Fokken met eczeem-merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

Re: Fokken met eczeem-merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:47

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:52

Citaat:
Vaak krijgen drachtige of lacterende merries voeding met extra eiwitten.

dan ben ik benieuwd wat onze 5 jarige gaat doen, zij krijgt sinds kort equisanummuesli zonder haver met een laag eiwit gehalte. zowiezo sinds wij geen brokken meer voeren schuren ze minder, wel letten wij op met buiten zetten, niet voor 10.00u s'morgens en na 15.00u weer naar binnen.

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:02

bruine schreef:
in de meeste gevallen word zomerexeem vererft via de moeder, hengsten die ter goedkeuring worden aangeboden vallen af nadat blijkt dat hij zomerexeem heeft of in de MOEDERLIJN aanwezig is.

Citaat:
Hoezo weet je zeker dat het beest gek wordt van de jeuk

ik geloof niet dat ze voor de lol zich zelf tot bloedens toe openschuren.

Maar als ze geen eczeem hebben valt er niks te schuren. Dat probeer ik ermee aan te geven.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:15

nikkigioa schreef:
nikkigioa schreef:

Hoezo weet je zeker dat het beest gek wordt van de jeuk

ik geloof niet dat ze voor de lol zich zelf tot bloedens toe openschuren.

nikkigioa schreef:
Maar als ze geen eczeem hebben valt er niks te schuren. Dat probeer ik ermee aan te geven.

ik snap je punt niet helemaal. een paard met eczeem schuurt en een paard zonder eczeem niet....ja en?

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:36

ik snap die laatste discussie ook niet helemaal..

ik heb 2 paarden met zomereczeem, bij ons zit het in de grond. dwz ik zit dicht bij het bos met een groot meer, bij ons schuren altijd veel paarden, helaas.
(niet alleen bij ons op de wei, maar ook buurtgenoten)
mijn volwassen merrie doet het licht, dwz ze kan door middel van gepaste tijden buiten, met vliegendeken, redelijk schuurvrij blijven.
mijn vorige merrie, die ik dragend kocht, deed het ook wat, en mijn tweejarige heeft als jaarling vorig jaar ook flink geschuurt, en dat is een nakomeling van de schurende moeder.
ik heb op stallen gewerkt met paarden uit dezelfde lijnen en van dezelfde grote fokker, procentueel was het aantal behoorlijk groot dat deed schuren
nu rest dan natuurlijk nog wel de vraag, ligt het aan de (op)voeding of aan de erfelijkheid?
bij ons zijn 3 nakomelingen van dezelfde moeder, en uit 2 verschillende vaders gekomen, allen bleken licht te schuren, terwijl moeder dat absoluut niet deed,
wel stond die lijn om licht schuren bekend, maar ja dan is dus de vraag zonder antwoord, zijn ze gaan schuren door onze omgeving? of komt het uit de voorouders?

bij fjorden zijn ze er ook mee bezig geweest. de koudbloeden hier in nederland staan erg bekend om het schuren, fjorden shetlanders, friezen. ik zou dan eigenlijk wel haast gaan denken dat ons klimaat waardeloos is voor deze dieren.
maar vand e andere kant, de evolutie zou ook een bepaalde resistentie moeten hebben opgebouwt tegen deze allergie, aangezien deze rassen al enorm lang in ons land vertoeven.
erg jammer dat hier geen groots onderzoek voor is geweest.
ze pakken wel het luchtzuigprobleem erbij, maar zomereczeem vind ik voor het paard eigenlijk net zo vervelend...

mocht er een onderzoek naar komen, dan meld ik me bij deze aan met twee schuurmerries

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:44

Bij het Fries paarden stamboek wordt op dit moment onderzocht of er een relatie te vinden is tussen paarden met zomereczeem en de hengsten waar ze van af stammen. De praktijk wees nl. uit dat nakomelingen van bepaalde hengsten veel meer schuurden dan andere paarden.

Overigens wordt er naar mijn mening te snel geroepen dat een paard zomereczeem heeft. Mijn ervaring met handels paarden is dat ze na een GOEDE wasbeurt er geen last meer van hebben. Ook heb ik paarden binnen gekregen die eczeem zouden hebben maar gewoon onder de luizen zaten en dat geeft exact hetzelfde beeld in het begin.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:09

sja jan,
ik denk dat dat eigenlijk wel meevalt.
luizen zijn idd ook schuurveroorzakers, maar mijn paarden zijn luisvrij, en een ervan is zelfs schimmel en die word regelmatig gewassen.
en ik denk dat een beetje paardenkenner wel kan zien aan de huid of het eczeem is of niet, bij eczeem is de huid altijd geirriteerd, en niet mooi glad.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:11

Loop nu eens over een willekeurige stal, kijk welke paarden er schuren en vraag dan aan de eigenaar wat het paard mankeert. Niemand zal zeggen dat ie luizen heeft en ze hebben het ook niet gecontroleerd. Nu heb ik bonte KWPN-ers en jij een schimmel en daar zie je het goed op maar bij een bruine of een zwarte niet.
Ik was van de week een paard met luizen aan het wassen met Sebacil en kreeg meteen van die "getver"reacties terwijl ik liever een paard met luizen heb dan met eczeem of schurft ofzo.

