mag je op merrie rijden met veulen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:52

Pink_Horizon schreef:
Hier heb ik ook een merrie die we uit willen gaan brengen in de sport.
We hebben tot een weekje of 3 voor de bevalling gereden maar uiteraard de laatste weken rustig aan.
19 April is de kleine geboren. We laten zowel moeder als veulen nu al wennen aan even alleen blijven en apart mee nemen. Dit is minuten werk maar wel erg belangrijk!

In de volgende hengstigheid wordt ze weer gedekt (midden mei dus) en daarna gaan we serieus aan de gang met het optrainen. Daarvoor vast een paar keer weer wat rond stappen en draven een half uurtje voor een beetje conditie.
Voordat ze op wedstrijd zal gaan (dus een uurtje of 3 zonder veulen van huis) is de kleine vast al 2,5/3 maanden en dan kan het wel

Mag een merrie zo snel alweer gedekt worden? Er zit maar een maand tussen......

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:52

ik ben wel blij met mijn veulen en pas mij daar ook op aan. ik kan dus ook geen lange buiten ritten of wedstrijden,maar ze weet gewoon niet wat ze mist en dan zo'n k*t opmerking van" ik vind mijn paardje belangrijker dan het veulen!"er zijn hier verschijdende mensen die een dood veulen hebben gehad, hoe kun je er dan niet blij mee zijn.Dus ja ik vind je een dikke egoist.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:53

Sammie, je haalt werkelijk de woorden uit mijn mond..
Ik wilde dat ook typen, maar was bang om te hard over te komen!

Fan..
Een merrie word weer hengstig na ongeveer 10 dagen. De eerste veulenhengstigheid. Dan kunnen ze al gedekt worden
En dit mag dan dus ook!

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:58

als ze geen problemen bij de bevalling hebben gehad natuurlijk,anders wordt geadviseerd om tewachten

fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:59

Jeetje, moet er niet aan denken, nu ik zelf een bevalling heb meegemaakt!! Haha!

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:02

sjonge wat een gez**k...
Als TS had geschreven dat ze graag wil blijven boshobbelen en of dat mogelijk is dan had iedereen een ander antwoord geschreven...
en nu is TS gewoon eerlijk en voila.... schoppen wat we kunnen?????

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:04

Zij is eerlijk wij zijn eerlijk...

Boshobbelen is toch heel wat anders dan lekker 4 uur op wedstrijd gaan 2 dagen na de bevalling en het veulen thuis laten.

Als zij had gezegd dat ze ging boshobbelen had ze ook een passend antwoord op gekregen, maar dat gaat ze niet doen dus is zo'n antwoord hier ook niet passend. Niet te vergelijken dus.

Anoniem

Re: mag je op merrie rijden met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:06

Nee hoor, Alane, mijn reply zou precies hetzelfde zijn.
Boshobbelen of wedstrijden maakt niet uit. Een merrie al heel snel meerdere uren bij een erg jong veulen weghalen vind ik niet kunnen.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:07

Alane schreef:
sjonge wat een gez**k...
Als TS had geschreven dat ze graag wil blijven boshobbelen en of dat mogelijk is dan had iedereen een ander antwoord geschreven...
en nu is TS gewoon eerlijk en voila.... schoppen wat we kunnen?????

Het gaat hiet niet alleen om het veulen..
Maar zoals ik al in een eerdere post zei, denk eens aan de merrie..

Volle uiers, veulen zoeken, gaat dus minder presteren..
En dan krijgt de merrie weer de schuld..

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:25

tuurlijk... volle uiers.. en de merrie went er niet aan?
en de meriemelkerijen dan??????

@ Sammie: [quote="ts"]Maar nu vraag ik mij af kan je ong 2 weke naar geboorte op je pony rijde en voor effe naar ergens naar toe nemen ong 3 a 4 uur vb wedstrijd want anders moet ik die missen{/quote]
2 weken, als voorbeeld (vb = voor bijvoobeeld, zo lees ik dat), is de vraag en niet 2 dagen......

en wat maakt boshobbelen ala 4 uur uit tov een wedstrijd?

en nog ens met die volle uier, koeien dan? die worden 2 X per dag gemolken= 12 uur tussen de ene melkbeurt en de andere...... hoor ik ook niemand over gillen...

Deaglán

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:29

sjietaah schreef:
Fan..
Een merrie word weer hengstig na ongeveer 10 dagen. De eerste veulenhengstigheid. Dan kunnen ze al gedekt worden
En dit mag dan dus ook!
.
Mij is altijd verteld dat je de merrie juist niet met de veulenhengstigheid moet laten dekken (i.v.m. grotere kans op complicaties met de dracht) maar de daarop volgende hengstigheid af moet wachten. Als je dan kijkt ben je ook een maandje verder, dus 8-10 dagen na de bevalling de veulenhengstigheid en nog eens 21 dagen voor de volgende gewone hengstigheid is 29-31 dagen in totaal.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:30

Alane schreef:
tuurlijk... volle uiers.. en de merrie went er niet aan?
en de meriemelkerijen dan??????

