Waarom zo vroeg dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:09

Voor mij hoeft het ook niet zo vroeg!
Veulentjes horen direct lekker op de weide te kunnen en dat kan in feb en vaak in maart ook niet!

Mijn veulens zijn 19 en 25 april geboren en ik heb bewust de veulenhengstigheid afgewacht.
Beide worden ze midden/eind mei weer gedekt.

hetlarixbos

Re: Waarom zo vroeg dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:29

Het liefst zou ik zelf ook mijn veulens eind april begin mei krijgen maar doordat ik mijn merrie's ook nodig ben voor lessen en buiten ritten gaan ze wat vroeger naar de hengst zodat ze ook nog tijd hebben om even mamma te zijn voordat ze weer aan het werk gaan.
Dus die van mij zijn vanaf half april naar de hengst gegaan.

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:55

Toch is het zo, dat bij kuddes die in de vrije natuur leven, de meeste veulens in het voorjaar worden geboren...............niet midden in de winter!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:09

tja...maar onze paarden leven nu eenmaal al lang niet meer in dr vrije natuur...

en idd met snel in de wei laten daar heeft niet alleen het weer wat mee te maken, maar ook de eigenaar die beslist of zijn veulen van suiker is of niet...

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:50

frenia schreef:
tja...maar onze paarden leven nu eenmaal al lang niet meer in dr vrije natuur......

Ja maar dat is denk ik de reden dat de natuurlijke gang van zaken zo van slag is; en zou een reden kunnen zijn om je af te vragen of het wel verstandig is om zo vroeg te fokken.

Voor de goede ontwikkeling van veulens is het noodzakelijk dat ze zoveel mogelijk buiten kunnen lopen. Vooral de eerste 5 maanden zijn cruciaal. En het is niet voor niets dat de natuur ervoor kiest om in het voorjaar de veulens geboren te laten worden.

In de winter is het voor jonge veulens gewoon te nat en koud buiten. Dat is niet iets wat wij mensen bepalen, maar de natuur, en iets wat sommige mensen helaas niet willen accepteren; om wat voor reden dan ook..........

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:25

ik ben van dezelfde mening hoor, maar je kan paarden uit de vrije natuur nu eenmaal niet meer vergelijken met onze paarden. Hoe jammer dat ook is, daarvoor zijn ze al te lang door mensenhand beïnvloed.

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:05

Ja dat bedoel ik juist ook! En daarom is het eigenlijk niet het meest ideaal om zo vroeg veulens te laten komen, want dan ga je nog verder in het ontkennen van de natuurlijke gang van zaken......

Sommige dingen kun je niet ongestraft veranderen............

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:49

Ik ben het helemaal eens met fabienne, we proberen allemaal (de meesten van ons, hoop ik) ervoor te zorgen dat de veulens gezond opgroeien en dat we ervoor zorgen dat er geen ocd en andere rotzooi in de veulens komt. Door de veulens vroeg ter wereld te laten komen werk je juist dat soort problemen in de hand. Heel veel mensen hebben niet de mogelijkheid om ze gelijk naar buiten te doen. Dat is allemaal prima, maar laat dan geen veulens ter wereld komen als ze niet uit de box en in de weide kunnen.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:02

Nou bij mij was het gewoon in 1 keer raak! Ik heb het jaar ervoor meerdere pogingen gedaan en toen was het niet gelukt en dacht dus, dan ga ik dit keer maar lekker vroeg beginnen, en toen was het dus in 1 keer raak! Mijn veulen is dus geboren toen het 's nachts 5 graden vroor, maar ik heb een grote merrieveulenbox waar het veulen lekker kon rennen om mama heen en ze mocht elke dag wel even in de bak, maar in het begin willen ze toch niet zo lang rennen dan slapen en drinken ze alleen maar. Ze is nu 2 maanden oud en voor het eerst op de wei en ik geloof niet dat ze iets gemist heeft, want de eerste tijd eten ze toch nog geen gras en ze kreeg dus beweging genoeg, bovendien werd ze met een lekkere dikke wintervacht geboren, dus koud had ze het niet!

Caletta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:49

Nog even terugkomen op dat Duitsland verhaal. Die duitse methode kan ik ook niet volgen hoor. Onze merrie is Duits (mrt geboren). Ze was 9 mei uitgeteld, maar heeft 26 april haar veulen gekregen. Het is een Duitse merrie (Rheinland). De keuring is 28 juni en als je niet voor 25 mei of zo een veulen hebt mag je niet meer meedoen........ Dus ik blij dat ze niet weken over tijd ging, net al meerdere merries hier op bokt.

Vorig jaar was de keuring half juli, maar dit jaar eerder en er is al een extra keuring in april voor veulens die in februari of eerder geboren zijn. Als je in Duitsland in mei een veulen hebt ben je al erg laat! Maar als je inderdaad een binnenbak hebt en een ruime stal........ dus niet 3 x 3 vind ik het ook niet zo erg, maar liever eind april begin mei als het toch richting de 20 graden gaat. Want veulentjes moeten lekker kunnen rennen en liggen, zonder dat je bang moet zijn dat ze onderkoelt raken.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:55

onze merrie is eind maart al naar de hengst gegaan.
reden: het betreft hier een eczeem merrie en bij ons wordt er natuurlijk gedekt. De merrie kan dus niet met een deken bij de hengst op de wei. De merrie wordt dus zo vroeg gedekt zodat ze lekker zonder deken kan. Dan behouden we de manen en staart ook.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:03

1 veulen maakt iemand niet tot wetenschapper....
ooit 1 veulen gehad die op 27 november geboren is, en die stond s'nachts binnen en overdag ( 1 dag binnen gehouden zodat mams en kind aan elkaar konden wennen) buiten, bij extreem weer iets eerder of later naar buiten en het veulen is geboren met een goede wintervacht.

Ik ken menners die januari of februarie veulens hebben mede om de sport en die veulens liepen en lopen later gewoon pobleemloos in de sport.
Een februarie veulen 2 maand op stal houden zegt mer over de fokker dan over het weer, meer over lef dan de datum...

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:16

Dat ben ik ook helemaal met je eens Alane, maar ik weet bijna zeker dat deze fokker geen uitzondering is.

silkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:37

Twee jaar geleden hebben we pas eind juli een veulen gekregen, ik had het idee dat het voor de merrie best wel zwaar was, zo laat een veulen. De kwaliteit van het gras is dan ook al minder dan in het voorjaar. Ze werd ondanks flink bijvoeren toch wel mager

Dit jaar was onze merrie midden maart ("per ongeluk" zo vroeg omdat het dekken het jaar daarvoor niet was gelukt en ik vroeg wou beginngen, maar toen was het de eerste keer meteen raak)uitgerekend, het vroor toen nog 's nachts en ik vond het doodeng dat het veulen toen geboren zou worden. Gelukkig is het veulentje pas half april geboren, maar ik wacht nu wel tot half mei met het laten dekken, anders zit ik weer zo vroeg in het jaar. En het is toch het allermooist wanneer een veulentje lekker naast haar moeder in een zonovergoten weiland kan rennen.