Fokkersmening gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:50

Dus?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:05

Snap alleen niet zo goed waarom er nu weer over dressuurfokkerij wordt geproken terwijl Columbus toch echt een springpaard is. pion gaf ook goeie springers en Pericles ook.

Verder is echt duidelijk te zien dat dit paard nog lang niet uitgegroeid is. Lengte van de hals is volkomen normaal doet alleen nog wat vierkant aan maar dat komt goed, paard staat ook goed in het rechthoeksmodel. hoofd lijkt groot maar als de halsbespiering wat meer ontwikkeld is valt dat ook mee.

De enige twijfel die ik heb is haar maat want de 1.60 zal ze net niet halen. gebruik dus een hengst die vergroot.

Senja_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:46

Goed bekeken lijkt dit een spring gefokt paard die klein van stuk is. Dat wil nog niks zeggen. Halsbespiering kan meer en moet aan gewerkt worden. Hoofd is wel groot in vergelijking met het lijf en dat valt op. Ik vind de achterhand zeer goed ontwikkeld Rug is ook mooi strak. Ik zou haar eigenlijk over een jaar moeten zien en je moet hem over een paar hindernissen heen laten springen en kijken wat die dan doet. Als fokmerrie vind ik dit paard niet geschikt. Minimale maat voor stamboekopname is 158 cm en dat moet die halen maar dat zie ik niet gebeuren. Fokken met dit paard is een risico dat moet je voor ogen houden. De merrielijn is heel belangrijk een veulen meent meer dan 50 % van de genetische waarden over van de moeder.

Vraag een wat wil je fokken (spring of dressuur)
Waarvoor wil je fokken en voor wie (sport of voor jezelf)

Tot slot: ik vind dit paard nog niet af ze is. Nog geen drie jaar en volgens mij ontwikkeld ze nog wel een beetje. Je kan het gokken maar ik zou een jaar wachten met fokken en het paard rustig trainen en kijken waar die bijtrekt. Veel succes met je beslissing. en hou je doel voor ogen en dat moet je nastreven.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:06

sarabande schreef:
[Het KWPN schiet geen goede kleine merries af, en keurt geen slechte grote goed. .
[/quote]

Het kwpn weet helemaal niet of die grote bij de keuring voor 3 jarigen slecht geeft. Men gaat er maar van uit dat het paard dat zelf goed is, ook automatisch goed zal geven. Die grote is dus eerder goedgekeurd dan dat er gegevens over de nafok bekend zijn.

Kom je met een kleintje op de kwpn-keuring, neemt men het dier helemaal niet serieus en is stamboekopname het hoogst haalbare, en dan mag je nog niet zeuren. Bepaald geen goedkeuring, ongeacht hoe het diertje beweegt. Men zal je ook niet aanraden ermee te gaan fokken, daar 1.70m. klaarblijkelijk de norm is.... Vanuit dezelfde gedachte: het dier dat zelf niet goed wordt bevonden, zal kennelijk ook nooit goed kunnen geven. Het kwpn zal nooit weten of de kleine merrie een goede is, het kwpn wil haar immers helemaal niet zien.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:11

Dees schreef:

Het kwpn weet helemaal niet of die grote slecht geeft bij de keuring voro 3 jarigen. Dus een grote is eerder goedgekeurd dan dat er gegevens over de nafok bekend zijn.

Kom je met een kleintje op de kwpn-keuring, neemt men het dier helemaal niet serieus en is is stamboekopname het hoogst haalbare. Bepaald geen goedkeuring, ongeacht hoe het diertje beweegt. Men zal je ook niet aanraden ermee te gaan fokken, daar 1.70m. klaarblijkelijk de norm is.. Het kwpn zal dus nooit weten of de kleine merrie een goede is.

Dat is niet op maat maar op kwaliteit gebaseerd, mijn merrie van vorig jaar 1.70 gemeten werd ook afgebrand omdat ze er op dat moment niet goed voor stand.
Dat betekent niet dat ik in ieder topic ga zeggen dat het KWPN geen grote paarden wil.

Je moet eens iets verder kijken dan je eigen ervaring.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:15

Mijn merrie van 1.61 draaide bovenaan mee op de NMK Dees, dus 1.70 is niet de norm, ik zou zeggen ga eens kijken op de keuring.

Is Lingh niet een Flemmingh x Columbus?

Het is ook niet op deze merrie van toepassing want een E pony is inderdaad niet welkom bij het Koninklijk Warmbloed PAARD Nederland.

