Fagan een slokdarmverstopping, iemand ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 07:55

Nou... Gisterochtend was het weer zover, Fagan had weer een slokdarmverstopping. Ik was er al een beetje bang voor, ze is net een stofzuiger en vreet echt alles op wat er in de wei op de grond ligt. Deze keer kwam er een andere veearts, waar ik niet zo over te spreken ben, maar uiteindelijk heeft ze de prop wel weggekregen.

Ik heb Fagan en Ciara nu in de schuilstal opgesloten (die is 3 x 9 meter) zonder stro. Ciara krijgt het hooi in een hooinet aan de buitenkant van de stal, zodat er zo min mogelijk hooitjes naar binnen vallen. En een hoek van de stal heb ik met rubber tegels gelegd, zodat ze als ze zacht wil liggen daar kan gaan liggen..

Maandag maar eens met mijn eigen veearts praten, want ik kan ze toch moeilijk nog 2 maanden ofzo in die stal opsluiten. Maar zodra ze naar buiten gaat vreet ze zich weer vol met alles wat ze kan vinden in de wei (de prop dit keer was waarschijnlijk een grasprop). En op het zand zetten durf ik ook niet, ik ben bang dat ze dan gewoon bekken zand naar binnen gaat werken.

Lekker klote allemaal in ieder geval..

maroes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 08:00

Nou Mariska dat in inderdaad heel vervelend. Veulentjes zouden juist lekker moeten rennen en vliegen.Maar een andere oplossing zou ik ook niet weten. Sterke.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:07

Goh joh is idd heel vervelend zou toch je eigen dierenarts nog eens vragen,misschien(het is maat een gedachte gang hoor)heeft ze wel een vernauwing ofzo in haar slokdarm waardoor ze het niet weg krijgt?Nou in iedergeval sterkte!

snowylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:52

Ik heb het ook gehad met mijn merrie en mijn veulen heeft het toen ook gehad. Geen pretje. Mijn veulen heeft er wel van geleerd en nooit weer gedaan.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:06

Denk eerder dat het gewoon nooit meer is gebeurt dan dat ie dat bewust nooit meer gedaan heeft.

cojolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:35

Jeeh mariska wat een pech, ik zou geen oplossing weten, zal het wel met je D.A overleggen misschien heeft hij een oplossing, maar ik kan me voorstellen dat je baalt zeg.
Heel veel sterkte

Pellie

Re: Fagan een slokdarmverstopping, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:04

hmmm poedersuiker zeg je vraagt je af waarom ze zo schrokkerig is. als je dát zou kunnen temperen heb je de kwaal meteen bij de bron gepakt hè.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:16

als dat de bron is wel ja.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:23

lijkt me wel, als ze niet meer zo schrokkerig is, krijgt ze ook geen verstopping meer. of zie jij het anders?

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 23:59

Veearts is vanmiddag weer geweest, om een 2e spuit antibiotica te geven (had ie gister al afgesproken te komen doen vandaag). Toen ik vroeg of het misschien iets met doorkomende tanden te maken kon hebben reageerde hij eerst iets afwijzend, maar toen hij in haar mond had gekeken vroeg hij hoe oud ze was. Haar 2e rij kiezen kwam namelijk al door, en dat hoor eigenlijk pas bij 6 wk oud te gebeuren.... maar zij wordt morgen net 3 weken.

Iedereen bedankt voor het medeleven, en het meedenken!!! Ik hoop dat mijn eigen veearts morgen me iets wijzer kan maken over wat nu te doen.

Sharlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 01:14

Hoi....... Wat verschrikkelijk! Ik hoop dat t snel goedkomt en goed blijft met je kleine paardje.

Misschien een berichtje waar je niet echt op zit te wachten, maar een veulentje wat ik ken had een afwijking aan de slokdarm. Hoe het precies zit weet ik niet meer, maar de afwijking zorgde ervoor dat ze niet goed kon slikken en dit leverde problemen op met vast voer. Constante verstopping van de slokdarm..............om de haverklap.

Heel zielig en uiteindelijk hebben ze haar in moeten laten inslapen met zes maanden bij de overgang van melk naar alléén vast voer (afspenen).

Is slechts een voorbeeld en dit betekent niet dat dit ook voor jouw veulen geldt! Veel kleintjes zijn schrokkerig enz in het begin en hebben ook moeite met het slikken (moet zich nog ontwikkelen) Daar ken ik nog 'vééél meer voorbeelden van.

Kans op een afwijking in miniem en ik weet zeker dat t heeeelemaal goedkomt Geniet van je kleine "kind"

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 06:53

O, wat erg zeg! Ik hoop voor je dat de DA een oplossing heeft. Anders zou ik het toch eens op zand proberen, en goed observeren of ze niet begint te eten. Zand is natuurlijk niet zo smakelijk als hooi, gras en stro. En toch eens aan de DA vragen of er niet een afwijking kan zijn in de slokdarm.

Heel veel succes, ik duim voor jullie!

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:26

Pellie schreef:
lijkt me wel, als ze niet meer zo schrokkerig is, krijgt ze ook geen verstopping meer. of zie jij het anders?

Ja als het een slokdarmvernauwing is maakt het niet uit hoe ze eet dan blijft dat terug komen.

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 17:49

Nou vandaag met mijn eigen veearts overlegd.. Hij wil liever (nog) geen endoscopisch onderzoek doen. Slokdarmvernauwing komt volgens hem bij paarden bijna niet voor, en het is toch weer een beschadigende handeling zo`n slang erdoorheen.

Hij denkt dat het voordroog meepikken de enige oorzaak van de verstopping is, en dat alleen gras geen problemen zal geven. Daarom staan ze dus nu weer in de wei, op een afgezet stuk waar geen restanten voordroog ligt. merrie krijgt geen voordroog mee bijgevoerd (staat genoeg gras op het stuk, en ze krijgt 2x daags merriebrok en musli).

Ik hoop maar dat de veearts gelijk heeft, en dat ik straks niet weer een verstopt veulen aantref in de wei

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:55

Ik had hier gisterenavond een mini veulen met slokdarmverstopping.
Het kleintje is 2,5 week oud en vreet ook alles op waar ie bij kan. Bij hem was het van het gras, kwam een aardig plukje uit.
Hij mag nu een paar dagen niet op het gras en krijgt 2x daags AB.
Hopelijk komt het niet terug, bij zo'n mini veulen is het sonderen niet zonder risico...

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:12

Kan je haar geen graasmasker opdoen (te koop bij de paardendrogist) dan kan ze niet zo schrokken. Is alleen wel lastig met drinken want dat gaat natuurlijk ook niet dus dan moet je het wel steeds om en weer af doen. Lastig probleem zeg.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:16

heb er zeer goeie ervaring mee me eerste eigen verzorgpaardje waar ik op kon rijden is eraan overleden het kon echt niet langer meer 2x per week die slokdarm 2x per week weer huilen om sil en die slang die er soms ingedouwd moest worden voor meer info kun je me pmen..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:55

zou fijn zijn idd dat het op gras over is.

is zo saartje, daar was ik even aan voorbij gegaan