Wie heeft er een dood veulen van Discovery?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:39

[***] schreef:
Bij rhino worden de veulens volgens mij eerder geaborteerd. Niet doodgeboren.

Öók Janne .......... óók.............

Suzanne F.

Re: Wie heeft er een dood veulen van Discovery?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:32

Zo zijn er van elke hengst wel zulke dingen te vinden. Ik kende een Sandro Hit veulen helemaal zonder ogen, wel kassen maar leeg.

Verder nog nooit iets daarover over Sandro Hit gehoord.

Menk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:50

Tegen het Rhino virus kun je wel gaan enten.. , Maar of dat nou zoveel zin heeft..
Als ze het virus krijgen verwerpen ze meteen het veulen naar mijn weten..
Ik denk niet dat je het op de hengst kunt afwijzen, gewoon pech!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:10

Als je ent tegen Rhino bescherm je juist het veulen tegen verwerpen enz. Onze merries worden al jaren tegen Rhino geent

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 07:56

Ik vind de vraag van TS helemaal niet vreemd. Iemand wel eens aan de rhesusfactor gedacht? Misschien heeft deze hengst een "vreemde" bloedgroep die op veel merrie niet matched.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 08:18

tuurlijk dat kan, maar ik heb ook gehoord dat, dat slechts bij 1 op de 10000 veulens/combinaties voorkomt... en dan nog, er is 1 dood veulen wat hij/zij weet, en de rest zijn roddels, zijn ze wel dood? waarom zijn ze dood... de kans is veel groter dat een veulen doodgaat door onzorgvuldig handelen van de fokker, dan door één of andere medische/genetische afwijking... en natuurlijk de hengst heeft 160 merries gedekt, dan gaat er vast wel bij 2/3 veulens iets fout, maar dat heeft iedere hengst wel.., ik heb dit jaar ook al zeker 5 verhalen van dode veulens gehoord, van verschillende hengsten

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:49

In de titel van het topic wordt niets gesuggereerd. Ik heb er geen moeite mee dat de vraag wordt gesteld. Ik hoorde wel van een kennis dat hij in zijn netwerk van meer dode veulens heeft gehoord dan andere jaren, maar ook dat er meer afwijkingen waren. Subjectief natuurlijk en geen hengst in het bijzonder. Dat kan toch wel eens, er worden ook veel veulens geboren.
Ik denk dat er bij de paarden een taboe heerst om dit soort dingen naar buiten te brengen, terwijl het wel belangrijke informatie kan zijn. In ieder geval zou het stamboek in samenwerking met de medische wereld, meer met dit soort gegevens moeten komen. Een stuk transparantie is wel noodzakelijk. We willen toch een gezonde paardenpopulatie? Dat wat in bepaalde lijnen verankerd zit bepaalt wel wat je vervolgens doet met de fokkerij. Ik heb het dan niet over een hengst, maar bedoel het algemeen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 16:19

Als je nu voor de grap de dekstatistieken er eens bij neemt en dan kijkt hoeveel geregistreerde dekkingen er zijn en hoeveel veulens er worden geregistreerd. Dan vraag ik me toch af waarom mensen wel een hoop dekgeld betalen maar het veulen niet registreren...

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:44

janderegelaa schreef:
Als je nu voor de grap de dekstatistieken er eens bij neemt en dan kijkt hoeveel geregistreerde dekkingen er zijn en hoeveel veulens er worden geregistreerd.
Dan vraag ik me toch af waarom mensen wel een hoop dekgeld betalen maar het veulen niet registreren
...

Omdat ze nooit geboren worden.
Of afwijkingen vertonen.
Bij afwijkingen (zoals lege oogkassen, niet sporadisch) houdt de fokker het maar stil, omdat hij denkt of wordt hem wijs gemaakt dat het bij zijn merrielijn zit.

Verder zie je dat uit de geregistreerde dekkingen dus een groot aantal
niet als geboren wordt geregistreerd (kan wel oplopen tot 45 % als je de niet dracht niet dekboekregistratie meerekent).

Als je ook nog even kijkt wat er als 3 jarige aangeboden wordt voor stamboek opnamen wordt het helemaal triest.

Paardenhouderij is volgens mij binnen de Veehouderij de grootste kapitaalvernietiger.
En dan vraagt men zich af waarom de belastingdienst hun neus ophaalt als zijde "Ondernemen"met een Zwartluchtje.

