerd geschreven wordt, komt denk ik vooral omdat men het hele woord haast nooit meer gebruikt en ze bekend staan als "lippies".

En dat is het laatse wat ik er over zeg, we gaan vreselijk off topic....