Welke hengst op mijn stermerrie??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:20

sigrid1182 schreef:
Als deze goed is, zou ik niet gaan spoelen e.d. dat hoeft alleen als er iets mis is volgens mij....

Spoelen hoeft heus niet zo'n negatieve bijklank te hebben hoor. Bij oudere merries wordt het normaal standaard gedaan.

Bij oudere merrie's zie je vaak dat de baarmoeder niet meer zo goed afsluit. Bijgevolg neemt de baarmoeder lucht. Na het eigenlijke insemineren kan dit dan leiden tot een infectie waardoor de vrucht afdrijft, en de dracht dus ten einde komt.

Om die infectie te voorkomen wordt een merrie dus gespoeld, vervolgens dichtgenaaid zodat de baarmoeder geen lucht meer neemt, en de vrucht dus ongestoord verder kan groeien.

Bij heel wat oudere merries wordt dit standaard gedaan. Niets mis mee...

Suzanne F.

Re: Welke hengst op mijn stermerrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:22

Inderdaad heel goed doordacht mee omgaan. Advies vragen aan hengstenhouders en je goed laten informeren (objectief dan).

Kies in ieder geval een echt goede hengst en bezuinig dan niet op de dekkosten, het zal misschien 1 van de laatsten zijn die ze brengt. En het is zeer waardevol bloed om vast te leggen, menigeen zal jaloers zijn.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:50

sigrid1182 schreef:

Ik zou naar een hensgtenhouder gaan die de hengst van jou keuze op stal heeft staan, zodat de optie vers sperma zonder verdunners e.d. ook bestaat...
Ja maar als deze merrie idd last heeft van vocht en baarmoederontsteking zou ik dus niet voor vers kiezen maar voor verdund omdat dat stukken hygienischer is, alsdus mijn ervaring. Maanden zitten 'kloten' met onverdund op die stel, omdat ze beter op zou nemen. Toen thuis eens met een andere da heel hygienisch te werk gegaan, met verzendsperma en steriel glijmiddel en madam was drachtig (en is nu dus 21).

Dus even swappen, kijken of ze schoon is, indien spoelen ect ect..

En idd niet op dekkosten gaan bezuinigen, deze afstamming verdient beter

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:44

Jan_VT schreef:
janie schreef:
ps ik kan op paardenfokken.nl niet achterhalen wat de nakomelingen van haar zijn!hoe kom ik daar precies?als ik klik op nakomelingen staat er dat deze niet bekend zijn, zijn ze dan niet geregistreerd?

Deze merrie is de volle zus van de BWP-gekeurde Landadel. Ik ken die hengst nog van vroeger. Was een interessante hengst.

Als dat zo is, zou ik eens kijken met wat voor bloed de nakomelingen van Landadel zijn gecombineerd en hoe dit heeft uitgepakt.

Het is een Hannoveraanse moederlijn dus daar kan je misschien ook op terugfokken (zou ik doen). Ik kijk vanavond in mijn boeken of ik de moederlijn kan uitbreiden.
daar heb je misschien wat aan.
Bij het KWPN is het heel wijs dat je de nakomelingen opvraagt.
Zoals hier al eerder gezegd, waardevolle merrie.
Verder zou ik er een topspringhengst op zetten met bewezen bloed, bewezen nakomelingen en bloedaansluiting.
(For Pleasure)
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 24-04-06 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:54

Haal gelijk dan die dubbelen melding weg van die Wulf moeder..

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:55

Als ik iets vind pas ik het helemaal aan (heb een passie voor Hannoveraans bloed dus Service van de zaak )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:56

Suzanne F. schreef:
En het is zeer waardevol bloed om vast te leggen, menigeen zal jaloers zijn.

Nogal ja

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:08

Misschien ook eens advies vragen bij Hans Horn van de Wiemselbach? Daar staat immers het legendarische broertje van jouw merrie; Libero H.

janie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 15:35

mmm chantal als jij eens zou willen kijken, dus gewoon ff goed doorzoeken dus!Het is dus wel verstandig om de merrie eerst te laten spoelen om dingen uit te sluiten?Dat gaat via de VA neem ik aan? ( ps leuk dat jullie allemaal zou meedenken! daar heb ik tenminste wat aan!!!)

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:15

Van tevoren wordt ze zowieso gescant om te kijken wanneer ze precies geïnsimineerd moet worden. Dat doen ze pas als er een ei (=een rijpe eicel) zit. Dan kunnen ze ook meteen zien of er eventueel cystes in de baarmoeder zitten, die het moeilijker maken om de merrie drachtig te krijgen. Spoelen zou ik met zo'n oude merrie zowieso doen. Het is niet zo duur en in een vieze baarmoeder nestelt een vrucht moeilijk in. Als je merrie geïnsimineerd is, dan kan ze eventueel na twee dagen nog een keer gescant worden om te kijken of het ei weg is, maar meestal wordt er dan pas na 18 dagen weer gescant om te kijken of er een vrucht zit en de merrie dus drachtig is, of anders zou ze om die tijd weer hengstig moeten worden en kan ze nog een keer geïnsimineerd worden. Als de merrie drachtig is, dat lukt niet vaak al in de eerste keer (mijn oude merrie heeft er zelfs twee jaar over gedaan) dan scan je een paar maanden nog eens om te kijken of de merrie geen miskraam heeft gehad of dat er geen tweeling in zit.
Bij de meeste hengsten houders kan je een soort abbonement nemen op het scannen voor ongeveer 100 euro. Dan kan je je merrie het hele seizoen laten scannen voor dat geld. Vaak moet je dan wel naar de veearts toe of naar een hengstenhouder om te scannen. In de meeste gevallen met oudere merries kan dat abbonement uit.
zo, dat was alweer een heel verhaal. Misschien wist je het meeste al, maar ik moet mijn type vaardigheid tenslotte ook een beetje bijhouden!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:23