Toevallig werkte ik zelf op een merriemelkerij..
En daar staan de merries MAXIMAAL 2 uur met een vol uier..
Als je 4 uur met een vol uier loopt is de kans op uierontstekingen veel groter.. En weet je niet hoeveel druk er op die uiers staat, zeker de eerste maand, dan dinkt het veulen het meeste..
Dat doet op een gegeven moment heel erg veel zeer..

Zeker tijdens een wedstrijd, er is dan constand beweging.. Dat is nog hinderlijker..

Heb je zelf een baby? En geef je borstvoeding.. Ga dan eens een rondje rennen na 4 uur niet afkolven ofzo.. Wedden dat je hardstikke pijn hebt.. dat heeft een merrie dus ook..

En een koe.. Verdiep je maar eerst eens in het verteringstelsel en melkproductie van een koe.. Dan leer je dat een koe zeker 30 liter in een uier op kan slaan en een paard maar 7..

Wij dekken op die merriemelkerij juist wel met die eerste veulenhengstigheid.. Onze DA adviseert dat juist.. Mits de merrie een goede bevalling heeft gehad en niet met de nageboorte op heeft gestaan. Het pakt niet altijd van de eerste keer.. Daarom worden de meeste inderdaad na een maand weer gedekt

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:38

heb ook ervaring in een paardenmelkerij, en ik kan me helemaal bij sjietaah aansluiten

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:39

Citaat:
@ Sammie:
ts schreef:
Maar nu vraag ik mij af kan je ong 2 weke naar geboorte op je pony rijde en voor effe naar ergens naar toe nemen ong 3 a 4 uur vb wedstrijd want anders moet ik die missen

2 weken, als voorbeeld (vb = voor bijvoobeeld, zo lees ik dat), is de vraag en niet 2 dagen......

Citaat:
help me a.u.b want er zijn mense die zegge
na een week
kan je je pony al voor effe weg nemen van het veulen de andere zegt na 2 maande

Hoe je het ook went of keert. 2 dagen of 2 weken vind ik een te korte periode om een merrie en veulen te scheiden voor minimaal 3 uur, wat je vaak toch al kwijt bent aan tijd voor een uit-wedstrijd, waarbij je de merrie meeneemt en het veulen thuis laat.
Alane schreef:
en wat maakt boshobbelen ala 4 uur uit tov een wedstrijd?

Vrij weinig, antwoord had ook niet veel verschilt, met dien verstande dat (gewoon) boshobbelen een andere conditie van een paard vereist één op wedstrijd niveau.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:55

pffff: je kunt een koe ook niet in 1 keer op 1 X per 12 uur zetten, en een veulen hoevaak drinkt die per keer en hoevaak per keer? de eerste week, 2e week, 6e week, 20 e week? ( en roep maar aantallen?)
gewenning en wennen is het sleutelwoord.... een 3 jarige net zadelmak kun je ook niet 3 uur rijden, moet ie aan wennen..... en een merrie kun je daar ook aan laten wennen....
slecht? nee hoor.... mits verantwoord gebeurd.
In mijn geval heb ik het veulen met ruim 3 maand moeten scheiden omdat er niets over bleef van mijn merrie... en NEE die werd niet overbelast en JA die kreeg meer dan voldoende eten, en helaas (voor de merrie) groeide zoonlief zeeeeer voorspoedig (goed voor zoonlief maar dus niet voor moeders) en beide hebben er iets aan over gehouden... en ook de meries van een kennis van mij niet en die veulens ook niet..

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:58

Een veulen drinkt de eerste week, zeker gemiddeld 100 keer per dag in slokjes.. Na 4 weken kunnen ze eigenlijk zeker 12 uur zonder melk, omdat ze dan vast voedsel kunnen eten en water drinken..

Je zegt het eigenlijk zelf al..
Slecht? Nee hoor.. Mits het verantwoord gebeurt

Een veulen met ruim 3 maanden spenen.. Dat moet gewoon kunnen. Een veulen is psygisch in orde om met 3 maanden voor zichzelf te 'zorgen'.. Daar is niks zieligs aan.. Zeker niet als ze goed groeien en daarna goed te eten krijgen.
Als ze de merrie letterlijk leegzuigen is dat een zeer goed besluit geweest

Maar de plannen die de TS heeft zijn imo niet verantwoord.. Daarom mijn commentaar hierop..

