Superverervers, een zegen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 07:38

Xander schreef:
Ik heb Amor er bewust niet bijgezet omdat deze voor mij ondanks zijn doorgeven van bewegingsmechanisme geen plusverervers is geweest. Hij is degene die binnen de Nederlandse fokkerij zijn eigenaardigheden en veel vervelende karakterigenschappen heeft binnen gebracht. Deze zijn later versterkt door een aantal hengsten in de dressuurhoek tot de fokkerij toe te laten die op dit op dit punt ook negatief hun invloed hebben doen gelden.

Xander

Nou ga dat maar eens aan Huub van Helvoirt uitleggen
En aan al diegene die Amor in hun merriestam als HET pluspunt beschouwen. Die karaktereigenschappen hadden ook te maken met het tijdsbeeld. Men was niet gewend aan paarden die niet alles deden met een niet passend bit van een landbouwpaard in hun mond. Doruto gaf ook lastige paarden.

Ik denk dat je de boel omdraait er zijn niet voor niets zoveel goede presterende dressuurpaarden waar Amor in de merrielijn zit.

valori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 08:48

missmiekie schreef:
Cayenne schreef:
Burggraaf misschien ook?

ja voor z'n slechte beenwerk zeker
Ik ga mee met het laatste deel van ART_UMA

Wat is er mis met Burggraaf? Waar haal je dat slechte beenwerk vandaan? Volgens mij heeft Burggraaf een hele grote invloed gehad op de springpaardfokkerij en gaf hij ook nog eens mooie paarden, mits je de goede merrie gebruikt.
Veel fokkers hebben gebruikt zonder goed naar hun merrie te kijken (zg penny fokkers) en dan krijgt de hengst de schuld.

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:02

sarabande schreef:
Xander schreef:
Ik heb Amor er bewust niet bijgezet omdat deze voor mij ondanks zijn doorgeven van bewegingsmechanisme geen plusverervers is geweest. Hij is degene die binnen de Nederlandse fokkerij zijn eigenaardigheden en veel vervelende karakterigenschappen heeft binnen gebracht. Deze zijn later versterkt door een aantal hengsten in de dressuurhoek tot de fokkerij toe te laten die op dit op dit punt ook negatief hun invloed hebben doen gelden.

Xander

Nou ga dat maar eens aan Huub van Helvoirt uitleggen
En aan al diegene die Amor in hun merriestam als HET pluspunt beschouwen. Die karaktereigenschappen hadden ook te maken met het tijdsbeeld. Men was niet gewend aan paarden die niet alles deden met een niet passend bit van een landbouwpaard in hun mond. Doruto gaf ook lastige paarden.

Ik denk dat je de boel omdraait er zijn niet voor niets zoveel goede presterende dressuurpaarden waar Amor in de merrielijn zit.

De Amor's lijken super, totdat ze echt aan het werk moeten....

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:10

Basvdv schreef:

Er zullen weinig Amors nog aan het werk zijn.
Maar ze hebben hun kinderen wel vechtlust en het potentieel om door de beweging en hardheid te kunnen werken, meegegeven.

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:30

sarabande schreef:
Basvdv schreef:

Er zullen weinig Amors nog aan het werk zijn.
Maar ze hebben hun kinderen wel vechtlust en het potentieel om door de beweging en hardheid te kunnen werken, meegegeven.

Ook op paarden waar Amor in de 2e of 3e generatie zit is mijn stelling van toepassing. Paarden met veel potentieel en uitstraling, maar wanneer ze écht aan het werk moeten (ZZGP) haken ze af..

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:40

De eerste waar ik op kom is Barbria en die heeft het toch aardig volgehouden, wat heet die loopt nog steeds

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:55

sarabande schreef:
De eerste waar ik op kom is Barbria en die heeft het toch aardig volgehouden, wat heet die loopt nog steeds

Doruto heeft flink zijn stempel gedrukt op het doorzettingsvermogen van Barbria.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:15

Dit is nou nog eens een interesante topic, deze ga ik zeker volgen.

Ik ben niet bekent met amor's maar ik ga wel met Xander mee, niet het Amor geval, want daar weet ik niks van.

Verders denk ik dat INdorado ook al heel wat goede springers heeft gebracht, deze hengst is niet populair geworden door wat hij heeft gepresteerd, maar hoe zijn jongen presteren, toen wij hem gebruikte hoorde je nog niet zo veel van hem, das nu wel anders.