Een normale ondernemer was niet verder gekomen dan het derde boekjaar.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:00

Een hengst die dode veulens geeft.???? Zou het misschien ook aan de merrie kunnen liggen??? . De merrie geeft immers ca. 75% mee
Een merrie die veulens afleverd zonder ogen kan tijdens de beginfase van de dracht iets hebben meegemaakt. (Landbouwgif gespoten, te veel met antivlieg bewerkt enz.) Ook een besmetting met een virus kan er mee te maken hebben. Of gewoon een slechte baarmoeder of en natuurfoutje noem maar op. Maar een hengst die dode veulens als nakomelingen fokt of veulens zonder ogen vind ik wel erg bijzonder.
Je kunt het met mensen vergelijken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 20:52

weule schreef:
tuurlijk dat kan, maar ik heb ook gehoord dat, dat slechts bij 1 op de 10000 veulens/combinaties voorkomt... en dan nog, er is 1 dood veulen wat hij/zij weet, en de rest zijn roddels, zijn ze wel dood? waarom zijn ze dood... de kans is veel groter dat een veulen doodgaat door onzorgvuldig handelen van de fokker, dan door één of andere medische/genetische afwijking... en natuurlijk de hengst heeft 160 merries gedekt, dan gaat er vast wel bij 2/3 veulens iets fout, maar dat heeft iedere hengst wel.., ik heb dit jaar ook al zeker 5 verhalen van dode veulens gehoord, van verschillende hengsten

En toch ken ik een hengst (namen noemen heeft geen zin, is toch een ras waar niemand in zit namelijk) die dit bij redelijk wat merries had. Zijn volle broer is ook goedgekeurd en die heeft het probleem niet. De hengst die ik bedoel is inmiddels ook gecastreerd en naar het buitenland voor recreatie verkocht.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 20:57

ceasario schreef:
janderegelaa schreef:
Een vriend van mij heeft een dood veulen van Discovery. Nu kon hij zo een aantal mensen noemen die ook een dood veulen van hem hebben.

!

Bull.

Er sterven elke jaar veel veulens en vooral vroegtijdig.

Als je het probleem van dode veulens wild onderstrepen moet je het bij de merrie zoeken en de eigenaar van de merrie. En niet bij een hengst !

nl. Hygiene en Voeding laat op veel plaatsen te wensen over.

En de ongelukjes.
Helaas gebeuren er wel eens ongelukjes en soms worden er ok hele mooie veulens helaas dood geboren zonder dat je aan de buitenkant iets kan zien.
Waarsschijnlijk is er van binnen wel iets echt mis.
En dat kan bij elk veulentje gebeuren (afwijkingen) ongeacht de hengst.

Bij mensen gebeurt het ook.
Mijn vader en moeder hebben 2 kinderen, waarvan een 1 gezond (IK) en 1 met een afwijking (hart, ogen enz..)
Maar nou ligt dat niet aan mijn moeder of aan mijn vader..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:00

weule schreef:

Een medische afwijking hoeft niet erfelijk of genetisch te zijn.
Dus dan is het gewoon soms hele dikke pech, maar heeft het niks met de vader of moeder te maken.
En een medische afwijking zie je niet altijd meteen op het eerste oog.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:04

Zijn de moderne merries ook fokmerries qua type? Of gaan we er gewoon vanuit dat elke sportmerrie ook een fokmerrie is? Zijn dat merries met rompdiepte met longinhoud en waar ook nog een veulen zich goed kan ontwikkelen?
Hoeveel verkreukelde veulens worden er geboren die dagen nodig hebben voor dat ze werkelijk op de benen kunnen staan?
Een veulen van een paar uur oud moet even hard en zelfs harder als zijn moeder kunnen rennen.
Kunnen compleet verkreukelde veulens dat nog wel?

Waarom worden er wel allerlei commerciele cijfers aan de fokkers verstrekt zoals vooral dekaantallen etc. Maar waarom worden regelmatig voorkomende afwijkingen niet in kaart gebracht?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:17

Omdat regelmatige voorkomende afwijkingen niet eens vaak wat met paps te maken hebben!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:20

Dus is het geen relevante informatie voor de fokker?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:55

Als het erfelijk is door paps wel.
maar meestal is het niet eens iets erfelijks.
De echte erfelijke dingen moeten zeker bekent zijn/worden.

Maar er zijn zoveel broodfokkers die met een paard die niet meer geschikt is voor de sport te gaan fokken.
Een van mijn paarden is niet meer geschikt voor de sport.
Maar voordat ik met Van ghog ga dekken word ze deze maand eerst rontgelogisch onderzocht.
Ik ga er niet meteen vanuit dat die ongeschiktheid uit het ongeluk voort komt.