Trento B alweer niet naar verden?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Trento B alweer niet naar verden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:19

mistral schreef:
Pfffff..... dat was twee jaar geleden.
Ik heb nu een jaarling van trento

O gus...
tja, einde van de maandag.. dan is de scherpte er wel wat vanaf hoor

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 17:20

haha

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:38

mistral schreef:
Beetje vermoeiend. Net als bij mensen circuleert het bloed door het lichaam en blijft niet in het veulen zitten.
Het veulen heeft nog geen eigen bloedcirculatie, maar loopt via de navelstreng naar het veulen en weer terug, dus....de merrie heeft wel degelijk extra bloed, daardoor gaat het hart harder pompen, dus circuleert het beter.
Als je het nog niet gelooft of begrijpt adviseer ik je google.

Volgens mij klopt dit niet echt... Ik ben geen dierenarts, maar voor zover ik me mijn biologielessen kan herinneren gaat het als volgt:

De merrie en het veulen hebben ieder hun eigen bloedsomloop. Die van de merrie staat in verbinding met de baarmoederwand, alwaar een soort van 'net' van kleine adertjes ontstaat. De bloedsomloop van het veulen gaat via de navelstreng naar de placenta, die tegen de baarmoederwand aanligt. De adertjes van de moeder liggen dus tegen de placenta aan en op die manier wordt de toevoer en afvoer van allerlei stoffen geregeld. Alles wat in het bloed van de moeder zit kan door een soort poreuse laag naar de placenta (en andersom ook). Maar het is dus niet zo dat er een ader rechtstreeks van de moeder naar het veulen loop ofzo.

Nogmaals, ik ben geen dierenarts dus ik zou er in details (en in de gebruikte termen) wel naast kunnen zitten hoor, maar in grote lijnen klopt het geloof ik wel zoals ik het hier zeg.

Excuus overigens voor het off-topic gaan...

On-topic: Ik ben nooit zo'n Trento-fan geweest en zal het ook niet worden. Ik denk dat de heren van het KWPN het hier toch niet helemaal bij het rechte eind hebben (gehad) en vrees dat ze in Verden hun gelijk al helemaal niet zullen halen.... Zit er dik in dat ie ergens onderin zal eindigen.

Wie weet schopt ie het in de toekomst nog een heel eind in de sport... Wie zal het zeggen? Een vaderdier is het in mijn ogen echter niet. (Maar dat is weer off-topic) Hoe dan ook, in Verden valt voor Trento waarschijnlijk weinig eer te behalen. En dan is zo'n dier meer gebaat bij een gedegen (niet-overhaaste) opleiding. Dus ik vind het nog niet eens zo'n vreemde keuze om hem thuis te laten.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 18:47

Ehm nee. De naval streng is een dik bloedvat die van de placenta voedingsstoffen èn zuurstof via het bloed naar het veulen brengt. Afval stoffen van het veulen zoals urine word via de baarmoederwand (waar kleine adertjes lopen) opgenomen en afgevoerd. via aders afgevoerd en door de nieren van de merrie uitgescheiden.

On topic; Ik weet niet precies wat de reden is waarom ze niet Trento inzetten( ik heb wel geruchten gehoord). Maar ik ben vast beraden om daar achter te komen.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:01

mistral schreef:
Ehm nee. De naval streng is een dik bloedvat die van de placenta voedingsstoffen èn zuurstof via het bloed naar het veulen brengt. Afval stoffen van het veulen zoals urine word via de baarmoederwand (waar kleine adertjes lopen) opgenomen en afgevoerd. via aders afgevoerd en door de nieren van de merrie uitgescheiden.

Precies! De navelstreng brengt zuurstof en voedingsstoffen van de placenta naar het veulen (en afvalstoffen andersom). Het bloed van de moeder brengt de voedingsstoffen en zuurstof naar de placenta. Maar die twee bloedsomlopen staan dus niet rechtstreeks met elkaar in contact. Er zit een soort vlies waar alle adertjes heel dicht langs elkaar lopen waardoor het mogelijk is dat de stoffen worden uitgewisseld tussen de twee bloedsomlopen. Het is dus NIET hetzelfde bloed wat er door moeder en kind stroomt.

(Vergelijkbaar met mensen: het komt niet zelden voor dat een kind een andere bloedgroep heeft dan de moeder. In jouw theorie zou dit niet mogelijk kunnen zijn! Jij beweert immers dat er hetzelfde bloed door moeder en kind stroomt, wat tot gevolg zou hebben dat zij dezelfde bloedgroep zouden moeten hebben. Het feit dat dit niet altijd zo is, bewijst al dat er sprake is van twee verschillende bloedsomlopen.)

On-topic: Ik hoop dat je er achter komt!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:46

greetjebee schreef:
mistral schreef:

Precies! De navelstreng brengt zuurstof en voedingsstoffen van de placenta naar het veulen (en afvalstoffen andersom). Het bloed van de moeder brengt de voedingsstoffen en zuurstof naar de placenta. Maar die twee bloedsomlopen staan dus niet rechtstreeks met elkaar in contact. Er zit een soort vlies waar alle adertjes heel dicht langs elkaar lopen waardoor het mogelijk is dat de stoffen worden uitgewisseld tussen de twee bloedsomlopen. Het is dus NIET hetzelfde bloed wat er door moeder en kind stroomt.

(Vergelijkbaar met mensen: het komt niet zelden voor dat een kind een andere bloedgroep heeft dan de moeder. In jouw theorie zou dit niet mogelijk kunnen zijn! Jij beweert immers dat er hetzelfde bloed door moeder en kind stroomt, wat tot gevolg zou hebben dat zij dezelfde bloedgroep zouden moeten hebben. Het feit dat dit niet altijd zo is, bewijst al dat er sprake is van twee verschillende bloedsomlopen.)

On-topic: Ik hoop dat je er achter komt!

you're totally right!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:26

Vandaar dus ook mijn vraag waarom die da dat adviseerde. Daarnaast zijn er in de hoeven vrij weinig bloedvaten, dus ik denk niet dat de theorie van die da (voor mij )veel vat heeft.

[/off-topic]

mienke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:47

je zegt dat trento niet naar verden gaat, hoe kom je daar dan bij?? hij was niet op de selectie, maar er waren 3 andere ook nog niet en die hebben nog de mogelijkheid om wel te kunnen komen...

mienke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:48

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:39

In Verden zitten niet de heren van het KWPN in de jury, dus hij zal daar nooit een kans maken... Logisch dat ze hem thuis houden...

Mer1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:51

Gitta1977 schreef:
In Verden zitten niet de heren van het KWPN in de jury, dus hij zal daar nooit een kans maken... Logisch dat ze hem thuis houden...

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:53

Ja, wat...

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:53

Gitta1977 schreef:

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:55

Afbeelding

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 22:13

mienke schreef:
je zegt dat trento niet naar verden gaat, hoe kom je daar dan bij?? hij was niet op de selectie, maar er waren 3 andere ook nog niet en die hebben nog de mogelijkheid om wel te kunnen komen...

Staat er geen vraagteken? boven aan het topic.
Staat er niet ik heb gehoord??
Zo kom ik erbij. Topic gestart om te kijken of er meer mensen zijn die wat weten.

Ik vind die van Gitta1977 wel wat in zitten.

Waarom was hij dan niet op de selectie? Weet je dat dan?

mienke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 06:50

nee geen idee waarom hij niet op de selectie was, maar hij heeft nog wel een mogelijkheid om zich te kwalificeren