Wat is een veel voorkomende kwaal bij een fries ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SheMellon

Re: Wat is een veel voorkomende kwaal bij een fries ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 11:52

Nou dat word dus zeker geen makkie !
Ik had mijn oog laten vallen op een Rypke nakomeling. Daar hoorde ik wel positieve verhalen over. Maar erg barok is hij niet geloof ik.
Nou ja, mochten jullie nog een leuke afstamming tegen komen, pm me dan even

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:56

friesen zijn wel lomp hoor! en hebben soms last met het galoperen en die van mij zijn wonderbaarlijk genoeg allebij heel eenkennig.. maar hebben dan ook allebij een verleden.. maar de andere fries die bij ons op stal stond was ook wel eenkennif.. en lomp..
en vaak worden friese paarden in een kudde met allerlei soorten (rijpaard) paarden mindergoed in de kudde opgenomen..

FriesBN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:28

Shanna, is dat zo, mijn fries staat inderdaad altijd apart, vroeg me al af hoe dat komt, hij is ook niet een van de zwakste, als hij voor het hek staat jaagt hij de rest allemaal weg. Nu heb ik een jaarling merrie en die trekt dus wel heel erg op met mijn andere fries????

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:59

[***] schreef:
Als je dit topic zo leest zou je zeggen dat ze wel een punt hebben met de arabo fokkerij...

Dat hebben ze zeer zeker!
is ook gedaan vanuit 'prestatie-oogpunt', de arabo-friezen hebben meer 'long'. Plus nieuw bloed en hopelijk ook gezonder beenwerk...

Het Friese ras heeft toegevoegde gezondheid nodig. Het is lange, lange tijd een exterieur-fokkerij geweest. Of dat nog zo is, weet ik verder niet. Zwart is mijn kleur niet dus ik heb geen Friezen

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:07

Nou het hangt er ook vanaf wat voor fries je koopt hoor. Ik heb een sterke fries, het barokke type. (voor foto's zien profiel) en dat wat er eerder in het topic stond, dat friezen vaak niet ouder dan 20 werden is ook imo een fabeltje. Zelf heb ik een merrie van OltmanX Reitse. Arabo-friezen vind ik niks, maar goed dat is mijn mening

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:58

Dat van 'niet oud worden, max 20' heb je vast van mij...
Een Fries die je gebruikt in de sport, is snel versleten. Ze zijn er gewoon niet op gemaakt.
Friese merries waarmee wordt gefokt, zijn bijkans nog eerder versleten.

Ik weet niet anders of bij 18 jaar, is de Fries op. Echt op.
Moet de eerste ouder dan 20 DIE ZELF NOG KAN KAUWEN nog tegenkomen.

ik ben inderdaad geen liefhebber van het Friese paard, dus het kan zijn dat ik weinig oudere merries tegenkom. Op de regionale wedstrijden zie je toch vooral de jongere beestjes. De 'ald merry' mag vaak thuisblijven, natuurlijk...

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:24

Dees schreef:

Ik weet niet anders of bij 18 jaar, is de Fries op. Echt op.
Moet de eerste ouder dan 20 DIE ZELF NOG KAN KAUWEN nog tegenkomen.

Nou die ken ik een pref merrie van 23 jaar, grijze kop, een mooie rug er nog in, .......altijd mee gefokt......

Een zeldzaamheid!!!! moet ik er bij zeggen....

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:11

Ach, vele KWPN ers hebben ook mok, maneneczeem, doorgezakte ruggen en een slecht gebit op hu 20e... Zegt mij allemaal niks. Er zijn ook hele lompe KWPN ers. Ik ken genoeg friezen (oa mijn eigen) die je makkelijk een uur flink kunt rijden. Ik ken toch een flink aantal friezenfokker en al zien ze er inderdaad snel wat oud uit (de rug is vaak wat week en ze worden snel wat grijs op het hoofd), je kunt er prima op rijden en mee fokken. Ze zijn wel laat rijp over het algemeen, maar ik vind dat je geen enkel paardenras voor zijn 5e jaar al zwaar moet gaan trainen. Barrok type lijkt inderdaad wat sterker dan het lichtere moderne type, maar qua gezondheid maakt het weinig uit. De moderne types hebben door hun lichtere bouw vaak wel meer uithoudingsvermogen en zijn makkelijker om dressuurmatig op te rijden.
Succes met je zoektocht. Rypke staat hier trouwens om de hoek en is een topper met hele fijne nakomelingen die het op keuringen èn in de sport heel erg goed doen. Hij is zelf al niet heel jong meer, maar is Z2 dres. geweest en ziet er nog altijd prachtig uit.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 08:36

