De eerste foto's van de kleine Pablo!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:13

Marsepein vind ik ook nog steeds 't leukst trouwens Echt een dotje is dat

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:13

Wat een leukerd

PartoutZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:14

Wat een leukerd!!
Hij is ontzettend mooi getekend

Gefeliciteerd!!

Vasthi

Re: De eerste foto's van de kleine Pablo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:19

Als het ook een effen hengst is hebben we hulp van een keurverervingsdeskundige nodig

Kan iemand dit verklaren?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 19:20

Vasthi schreef:
:? Als het ook een effen hengst is hebben we hulp van een keurverervingsdeskundige nodig

Inderdaad..

Somebody.. Help

Ik kan wel wat met kleuren zwart, bruin en vos..
Maar zodra er bont bij komt kijken sla ik even over

Barbara_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:50

WAT EEN SCHATJE!
Ahhhh hij ziet er echt super uit! En ook al zo groot!

_Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:51

Gefeliciteerd ze zien er beide goed uit.
Veel plezier ermee.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 20:07

Vasthi schreef:
:? Als het ook een effen hengst is hebben we hulp van een keurverervingsdeskundige nodig

Misschien verklaard dit een hoop

Ibbel schreef:
Kunnen twee oorzaken zijn: de merrie is bontgeboren, of de hengst was toch een andere. Gezien de twijfel, en ook een andere geboortedatum dan uitgerekend kan dat ook nog.

Normaalgezien kan uit een gekleurde hengst en een schimmel die daaronder gewoon gekleurd is (dus niet bont oid) geen bont veulen komen. Platenbont is dominant, dus 1 van de ouders moet altijd bont zijn.

Marije_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:11

aaah,,wat een superr schattig beestje !!!! Die moeder is ook een plaatje! Gefeliciteerd met je mooie veulentje.

Antistar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 23:23

Ontzettend lief!
Gefeliciteerd en veel geluk ermee!

PartoutZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:41

Ik roep Supertje wel even
Die weet een hoop van kleuren-genetica en vooral bont

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:05

Als paps effen is moet mams een schimmel-bonte zijn. En volgens mij zie ik op de foto's ook nog wel wat (vage) vlekken.
Als ze bont is kun je dat ook controleren, een bonte heeft namelijk onder de witte vlekken een roze huid, en onder de gekleurde vlekken een donkere huid. Dus als ze op het lichaam zowel stukken donkere als lichte huid heeft is het zeker weten een bonte.

Bont is inderdaad dominant. Dominant wil zeggen dat als een paard het erft het ook altijd te zien zal zijn, het kan niet verborgen blijven.
Ieder paard krijgt voor iedere eigenschap (dus ook kleur) 2 allelen, 1 van de vader en 1 van de moeder. Deze allelen vormen samen een gen. En van dit gen wordt aan latere nakomelingen weer 1 van de allelen doorgegeven, welke dat is is willekeurig.
Meestal is 1 van de allelen dominant over de andere, bont is dus zo'n dominant gen. Dus als een paard van de vader niet-bont meekrijgt, en van de moeder bont, dan zal het bont zijn. Het kan dan dus zowel bont als niet bont doorgeven (50%).
Maar een gen kan ook recessief zijn. Het enige echt recessieve gen bij paarden is vos. Recessief houdt in dat het allel voor vos altijd overschaduwt zal worden als er een ander allel naast aanwezig is. Dus een paard wat vos en zwart (=dominant) krijgt, is zwart. Vos kan dus wel verborgen blijven, en komt alleen tot uiting als een paard van beide ouders een allel voor vos krijgt.

Dus bont kan nooit verborgen blijven, het kan nooit 'ineens' ontstaan als geen van de ouders bont is.

Schimmel is trouwens geen kleur op zich, maar een kleur-veranderaar. Schimmel is eigenlijk een genetisch 'foutje' wat ervoor zorgt dat de haren vroegtijdig vergrijzen.
Het kan wel heel goed, zoals bij deze merrie waarschijnlijk, de oorspronkelijke kleur onherkenbaar maken. Een schimmel blijft dus genetisch een bruine/zwart/vos of iedere andere mogelijke kleur, maar dan met schimmel-gen. En een schimmel kan dus ook zijn basiskleur gewoon vererven.
Een paard wat 1 allel heeft voor schimmel, en 1 voor niet schimmel, zal schimmel zijn, omdat het schimmel-gen dominant is. Maar zo'n paard kan zowel schimmel als niet-schimmel vererven.

Overigens denk ik niet dat dit veulen een schimmeltje is. Schimmels worden vrijwel altijd geboren met een z.g.n. 'brilletje', witte haren rond de ogen.

X_ViSwIjF_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:06

Wat lief...
en een leuke naam Pablo

xxx

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 16:27

Bedankt Supertje!
Ik snap het nu

Marsepein is inderdaad schimmelbont.
Ik heb haar vanmiddag goed bekeken en ze heeft ook nog een aantal grijze vlekjes