Graag advies hengst voor mijn merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:42

Weet niet of je het wat vindt. Conteur of carabas. www.gestuet-tannenhof.com
Heb je een dressuurhengst die een springgerichte stamboom hebben ,

joycejj

Re: Graag advies hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 08:49

Mooie foto, en zover ik kan zien is hij/zij niet extreem lang in zn rug. Wel ruime gangen zo te zien. Dus dit veulen is van don romantic?
Waarom heb je uit eindelijk voor hem gekozen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:54

Ja, deze is van DR en is inderdaad niet extreem lang in de rug.
Ik heb toen voor deze hengst gekozen omdat ik zeer overtuigd ben van Don Schufro en de lijn waar hij uit komt (kijk op www.paardenfokken.nl), zie ook zijn volle zussen e.d.
Ik wilde ook een hengst die meer schoudervrijheid zou opleveren en dat is bij deze jaarling in ieder geval goed gelukt.
Kracht en afdruk was ook een voorwaarde met een goed doortredend achterbeen.
Daarnaast vond ik ook het bloed uit de moederlijn mooi aansluiten bij mijn merrie.

Attitude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:04

Sammie schreef:
Met een allrounder kun je ook de dressuur kant op, alleen je verkracht de moederlijn niet.

Ik heb net even in jouw profiel gekeken en zie dat je zelf ook een merrie die springgefokt is verkracht, dus ik zou zeggen motiveer je antwoord.

Waarom zou je uit een goede springlijn geen goed dressuurpaard kunnen fokken, en met Sandro Hit, Contango bloed oid fok je meestal een paard met leuke bewegingen die ook nog eens leuk kan springen....

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:12

liesje23 schreef:
Sammie schreef:
Met een allrounder kun je ook de dressuur kant op, alleen je verkracht de moederlijn niet.

Ik heb net even in jouw profiel gekeken en zie dat je zelf ook een merrie die springgefokt is verkracht, dus ik zou zeggen motiveer je antwoord.
Wellicht verder via pb, leg mij eens uit wat er 'puur' springgefokt is aan mijn Obrecht x Roemer merrie?
Overigs had ik idd bij een nieuwe hengstenkeuze meer voor een all-rounder gegaan.
En daarnaast staat mijn merrie hier niet ter discussie voor een evt. hengstenkeuze. Daar ben je 10mnd te laat mee

pressy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:10

Het veulen, de Don Schufro x Sandro Hit x Jetset x Voltaire, is dit jaar geboren en staat nog bij Ellen Albers op stal. Omdat die van jou uit dezelfde stam komt en ook het Sandro Hit bloed heeft kun je bij Ellen eens informeren/kijken of dat veulen lijkt op wat jij zou willen fokken!

joycejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 17:47

Oke bedankt voor de info, zal Ellen van de week even opbellen om een keer weer langs te gaan. Ik wist wel dat ze nog een veulen heeft of verwacht van nog een Don (ik weet alleen niet meer welke, ze heeft het wel gezegt, maar ik heb de laatste tijd zoveel Donnen gezien dat ik t even kwijt ben).

joycejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 17:51

Maar nou heeft nog steeds niemand me uitgelegd waarom je de moederlijn verkracht als ik er een dressuurhengst opzet. Ik begrijp niet dat de kwaliteit van mn veulen erop achteruit zou gaan.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:37

Omdat je een springlijn hebt en met een dressuurhengst, zeker een donnerhall nakomeling krijg je dat misschien niet meer terug. Het springen 'verwijder' je, zonder dat je weet of je het dressuur voldoende inbrengt of 'behoud'. Bovendien zijn er genoeg spring/allround hengsten die nog beide doen. Springen behouden en beweging toevoegen/ behouden. Tot zover symplistisch uitgelegd

joycejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 20:58

Oke vraag aan sammy, wat voor hengsten vind jij bij mijn merrie passen. Ik ben dus wel een dressuur ruiter en kan niet springen, dus wil ik wel de kans op een goed dressuur paardje zo groot mogelijk maken (blijft natuurlijk altijd wel een gok, maar je snapt wel wat ik bedoel),

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:12

Oke, dan zou je dus voor Riverman/Contango/Kigali/Niagara oid moeten gaan.

Ik snap op zich Sammie dr beredenering wel.... omdat je het springen er dan helemaal uitfokt.
Echter is in die bloedlijn de laatste jaren alleen maar met Sandro Hit/Don Schrufo/Stedinger gedekt.
Als je dan met een allrounder gaat dekken dan heb je wel een 'aparte' uit die bloedlijn.