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 17:22

[quote="janderegelaa"]Loop nu eens over een willekeurige stal, kijk welke paarden er schuren en vraag dan aan de eigenaar wat het paard mankeert. Niemand zal zeggen dat ie luizen heeft en ze hebben het ook niet gecontroleerd.
[quote]

Maar er zijn net zo goed paarden die het jaar na jaar hebben en van wie de eigenaren zoal alles geprobeerd hebben wat ze maar kunnen bedenken.
Mijn paard heeft het al 6 zomers. Mij ga je niet vertellen dat ze luizen heeft hoor. (Was het maar waar, dan kon ik er tenminste iets aan doen)

amystella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:28

Het lijkt me niet verstandig maar kan wel
het veulen zijn/ haar prijs zal wel een stuk dalen
maar het is wel erfelijk
dus fokken met zomerexceem hengst erbij moet je al helemaal niet doen
maar als je veulen zelf wilt houden kun je wel een keer een veulen fokken, de kans op zomerexceem is er, maar niet zeker

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:15

Mijn stelling over fokken met eczeempaarden is heel duidelijk: NEE

Ondanks dat het nog niet wetenschappelijk aangetoond is dat eczeem erfelijk is, zag ik het hier bij een merrie wel gebeuren, meerdere keren aan toe. Daarnaast is eczeem een crime voor mens en dier en wil ik de mogelijkheid op eventuele erfelijkheidskans inperken en neem ik dus het risico niet!!

Verder is naar mijn idee (na alles wat ik zie en mee krijg op gebied van eczeem) factoren voor eczeem:
- de grondsoort
- de bomen in de omgeving (en dus de aanwezige vliegjes, al is dat gevolg, geen oorzaak)
- de zonlicht-uren en sterkte van de zon
- het overgewicht van de paarden

Ik ben zelfs wel in staat te zeggen, dat wanneer ik een paard met zomereczeem zou fokken, dat ik het liet inslapen of iets dergelijks. Ik heb nu (te)veel paarden met eczeem zien rondlopen en hoe slopend dit is voor het paard. Daar doe je ze echt geen plezier mee. Goed de eczeem in lichte mate is nog binnen de perken te houden, maar de zware schuurders....die zijn rond de tweede helft van de zomer gewoon doods van de jeuk!

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:19

Leuk dat er hier een discussie ontstaat over zomerexceem. Het scheind toch wel steeds meer voor te komen. Op de vraag of een fok merrie met zomer exceem dit kan vererven op zijn nakomeling denk ik nee.

zomer exceem komt van binnen uit.
(een product dat vanbinnen uit werkt; PSC cojosol-product werkt werkt bij ruim 91% van de gebruikers. ik heb goede ervaring met dit product het werkt snel en goed.)

Voeding is wellicht de oorzaak van zomerexceem (te hoog stikstofgehalte van het gras, te hoog eiwit gehalte, gevolg bijv; meer huidvet.)De vliegjes die er op afkomen die dan het jeuk zouden veroorzaken is het gevolg niet het probleem, dat verklaard ook waarom het steeds meer voor komt. Vroeger gebruikte ze geen kunstmest bijv. , de voeding van het paard is veranderd in de loop der tijd, misschien moet dit eens onder de loep worden genomen

trisca

Re: Fokken met eczeem-merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:01

er zijn genoeg mensen die rekening houden met deze onstandigheden en toch een paard hebben met zomeczeem. Bovendien blijft de vraag waarom de een wel en de ander niet. Ik denk dat omgevingsfactoren zeker een grote rol spelen maar dat er in het immuunstelsel iets mis is waardoor het paard sneller deze allergie ontwikeld

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 19:53

Bella schreef:

Ik ben zelfs wel in staat te zeggen, dat wanneer ik een paard met zomereczeem zou fokken, dat ik het liet inslapen of iets dergelijks. Ik heb nu (te)veel paarden met eczeem zien rondlopen en hoe slopend dit is voor het paard. Daar doe je ze echt geen plezier mee. Goed de eczeem in lichte mate is nog binnen de perken te houden, maar de zware schuurders....die zijn rond de tweede helft van de zomer gewoon doods van de jeuk!

Dit vind ik eigenlijk wel heel kort door de bocht hoor.
Een paard dooddoen omdat ie schuurt?
Mijn merrie heeft het vrij ernstig. Als ik er niets aan doe, ligt ze inderdaad halfweg de zomer open van haar maantop, over heel haar rug tot en met haar staart. En met een beetje pech zijn dat dan ook nog ontstoken en etterende wonden. heel gezellig dus .
Maar er zijn altijd middelen om de schade te beperken. Boettdeken op en 2 maal daags insmeren met oliën, aangepast voedsel en voedingssupplementen,.. (enzovoort)
Ja, het is een dure en arbeidsintensieve affaire, maar ik heb het over voor mijn paard. En tot nu toe valt het zo redelijk onder controle te houden.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:14

Ik weet dat het kort door de bocht is, maar heb nu aantal paarden hier gezien met vrij ernstige eczeem, die vanaf maart tot november stonden te schuren en van mei tot oktober maar 1 doel hadden: schuren!
Als ik dan paard was, dan hoefde het van mij echt niet meer. Paard moet paard kunnen zijn en niet een lijdensweg door moeten gaan om die 3 maanden in de winter zich volledig op en top fit te voelen, maar vervolgens weer een lange periode van jeuk, schuren, etc in te hoeven gaan!!
Snap heel goed dat mensen deze uitspraak van mij behoorlijk over de top vinden...tuurlijk, dat is emotionele waarde. Zou wat zijn als dat niet zo was. Ik kijk er nu heel nuchter, emotieloos (naja niet volledig, maar emotieloos als in: 'Mijn paard') tegenaan.

Maar toch blijf ik er wel bij: Fokken met eczeemmerrie? Mij zul je het nooit zien doen...