Register A paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 12:26

Sammie schreef:
En dat is nu de hele bedoeling

Ja, dat begrijp ik wel. Maar die hengsten zijn niet voor niets goedgekeurd bij onze buren.
En om toch een beetje fris bloed erbij te halen vind ik juist dat ze dat moeten stimuleren. Maar zo doen ze dat dus juist niet.
Straks krijgen we allemaal de zelfde koppies.

sarabande

Re: Register A paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:01

jubeltje schreef:
En dit is nu het punt wat ik zo hypocriet vind bij het KWPN. Wel meeliften op het succes van andere stamboeken, en de hengsten daaruit pakken, maar niet de mogelijkheid tot nieuw bloed invoer op deze manier geven.

Daar is weinig hypocriet aan, en als ze het zouden durven zouden de hele merriestapel aan dezelfde eisen moeten laten voldoen. Dat wil men wel, maar dan zijn een heleboel mensen uitgefokt en het is hobby.
Een verstandige fokker weet heel goed dat de gezondheid van de merrie nummer 1 is.

Overigens je spreekt jezelf tegen, men voert wel degelijk nieuw bloed in uit het buitenland, maar daar worden dezelfde eisen aan gesteld die aan de Nederlandse hengsten gesteld worden en dat is niet meer dan terecht.

Het is bekend dat er succesvolle buitenlandse hengsten binnen het KWPN zijn goedgekeurd, die zelf voldeden, maar de erfenis van hun voorvaderen meenemen.

Ik zal geen naam noemen

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:34

sarabande schreef:
jubeltje schreef:
En dit is nu het punt wat ik zo hypocriet vind bij het KWPN. Wel meeliften op het succes van andere stamboeken, en de hengsten daaruit pakken, maar niet de mogelijkheid tot nieuw bloed invoer op deze manier geven.

Daar is weinig hypocriet aan, en als ze het zouden durven zouden de hele merriestapel aan dezelfde eisen moeten laten voldoen. Dat wil men wel, maar dan zijn een heleboel mensen uitgefokt en het is hobby.
Een verstandige fokker weet heel goed dat de gezondheid van de merrie nummer 1 is.

Overigens je spreekt jezelf tegen, men voert wel degelijk nieuw bloed in uit het buitenland, maar daar worden dezelfde eisen aan gesteld die aan de Nederlandse hengsten gesteld worden en dat is niet meer dan terecht.

Het is bekend dat er succesvolle buitenlandse hengsten binnen het KWPN zijn goedgekeurd, die zelf voldeden, maar de erfenis van hun voorvaderen meenemen.

Ik zal geen naam noemen

En dat is niet hypocriet? Het is toch een vorm van discriminatie(misschien iets belachelijk gezegd). Ik denk dat ik weet op wie je doelt, een zwarte of niet? Zijn vader heeft wel degelijk veel gezonde paarden gebracht. Hoe ik over de moederlijn van hem denk, mag duidelijk zijn.

Ik denk dat KWPN op deze manier niet goed bezig is. En dan wel (trudy niet persoonlijk ofzo, puur als voorbeeld) een merrie keur maken, met OCD. Als ze nu een strenge veternaire eis stellen, doe dat ook daarbij, de moederlijn heeft ook een grote invloed.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:33

Jubel het staat een fokker helemaal vrij om zijn/haar merrie te prokken. Het ster en keur predikaat is een exterieur predicaat, een goede prok is een apart predikaat, een keurmerrie met prok is een elite merrie.

Je kan dit allemaal in de stamboekregels vinden.
Van "Zijn" vader zijn kinderen zijn de veterinaire raporten niet openbaar dus dat is een slag in de lucht.

Vindt je het een vorm van discriminatie dat iedere hengst die ingeschreven wordt, Nederlands gefokt of niet, aan dezelfde eisen moet voldoen

Maar omdat je gelijk hebt dat een moederlijn veel invloed heeft, lijkt het me een goede zaak om ook van de moeders van de Duitse hengsten een aan Prok gelijkwaardig certificaat te overleggen. Helaas is dat pas mogelijk als die eis eerst voor de KWPN hengsten zal gelden, dat lijkt me niet alleen een wenselijke maar ook een hoognodige ontwikkeling.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:49

sarabande schreef:
[Overigens je spreekt jezelf tegen, men voert wel degelijk nieuw bloed in uit het buitenland, maar daar worden dezelfde eisen aan gesteld die aan de Nederlandse hengsten gesteld worden en dat is niet meer dan terecht.

[/quote]

Nu lopen er morgenvroeg ook weer een paar in Ermelo die het Kwpn van de straat geplukt heeft.
Terwijl ze ze daar niet wilde.

Zoals het AES de vergaarbak van het KWPN is.

Lijkt het er toch sterk op dat het KWPN echt de vergaarbak van Europa aan het worden is. ( En geef ik ze gelijk dat ze veterinair ze goed nakijken)

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:27

Ik ben bekend met de stamboekregels. Wat ik bedoel te zeggen is als er dan zo nodig veternaire eisen worden gesteld aan register a merrie's, zorg dan ook dat er voor de KWPN volstamboek hogere eisen gelden. Dus waarom moet een a register merrie wel aan de prok eis voldoen en de volle KWPNer niet, een beetje krom, moet je met me eens zijn. En dit vind ik dus een vorm van discriminatie, heeft niks met de hengsten te maken(dat is weer een ander punt).