Het karakter is vaak een probleem in de fokkerij, maar ik vind dat je daar niet aan moet denken. Wie komt verder, een karakter paard of een braaf paard?

Suzanne F.

Re: Superverervers, een zegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:34

Sisther de Jeu, Gribaldi x Amor.
Rambo, Gribaldi x Amor
Shamrock NL, Cabochon x Zeoliet x Amor
Pays bas, Cabochon x Zeoliet x Amor
Melvin, Flemmingh x Amor
Jazz, Cocktail x Ulster x Amor
Inspekteur, Darwin x Amor
Hierarch, Cocktail x Amor x Doruto
OO seven, Rubinstein x Doruto x Amor
Obsession, Peter pan x Renville x Amor

En dit zijn een handje ZZGP paarden, dan laat ik nog vele ggk hengsten achterwege zoals Tango en ook springers zoals Farmer en Kroongraaf. En supermerries zoals Laicka, Kulia, O bertje etc etc.

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:35

Suzanne F. schreef:
Sisther de Jeu, Gribaldi x Amor.
Rambo, Gribaldi x Amor
Shamrock NL, Cabochon x Zeoliet x Amor
Pays bas, Cabochon x Zeoliet x Amor
Melvin, Flemmingh x Amor
Jazz, Cocktail x Ulster x Amor
Inspekteur, Darwin x Amor
Hierarch, Cocktail x Amor x Doruto
OO seven, Rubinstein x Doruto x Amor
Obsession, Peter pan x Renville x Amor

En dit zijn een handje ZZGP paarden, dan laat ik nog vele ggk hengsten achterwege zoals Tango en ook springers zoals Farmer en Kroongraaf. En supermerries zoals Laicka, Kulia, O bertje etc etc.

Helemaal mee eens. Amor moet ook beslist niet als zwakke schakel worden gezien in een pedigree, integendeel.
Maar de directe Amor nakomelingen zijn vooral fameus vanwege het fraaie exterieur en bewegingen. Ze floten dan ook richting de Z dressuur, en toen was het feestje over. De Amor's moesten echt aan de arbeid en haakten af. Wanneer we naar de paarden in de bovenstaande lijst bekijken zie je dat Amor is aangepaard met hengsten de wél het doorzettingsvermogen hebben/hadden voor de hogere sport. Dan wordt doorzettingsvermogen (van bijvoorbeeld Doruto) met het exterieur en beweging van Amor gecombineerd en vallen de stukjes in mekaar en zijn er zeer goede paarden geboren.
Amor voegt zeker kwaliteit toe aan de pedigree, mits deze op de juiste manier is aangepaard.

Xander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:45

Als jullie mijn berichtje nog een keer doorlezen over plusverervers dan zie je dat ik meer in de springhoek zit. De aangehaalde Amor's zijn allemaal in de dressuurhoek en wat betreft Farmer en Kroongraaf, die hebben eigenlijk niets of weinig voorgesteld.
Een plusvererver is een hengst waarvan je (mischien wel achteraf) kunt zeggen dat hij veel positiefs heeft toegevoegd. Wat betreft Amor is dat voor de dressuur zeker het geval en heeft hij een wezenlijke bijdrage in de omvorming naar een rijpaard betekend, met wat mij betreft een aantal kanttekeningen.
Voor de jongere hengsten moet je gewoon afwachten wat het wordt ook al springen er een aantal soms uit zoals op dit moment een Indorado en wat betreft Indoctro weet iedereen dat ze kunnen springen. Iedere jaargang heeft bijna een opvallende vererver. Bij het ABC zijn dat voor mij Animo, Burggraaf en Concorde. De rest van het alfabet kan ik nog niet invullen.

Xander

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:48

geef Bas gelijk als het gaat om Amor bij springpaarden..idd als ze echt aan de bak moeten dan geven smijten ze de handdoek in de ring

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:32

Bucephalus schreef:
Als een jury een hengst aanbeveelt en er een topruiter op zit, het paard in de hengstencompetitie kampioen wordt, dan staat dat garant voor hoge dekcijfers, in ieder geval een paar jaar. Is dit willekeur?

Dat is "Blindheid".

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:54

ceasario schreef:
Bucephalus schreef:
Als een jury een hengst aanbeveelt en er een topruiter op zit, het paard in de hengstencompetitie kampioen wordt, dan staat dat garant voor hoge dekcijfers, in ieder geval een paar jaar. Is dit willekeur?

