Zo, daar is dan eindelijk het artikel.

Ik vind trouwens dat het artikel suggureert dat Karel de Lange nog steeds bij het NRPS zit, wat dus niet waar is.
Weet je wat ik heel erg jammer vind?
Dat er altijd maar uitgehaald moet worden naar andere stamboeken en mensen met een andere manier van rijden.
Ik zou meneer de Lange en zijn stamboek een stuk serieuzer nemen als hij eens ophield met dat afzeiken van mensen met een andere mening, en eens gewoon zijn verhaal doet en voorbeelden van zijn eigen paarden geeft.
En geef dan ook reëele voorbeelden, hemel niet alles op wat je zelf fokt, maar wees kritisch en eerlijk.
De hedendaagse fokkerij geeft idd een percentage paarden met een nerveus en moeilijker karakter, daar ben ik het mee eens.
Maar imo komt dat ook grotendeels door de vraag naar deze paarden, juist van amateurs.
Iedereen ziet Anky rijden met een heet paard, en wil dat ook.
En daar gaat het mis.
Zo lang er vraag naar deze paarden is, zullen ze in groten getalen gefokt worden.
Waarom?
Omdat er helaas nogal veel mensen zijn die paarden als ding beschouwen, en het stoer vinden om een Jazz, Ferro, Gribaldi, Krack C, enz enz op stal te hebben.
Dat is vragen om moeilijkheden, maar daar komt men pas achter als het te laat is.
Evenals de imo compleet misplaatste discussie over LDR in dit artikel.
Het gaat om de fokkerij van de Lange, niet om de manier van rijden die hij voorstaat, dus waarom dit er nou nog weer tussen moest is mij absoluut onduidelijk.
Maargoed, om daar ook nog maar even op in te gaan:
ook dat gaat fout op het moment dat het gekopieerd wordt door mensen die niet weten wat ze doen.
Als het zo slecht was zouden mensen als Anky, Isabell, Beerbaum en vele anderen niet zo ver komen, en zouden hun paarden niet tot op hoge leeftijd mee blijven draaien.
Maar zoals ik al zei, ook dit gaat fout op het moment dat iedereen denkt dat hij/zij Anky in de achtertuin kan spelen, en zijn paard de vernieling in helpt door dingen te vragen waar zowel paard als ruiter niet aan toe zijn.
Hier ligt imo een grote rol voor instructeurs die hier hun klanten harder op aan zouden moeten pakken.
En tja, de Arabische volbloeds waar ik mee te maken heb gehad hadden nou ook niet zulke bomproof prettige karakters.
Moet ik dan maar overal de Arabier af gaan zeiken?