Van "zijn"vaderskinderen ken ik er meerdere die goed door veternaire keuring zijn gekomen.

Laatste standpunt, ben ik het mee eens.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:43

jubeltje schreef:
Ik ben bekend met de stamboekregels. Wat ik bedoel te zeggen is als er dan zo nodig veternaire eisen worden gesteld aan register a merrie's, zorg dan ook dat er voor de KWPN volstamboek hogere eisen gelden. Dus waarom moet een a register merrie wel aan de prok eis voldoen en de volle KWPNer niet, een beetje krom, moet je met me eens zijn. En dit vind ik dus een vorm van discriminatie, heeft niks met de hengsten te maken(dat is weer een ander punt).

Van "zijn"vaderskinderen ken ik er meerdere die goed door veternaire keuring zijn gekomen.

Laatste standpunt, ben ik het mee eens.

Omdat je niet wat er al is kan weigeren.
Zoals je ook een Nederlander zijn paspoort niet kan ontnemen. Maar bij datgene dat het stamboek binnenkomt kan je wel eisen stellen, en omdat de achtergrond minder bekend is is dat niet meer dan logisch.
Zoals uitgelegd, het is onmogelijk om aan iedere KWPN merrie die eis te stellen, het is hobby, maar nogmaals de fokkers komen er zelf wel achter, simpel door de marktwerking.
Voor het eerst heeft het KWPN het daar zelf over in een artikel IDS over de verkoop van veulens.

Zal mij benieuwen wanneer de Duitse stamboeken volgen

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:34

Ik denk dat het een kwestie van tijd is. Bij de enorme paardenstapel in de EG en de vernauwing in het genetische arsenaal moeten nieuwe wegen worden ingeslagen. Daarbij staat gezondheid voorop. Ik denk dat het KWPN goede voorwaarden stelt aan het al dan niet dekken van een hengst als het gaat om gezondheid, voortgekomen uit negatieve ervaringen in het verleden. Tegenwoordig dekken hengsten steeds grotere aantallen merries en de impact is vele malen groter dan het tijdperk van natuurlijke bevruchting. Ik denk echter dat samenwerking met andere stamboeken en het opnieuw onder de loep nemen van het predikatenstelsel onvermijdbaar zal zijn, wil je de paardenstapel gezond houden en vooruitgang boeken.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:53

Het punt is KWPN moet ook bestaan van het ledengeld. Als ze hele strenge eisen gaan stellen aan het merriemateriaal krijgen ze een gezondere fokkerij, maar veel minder geld binnen.
Dus zolang andere stamboeken dat ook niet doen zie ik het niet gebeuren, helaas.
Ik vind wel dat een Prokmerrie bevoordeeld mag worden op de keuring bij het uitdelen van predikaten
Dus dat ze daar eerder over een exterieurfoutje moeten heen kijken omdat ze weten dat het van binnen goed zit.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 09:31

Ik vind eigenlijk dat alle merrie's die aangeboden worden op een keuring, rontgenologisch gekeurd moeten zijn. En dan hoeft het niet gelijk Prok gekeurd ofzo, maar dat ze kunnen uitsluiten dat ze geen ocd of iets heeft.
Ik neem dan even mijn eigen merrie als voorbeeld.
Wij zijn dus eerst naar de keuring geweest en daar krijg je dus hele goede cijfers toegewezen.
Wordt voorlopig keur verklaard. Ze delen predikaten uit, om je te stimuleren met zo'n merrie te gaan fokken.
Wij hebben er voor gekozen om haar eerst te laten prokken. En dan zie je dus dat ze op de foto dus niet goed is.
Maar hoeveel mensen doen dat met hun merrie, dat vraag ik mij dus af. Volgens mij zijn er genoeg mensen die hun merrie niet laat keuren en gelijk gaan dekken.

Ik snap ook wel dat ze de "nieuwe" paarden extra willen controleren, maar voer dit dan ook bij je eigen stamboek in. En niet alleen bij nieuwe paarden....

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:33

Ik ben het met je eens Trydy, maar voorlopig is het de verantwoordelijkheid van de fokker.
Die zou beloond moeten worden, geen veulens op veilingen van merries zonder prok en de volgende stap geen hengsten.
Dan volgt de rest vanzelf.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:47

En dat was ook mijn punt! Hier ben ik het mee eens.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 10:37

sarabande schreef:
Ik ben het met je eens Trydy, maar voorlopig is het de verantwoordelijkheid van de fokker.
Die zou beloond moeten worden, geen veulens op veilingen van merries zonder prok en de volgende stap geen hengsten.
Dan volgt de rest vanzelf.

Eindelijk mensen die het met me eens zijn

jubeltje schreef:
En dat was ook mijn punt! Hier ben ik het mee eens.