Suzanne F. schreef:
Misschien ook eens advies vragen bij Hans Horn van de Wiemselbach? Daar staat immers het legendarische broertje van jouw merrie; Libero H.

deze merrie is geen zus van libero H hoor ,in de verste verte niet .
Ze is een dochter van Landgraf I en daarvan lopen (liepen ) er duizenden producten rond .
Ze is idd de volle zus van de Belgisch goedgekeurde hangst Landadel ,helaas niet van de duitse landadel want dan had je een diamant in huis . De belgische heeft weinig goeds voortgebracht .
Maar het neemt niet weg dat je een juweeltje hebt .Ik hoop voor je dat je ze nog dragend krijgt maar het zal niet makkelijk zijn daar ze slechts 3 producten heeft gehad (elk jaar een veulen aan de voet zijn ze vlotter drachtig)Dus zeker eerst goed laten checken door de DA ,en liefst ene die wat ervaring heeft met probleemmerries en zeker voor een hengst gan met vers sperma van goede kwaliteit . Op het station zetten waar de hengst staat is nog beter zodat het direct na winning kan geiinsimineerd worden . Verder veel succes ..ben je eigenlijk al lang in het bezit van deze merrie??

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:46

Oh ik dacht echt dat Libero H een Landgraf I was.
Sorry dan.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:28

Suzanne F. schreef:
Oh ik dacht echt dat Libero H een Landgraf I was.
Sorry dan.

is ie ook hoor alleen hebben ze niet dezelfde mama

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:59

Nee dat begreep ik ook wel hahha
Zat ik toch goed dat Libero een Landgraf was, pfoei dacht al dat ik blond werd.
Nee nou ja halfbroertje dan he?

Ik bedoelde dat hun dan misschien konden aangeven welk bloed mooi combineert met Landgraf. Numero Uno is Libero x Lord Calando??
Ik dacht dat achter Peter Pan ook Gotthard zat. Pilot x Gotthard of niet?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:04

Nou, ik ben aan het puzzelen. Ik weet ondertussen wie er allemaal uit die stam komen maar ik ben nog niet uit de aansluiting (HELP)

Het is Hannoveraner Stamm 367, met als beduidenste moeder Fega (Franke x Schassy x Ischariot x Negumbo x Coriolan xx x Junicus x Don Juan x Nordost II x Jupiter x Cabrera) met nog een vertakking op de merrie S. 312628153 (Agram x Amateur I x Freiligrath x Lolar x Schlemmer)

http://www.paardenfokken.nl/progeny.php

Het is nog niet compleet maar wel een begin.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:06

gotthard geeft niet bepaald goede karakters maar de combi met Almé was meermaals geslaagd ...
en bovendien past de combi Quidam de revel x landgraf in d springsport super, die is wel heel prijzig dus misschien een zoon van Quidam de revel (eventueel uit een holsteiner moeder )

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:20

Dochter van Zauberlady

96.08802 OLADY * BAY F 1996/05/05 IMPORTED GRIESSEL-D KWPN REC NIMMERDOR ZAUBERLADY LANDGRAF I

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:25

Oh wauw een dochter van Nimmerdor.

janie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 21:41

he chantal hoe kom jij op die dochter van mijn merrie met nimmerdor?heb je daar een foto van gevonden?hier nog wat vers genomen foto s van vanavond, speciaal voor jullie!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:02

Voor nakomelingen kun je ook heel eenvoudig een mail sturen naar het KWPN en dan heb je snel een antwoord, alleen nakomelingen in het buitenland kunnen ze niet vinden.

ps. Als je bij Heartbreaker dekt wil ik wel vast een bod doen op het veulen.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:03

chantal1 schreef:
Dochter van Zauberlady

96.08802 OLADY * BAY F 1996/05/05 IMPORTED GRIESSEL-D KWPN REC NIMMERDOR ZAUBERLADY LANDGRAF I

die had ik ook gezien op google....

Zauberlady Landgraf I in toetsen...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:25

mooi papier idd!!

Suzanne F. schreef:

die hebben mij ook heel enthousiast&vriendelijk geadviseed toen ik info vroeg over welke hengst bij mn merrie zou passen(Lacapo x Cor de la bryere)

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 23:51

sigrid1182 schreef:
die had ik ook gezien op google....

Zauberlady Landgraf I in toetsen...

Klopt, maar verder is er heel weinig te vinden over die merrie, ook niet over de rest van de afstamming.
Idd het KWPN kan meer gegevens gegeven en evt. het hannoveraner verband.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 07:53

Bij de wiemselbach staat ook de kampioen van de hengstenkeuring Lupicor x Landgraf.

Ze ziet er goed uit hoor voor haar leeftijd!

janie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 13:53

haha ha vind ik ook! en conditioneel is ze ook nog supergezond, dus vandaar de gedachten om er nu nog wat mee te doen!Heb een mail gehad van een kwpn inspecteur, die exterieur ed van haar wil weten om een goed advies te geven!