Misschien is er een leuk recreatiepaard uit te fokken, het lijkt mij persoonlijk ook geen fokmerrie die aan mijn eisen zou voldoen, TS is niet echt duidelijk met haar fokdoel.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:15

sarabande schreef:
Dat is niet op maat maar op kwaliteit gebaseerd, mijn merrie van vorig jaar 1.70 gemeten werd ook afgebrand omdat ze er op dat moment niet goed voor stand.
Dat betekent niet dat ik in ieder topic ga zeggen dat het KWPN geen grote paarden wil.

Je moet eens iets verder kijken dan je eigen ervaring.

Hee, wat niet goed is, is gewoon niet goed. Jammer voor jouw, maar als ze een grote niet willen, is ie echt niet goed.
Een kleintje kan de sterren van de hemel lopen, en nog 3 punten tekort komen op exterieur omdat ze 'niet groter was'. Dan word je feestelijk bedankt voor je komst, je was bij voorbaat al kansloos.

En eh.. niet verder kijken dan mijn eigen ervaring?
Waarop baseer jij je meningen? Toch op je eigen ervaring hoop ik!
Anders zwetst een mens toch echt volkomen uit zijn nek hoor....

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:18

[***] schreef:
Mijn merrie van 1.61 draaide bovenaan mee op de NMK [naam verwijderd], dus 1.70 is niet de norm, ik zou zeggen ga eens kijken op de keuring.

Ik kom er te vaak, en een kleintje van 1.61m. heb ik nog nooit ster zien worden, laat staan mee doen voor echte premies.
Men noemt hier niet zelden een merrie van 1.64/1.65m. weinig ontwikkeld...

Ik kom overigens wel uitsluitend in het Noorden, omdat de kwpn merriestapel me gewoon niet genoeg interesseert om er het hele land voor door te crossen. Heb belangrijkere dingen te doen Die van [***] is dus duidelijk zo veel beter dat ze er niet om heen konden. Neemt niet weg dat ik te vaak heb mogen bijwonen dat kleine merries de kans niet krijgen die ze wel verdienen. Het is net alsof kleine merries veel beter moeten zijn dan grotere merries om in aanmerking te kunnen komen voor een premie.

Maar goed: ik begon hier niet aan om mijn mening over het kwpn te ventileren, maar om de TS gerust te stellen dat hoewel haar merrie klein van stuk is, zij helemaal nog niet verguisd hoeft te worden om enkel haar maat.

maessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 18:36

[***] schreef:
Mijn merrie van 1.61 draaide bovenaan mee op de NMK Dees, dus 1.70 is niet de norm, ik zou zeggen ga eens kijken op de keuring.

Is Lingh niet een Flemmingh x Columbus?

Het is ook niet op deze merrie van toepassing want een E pony is inderdaad niet welkom bij het Koninklijk Warmbloed PAARD Nederland.

Misschien is er een leuk recreatiepaard uit te fokken, het lijkt mij persoonlijk ook geen fokmerrie die aan mijn eisen zou voldoen, TS is niet echt duidelijk met haar fokdoel.

Even ter verduidelijking, ik heb expres mijn eigen fokkerij ideeen er eerst nog niet bijgezet. (wat ik er dus wel had bijgezet )

maessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 18:47

Erg grappig dat jullie allemaal gelijk aan een Kwpn hengst zitten te denken. Of in elk geval er zo op ingaan. Ik weet dat mijn merrie nog ontzettend in de groei is, haar derde verjaardag moet nogal komen! Ze is net beleerd, maar omdat ze nog volop groeit, gaan we daar ook errug rustig mee bezig! Ik weet dat ze nog erg kan veranderen, voor mijn gevoel gaat ze nog erg positief veranderen en vooral voor er nog wat front en hoogte bijkrijgen. Maar dat ze de 1.60cm niet haalt, dat had ik al in de gaten Dat hoeft van mij ook absoluut niet! (Kan er nu tenminsten normaal opkomen..) Ik ga haar absoluut niet voor de keuring gooien bij het Kwpn, ik heb geen zin om haar daar te laten onderuithalen, puur omdat ze te klein is gebleven. Ik zat meer aan Nrps hengsten te denken, vooral ook omdat je daar niet (of minder in elk geval) met maat zit te klooien. Als ik er een veulen uit wil fokken, dan fok ik voor mijzelf. Mijn belangrijkste eis is karakter. (En dat is bij mijn merrie al super) Dan zou ik iets meer front willen zien bij haar, iets meer richting die oprichting. Omdat mijn idee was dat dit bij haar mede door het groeien nog wel zou verbeteren kon ik niet echt hele sterke verbeterpunten voor haar bedenken. En daar was ik nu juist erg nieuwsgierig naar! Vandaar mijn gil om jullie mening. Verder gaat ze zowieso niet eerder als volgend jaar onder de hengst, en dan nog onder de voorwaarde dat ik een "perfect match" heb gevonden!

