Hoefkatrol erfelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Hoefkatrol erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:07

Replay schreef:
In de topsport lopen héél veel paarden met HKO, die worden ingespoten en lopen vrolijk verder, doordat ze goed presteren kijkt niemand ernaar.
Of dat al dan niet waar is laat ik in het midden, maardaar ging het bij mij niet om. Als ze op dat niveau lopen dan weet je dat ze HKO heeft, logischerwijs weet je wat je moet of kunt doen om het te beperken/verzachten, dan weet je wat hko is en wat het inhoudt, dan weet je ook dat HKO erfelijk is, dan weet je ook dat je NIET met zo'n merrie moet fokken.

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:29

Ik hoef dat niet te onderbouwen. Als je een beetje in die wereld rond loopt, weet je dat het zo is.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 08:18

Ik heb gemaild naar antoine de bodt en ik kreeg een reactie dat HKO niet erfelijk was. Nu ben ik helemaal in de war :S

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:19

Antoine de bodt moet zich lekker bezig houden met rechtrichten en zich verder niet met dit gaan bemoeien

Het is wel erfelijk. De 'hko' die hij ' behandeld' is klinische 'hko' en dat is heel wat anders.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 09:27

Kan je mij dat verschil uitleggen?

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 09:30

"Beste Charlotte,

Hoefkatrol is niet erfelijk, en met betrekking tot de de fokkerij hoef je je daar geen zorgen over te maken." Dat is wat ik kreeg....

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:35

Ik kan het je wel uitleggen, maar momenteel heb ik daar geen tijd voor. Rontgenlogisch is op de foto's 3'en en 4'en en naar aanleiding daarvan lopen ze kreupel. Klinisch is op het harde kreupel lopen zonder dat daar een duidelijke aanwijzing voor is. Dhr de bodt z'n theorie is dat als je een paard dan rechtricht (maw ze lopen kreupel door scheefen verkeerd rijden) richt je ze recht en lopen ze weer goed. In jou geval is daar totaal geen sprake van. De merrie is 4, dus het kan bij voorbaat al niet zijn van (jarenlang) verkeerd rijden. Tot zover in het kort uitgelegd. Fokken zou ik dus echt niet doen met zo'n merrie! Wat hij er ook van denkt te zeggen of te weten.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 09:38

Super dankje wel! Het was wel zo dat ze beginnende hoefkatrolontsteking had, dus geen rontgen 3 of 4...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:06

Als het dan wel mee valt, waarom kan er dan niet op de merrie gereden worden? Ze loopt toch niet voor niets alleen maar op de wei?

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:52

LCharlotte schreef:
"Beste Charlotte,

Hoefkatrol is niet erfelijk, en met betrekking tot de de fokkerij hoef je je daar geen zorgen over te maken." Dat is wat ik kreeg....

Dit vind ik eerlijk gezegd niet normaal.
ADB (zijn al veel discussies over geweest) is volledig van mening dat er geen een mankement erfelijk is. Door onderzoeken is tegendeel van deze uitspraak bevestigd.
Punt is dat ik zelf nooit zo'n risico zou nemen als er ook maar 5 %erfelijk zou kunnen zijn.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:09

Ik werd er ook nogal boos over, maar wat kun je er tegen doen? Behalve hier toch duidelijk blijven maken dat het wel degelijk erfelijk is en dat ze er toch voornl. niet mee moeten gaan fokken!

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 15:29

Ben al lang blij dat ik jullie heb Stel je nou voor dat ik alleen naar hun had geschreven. Dan had ik de waarheid dus nooit geweten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:48

Ik geloof in AdB ze manier van rijden.Maar met zijn visie van hoef katrol ben ik het niet eens.Bij klinische Hoefkatrol bedoelen ze eigenlijk alle hoef problemen waarvan ze denken dat die door de hoefkatrol veroorzaakt word.deze is vaak niet aantoonbaar op de foto.

