Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
sarabande schreef:[Het KWPN schiet geen goede kleine merries af, en keurt geen slechte grote goed. .
[/quote]
Dees schreef:
Het kwpn weet helemaal niet of die grote slecht geeft bij de keuring voro 3 jarigen. Dus een grote is eerder goedgekeurd dan dat er gegevens over de nafok bekend zijn.
Kom je met een kleintje op de kwpn-keuring, neemt men het dier helemaal niet serieus en is is stamboekopname het hoogst haalbare. Bepaald geen goedkeuring, ongeacht hoe het diertje beweegt. Men zal je ook niet aanraden ermee te gaan fokken, daar 1.70m. klaarblijkelijk de norm is.. Het kwpn zal dus nooit weten of de kleine merrie een goede is.
sarabande schreef:Dat is niet op maat maar op kwaliteit gebaseerd, mijn merrie van vorig jaar 1.70 gemeten werd ook afgebrand omdat ze er op dat moment niet goed voor stand.
Dat betekent niet dat ik in ieder topic ga zeggen dat het KWPN geen grote paarden wil.
Je moet eens iets verder kijken dan je eigen ervaring.
[***] schreef:Mijn merrie van 1.61 draaide bovenaan mee op de NMK [naam verwijderd], dus 1.70 is niet de norm, ik zou zeggen ga eens kijken op de keuring.
Die van [***] is dus duidelijk zo veel beter dat ze er niet om heen konden. Neemt niet weg dat ik te vaak heb mogen bijwonen dat kleine merries de kans niet krijgen die ze wel verdienen. Het is net alsof kleine merries veel beter moeten zijn dan grotere merries om in aanmerking te kunnen komen voor een premie.[***] schreef:Mijn merrie van 1.61 draaide bovenaan mee op de NMK Dees, dus 1.70 is niet de norm, ik zou zeggen ga eens kijken op de keuring.
Is Lingh niet een Flemmingh x Columbus?
Het is ook niet op deze merrie van toepassing want een E pony is inderdaad niet welkom bij het Koninklijk Warmbloed PAARD Nederland.
Misschien is er een leuk recreatiepaard uit te fokken, het lijkt mij persoonlijk ook geen fokmerrie die aan mijn eisen zou voldoen, TS is niet echt duidelijk met haar fokdoel.
)
Dat hoeft van mij ook absoluut niet! (Kan er nu tenminsten normaal opkomen..) Ik ga haar absoluut niet voor de keuring gooien bij het Kwpn, ik heb geen zin om haar daar te laten onderuithalen, puur omdat ze te klein is gebleven. Ik zat meer aan Nrps hengsten te denken, vooral ook omdat je daar niet (of minder in elk geval) met maat zit te klooien. Als ik er een veulen uit wil fokken, dan fok ik voor mijzelf. Mijn belangrijkste eis is karakter. (En dat is bij mijn merrie al super) Dan zou ik iets meer front willen zien bij haar, iets meer richting die oprichting. Omdat mijn idee was dat dit bij haar mede door het groeien nog wel zou verbeteren kon ik niet echt hele sterke verbeterpunten voor haar bedenken. En daar was ik nu juist erg nieuwsgierig naar! Vandaar mijn gil om jullie mening. Verder gaat ze zowieso niet eerder als volgend jaar onder de hengst, en dan nog onder de voorwaarde dat ik een "perfect match" heb gevonden!
) maessie schreef:Ik weet dat mijn merrie nog ontzettend in de groei is, haar derde verjaardag moet nogal komen! Ze is net beleerd, maar omdat ze nog volop groeit, gaan we daar ook errug rustig mee bezig!
Even een kleine reactie hierop: Mijn merrie heeft de hele winter te koop gestaan, omdat ik haar te klein vond. Had ik haar in eerste instantie gelijk willen houden had ik haar ook pas in de herfst laten beleren. Maar omdat ik haar dus kwijt wilde, en onbereden paarden dus niet verkoopbaar zijn, is ze dus toch weggegaan te beleren. Achteraf bekeken ben ik erg blij dat ik dit gedaan heb, want ze is echt 180 graden omgedraaid in gedrag. Was het eerst een extreem druk en bazig over me heenlopend paard, nu is het een superaanhankelijk en overactief rijpaardje geworden. Geestelijk was ze er méér dan aan toe om bereden te worden! Na deze ommezwaai in haar houding en omdat ik mijn vertrouwen in haar terug heb gevonden, heb ik besloten om haar toch te houden. En dat ze "te klein" is? Ze loopt als een paard, en ik pas er prima op, dus voor mij achteraf toch een superpaardje. 
) zitten... dacht ik wie weet kunnen ze me hier verder helpen.
geeft ook hele mooie E-pony's en een mooi front
misschien is het wat. Gribaldi verkoopt altijd en de achterhand van je merrie ziet er goed ontwikkeld uit. Als ze ook nog eens een goed gebruik van het achterbeen heeft is dat mooi meegenomen
unamie schreef:wat is de complete afstamming? (staat ze al op paardenfokken.nl)heeft de een ster/keur moeder/oma overgrootoma
als ze heel goed gefokt is kan het zijn dat de merrie veel beter fokt dan je in eerste instantie zou denken
maar misschien wel een die goede nakomelingen geeft! vaak gaat deze vererving generaties terug, vergis je daar niet in.....
nu al 1,58 cm .......deze komt uit een moedertje van 1.59 cm. Dus maat en model zegt niet alles......een moederlijn met verervende kwaliteiten des te meer!