Maar het ligt er nog steeds aan wat je er zelf mee wilt, en wat de punten zijn waarop je merrie verbeterd moet worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:07

joycejj schreef:
Oke vraag aan sammy, wat voor hengsten vind jij bij mijn merrie passen. Ik ben dus wel een dressuur ruiter en kan niet springen, dus wil ik wel de kans op een goed dressuur paardje zo groot mogelijk maken (blijft natuurlijk altijd wel een gok, maar je snapt wel wat ik bedoel),

Ik zou dan liever ook een foto en bredere beschrijving van de merrie willen hebben

pressy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:27

Er is niet alleen maar met de hierboven hengsten gefokt. De fokker heeft nu ook nog bv een Numero Uno x Voltaire van 4 jr en eenzelfde op komst. Dus echt springgericht!
Maar ook Sandro Hit en Stedinger hebben springgenen in zich.
Er is in het verleden juist vaak gekozen voor allround hengsten in deze lijn. Voltaire, Damiro, Jetset D: kijk maar eens naar bv de punten uit het verrichtingsonderzoek van deze hengsten. Hadden overall goede punten!
Alleen het vorig jaar gefokte veulen UB40 x Jetset is natuurlijk echt dressuurgefokt. Maar als je een fijn dressuurpaard wil hebben kun je volgens mij best een dressuurhengst kiezen! Moet gewoon je doel zijn.
Maar bijna alle paarden uit deze lijnen presteren vooral in de dressuurrichting heel goed. Meerder paarden lichte tour! Dus volgens mijn kun je met deze lijn (al hebben ze een springachtergrond) hele fijne dressuurpaarden fokken.

Kijk eens op de site van jaocb melissen: http://www.melissen.net/cgi-bin/texis/go/easy en zoek op aberdeen. Dan krijg je het UB40 x Jetset veulen te zien. Is echt heel goed!

Ellenvweert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:57

Ik ben naar de hengstenshow van de ijzerenman geweest en daar heb ik Daddy cool in het echt gezien. Het is een prachtige hengst met een geweldige bloedlijn. Denk aan Donnerhal, Rubinstein I en Sandro! het is de verrichtingskampioen van Duitsland zowel in het springen als de dressuur (dus een allrounder met voornamelijk dressuurbloed). Daddy cool lijkt me ook een geschikte hengst voor jou merrie omdat je zo de voorhand kunt verbeteren. Daddy cool heeft namelijk veel schoudervrijheid en daardoor een super voorbeengebruik!

joycejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 08:46

Weet iemand waar ik info kan vinden over Davignon, en welke fokkerij hem heeft.

joycejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 13:10

Ik bedoel welke hengstenhouderij of dekstation hem heeft.

joycejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 15:22

hierbij nog even een foto van mijn merrie, en nogmaals de oproep, als jullie 1 van donnerhalls zonen of kleinzonen zouden moeten kiezen voor mijn merrie, welke zouden jullie dan nemen en waarom.
Afbeelding

suzieva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:58

wat denk je van Briar? ik heb een bericht van hem gelezen in der PferdeSport international en daar stond dat (ik geloof) Rolf-Göran Benggtson hem opgeleid heeft vor zijn Verichtingsexamen en dat hij Briar gaarne als springpaard had willen hebben...
of Ferro? vind hem erg leuk en in Duitsland heb ik nakomelingen gezien, die naast goede gangen ook super sprongen...
ik zou ook een hengst kiezen, de het springen niet lost... en dat doet Donnerhal... misschien naar een Florestan kijken? Fürst Heinrich krijgt ook goede ziffers voor het springen... de merrie is te leuk om in eene richting te fokken... gaa voor een allrounder met goede gangen!

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:15

Als jij het veulen zelf wilt houden en daar lekker mee wilt gaan dressuren dan kun je gerust voor en dressuurpaard kiezen. Wie bepaald zoiets nou!
Die mensen die jou vertellen dat je een lijn verkracht hebben waarschijnlijk je ppard niet eens echt zien lopen.
Je moet je eigen lijn en doel trekken.
Wij hebben in het verleden zelfs een goedgekeurde dressuurhengst uit een springmerrie gefokt.
En zo zijn er genoeg dressuur hengsten te noemen die spring gefokt zijn.
Ik vind als je in het Donnerhal zoekt Down Town (Don Frederico) erg leuk bij jou paard passen.
Veel succes bij je keuze.

joycejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 21:18

Dank je Hanneliesje
Ik ben inderdaad van plan om het veulen zelf te houden. Mijn merrie zelf is best wel heet en ik weet dat over het algemeen de Donnerhallen vrij rustig zijn en ook wat meer front fokken. Veder probeer ik natuurlijk wel het veulen te verbeteren, maar nogmaals ikzelf ben echt een dressuur ruiter, dus vandaar dat ik het in de dressuur richting zoek.

joycejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 08:21

Jij ook nog bedankt suzieva, voor je reactie, maar eigenlijk staat mn besluit al zo goed als vast, het wordt toch 1 van donnerhalls zonen of klein zonen. Vind Diamond hit, Daddy cool of Hotline gewoon erg leuke paarden. Don schufro en don romantic vind ik natuurlijk ook geweldig (kan ook niet anders met die gangen) , maar het liefst zou ik ook nog wel een hele donker bruine, of een zwarte hengst erop willen.