Ja natuurlijk zijn er ook KWPN-ers met mok, slechte gebitten op hun 20e, doorgezakte ruggen, lompheid en maneneczeem, maar het gaat hier om de Fries En daarbij komt dat de populatie KWPN-ers gewoon veel groter is!

Dan zou je het in percentages moeten gaan bekijken, voordat je wat zinnigs daarover kan zeggen.

Rypke is zelf nog wel van het 'oudere' type vind ik. Heb em afgelopen januari nog op de HK gezien in Lwdn. Ontzettend veel haar en barok gebouwd.

Weet je al wat je met je Fries in de toekomst wil gaan doen?

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 08:44

het is dan misschien geen kwaal, maar wel iets waar je rekening mee moet houden: als je je fries in de zomer lekker in het zonnetje zonder deken buiten zet, had je in het begin een mooi zwart paard en door de zon is hij dan flink bruin geworden......

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:51

Is dat niet zo bij alle zwarte paarden?

SheMellon

Re: Wat is een veel voorkomende kwaal bij een fries ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 15:15

Dat een fries misschien bruin word van het zonnejte maakt me niet zoveel uit

Momenteel ben ik erg geintresseerd ik Rypke. Maar ik moet zeggen dat ik al een hoop leuke jaarlingen heb gezien hoor
Nou nog even snel sparen

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:50

Sfieke schreef:
Ja natuurlijk zijn er ook KWPN-ers met mok, slechte gebitten op hun 20e, doorgezakte ruggen, lompheid en maneneczeem, maar het gaat hier om de Fries En daarbij komt dat de populatie KWPN-ers gewoon veel groter is!

Dan zou je het in percentages moeten gaan bekijken, voordat je wat zinnigs daarover kan zeggen.

Het percentage friezen is in mijn omgeving (Fryslân, jeweetwel...) echt evengroot of mogelijk misschien nog wel groter dan het pecentage KWPN ers... Vandaar ook mijn eigen zinnige mening: alsjeblieft.
Er wordt door TS gevraagt naar specifieke problemen waar je bij een fries paard om moet denken. Ik vind dit geen specifieke eigenschappen van de Fries. Hier moet je bij elk paard rekening mee houden...

Oops; typefoutje... Bewerkt dus.

reeskees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:58

sigrid1182 schreef:
de friezen die sterven door gescheurde aorta's is IMO vaak in combinatie met behandeling van mok,

ben ik niet echt met je eens. Ik ken oa een aantal 2,5 - 3,5 jr friezen, die geen mok hebben gehad en ook niet met Ivomec worden behandeld, maar wel stierven aan een gescheurde aorta. Ze hadden allemaal wel dezelfde vader...

Door de hele inteeltoestanden bij het friese ras, is het een behoorlijk "zwak " paard geworden met diverse zware erfelijke problemen.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:24

reeskees schreef:
sigrid1182 schreef:
de friezen die sterven door gescheurde aorta's is IMO vaak in combinatie met behandeling van mok,

ben ik niet echt met je eens. Ik ken oa een aantal 2,5 - 3,5 jr friezen, die geen mok hebben gehad en ook niet met Ivomec worden behandeld, maar wel stierven aan een gescheurde aorta. Ze hadden allemaal wel dezelfde vader...

Door de hele inteeltoestanden bij het friese ras, is het een behoorlijk "zwak " paard geworden met diverse zware erfelijke problemen.

Vertel... (graag in PB:) wat voor vader hadden de veulens met gescheurde aorta's (kan ik er in mijn eigen fokkerij rekening mee houden eventueel) en wat voor ZWARE erfelijke aandoeningen heb je het over? OCD; dat is bij KWPN ers ook een probleem, dus niet specifiek een zwakte van het friese ras. Wat voor erfelijke problemen bedoel je verder nog?

Ik ben dol op nieuwe informatie waar ik mijn voordeel mee kan doen, dus...