(Voor wie een Lingh in E-formaat wel ziet zitten, zou Flemmingh niet interessant en/of passend zijn? )

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:17

maessie schreef:
Ik weet dat mijn merrie nog ontzettend in de groei is, haar derde verjaardag moet nogal komen! Ze is net beleerd, maar omdat ze nog volop groeit, gaan we daar ook errug rustig mee bezig!

Daar zou ik maar helemaal mee stoppen!

Typhoon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:25

je kunt ze heus wel als bijna 3 jarige beleren,Het is de manier hoe je met het paard omgaat.
Wat ie allemaal moet doen. Onze 2,5 jarigen worden beleerd. De eerst paar keer als er iemand op zit is het en wekje om de dag,ene dag 10 minuutjes erop en de volgende dag lekker los. en als ze braaf zijn rijden ze max. 2 in de week.
Zomers gaan ze dan weer het land in.

Ik vind het wel kunnen om ze dan te beleren.

Ik vind het wel kunnen

maessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 19:57

Dank je Typhoon..

Zo'n reactie had ik hier kunnen verwachten.. Even een kleine reactie hierop: Mijn merrie heeft de hele winter te koop gestaan, omdat ik haar te klein vond. Had ik haar in eerste instantie gelijk willen houden had ik haar ook pas in de herfst laten beleren. Maar omdat ik haar dus kwijt wilde, en onbereden paarden dus niet verkoopbaar zijn, is ze dus toch weggegaan te beleren. Achteraf bekeken ben ik erg blij dat ik dit gedaan heb, want ze is echt 180 graden omgedraaid in gedrag. Was het eerst een extreem druk en bazig over me heenlopend paard, nu is het een superaanhankelijk en overactief rijpaardje geworden. Geestelijk was ze er méér dan aan toe om bereden te worden! Na deze ommezwaai in haar houding en omdat ik mijn vertrouwen in haar terug heb gevonden, heb ik besloten om haar toch te houden. En dat ze "te klein" is? Ze loopt als een paard, en ik pas er prima op, dus voor mij achteraf toch een superpaardje.

Zullen we nu verder ontopic verdergaan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:11

Op een merrie als deze zou ik geen 1250 euro aan Flemmingh uitgeven. Bovendien geeft die ook wel eens kleintjes.

Als het een veulen voor jezelf moet worden zou ik zeggen dat het niet veel uitmaakt wat je bij deze merrie zoekt. Wat dat betreft is je titel van het topic wat misleidend, fokkersmening gevraagd. Een beetje fokker is heel anders met fokkerij bezig, ik wel in ieder geval.

Het wil niet zeggen dat een -wat een paard had moeten zijn- die geen succes heeft bij het KWPN dat wel heeft bij het NRPS.

maessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 08:44

Ik zou me inderdaad ook gek zijn om er zo'n dure hengst op te gooien met de kans op een E-tje. Dan mag het wel een hele dure worden!
Ik vind dat het toch wel uitmaakt wat voor hengst je kiest, ook al fok je "alleen maar" voor jezelf. Ik wil toch ook gewoon een goed gebouwd en lopend paard? Dat ze dan wat kleiner kan blijven dat neem ik wel voor lief, ik zal ook wel moeten met deze merrie. Ik pas gelukkig prima op een D of E maat. Mijn idee achter dit topic was om te horen wat jullie zouden willen verbeteren bij deze merrie puur exterieurmatig. De vraag was ook niet per definitie Kwpngericht gesteld. Mocht er een uitermate geschikte New Forester zijn, sta ik daar ook voor open. Het mooiste is natuurlijk wel dat er een papier bij kan komen. (het zegt absoluut niet alles, zoals aan deze merrie al te zien is, maar stel je moet het veulen ooit verkopen... kopers zijn toch gek op papier is mijn ervaring)

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:50

Waarom kijk je niet eerst wat de merrie zelf kan en is ze gezond, dwz rondom gekeurd? voor je met haar fokt, daar zijn kopers nog veel gekker op.

maessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 09:10

Ze is nog niet gekeurd, bij pony's kom je dat ook veel minder tegen. Maar ik laat haar voor ze eventueel gedekt wordt zeker wel keuren. Ze heeft zeker de potentie voor de sport, alleen springen moet ik nog even afwachten, maar dat gaan we als ze wat ouder is ook zeker bekijken! Ik heb nog zeker een jaar de tijd om een leuke hengst voor haar te zoeken, en dit is dan ook mede bedoelt ter oriëntatie. Ik fok zelf Haflingers, en dat is toch heel wat anders als rijpony's/paarden. En omdat hier veel kenners (en ook "kenners" ) zitten... dacht ik wie weet kunnen ze me hier verder helpen.