Mijn paard heeft het op een gegeven moment gehad, ze liep stijf en onregelmatig.De dierenarts vermoede hoefkatrolonsteking.dus er zijn foto's gemaakt en daar was niks op te zien.Dus is het bestempeld als klinische hoefkatrol.3 maanden later liep ze trouwens weer goed en nu 2 jaar later heeft ze van niks geen last meer gehad.Ik heb het met de Da er over gehad,met een paard als dat van mij kan je ook rustig fokken.Dit zijn ook de paarden waarbij AdB veel sucses mee heeft.Maar bevoorbeeld fase 4 is vrij ernstig en daarbij kan zelfs de diepebuigpees doorslijten Dus met zulke paarden fokken is niet alleen ,niet slim ,maar zelfs dieronvriendelijk.Ieder gewicht meer belast hun benen en dus ook hun hoeven.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 15:51

Weet je wat het hele probleem was? Mijn paard liep helemaal niet onregelmatig ofzo. Ze begon alleen soms over haar hele lichaam te trillen en dan liet ze zich vallen. Zo zijn we uiteindelijk bij een rontgen onderzoek uitgekomen en hij concludeerde beginnende HKO.

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:44

Los van de HKO zou ik ook nooit fokken met een merrie die op zo'n jonge leeftijd al artrose heeft
Bij een oudere merrie die hoog (en intensief) in de sport heeft gelopen vind ik artrose nog aanvaardbaar, maar dit is heel wat anders...

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 19:39

Klopt, ze had het echter omdat ze als jong paard niet de juiste voeding heeft gekregen, dus ze kreeg niet genoeg voedingsstoffen om gezond te kunnen groeien, dat hoorde ik ook pas achteraf. Als de veulenbrok op was kregen ze gewoon geen, wantz e vonden het teveel moeite om nieuwe te halen... sommige mensen!!!

Cardy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:53

Oftewel het zou ook niet erfelijk kunnen zijn, want jij geeft nu als reden voor de artrose dat ze geen goede voeding heeft gehad

@ Sammie: jij zegt: Het is wel erfelijk. De 'hko' die hij ' behandeld' is klinische 'hko' en dat is heel wat anders.

Maar hij behandelt ook paarden die op de foto HKO heeft (de mijne namelijk). De mijne heeft ook veel artrose en heeft ook HKO (zie mijn profiel over de mate, allemaal rond de 2 en 3), ze liep kreupel. Na inspuiten in de kogels liep ze nog steeds kreupel, vooral in de bochten en op het harde. Nu is ze een maand in training geweest bij een leerling van antoine en ook met dit vrouwtje een weekendje bij antoine geweest en ze is vanaf dag 1 niet meer kreupel geweest. Bij ons was het zeker de scheefheid en wij hebben haar ook echt naar de kl*te gereden. Ik wil niet zeggen dat wat jullie zeggen allemaal niet waar is, maar over sommige dingen denk ik er toch anders over...
Mijn merrie heeft trouwens ook waarschijnlijk der artrose en HKO opgelopen door haar verleden en haar "sportcarriëre"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:48

Niet ieder paard met een zware hoefkatrol loopt kreupel of heeft pijn.Ten eerste is het ene paard pijngevoeliger als het andere en ten tweede heeft niet ieder paard met hoefkatrol de zelfde vorm van afslijting.Atrose en hoefkatrol ontsteking zijn twee andere dingen ook.Atrose kan in ieder gewricht optreden.

Eigenlijk kan je een beetje in Antoine zijn ( garantie) zien hoe hij het hoefprobleem ziet.Paarden die niet ingespoten zijn geweest daar geeft hij een no cure,no pay garantie bij.Paarden die behandelt zijn geweest,dus ingespoten in het gewricht daar geld deze garantie niet voor.Maar juist het inspuiten van het gewricht gebeurt meestal gelijk bij het ontdekken van een ernstige hoefkatrol.Alleen bij de klinische gevallen gebeurt dat niet omdat het daar geen zin bij heeft.
Dus dat maakt zijn verhaal wel dubbel.

Mischien nog een verduidelijking.Mijn duitse herder heeft HD in hoogste graad.Maar doordat ik altijd in de honden heb gezeten zag ik het vrijwel gelijk aan haar manier van lopen.Dus zijn wij haar als pup gaan behandellen.Met ondersteunende voedingsuplement(glucosamine) en al vroeg van het puppyvoer af.Met het gevolg dat ze nu 5 jaar oud is en niks geen last van haar hd heeft.Waarschijnlijk gaat ze het over een paar jaar toch krijgen ,maar nu heeft ze al haar goede jaren toch mooi zo gehad.Maar met mijn hond zal ik dus nooit fokken ondanks dat ze geen pijn of niks heeft.

