[***] schreef:Bij rhino worden de veulens volgens mij eerder geaborteerd. Niet doodgeboren.
Öók Janne .......... óók.............
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
[***] schreef:Bij rhino worden de veulens volgens mij eerder geaborteerd. Niet doodgeboren.
janderegelaa schreef:Als je nu voor de grap de dekstatistieken er eens bij neemt en dan kijkt hoeveel geregistreerde dekkingen er zijn en hoeveel veulens er worden geregistreerd.
Dan vraag ik me toch af waarom mensen wel een hoop dekgeld betalen maar het veulen niet registreren...

. De merrie geeft immers ca. 75% meeweule schreef:tuurlijk dat kan, maar ik heb ook gehoord dat, dat slechts bij 1 op de 10000 veulens/combinaties voorkomt... en dan nog, er is 1 dood veulen wat hij/zij weet, en de rest zijn roddels, zijn ze wel dood? waarom zijn ze dood... de kans is veel groter dat een veulen doodgaat door onzorgvuldig handelen van de fokker, dan door één of andere medische/genetische afwijking... en natuurlijk de hengst heeft 160 merries gedekt, dan gaat er vast wel bij 2/3 veulens iets fout, maar dat heeft iedere hengst wel.., ik heb dit jaar ook al zeker 5 verhalen van dode veulens gehoord, van verschillende hengsten
ceasario schreef:janderegelaa schreef:Een vriend van mij heeft een dood veulen van Discovery. Nu kon hij zo een aantal mensen noemen die ook een dood veulen van hem hebben.
!
Bull.
Er sterven elke jaar veel veulens en vooral vroegtijdig.
Als je het probleem van dode veulens wild onderstrepen moet je het bij de merrie zoeken en de eigenaar van de merrie. En niet bij een hengst !
nl. Hygiene en Voeding laat op veel plaatsen te wensen over.
weule schreef:tuurlijk dat kan, maar ik heb ook gehoord dat, dat slechts bij 1 op de 10000 veulens/combinaties voorkomt... en dan nog, er is 1 dood veulen wat hij/zij weet, en de rest zijn roddels, zijn ze wel dood? waarom zijn ze dood... de kans is veel groter dat een veulen doodgaat door onzorgvuldig handelen van de fokker, dan door één of andere medische/genetische afwijking... en natuurlijk de hengst heeft 160 merries gedekt, dan gaat er vast wel bij 2/3 veulens iets fout, maar dat heeft iedere hengst wel.., ik heb dit jaar ook al zeker 5 verhalen van dode veulens gehoord, van verschillende hengsten