Wat vinden jullie van deze afstamming?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ulissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 01:41

joostvangestel

Re: Wat vinden jullie van deze afstamming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 20:24

Ik weet niet hoeveel van jullie ooit in Amerika op een fokkerij geweest zijn. Dat is in 9 van de 10 gevallen een teleurstelling. Waarom: selektie is moeilijk, afzet zonodig nog moeilijker.

Fokkers zitten meestal uren van elkaar verwijderd, vergelijking is dus moeilijk. Iedereen houdt er een eigen hengstje op na, want er moet toch iets zijn om mee te schouwen. Voor de Welsh is de ramp iets groter, want licenties worden niet uitgegeven. Dat wil feitelijk zeggen dat je met een hengst kan dekken die niet veterinair gekeurd is.

Dan zitten (net als op vele andere plaatsen) vele fokkers regelmatig op zwart zaad, dus worden er vaak rare keuzes gemaakt. Een leuke rijpony fokken kan een doel zijn, maar ik zou denken dat een goed rijpaard ook in Amerika meer waard is dan een goede rijpony. Zo lijkt het economisch handiger om een kleinere merrie te laten dekken door een grotere hengst ipv andersom.

Voor het Welsh pony stamboek worden veulens uit een KWPN paard niet opgenomen in het NWR, die zullen naar het WPBR (of het NRPS) moeten (NWR accepteert alleen ox en xx als "vreemd bloed".

Skowronek komt in de meeste Welsh ponies van tegenwoordig voort. Dit door de experimenten van Lady Wentworth (eigenares van Skowronek). De bekendste lijnen van Skowronek zijn:

Craven Cyrus (kleinzoon via de Arabier King Cyrus)

en

Ceulan Silver Lustre (achterkleindochter via Arabier Incoronax)

Craven Cyrus is de betovergrootvader van Clan Pip (een van de stamhengsten van de Welsh A) en twee maal de betovergrootvader van Downland Chevalier (een van de stamhengsten van de sektie B).

Ceulan Silver Lustre kennen we in de sektie A vooral via haar kleindochters Twyford Chianti (grootmoeder Roman Carolus) en Twyford Cobweb (bijvoorbeeld overgrootmoeder Nachtegaals Captain en moeder van Rondeels Carino).

Overigens komen ook de Arabier Cairo en de Berber Sahara veel voor.

In de oorspronkelijke lijnen vinden we meer Hackneys, in de vaderlijn stammen 90% van de A's af van Coed Coch Glyndwr. Diens overgrootvader Prince of Cardiff is een zoon van de Hackey "Prince of Denmark", een zoon van eerder genoemde Denmark. Voor de liefhebbers: die loopt in vaderlijn kennelijk terug op the Darley Arabian, waarmee 90% van de Welsh A's (die ponies onder de 1,22m dus) in directe vaderlijn van Darley Arabian afstamt....

Maar goed, we kunnen het ook allemaal te ver gaan uitzoeken

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:23

King Cyrus zag ik vaak op het papier van mijn Welsh pony staan.

Is de merrie misschien een paar jaar gust gebleven (ik heb niet het gehele artikel gelezen) en hebben ze het nog eens geprobeert met een eigen (dus goedkope) hengst? De merrie is tenslotte wat ouder en als je dan ver moet reizen.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:02

Las zopas nog een stuk in het NRPS nieuws van mei 2006, waarin een oud-voorzitter te kennen gaf dat hij voorstander is van 'inbreng van paardenbloed' in de ponyfokkerij.
Het snijdt wel hout - zo is de Deutsche Reitpony ook opgekomen.. door het kruizen van kleine paarden met goede ponies. De toekomst is toch: D-ponies met een paardenverschijning en paardengangen. Dan kan je je niet blijven beperken tot zuivere ponyrassen, dan moet er paardenbloed bij.

Vind de afstamming die TS aanhaalde dus wel grappig- ben razend benieuwd hoe dit product eruit ziet.

Aanvullend: ik ken die USA-fokkerij een beetje. Men dekt idd met de eigen hengst. KI staat er nog in de kinderschoenen, en je reist niet gauw 300 miles voor een bevruchting als de buren ook een hengst hebben.