Dat is "Blindheid".

Van wie???

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:03

wat betreft Farmer en Kroongraaf, die hebben eigenlijk niets of weinig voorgesteld.

Leg dat maar eens uit aan Zoer. Die schreef Faldo als vader op in plaats van Farmer.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:06

HAHAHA

grapjas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:28

@ Xander in je alfabet kun je wat mij betreft bij de H jaargang zeker Heartbreaker invullen

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 22:51

Het valt me overigens op dat in verschillende topics naar voren komt dat bepaalde bekende hengsten niet zo goed bevruchten. In de laatste IDS stond een overzichtje van de nieuwe hengsten m.b.t. het bevruchtend vermogen. Zou wel fijn zijn om dat van de overige dekkende hengsten ook te hebben.
Vruchtbaarheid lijkt me een allereerste vereiste!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:20

arie53 schreef:
Leg dat maar eens uit aan Zoer. Die schreef Faldo als vader op in plaats van Farmer.

Daar is al genoeg over gezegd.
Een dergelijke schrijffout kun je Zoer niet kwalijk nemen.........

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:12

even wat ik over een paar bekende dekhengsten vind en denk eerst maar beginnen met 2 goede hengsten uit mijn eigen paard's bloedlijnen..

Jazz- vererft zeker een goede achterhand en goede aanzet van de hals. verder hebben ze een bruikbaar lijf voor de sport. het karakter staat veel mensen tegen. en ik moet toegeven dat dit niet altijd geheel onterecht is. de paarden van jazz zijn over het algemeen snel gepikeerd en laten je soms smerig zitten in de ring of met training. ( en ik spreek uit ervaring )

Flemmingh- Vererft mooie en ruime gangen die goed verruimen en verkorten. daarbij hebben ze een goede lengte en gebruik van de rug. de karakters zijn mits ze met een "normale" merrie zijn gecombineerd fijn voor ene sportpaard, meestal overijverig.

Donnerhall: bloedmooi paard maar ik ben van de nakomelingen qua gangen en ruggebruik niet over enthousiast.

Amor: deze moet zeker niet onderschat worden, mits er ook andere goede hengsten bij in de bloedlijn zitten..

Gribaldi: zijn nakomelingen zijn erg wisselend. Over het algemeen zijn ze goed bruikbaar voor de sport en hebben ze goede gangen. meestal een iets korte rug, maar die kun je compenseren met een goede merrie.

de rest heb ik niet echt verstand van of ervaring mee, dus daar doe ik geen uitspraak over

tanja_vg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:28

Een supervererver vind ik een hengst die (bijna) altijd verbetert, en als een soort bouwsteen voor de fokkerij dient. Hengsten als Alme, Ramiro en Nimmerdor lijken me hier van toepassing.

Vogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:35

Ten eerste mag je Cor Loeffe wel geloven want hij heeft dr zkr verstand van. En ten tweede zijn de beste verervers bewezen en stonden laatst nog in de hoefslag (nr. 10).
De top 5 springverervers zijn: Argentinus, Darco, Contender, Quidam de Revel en Libero H. De top 5 dressuurverervers zijn: Donnerhall, Rubenstein 1, Laurius Crusador xx, Warkant en Weltmeyer.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:15

ceasario schreef:
Bucephalus schreef:

Dat is "Blindheid".

Eerder ''Slimheid''.

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:25

Justarman schreef:
even wat ik over een paar bekende dekhengsten vind en denk eerst maar beginnen met 2 goede hengsten uit mijn eigen paard's bloedlijnen..

Jazz- vererft zeker een goede aanzet van de hals.

Flemmingh- Vererft goed gebruik van de rug.

Gribaldi:
goed bruikbaar voor de sport en hebben ze goede gangen. meestal een iets korte rug, maar die kun je compenseren met een goede merrie.

de rest heb ik niet echt verstand van of ervaring mee, dus daar doe ik geen uitspraak over

Eeeh Jazz goede halsaanzet? Flemmingh goede ruggen? Gribaldi korte rug?

Ten tweede vind ik deze NOG geen superververs. Wel redelijk op weg.

Vogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:39

tanja_vg schreef:
Een supervererver vind ik een hengst die (bijna) altijd verbetert, en als een soort bouwsteen voor de fokkerij dient. Hengsten als Alme, Ramiro en Nimmerdor lijken me hier van toepassing.

Vererven zegt niks over verbeteren maar over eigenschappen doorgeven...