Mer1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:51

Gribaldi geeft ook hele mooie E-pony's en een mooi front misschien is het wat. Gribaldi verkoopt altijd en de achterhand van je merrie ziet er goed ontwikkeld uit. Als ze ook nog eens een goed gebruik van het achterbeen heeft is dat mooi meegenomen

unamie

Re: Fokkersmening gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:12

wat me als eerste negatief opvalt is de hals (weinig bespierd en wat aan de korte kant)
ook haar schouderpartij spreekt me niet aan (kan veel langer en schuiner)
dan de platte voeten (weinig verzenen)
en het ietwat tere voorbeen
verder is ze kortbenig ..en is haar hoofd wat groot

uit ervaring weet ik dat een te korte hals geen lange kan worden
maar dat de hals wel wat meer rek krijgt met de jaren...

als deze merrie supergoed kan bewegen, een braaf karakter heeft en zeer korekt beenwerk (ook röntgenologisch)
zou je misschien een nrps hengt kunnen nemen...die mooie voohanden fokt
maar persoonlijk vind ik de merrie (nog) te veel tekortkomingen hebben om er mee te gaan fokken
zelf zou ik het dus niet doen
en als je het veulen wil verkopen lijkt het me helemaal niet verstandig om haar te laten dekken
er is geen markt voor deze dieren, behalve de slager

wat is de complete afstamming? (staat ze al op paardenfokken.nl)
heeft de een ster/keur moeder/oma overgrootoma
als ze heel goed gefokt is kan het zijn dat de merrie veel beter fokt dan je in eerste instantie zou denken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:29

Niet mee fokken. Sorry.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:03

unamie schreef:
wat is de complete afstamming? (staat ze al op paardenfokken.nl)heeft de een ster/keur moeder/oma overgrootoma
als ze heel goed gefokt is kan het zijn dat de merrie veel beter fokt dan je in eerste instantie zou denken

http://www.paardenfokken.nl/family.php?horseid=37130

Vandaar mijn eerdere reactie.....je moet terugkijken op de moederlijn, dat is namelijk de sterk verervende factor en niet in eerste instantie het model. Er zijn genoeg 'lelijke' fokmerries welke niet aan de huidige norm voldoen. Kortom eentje die wij met zijn allen hard voorbij zouden lopen maar misschien wel een die goede nakomelingen geeft! vaak gaat deze vererving generaties terug, vergis je daar niet in.....

Het lijntje is niet heel bijzonder, maar wel goed!

M. Pion (Kan een reden hebben waarom zij geen ster of keur is ????)
mm. Keur van Pericles xx
mmm. ster van Zilon
(wel de moeder van een ggk KWPN hengst en drie keur merries, waarvan 1 keur pref prest tevens hengstenmoeder IDP)
mmmm. Ster preferent

Dus zou ik het fokken met een kleine merrie niet uitsluiten, al vind ik deze merrie ook wel erg klein.

Wij hebben trouwens een jaarling op stal staan van Royal Dance....een hele mooie en goeie nu al 1,58 cm .......deze komt uit een moedertje van 1.59 cm. Dus maat en model zegt niet alles......een moederlijn met verervende kwaliteiten des te meer!

maessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 17:19

De moeder is alleen veulenboek, omdat er nooit mee naar een keuring is geweest. Ze is altijd puur recreatief gebruikt, en heeft ook een erg goed karakter. (Dat vind ik ook wel het allerbelangrijkste!)

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 17:36

Misschien dat dit nog een klein beetje extra beeld geeft...
Op deze foto's is ze nog wat jonger, en ja de hindernis gaat van de verkeerde kant... Voor het eerst vrijspringen.
Afbeelding
Lastige foto om dr te beoordelen omdat ze wat scheef staat, maar ze heeft toch geen extreem korte nek, zoals het op de 1ste foto's lijkt. (Daar staat ze alle keren wat opgeheven te kijken helaas)
Afbeelding

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:53

Kwa papier vind ikniet dat er iets interessants is om op terug te fokken...
Nog de beste kans met gebruik van BAchelor NH, die overigens sowieso wel heel goede veulens geeft. Dekgeld ook netjes, tenminste, dat was het wel altijd.

Op de springfoto lijkt de hals beter in proportie. Hoop dat ze beter springt dan op de foto, want met mijn dressuuroogjes zit ik zo al een dikke voorbeenfout

maessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 17:56

Klopt, was ook dr eerste keer