Hoe straf je een veulen van 1 week oud ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:31

precies, ook bij jonge paarden is het belagrijk dta je consequent blijft. Nu laat je het hem gewoon doen, maar over een paar maanden ,als je hem dan pas gaat straffen, weet hij het verschil niet meer, want eerst mocht hij het altijd wel! Misschien hebben ze daar middeltjes voor ( de jeuk).

izabella

Re: Hoe straf je een veulen van 1 week oud ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:33

Mijn hengstje is in zijn speelsheid ook af en toe te brutaal en opdringerig. Ik corrigeer hem als hij te dicht op me komt staan, door hem bij zijn borst naar achteren te duwen.
Gisteren beet hij me voor de eerste keer. Heel zachtjes, dat wel, maar hij heeft wel een flinke poeier gehad. Beter nu corrigeren dan als ze straks ouder en sterker zijn.
Hij vindt het ook heel erg als ik hem wegstuur, dus dat is ook een goede straf voor als hij te opdringerig is.
Ik denk dat het wel belangrijk is om je veulen aandacht te geven, maar wel op jouw voorwaarden, en niet op die van je veulen.

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:56

Ballistic is ook erg hard leers en heeft afgelopen week al verschillende correcties gehad. Eergister heeft ze mij met allebei haar achterbenen vol op mijn knie geslagen, ze heeft mijn schoonzus al geslagen en ze probeert al volop te bijten (ze heeft nog geen tanden blij toe) naar iedereen, ik pak haar net zo hard aan (probeer ik) als dat moeders doet en dat helpt tot nu toe het beste ze wordt nu echt lief nadat ik haar effe aangepakt had ze snuffelt nu en vraagt positieve aandacht dus het heeft geholpen. Je kan maar beter op tijd beginnen dat ze hun plek weten ze zijn zo groot en als je het dan nog moet gaan doen heb je een vele grotere klus. En negeren helpt ook niet altijd als een veulen zo brutaal is !

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:01

Ik merkte vanmiddag aan Pablo dat hij ook erg opdringerig werd.. Nu begint hij 'eigen' te worden aan mensen, dus gaat hij uitproberen..
Hij is nu 2 dagen oud, vanmiddag sprong hij gewoon bovenop het kindje van de eigenaresse..

Ik kon hem nog net wegduwen, waarbij hij omviel..
Hij ging daarna wel weg, maar kwam weer terug..
Waarna hij het bij mij deed, ik heb hem gewoon een tik verkocht met keihard NEE..

Het hielp wel, ik weet nu al dat ik met dit ventje heel consequent moet zijn!

xxxcatjuxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:07

en veulen straf je door de natuurlijke straf naa te doen gewoon met je nagels de tanden van de moeder na doen en in de hals kneipen doe ik ook helpt goed

(ga niet slaat en zeker niet op neus worden ze kop schuw van)

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:35

nou de mijne krijgen een tik op de neus en zijn heus niet kopschuw

jeuk aan de tanden: kan zijn, maar voor een groot deel is het uitproberen en speelsheid
bijten mag gewoon NIET als ik sta te kroelen wil het veulen ook eens terugkroelen, maar nijpen in je vel doet pijn. is lief bedoeld, maar hij/zij moet leren dat het gewoon niet mag...

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 22:03

Sorry heb niet het hele topic gelezen (moet naar bed) maar ik deed het bij Zezani zo:

Als hij iets deed wat niet mocht (of een poging deed) zei ik Ahah.... Als hij dan door ging gaf ik m een tik op zn neus met mn vinger en zei weer Ahah. Bij bokken naar mij kreeg ie een tik op z'n kont...
Het is echt een super paardje nu... Hij is 2 jaar en nog hengst, ik kan alles met m doen... Hij heeft me alleen de eerste dag een keer gebeten en toen snapte hij me al... Vooral heel consequent blijven!! Nu geeft hij kusjes etc! hij is echt super braaf!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 22:08

Totaal offtopic, wat gaaf dat je je paarden bier-namen geeft

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 22:09

wat je ook kan doen in sacht in de bovenlip knijpen.. dan bijt je als het ware terug.. luistert hij niet? harder knijpen!
deed ik bij mijn veulen ook en heb maar 1 keer moeten doen! nu krabbelt ze alleen als ik ga krabelen, en houd ze der tandjes in haar mond!

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:04

consequent zijn, en idd als je ze hebt gestraft, ook meteen daarna weer belonen als ze het wel goed doen.
Bente is ook een moeilijke. Liet zich niet vangen in de wei. Heb nu een strotouwtje aan haar halster gemaakt, en ze weet nu dat ik dr uiteindelijk NU toch wel te pakken krijg. Toen ze van de week bijna me vingers brak heb ik haar idd ietwat dringend verteld dat niet meer te doen... Geloof dat ze er wel van onder de indruk was, ze doet nu heel braaf... Kon vanmiddag zelfs dr neusharen al scheren
(was kim dr neusharen aan het scheren, en ze kwam echt zo kijken: Heej.. was da?)

ChirooHeleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:19

Toen Bandiet mij een van de eerste dagen probeerde te bijten heb ik hem hard in zijn neus 'teruggebeten' met mijn hand. Sindsdien heeft hij het niet weer geprobeerd bij mij. Dit terwijl hij het bij anderen die minder consequent waren nog wel een poosje gedaan heeft. Ik denk dat op de 'natuurlijke' manier straffen zoals de merrie ook doet het beste werkt bij jonge veulens. Die taal begrijpen ze. Bij mijn veulens heeft het tot nu toe prima gewerkt.

Succes!