Dus eigenlijk een beetje het hoefkatrolontsteking verhaal.Vind je het op tijd en kan je het paard op tijd onder steunen door het rechtrichten en evt.suplementen dan kan je een heleboel narigheid opvangen.Maar dat je je paard kapot gereden hebt is overdreven hoor.Tel de uren is dat je op je paard zit en dat je paard in vrijheid loopt.dat weegt niet tegen elkaar op.Daar rij je echt geen hoefkatrol mee in je paard.

De aanleg voor die ontsteking zit er gewoon ,sluimerend in je paard of niet.Door omstandigheden hoe je paard gehouden word,gevoed word en wat er mee gedaan word is de rest van het verhaal.
Zelf ga ik mijn jaarling laten röntgen voor ik er mee aan het werk gaat.Mocht ze het hebben dan kan ik haar werk er aan aanpassen en haar voeding en dergelijke ook.
Sorry voor het lange verhaal

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 06:37

silvana schreef:
Maar dat je je paard kapot gereden hebt is overdreven hoor.Tel de uren is dat je op je paard zit en dat je paard in vrijheid loopt.dat weegt niet tegen elkaar op.Daar rij je echt geen hoefkatrol mee in je paard.

Ja misschien wel een beetje overdreven ja... Maar zo'n gevoel heb ik gekregen omdat ze bij de vorige eigenaresse nooit kreupel heeft gelopen en altijd hard moest werken. Bij ons begon ze al na een maand te kreupelen en wij hebben eigenlijk gewoon doorgereden met een te scheef paard. Waardoor overbelasting kwam in bepaalde benen, in die benen zit dan ook de ergste hko en artrose. Maar nu dankzij de manier van Antoine kan ik zelfs straks weer wedstrijden rijden, als ik niet zijn site had gevonden was me paard er denk ik niet meer...

Ze was zelfs zo scheef dat ze op het harde rechts om op de volte ging kreupelen in draf (ze is links gebogen, dus ze viel eigenlijk telkens op de rechterschouder). Maar dat is gelukkig alweer verholpen! Nu zo houden

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 08:10

Ik ben blij dat het helemaal goed is gekomen. Ik heb toch een raar gevoel bij het verhaal van mijn paard. Ik laat de foto's eens door een ander bekijken....

Cardy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:35

bedankt... ben benieuwd wat eruit komt als een ander naar jouw foto's kijkt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:16

Dat is soms heel wijs Charlotte,maar je kan ook in het straatje van tegenstrijdigheden komen en dan weet je het helemaal niet meer.
Ik ben toevallig bevriend met een paar dierenartsen en kreeg bij mijn paard verschillende adviesen.En dan sta je zo van; Help,nu weet ik het helemaal niet meer.
Maar ik denk dat je ook een deel naar je gevoel moet luisteren.Niet naar het gene wat je het beste uitkomt,maar naar wat er diep in je binnenste gezegd word .Zo dat je het gevoel hebt,ja deze uitspraak klopt.
Zo doe ik het meestal ,en tot nu toe is dat goed gegaan.Kan ook toeval wezen natuurlijk

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:51

LCharlotte schreef:
Weet je wat het hele probleem was? Mijn paard liep helemaal niet onregelmatig ofzo. Ze begon alleen soms over haar hele lichaam te trillen en dan liet ze zich vallen. Zo zijn we uiteindelijk bij een rontgen onderzoek uitgekomen en hij concludeerde beginnende HKO.

Ik begrijp dat ze nog geen 3tjes heeft? 2tjes zijn volgens mij nog acceptabel, dus om nou te zeggen dat ze (beginnende) HKO heeft...

Klinkt eerder alsof ze niets konden vinden als oorzaak voor het trillen en omvallen en het daar maar op afgeschoven hebben...
Een second opinion kan soms helemaal geen kwaad

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:58

cardy schreef:
@ Sammie: jij zegt: Het is wel erfelijk. De 'hko' die hij ' behandeld' is klinische 'hko' en dat is heel wat anders.

De bodt ontkent dat er een rontgon hko is. Dus het is imo wel belangrijk om dat er bij te vermelden, aangezien hij alle hko's over 1 kam scheert.

Cardy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:48

owkeej dat wist ik niet sammie, bij mij begon hij er niet over wat voor hko het is... thnx voor de toelichting