Rijden op een belg, anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiekpjot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:22

Haha dat is
Ik rijd er nu niet meer op ..
Hij is verkocht ..

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:36

EvaSuzanne schreef:
Lijkt me wel gaaf maar ook wel eng of zo, het zijn wel een heleboel paardenkilo's!

Ik voel me nergens veiliger dan op de rug van Fleur, mn trekpaardje!
Het zit ook als een stoeltje, dus eraf vallen gaat heel moeilijk! En er niets lekkerder dan een rondje te doen zonder zadel. Lekker door het bos en over strand.....Héérlijk!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 15:25

Afbeelding
Vorig jaar januari, hier had ze nog geen conditie
Afbeelding
eind juni, wél in conditite
nu ben ik weer aan het opbouwen wegens drachtigheid

heel anders is het niet, de stap is iets korter, ze gooit iets meer op in draf en de galop is korter maar wel vlakker.
ze kan trouwens wél hoge snelheid halen.
ik heb haar in januari 2005 zelf ingereden, en nu beheerst ze in de piste alledrie de basisgangen, de figuren, beginnen de zijgangen, etc. te lukken
bedoeling was om volgend jaar ze te starten op wedstrijden, maar de eigenaar heeft ze weer laten dekken, dus dat gaat niet door

edit: de eerste 3 maand heb ik haar gereden op liverpoolstang (in het begin op de stangteugel, dan overgeschakeld op de ring met een stangteugel er losjes aan. daarna zonder stangteugel en nu loopt ze op een simpel enkelgebroken watertrensje

Anoniem

Re: Rijden op een belg, anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:37

VSW --> RPA.

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:39

Zoooo Dutske! Wat een verschil!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:41

ze is echt keibraaf
ze heeft nu een veulen van een goede maand aan de voet
vorige week heb ik het zadel eropgegooit
2 halstertouwen aan het halster, en een kort stapritje gaan maken, veulen liep gewoon mee.
mina was echt keibraaf, ook al was het van januari geleden dat ik erop zat
ik kon er zo mee wegstappen en draven

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:49

het rijd idd wat anders, maar de evenwicht ligt bij elke belg andders. het zadel schuift wel vaker bij een belg, dit probleem heb ik ook. maar ik garandeer wel spierpijn de eerste maand in je benen omdat ze een stuk breder zijn. wel leuk hoor dat je een belg mag verzorgen.

@ evasuzanne: op een belg voel ik me veiliger dan een ander paard, ook omdat als je ze goed africht ze ook beter naar je luisteren dan een normaal paard wat ook is afgericht. en ze zijn meestal wat dapperder/ zulllen er minder snel vandoor gaan. das mijn ervaring, (nu ik een wat scherper bit heb) hihihhi oke vaag

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 08:55

Voor alle Belgen-fans heb ik nog wel een grappige anekdote van een NVVR-rit.
We reden met 8 mensen door het Ruchphense bos, in slagorde, 2x vier naast elkaar. In de tweede rij liep een Belgje, niet groot, wel degelijk. We stemmen af te gaan draven, iedereen draaft aan en van de voorste vier gaan drie er vandoor (ikke was nr 4)
Deze paarden schrokken zo erg van de aandravende Belg, dat ze de kuierlatten namen. Die Belg keek heel beteuterd: waarom gaan jullie nu weg, het was zo gezellig
We hebben de bangerikken een poos achter de Belg laten draven en toen snapten ze dat het maar gewoon een dravend paard was en niet een of ander bosmonster

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 08:59

Hier een toekomstig Belgenrijder. Wij hebben een jonge Belg staan, nu net twee jaar. Ik wil haar zelf gaan inrijden t.z.t. en dan lekker bosritten met haar gaan maken.

Ze hebben inderdaad wel wat meer moeite met galop, en ze zweten vreselijk snel! Ze staat nu al te zweten in de wei met dit weer, terwijl ze niets doet.

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:10

@ ikke... haha geweldig!!!! tis idd net of de bodem wegzakt als zo'n knol aan komt denderen

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:34

Wij hebben een eb en vloedbak op veengrond. Die gaat al dansen als Bonita draaft of galoppeert (zware korte tinker), laat staan als mijn ardenner er straks in draaft

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:03

@ikke: Komt me bekend voor......Ik ga wel eens met een vriendin rijden, zij op de fjord en ik op mn trekpaardje. De eerste toen we gingen rijden in het bos, reed ik achter haar. Die van haar vloog ook iedere keer vooruit als ik wat dichtbij kwam in draf. Heel die staart in dr kont gedrukt. Hahahahaha! We gingen wel hard iig! Prachtig ohr!
(nu is er niets mee aan de hand trouwens)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:46

ZoekStalling schreef:
Ze hebben inderdaad wel wat meer moeite met galop, en ze zweten vreselijk snel! Ze staat nu al te zweten in de wei met dit weer, terwijl ze niets doet.

de mijne galopeert net heel gemakkelijk
ze kan het iets minder lang volhouden, maar haalt kwa rengalop toch wel het tempo als het paard van men vriendin (die 20 cm groter is en megapassen maakt)
enig verschil, zij zit op het gemakje, ik moet in verlichte zit staan anders stuiter ik eraf
het zweten vind ik meevallen, een gewoon paard zweet ook, de ene wat meer dan de ander

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:29

dutske schreef:
de mijne galopeert net heel gemakkelijk
ze kan het iets minder lang volhouden, maar haalt kwa rengalop toch wel het tempo als het paard van men vriendin (die 20 cm groter is en megapassen maakt)
enig verschil, zij zit op het gemakje, ik moet in verlichte zit staan anders stuiter ik eraf
het zweten vind ik meevallen, een gewoon paard zweet ook, de ene wat meer dan de ander

Neel heeft het heel snel warm, na een paar rondjes galopperen heeft ze al echt een natte hals! Gelukkig staat ze in een wei met veel schaduw.

Wat dat galopperen betreft, ik zei het misschien niet helemaal goed. In de wei kan ze d'r wat van, galopperen! En doet ze ook heel graag, in stuivende denderende galop op je af daveren . maar af en toe laat ik haar ook weleens een rondje in de longeercirkel galopperen en dat vindt ze dus heel moeilijk, het tempo ligt dan natuurlijk lager, lijkt mij zelf moeilijker gewoon omdat ze zo zwaar is. Kan ook komen omdat ze nog heel jong is natuurlijk ...

Hoe zwaar zijn jullie volwassen Belgen eigenlijk???

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:01

ik denk dat de mijne ongeveer 800-900 kilo weegt, ze is iets van het lichtere type
ook op de longeercirkel kan ze goed galoperen, zolang ik haar de ruimte geef en haar niet omtrek
in de piste wil ze soms iets vlug gaan, maar ik kan haar nu vrij goed verzamelen (ben een tijdje intensief aan het werk geweest op dat vlak)
als ik buiten rij is galoperen = zo hard mogelijk
dan mag ze ook van mij

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:57

de mijne weegt 1000kg!