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:03

TS is gewoon eerlijk... imo.
ze heeft een paardje gekocht om wedstrijden te rijden... die blijkt drachtig en ze orienteerd zich... ze drukt zich uit op haar/zijn manier ..
moet je daaarom maar bot antwoorden?

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:06

Ja..
Ze vraagt toch om meningen, adviezen, tips enzo.. Nou ik zeg wat ik denk, en onderbouw er tenminste mijn antwoord bij..

Het gaat mij er niet om dat ze straks 4 uur met dat paard op wedstrijd gaat.. Dat moet ze zelf weten..

Hetgeen wat mij nog het meeste raakt, is dat ze imo geen beetje zin heeft in een veulen dus het beeste maar als zo zo gaat beschouwen..!

Edit:
En ik probeer haar er ook op te attenderen dat ze niet alleen het veulen maar ook de merrie ermee heeft. als de merrie lang en ver van het veulen weg is het gedrag van de merrie compleet kan veranderen..
Je weet nooit hoe een paard reageert, hij kan nog zo braaf zijn..
Als ze het in hun hoofd krijgen dat het veulen weg is kunnen ze rare dingen doen..
Of dit nou op wedstrijd of op boshobbelrit is..
Laatst bijgewerkt door Sita_ op 07-05-06 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:11

Zoals ik al zei, zij is eerlijk, ik ben ook eerlijk.

Daarnaast; ja is heel vervelend dat als je een paard koopt voor wedstrijden dat die dan drachtig is, maar het is nu eenmaal zo. Daar kun je nú niks meer aan veranderen. Er zijn zoveel mensen/paarden die iets krijgen/overkomen waar zij of een derde niet op zitten te wachten. Helaas, roeien met de riemen die je hebt. Het is gewoon onverantwoord om na zo'n korte periode al op wedstrijd te gaan en ze dan zo'n lange periode scheiden, voor de merrie en zeker voor het veulen. Het veulen moet ZEKER NIET de dupe gaan worden van ontverantwoord gedrag van een ander persoon, want als er eentje is die er niks aan kan doen is het het veulen wel. En het veulen (en de moeder) is er zeker niet gebaat bij een persoon die heel eerlijk toegeeft dat ze een egoist is en die niet om het leven van een kwetsbaar dier geeft die z'n moeder in de eerste paar maanden heel hard nodig heeft. En dat vind ik nog het meest onbeschoft.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:13

mijn veulen heeft 8 maanden aan haar moeder gezeten, moedermelk is ontzettend belangrijk! Zoals ik al zei; het meest belangrijkste voedsel in een paarden leven, als je ze veel bij de moeder houdt worden ze groter en minder vatbaar voor ziekten.
4 uur alleen voor een veulen van 2 weken(wat écht nog jong is) is écht veel te lang!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:50

Ik vindt een merrie met veulen echt belangrijker als 100 wedstrijden rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:58

Ik sluit me bij Sammie aan.

Alane: vind je de reaktie van de ts dat ze haar veulen niet belangrijk vind dan goed omdat ze eerlijk is?

Ik snap best dat ze niet op een veulen zat te wachten en ze kan straks ook echt wel weer rijden, maar het veulen is wel haar verantwoordelijkheid en daar zal ze goed voor moeten zorgen. Ze kan best een paar wedstrijden overslaan, wat is nou een paar maandjes.

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 07:36

mag ik vragen wat het uitmaakt dat je een paar wedstrijden moet missen?
als je de gezondheid wil opofferen voor een paar wedstrijden ga je er misschien later enorm veel spijt van krijgen als er iets gebeurt ofzo

ik begin zelf pas volgende week mat longeren en het veulen is vandaag 3 weken oud

akina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:46

Aan haar schrijven te zien en de manier waarop ze dingen neer zet is ze zeker nog niet oud genoeg om zelf moeder te zijn, dus ervaring met volle "uiers" heeft ze nog niet.

Tussentijds melken kan je ook wel vergeten is ze te eigenwijs voor.

Ik krijg de indruk dat het een verwent n.... is die moet en zal ten koste van allles.

Hoelang heeft ze lopen zoeken naar een goede wedstrijd pony kan ze nu niet even een paar maandjes wachten en moeder en kind laten genieten van elkaar?

Mijn merrie heeft een maandgeleden ook een veulen gehad nou laat maar lekker even lopen met z'n 2tjes, rijden doe ik met veulen erbij in de bak en dan alleen nog maar werken in stap.

Maar eens of eens kom je jezelf wel tegen meissie.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:45

stef_unique schreef:
Ik kon 2 dagen erna al weer rijden wel heel wat gehinnek maar rijden ging prima!

Wat moet dat paard een pijn in de rug gehad hebben en waarschijnlijk nu nog hebben......